Dat is helemaal waar: De eis is "bekeert u!" Dat ons niet bekeren is honderd procent schuld, want: we willen ons niet bekeren.Simon schreef:Keer op keer staat er dat we ons niet moeten verharden, maar moeten geloven en het aannemen.Nergens zegt Jezus: ga weg van Mij, want je bent niet uitverkoren.Gijs83 schreef:Over hypercalvinisme schrijft Klaas vd Zwaag ergens het volgende: Het hypercalvinisme probeert die spanning weg te nemen door alle nadruk te leggen op Gods soevereiniteit: Hij kiest zijn kinderen uit. Keerzijde is dat kerkgangers slechts kunnen afwachten of ze door de Geest wedergeboren worden of niet. Gods beloften komen hun niet toe, als ze geen teken hebben gekregen dat ze uitverkoren zijn. Van lieverlede is in deze kringen uitgewerkt welke stadia een kerkganger moet doorlopen voordat hij zich als uitverkorene kan beschouwen.Johann Gottfried Walther schreef:http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 18&t=10264-DIA- schreef:OKee, maar WAT is Hypercalvinisme?
Is dat een naar sommiger gevoelen een te strenge bevindelijk prediking? Of is het een ernstige dwaling die onder deze noemer wordt bedoeld?
Ik zal even iets noemen wat ik zaterdag iin de preek van ds. J. Roos hoorde.
Hij zei (met mijn eiegn woorden dan) Dat hij een stuk in Terdege had gelezen dat waarschuwde tegen hypercalvinisme. Het zou mensen in de war
brengen en zelf in psychiatrische gestichten doen belanden.
Daarop zei ds. Roos: Ik wens nooit anders te preken. En dat het er soms zeer diep door gaat is wel waar. Maar het is niet de bedoeling om mensen
ziek te preken maar om de ziekte aan te wijzen... en dan kan een pijnlijke weg wel eens nodig zijn. Zie ook de praktijk van de christenen.
Ik denk als je zegt dat men een afwachten voorstaat, men het hypercalvinisme of tenminste mensen als Ds.Roos helemaal verkeerd verstaat. Mag men niet doodsbang voor een prediking die het te ruim voorsteld?
Hij waarschuwt wel de farizeers die mensen proberen te weerhouden om in te gaan.
En als we ons zouden willen verschuilen onder "ik kan me niet bekeren"....
Heb ik dat ontdekt? Wie dit recht ontdekt zal toch geen rust meer hebben?
Er word wel eens gezegd tegen mensen die dat zeggen: Hoe ben je erachter gekomen dat je je niet kunt bekeren?
Is dat een onhoudbate zaak geworden? Geef mij Jezus, of ik sterf,
want buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf.
En als daar nu aan ondekt wordt dan zou je toch alle rust worden opgezegd?
Dan moet er wat gebeuren waarvan ik ontdekt heb dat ik dat in eeuwigheid niet meer wil.
En ook dat ik mij als een vijand van God leer kennen. We lezen ook dat VIJANDEN met
God verzoend worden.
Dat ik mij niet kan bekeren komt niet anders dan door dat ik niet wil.
Maar als de rust van Godswege wordt opgezegd: zou je dan nog rustig lijdelijk kunnen afwachten...
Als de deur wordt gesloten zullen er twee soorten mensen blijken te zijn:
Tot de ene zal gezegd worden:Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij.
(de dominee drukte het zo uit, in de grondtaal staat iets wat onvriendelijk klijkt: Wat heb ik met u te doen!?)
of: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders! beërft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld.
En het is waar, nooit zullen we ons mogen en ook nooit kunnen, achter het voorwendsel dat misschien niet uitverkoren zijn.
Nee, er wordt een Weg gepredikt aan allen die het horen: ER IS EEN WEG TER ONTKOMING VOOR DE GROOTSTE DER ZONDAREN.
Waarom zou dat niet voor mij zijn? Heb ik ingeblikt in de Raad des Heeren?
Hoe zou ik dan kunnen zeggen: Sorry, ik ben niet uitverkoren? Houdt mij verontschuldigd!
Die het eerste horen zullen nooit kunnen zeggen: Ik kon niet.
Dan zullen de ogen geopend worden, de conscienties overtuigd, dat ik niet gewild heb, en dat Gods oordeel rechtvaardig is.
Aan die andere mensen dan? Wisten zij dat ze uitverkoren waren? Nee toch? Geen mens kan en mag met de uitverkiezing werken.
Degene die verkoren is die wordt zeker toegebracht.
En juist dat, wat onderscheidt mij, daar er zoveel gaaan verloren, zal toch stof tot eeuwige verwondering en aanbidding
geven.
Maar de eis komt tot een ieder, niemand uitgezonderd: Bekeert u! En moeten we dan niet verstommen,
als we er aan ontdekt wordendat we niet willen. Hetgeen God liefheeft zal het gaan leren: Gij zijt rechtvaardig en ik
ben doemwaardig. Als het van onze kan nooit meer kan, dan is er plaats dat God werkt, eerder niet.
Als we het met God eens worden. Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig.
We zoeken van nature toch geen God die we niet liefhebben, een God die we haten met een dodelijke haat?
Ik denk dat het toch duidelijk is. Het is waar: De prediking kan ook niet te ruim zijn!
Alleen wat anders is natuurlijk om het te ruim te interpredteren. Om zelf wat aan te grijpen wat ons niet is geschonken.
Door onszelf wijs te maken dat we het hebben gevonden.
Het lijkt me duidelijk, wat geen verdere discussie behoeft. Slechts degenen die het er niet mee eens zijn zullen het aanvechten.
Maar die moeten vechten tegen God.
En dat is een verloren strijd.
En voor vandaag is er weer stof genoeg om te bedenken, te overpeinzen....
Wie ben ik? Wie is God? Wat ben ik? Wat is God?
Ken ik mijn Schepper? Denk ik mijn Schepper te kennen?
Ken ik mijn vijandschap? Is er desondanks toch een trekking naar een nog onbekende God?
Zal ik mij bedriegen? Daarom: Noodzakelijk een bevindelijke prediking die ontdekt wat niet houdbaar is voor de eeuwigheid.
Maar ook een prediking die insluit wat uit God is.
De prediking werkt toch altijd insluitend of buitensluitend?