Behoudend, maar niet behouden

huisman

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:Mijn punt is dat er velen zijn die zich onder het welmenend aanbod willen uitexegetiseren.
Dat is mogelijk en dat moet men niet doen, want er staan plaatsen genoeg in de Bijbel om een welmenend aanbod te steunen.
Alleen moet jij dan niet de verkeerde teksten erbij halen en je eigen leesbril erover heen doen.

Overigens begon deze discussie met de posting van Simon die het verkiezend welbehagen daarmee probeerde te ontkennen. Terwijl juist deze tekst in de context staat van het verkiezend welbehagen.
Het ging over Matth 11:28...doe maar eens studie naar dit Schriftgedeelte Tiberius. Ik heb ooit ook de leesbril opgehad die jij nu ophebt bij het lezen van deze tekst. Maar in de context van heel Jezus rede in dit hoofdstuk en met het oog op de eerste hoorders is die uitleg meer dan onhoudbaar. Zij waren vermoeid en belast door de wetten en regels die hun godsdienstige leidslieden oplegden.....en die hoorders met die lasten worden genodigd. Want : "
29 Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen.
30 Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht. "

In het volgende hoofdstuk (de hoofdstukindeling is niet van de Heilige Geest) zie je hoe dit gedeelte dan ook een eenheid vormt met het voorgaande hoofdstuk.
1 ¶ In dien tijd ging Jezus, op een sabbatdag, door het gezaaide, en Zijn discipelen hadden honger, en begonnen aren te plukken, en te eten .
2 En de Farizeen, dat ziende, zeiden tot Hem: Zie, Uw discipelen doen, wat niet geoorloofd is te doen op den sabbat.
en wat er verder volgt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Maar waarom zou je al die zaken erbij slepen, Huisman? Terwijl juist de context heel duidelijk is.
Waarom negeer je stelselmatig de verzen 25 t/m 27, direct voorafgaande aan dit vers?
Simon

Bericht door Simon »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:Mijn punt is dat er velen zijn die zich onder het welmenend aanbod willen uitexegetiseren.
Dat is mogelijk en dat moet men niet doen, want er staan plaatsen genoeg in de Bijbel om een welmenend aanbod te steunen.
Alleen moet jij dan niet de verkeerde teksten erbij halen en je eigen leesbril erover heen doen.

Overigens begon deze discussie met de posting van Simon die het verkiezend welbehagen daarmee probeerde te ontkennen. Terwijl juist deze tekst in de context staat van het verkiezend welbehagen.
Het ging over Matth 11:28...doe maar eens studie naar dit Schriftgedeelte Tiberius. Ik heb ooit ook de leesbril opgehad die jij nu ophebt bij het lezen van deze tekst. Maar in de context van heel Jezus rede in dit hoofdstuk en met het oog op de eerste hoorders is die uitleg meer dan onhoudbaar. Zij waren vermoeid en belast door de wetten en regels die hun godsdienstige leidslieden oplegden.....en die hoorders met die lasten worden genodigd. Want : "
29 Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen.
30 Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht. "

In het volgende hoofdstuk (de hoofdstukindeling is niet van de Heilige Geest) zie je hoe dit gedeelte dan ook een eenheid vormt met het voorgaande hoofdstuk.
1 ¶ In dien tijd ging Jezus, op een sabbatdag, door het gezaaide, en Zijn discipelen hadden honger, en begonnen aren te plukken, en te eten .
2 En de Farizeen, dat ziende, zeiden tot Hem: Zie, Uw discipelen doen, wat niet geoorloofd is te doen op den sabbat.
en wat er verder volgt.
Zo zie ik het ook.
de werken (vermoeid) en wet (belast) zijn door Hem vervuld, het Woord is vlees geworden.Hij heeft onze lasten op zich genomen en voor ons betaald.
De sabbath was ook het zinnebeeldige welke verwezenlijkt en vervuld werd door de Rust die Hij geeft.
vandaar de tekst: Hij is ook Heer van de sabbath.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:Maar waarom zou je al die zaken erbij slepen, Huisman? Terwijl juist de context heel duidelijk is.
Waarom negeer je stelselmatig de verzen 25 t/m 27, direct voorafgaande aan dit vers?
@huisman, en ik zou het fijn vinden als je in zou gaan op mijn posting: http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... 75#p568275
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Maar waarom zou je al die zaken erbij slepen, Huisman? Terwijl juist de context heel duidelijk is.
Waarom andere zaken erbij slepen?...je bedoelt de andere teksten rondom vs 28? Omdat die in dezelfde rede staan van de Heere Jezus. Ik negeer vs 25 t/m 27 helemaal niet, ook ik sta volledig achter de leer der verkiezing Tiberius! maar vs 25-28 is het gesprek tussen de Zoon en de Vader waaruit de nodiging in vs 28 vloeit.
Matthew Henry zegt het zo prachtig: . Christus doet hier ene genaderijke aanbieding van de voorrechten des Evangelies aan allen, en dat zijn de dingen, die aan de kinderkens zijn geopenbaard, vers 25 en verv. Wij hebben hier te letten:

1. Op de plechtige woorden ter inleiding van deze roeping, of uitnodiging, welke dienen zowel om onze aandacht gaande te maken, als om ons aan te moedigen er gevolg aan te geven. Opdat wij ene sterke vertroosting zouden hebben, als wij de toevlucht nemen om de voorgestelde hoop vast te houden, stelt Christus vooraf Zijn gezag vast, toont Hij ons, als het ware, Zijn geloofsbrieven. Wij zullen zien, dat Hij gemachtigd is deze aanbieding te doen.

@Eilander omdat je je posting eindigt met deze woorden: Boston zegt ergens dat hij wel weet dat alleen diegenen zullen komen die hun gebrek voelen, maar dat hij toch iedereen maant tot Christus te gaan. is er geen verschil tussen ons.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

huisman schreef: @Eilander omdat je je posting eindigt met deze woorden: Boston zegt ergens dat hij wel weet dat alleen diegenen zullen komen die hun gebrek voelen, maar dat hij toch iedereen maant tot Christus te gaan. is er geen verschil tussen ons.
Nou dat is heel fijn natuurlijk. Maar het gaat mij natuurlijk dan om de woorden die ik daarvóór schrijf.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Waarom andere zaken erbij slepen?...je bedoelt de andere teksten rondom vs 28? Omdat die in dezelfde rede staan van de Heere Jezus.
Je sleept de eerste verzen van hoofdstuk 12 erbij. Daar gaat het niet meer over dezelfde rede.
Dat je achter de verkiezing staat, weet ik wel, maar komt in deze discussie niet zo naar voren, omdat je je op één lijn schaart met Simon, die dat niet doet.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:Waarom andere zaken erbij slepen?...je bedoelt de andere teksten rondom vs 28? Omdat die in dezelfde rede staan van de Heere Jezus.
Je sleept de eerste verzen van hoofdstuk 12 erbij. Daar gaat het niet meer over dezelfde rede.
Dat je achter de verkiezing staat, weet ik wel, maar komt in deze discussie niet zo naar voren, omdat je je op één lijn schaart met Simon, die dat niet doet.
Ja en Arminius was ook een drieverbonder...sorry Tib hier kan ik niets mee.Ik schaar mij in dit topic op één lijn met Thomas Boston maar dat is misschien ook wel een overgewaardeerde puritein. (zie ander topic) Inhoudelijk: Hst 12 is de door de Heilige Geest geïnspireerde vervolg op Jezus rede. Je ziet het verband toch wel met het voorgaande hoofdstuk?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Ik schaar mij in dit topic op één lijn met Thomas Boston ...
Ik probeer je te scharen achter de verzen 25-27 van hetzelfde hoofdstuk.
huisman schreef:Je ziet het verband toch wel met het voorgaande hoofdstuk?
Zeker zie ik dat. Alleen is het verband met de voorliggende verzen sterker.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:Ik schaar mij in dit topic op één lijn met Thomas Boston ...
Ik probeer je te scharen achter de verzen 25-27 van hetzelfde hoofdstuk.
huisman schreef:Je ziet het verband toch wel met het voorgaande hoofdstuk?
Zeker zie ik dat. Alleen is het verband met de voorliggende verzen sterker.
@Tiberius zeg je nu dat ik mij niet schaar achter de verzen 25-27 van Matth 11? Ik vind dit verdachtmakingen die echt niet kunnen. Zulke opmerkingen en steken onder water hebben geen enkele grond. Ik heb laten zien wat Henry bij deze teksten zegt en met zijn uitleg stem ik in. (Jij niet begrijp ik)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Zulke opmerkingen en steken onder water hebben geen enkele grond.
Ik probeer de grond te vinden voor deze steken onder water:
huisman schreef:Dan zeg je het tegengestelde van wat de Heere Jezus zegt.
huisman schreef:Maar wij mensen willen graag het zachte juk en de lichte last wat verzwaren.
huisman schreef:Ik heb ooit ook de leesbril opgehad die jij nu ophebt bij het lezen van deze tekst.
huisman

Bericht door huisman »

Ds L. Huisman schreef:Ja, zegt ge, had de Heere nu maar gezegd: Komt herwaarts tot Mij, allen,
en Ik zal u rust geven. Maar Hij voegt er dan toch maar tussen: Allen, die
vermoeid en belast zijt. En dan gaan we redeneren en theologiseren en dan
zeggen we: Je moet dan toch maar eerst een vermoeide en een belaste
zijn. Je moet dan toch maar zó en zó zijn, wil dat woord van Christus voor
jou van toepassing zijn, wil je mogen komen. Dan moet je toch maar eerst
een vermoeide en belaste zijn. Ik weet, zo wordt het vaak voorgesteld, ook
in de prediking. En, zonder dat al deze beste mensen het weten, leven ze op
deze manier toch weer precies in het slop, waarin Pelagius en waarin
Arminius de mensen wilden hebben. Want het gaat in de kerk altijd om dit
grote punt: Is het nu alléén uit genade of is het uit genade èn werken?
Doet God het nu alleen? Worden nu goddelozen gerechtvaardigd of
worden nu rechtvaardigen gerechtvaardigd? Moet ik nu eerst een eindje
op de weg komen en helpt God me dan ver-der? Of daalt God af tot de
verlorenheid, waarin ik terecht gekomen ben en neemt Hij mij, zoals ik ben?
Hoe is dat nu eigenlijk? Want hier staat het dan toch maar: Komt herwaarts
tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt. Ach geliefden, dat vermoeid en
belast zijn dat Jezus hier noemt, is niet een voorwaarde waaraan wij voldoen
moeten aleer wij tot Hem mogen komen. Maar hier constateert de Heere
Jezus hoe wij zijn! Of wij het voelen of niet. Ik heb straks gezegd, er zijn
óók mensen die voelen het niet en die gaan natuurlijk niet naar Jezus. Als je
denkt dat je het er aardig goed afgebracht hebt, o dan heb je geen behoefte
om geholpen te worden. Maar er zijn ook mensen die gevoelen het omdat ze
het getracht hebben. Omdat ze de eis geloven, maar de genade niet zien!
Dan wijst Jezus hier die mensen aan, en Hij wijst ook de positie aan waarin
zij verkeren. Dus let goed op! Dit is geen eis die Jezus stelt, dit is geen
gebod. Jezus zegt niet: Nu moet je eerst maar eens zorgen dat je een
vermoeide en een belaste wordt en dat Ik dàn tegen jullie zeg: Komt tot
Mij. Nee, Hij zegt tegen deze mensen en daarin ook tegen ons: O,
vermoeide en belaste! En daarmee wijst Hij aan, wat wij zijn.
O zeker, ik stem het u van harte toe: Nooit zal iemand tot Jezus komen,
tenzij dat hij vermoeid en belast is. Want de gezonden hebben de
medicijnmeester niet van node. Maar u moet onderscheid maken tussen de
weg waarin zondaren tot Jezus komen en tussen de eis die God aan
zondaren stelt om tot Hem te komen. En dan zeg ik: Dan is het geen eis!
Dan moet u niet opnieuw die berg zien te beklimmen door uzelf te
onderzoeken en door met uzelf werkzaam te worden of u dan toch wel zulk
een vermoeide en zulk een belaste zijt. En of u wel zo veel vermoeidheid en
zo veel belastheid kent, dat Hij u zou willen aannemen en Hij u welkom zou
willen heten. Neen, op deze wijze keert u het Evangelie weer precies om en
wordt u weer precies op u zelf teruggeworpen. En dan zijt ge zonder dat ge
het weet weer bezig met de wet in plaats van met het evangelie. Ge moet u
door het woord van de Heere Jezus laten gezeggen en ge moet bij uzelf zien:
Ja, Heere, wat het volk van Israël daar deed, dat doe ik ook. Ik ben ook
altijd maar bezig om onder de indrukken van Uw waarheid het zo goed
mogelijk te doen maar ik ga er dood onder! Ik ben zat van onrust en moe
van al die preken horen en ik word moe van al het bidden en van al het
denken om zalig te worden. Ach geliefden, dat zit niet in het prediken, dat
zit niet in het Woord van God, dat zit niet in het samenkomen van de
gemeente en in hetgeen wat ge leest, maar dat zit in u! U let alleen maar op
die ene zijde van het Woord van God. Inderdaad, dan is het een last. Dan
zijn het regels die ge tot in eeuwigheid niet volbrengen kunt. Maar ziet,
vrienden, onze trouwe Ontfermer, de Heere God, die zegt in dit Woord niet
alleen, wat Hij van u eist, namelijk onderhouding van Zijn geboden,
volmaakte lust tot Zijn dienst, maar Hij zegt: Al wat u ontbreekt, dat
schenk Ik, zo gij het smeekt, mild en overvloedig. Dat predikt de Heere
ook hier in deze tekst. Hij zegt: Komt herwaarts tot Mij. Laat los, wend u
naar Mij toe, volg Mij.
Voor de hele preek http://www.dshuisman.nl/PDF/BOEK2/1_Matt11.pdf
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik heb liever dat je rechtstreeks op mijn vragen antwoord, dan met allerlei citaten komt om dan later triomfantelijk te zeggen: zie je wel, ik heb die en die en die aan mijn zijde.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:Zulke opmerkingen en steken onder water hebben geen enkele grond.
Ik probeer de grond te vinden voor deze steken onder water:
huisman schreef:Dan zeg je het tegengestelde van wat de Heere Jezus zegt.
Dit is het hele citaat "Lees in welke context de Heere Jezus dit zegt en je zult zien dat er geen beperking of voorwaarde zit in deze tekst maar ruimte en genade. Het is heel erg als deze tekst voorwaardelijk uitgelegd word. Dan zeg je het tegengestelde van wat de Heere Jezus zegt." en dat is idd mijn mening en over dit verschil gaat het al de hele dag.
Ik zeg "velen" en bedoel niet jou hiermee omdat ik weet dat jij achter het wemenend aanbod van genade staat.
huisman schreef:Maar wij mensen willen graag het zachte juk en de lichte last wat verzwaren.
Ik zeg "wij mensen" dat slaat op alle mensen sinds de zondeval dus ook op jou...en mij
huisman schreef:Ik heb ooit ook de leesbril opgehad die jij nu ophebt bij het lezen van deze tekst.
Idd zo heb ik vroeger de tekst ook gelezen.
Mijn antwoorden in rood.
Steken onder water zijn dit dus niet maar als jij dat wel zo hebt gevoeld mijn excuses .
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Ik zeg "velen" en bedoel niet jou hiermee omdat ik weet dat jij achter het wemenend aanbod van genade staat
Ik ben heel blij, dat we in ieder geval dat fundament gezamenlijk hebben.
huisman schreef:
Ik zeg "wij mensen" dat slaat op alle mensen sinds de zondeval dus ook op jou...en mij
Hm, ja, dat is zo.
huisman schreef:Steken onder water zijn dit dus niet maar als jij dat wel zo hebt gevoeld mijn excuses .
Ok, van mijn kant ook geen steken onder water, maar vragen om toelichting.
Plaats reactie