Marieke schreef:
Nee, helaas heeft Ben van Oosten geen koraalbewerkingen uitgegeven. Die zouden (en dat voor een topromanticus!) van een uitstekende kwaliteit zijn. Tja, en wat Peter Eilander betreft, om over één stukje terdege-muziek van zo'n 25 jaar geleden (psalm 25 en/of 43) een mening te vormen, is niet helemaal terecht. Dat was een beginnersstukje (die ik nog steeds mooi vind) Hij is wel een uiterst bekwaam romantisch musicus. Zie ook de uitstekende recensies van zijn Guilmant-cd's in zowel RD als de orgelvriend. Er schijnt een prachtige bewerking van psalm 16 uit te komen (of is al uitgekomen), waarvan de recensies heel positief zijn.
En verder, Hendrikus, je vraagt: wáár zijn ze, de romantici, die op een respectabel niveau kunnen componeren? ik noemde Marco den Toom, je hebt de recensies kunnen lezen. Die waren toch heel goed?
Verder denk ik aan de koraalbewerkingen van bijv. Jan Bonefaas. Dirk Jansz. Zwart, Jan Zwart. Er zijn ook mooie bewerkingen verschenen van Frans van Tilburg en Bert Kruis. Echt niet voorspelbaar.
En ik ben het in zoverre met JGW eens dat ook barokorganisten voorspelbaar kunnen zijn.
Als je in 1981 afgestudeerd bent aan het conservatorium, kan een compositie van omstreeks 1990 moeilijk een beginnersstukje zijn. Lijkt mij. En een goed speler hoeft nog geen goed componist te zijn. Evenmin als een goed literatuurspeler een goed gemeentezangbegeleider hoeft te zijn, om maar eens wat te noemen.
Jazeker, je noemt nu wat namen, maar het is dus niet bepaald een overvloed aan "romantische" koraalmuziek. Overigens, als je Van Tilburg nakijkt op parallellen vind je nog wel eens wat hoor. Bonefaas was een bijzonder talent. We hoeven niet alle namen langs, daar gaat het niet om, maar mijn punt is dus: er is niet zo'n overvloed als jij schetste.