Ik denk dat jij je dan meer thuisvoelt in de rechterflank van de gereformeerde gemeente, die geen verschillen met de GGiN meer ziet. Die waarschijnlijk inhoudelijk bezwaren heeft tegen een aantal predikanten in de GG. Ik denk inderdaad dat die met een brede bevindelijk-gereformeerde kerk niet mee zullen gaan.Johann schreef:Ik begrijp die reactie van Erasmiaan ten volle, vroeger mocht er nog wel eens geestelijke herkenning zijn. Die is er nu vooral in GG, GGiN en OGGiN dat vind ik ook, hoewel het niet te miskennen is dat het rechtste deel van CGK en HHK ook dichtbij komt.memento schreef:Als ik kijk naar ds. Westerenk, prof Baars, de HHK predikanten (van van Kooten tot van Rooien), en predikanten als ds. C. Harinck, dan zie ik daar toch wel eenzelfde lijn.Erasmiaan schreef:??? Vroeger misschien wel (de tijd van ds. F. Bakker, prof. G. Wisse en bij de hervormden ds. I. Kieviet, ds. P. Zandt om maar wat voorbeelden te noemen), en wellicht dat dit voor enkele gemeentes nog geldt, maar toch zie ik op dit moment de meeste geestelijke herkenning tussen GG, OGG en GGiN.Wilhelm schreef:Ook hierin niet terugkijken. Geestelijke herkenning is het grootst tussen HHK , GG en CGK.
Zie ook de Haamstederconferentie, waar men gebroederlijk tezamen vergaderd.
Maar ik sta een brede bevindelijk-gereformeerde kerk voor. Waarin van rechts PKN GB tot en met OGGiN BV ruimte is. Moet ik uit de reacties van bv Erasmiaan concluderen, dat zij dat niet willen?
Maar om te reageren op het wel of niet willen. Ik ben zelf lid van 1 van die 3 kerkverbanden daar genoemd, maar ik zou zo´n breed gereformeerde kerk niet zien zitten nee. Ik vrees dat er dan op bevindelijk gebied en op theologisch gebied dingen veranderd zullen worden.
Aan de andere kant zie je, dat links/midden GG (ik schat 2/3e) wel kan spreken van geestelijke herkenning met HHK en CGK BWP.
Het jammere hieraan vind ik, dat een verschil in ligging blijkbaar meteen ertoe leidt dat er ook geen geestelijke herkenning meer is. M.i. mag een andere ligging, binnen de Schrift en belijdenis, nooit aanleiding zijn om niet meer te spreken van geestelijke herkenning.
Ik deel geheel je boodschap, alleen ik denk dat je hierin te ver doorschiet. Het is inderdaad goed om te kijken naar de wereldkerk. Dat leert nuanceren. Tegelijkertijd: Ruimte om verschillend te denken, is er alleen op niet-kernzaken. Een internationale blik zou dan voor onze gezindte erg goed zijn. Zodat de focus weer komt te liggen op de kernzaken, en niet op de dingen die in bepaalde tradities zo gegroeid zijn dat ze overmatige aandacht opeisen. Temeer omdat juist richting de jeugd het communiceren van de kernzaken belangrijk wordt, en ook richting de steeds meer seculariserende omgeving waarin we kerk zijn.Jongere schreef:Wat mij betreft niet!Marieke schreef:Het lastige is denk ik dat (behalve de OGG en GGiN) er geen kerkverband is waarin de liggingen binnen dat kerkverband niet divers zijn. Zowel in de HHK als in de CGK als in de GG zijn er liggingsverschillen. Wat dat betreft kunnen we wel een voorbeeld nemen aan de OGG en GGiN.
Want als we toch aan het dromen zijn: ik droom van een groot kerkverband, waar liggingsverschillen geen spanningen meer oproepen. Want dat is nog steeds het grootste obstakel voor eenheid. Niet dat we verschillend denken, maar dat we het gevoel hebben dat we niet verschillend mogen denken.
Natuurlijk zijn er momenten waarop je géén verschil mag hebben, Bijbels gezien. Maar wie de wereldkerk ziet, ziet liggingsverschillen toch wel wat vervagen. Wat zou ik het heerlijk vinden als die spanning eens zou verdwijnen, het idee dat we grotendeels hetzelfde moeten denken.
In een kerk doet het er wel degelijk toe wát we geloven, en moeten we op hoofdzaken ook hetzelfde denken. In een ware christelijke kerk is ruimte voor liggingsverschillen. Wat zou dat een winst opleveren. Gewoon weer naar elkaar luisteren, en het waardevolle in elkaars theologie zien, en omgedraaid ook gescherpt worden door het uitleggen van je eigen theologie. Maar zolang mensen direct "geen geestelijke herkenning" labeltjes gaan plakken op iedereen die binnen de kaders van de bevindelijk-gereformeerde theologie ook maar iets durft af te wijken van hun visie, zie ik weinig praktisch potentieel om zulks ooit ook maar te gaan verwezenlijken. Dat blijft dan maar een eschatologische droom. Hoe heerlijk zal het zijn. Straks in een zelfde hemel, met een schare die niemand tellen kan, uit alle talen, volken, landen, kerkgenootschappen, etc hetzelfde Lam te aanbidden.