1 petrus 3 20b : 21

Plaats reactie
aboricultura

1 petrus 3 20b : 21

Bericht door aboricultura »

Ik las pas een gedeelte uit de Bijbel en wel dit:

1 Petrus 3 20b : 21
20b In de dagen van Noach, als de ark werd toe bereid ; Waarin weinige ( dat is acht zielen ) behouden werden door het water'

21 Waarvan het tegenbeeld , de doop, ons nu ook behoudt, niet die een aflegging is van de vuiligheid des lichaams, maar die een vraag is ener goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus,

Mijn vraag is : Wat heeft de zondvloed te maken met de doop.
Ik pluk nu teksten uit het verband dus ik denk dat ik het brdere moet zien.
Ik wil dit gaan onderzoeken, heeft iemand een idee ?
heb dan de waarheid en de vrede lief
vragensteller

Re: 1 petrus 3 20b : 21

Bericht door vragensteller »

aboricultura schreef:Ik las pas een gedeelte uit de Bijbel en wel dit:

20b In de dagen van Noach, als de ark werd toe bereid ; Waarin weinige ( dat is acht zielen ) behouden werden door het water'

21 Waarvan het tegenbeeld , de doop, ons nu ook behoudt, niet die een aflegging is van de vuiligheid des lichaams, maar die een vraag is ener goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus,

Ik weet niet of je de ktt al geraadpleegd hebt?
Ktt 49: De doop wordt alzo genaamd, omdat hij een sacrament is van onze behoudenis uit het algemeen verderf der wereldse mensen, gelijk de ark was een middel van de lichamelijke behoudenis van Noach en de zijnen uit het verderf der eerste wereld.

"door het water" in vs 20: ktt 47 geeft aan, dat het Griekse 'dia' hier ook met 'in' vertaald mag worden.
Desiree

Bericht door Desiree »

He abori, kijk ook eens ff in Matthew Henry. Ik weet, gekleurd, maar je moet ergens beginnen.

In het doopformulier voor kinderen of volwassenen.. wordt deze tekst ook aangehaald?/of al verwijstekst gebruikt?

Dat boek van 'Die mij heeft liefgehad' van Ds. De Vries van John Owen.. groen met rood, staat daar iets daarover in hoe die puriteinen dachten daarover.

Moet nog maar eens verder over denken qua bronnen. Die kant van de Baptisten in Engeland, Philpot zou deze tekst kunnen gebruiken voor volwassendoop, maar ik weet dat tuurlijk niet zeker.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Simon

Bericht door Simon »

vragensteller schreef:
aboricultura schreef:Ik las pas een gedeelte uit de Bijbel en wel dit:

Ik weet niet of je de ktt al geraadpleegd hebt?
Ktt 49: De doop wordt alzo genaamd, omdat hij een sacrament is van onze behoudenis uit het algemeen verderf der wereldse mensen, gelijk de ark was een middel van de lichamelijke behoudenis van Noach en de zijnen uit het verderf der eerste wereld.

"door het water" in vs 20: ktt 47 geeft aan, dat het Griekse 'dia' hier ook met 'in' vertaald mag worden.
Mijns inziens wijst deze tekst naar de geestelijke staat van de wedergeborene, de ktt laten de vraag van een goed geweten tot God geheel links liggen, en dat is nu net hetgene waar het om draait.
Het water van de zondvloed is de zinnebeeldige dood van het oude slechte leven.
de geboorte van de mens is een lichamelijke geboorte, de wedergeboorte is een geestelijke geboorte.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gian

Bericht door Gian »

De doop in Christus Rom6vs3 behoud ons voor het komende verderf net als toen de ark. Toen was er de boodschap van redding net als nu.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
aboricultura

Bericht door aboricultura »

Ik vond tijdens mijn zoektocht deze conclusie

Ik ben trouwens begonnen bij het 18e vers omdat ik denk dat die er ook bij horen.

Gods toorn is vernietigend, maar God is ook genadig.En genade betekent, dat God zijn toorn intrekt,dat de Heere niet in dolle drift zijn verwoestende toorn de vrije loop laat, maar dat Hij in Zijn oordeel rechtvaardig blijft, En dan laat hij mensen die op Hem vertrouwen, niet in het oordeel omkomen.En als het watergeweld straks losbreekt dan komen Noach en zijn gezin daar beschermend door heen.De tsunami van Gods toorn spoelt over de wereld, maar de ark vaart veilig door de vloed.Gods oordeel is verwoestend maar even indrukwekkend is Zijn genade.

Dit komt overeen met wat ik gelezen heb van de kantekening en een verklaarder.

Nu nog vers 21
Als ik daar iets van weet, laat ik dit ook weten.
heb dan de waarheid en de vrede lief
Plaats reactie