Losgeweekt van eigen gemeente

memento

Re: Losgeweekt van eigen gemeente

Bericht door memento »

Johann schreef:
memento schreef:
Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:Ook hierin niet terugkijken. Geestelijke herkenning is het grootst tussen HHK , GG en CGK.
??? Vroeger misschien wel (de tijd van ds. F. Bakker, prof. G. Wisse en bij de hervormden ds. I. Kieviet, ds. P. Zandt om maar wat voorbeelden te noemen), en wellicht dat dit voor enkele gemeentes nog geldt, maar toch zie ik op dit moment de meeste geestelijke herkenning tussen GG, OGG en GGiN.
Als ik kijk naar ds. Westerenk, prof Baars, de HHK predikanten (van van Kooten tot van Rooien), en predikanten als ds. C. Harinck, dan zie ik daar toch wel eenzelfde lijn.

Zie ook de Haamstederconferentie, waar men gebroederlijk tezamen vergaderd.

Maar ik sta een brede bevindelijk-gereformeerde kerk voor. Waarin van rechts PKN GB tot en met OGGiN BV ruimte is. Moet ik uit de reacties van bv Erasmiaan concluderen, dat zij dat niet willen?
Ik begrijp die reactie van Erasmiaan ten volle, vroeger mocht er nog wel eens geestelijke herkenning zijn. Die is er nu vooral in GG, GGiN en OGGiN dat vind ik ook, hoewel het niet te miskennen is dat het rechtste deel van CGK en HHK ook dichtbij komt.

Maar om te reageren op het wel of niet willen. Ik ben zelf lid van 1 van die 3 kerkverbanden daar genoemd, maar ik zou zo´n breed gereformeerde kerk niet zien zitten nee. Ik vrees dat er dan op bevindelijk gebied en op theologisch gebied dingen veranderd zullen worden.
Ik denk dat jij je dan meer thuisvoelt in de rechterflank van de gereformeerde gemeente, die geen verschillen met de GGiN meer ziet. Die waarschijnlijk inhoudelijk bezwaren heeft tegen een aantal predikanten in de GG. Ik denk inderdaad dat die met een brede bevindelijk-gereformeerde kerk niet mee zullen gaan.

Aan de andere kant zie je, dat links/midden GG (ik schat 2/3e) wel kan spreken van geestelijke herkenning met HHK en CGK BWP.

Het jammere hieraan vind ik, dat een verschil in ligging blijkbaar meteen ertoe leidt dat er ook geen geestelijke herkenning meer is. M.i. mag een andere ligging, binnen de Schrift en belijdenis, nooit aanleiding zijn om niet meer te spreken van geestelijke herkenning.
Jongere schreef:
Marieke schreef:Het lastige is denk ik dat (behalve de OGG en GGiN) er geen kerkverband is waarin de liggingen binnen dat kerkverband niet divers zijn. Zowel in de HHK als in de CGK als in de GG zijn er liggingsverschillen. Wat dat betreft kunnen we wel een voorbeeld nemen aan de OGG en GGiN.
Wat mij betreft niet!

Want als we toch aan het dromen zijn: ik droom van een groot kerkverband, waar liggingsverschillen geen spanningen meer oproepen. Want dat is nog steeds het grootste obstakel voor eenheid. Niet dat we verschillend denken, maar dat we het gevoel hebben dat we niet verschillend mogen denken.
Natuurlijk zijn er momenten waarop je géén verschil mag hebben, Bijbels gezien. Maar wie de wereldkerk ziet, ziet liggingsverschillen toch wel wat vervagen. Wat zou ik het heerlijk vinden als die spanning eens zou verdwijnen, het idee dat we grotendeels hetzelfde moeten denken.
Ik deel geheel je boodschap, alleen ik denk dat je hierin te ver doorschiet. Het is inderdaad goed om te kijken naar de wereldkerk. Dat leert nuanceren. Tegelijkertijd: Ruimte om verschillend te denken, is er alleen op niet-kernzaken. Een internationale blik zou dan voor onze gezindte erg goed zijn. Zodat de focus weer komt te liggen op de kernzaken, en niet op de dingen die in bepaalde tradities zo gegroeid zijn dat ze overmatige aandacht opeisen. Temeer omdat juist richting de jeugd het communiceren van de kernzaken belangrijk wordt, en ook richting de steeds meer seculariserende omgeving waarin we kerk zijn.

In een kerk doet het er wel degelijk toe wát we geloven, en moeten we op hoofdzaken ook hetzelfde denken. In een ware christelijke kerk is ruimte voor liggingsverschillen. Wat zou dat een winst opleveren. Gewoon weer naar elkaar luisteren, en het waardevolle in elkaars theologie zien, en omgedraaid ook gescherpt worden door het uitleggen van je eigen theologie. Maar zolang mensen direct "geen geestelijke herkenning" labeltjes gaan plakken op iedereen die binnen de kaders van de bevindelijk-gereformeerde theologie ook maar iets durft af te wijken van hun visie, zie ik weinig praktisch potentieel om zulks ooit ook maar te gaan verwezenlijken. Dat blijft dan maar een eschatologische droom. Hoe heerlijk zal het zijn. Straks in een zelfde hemel, met een schare die niemand tellen kan, uit alle talen, volken, landen, kerkgenootschappen, etc hetzelfde Lam te aanbidden.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Jongere schreef:
Marieke schreef:Het lastige is denk ik dat (behalve de OGG en GGiN) er geen kerkverband is waarin de liggingen binnen dat kerkverband niet divers zijn. Zowel in de HHK als in de CGK als in de GG zijn er liggingsverschillen. Wat dat betreft kunnen we wel een voorbeeld nemen aan de OGG en GGiN.
Wat mij betreft niet!

Want als we toch aan het dromen zijn: ik droom van een groot kerkverband, waar liggingsverschillen geen spanningen meer oproepen. Want dat is nog steeds het grootste obstakel voor eenheid. Niet dat we verschillend denken, maar dat we het gevoel hebben dat we niet verschillend mogen denken.
Natuurlijk zijn er momenten waarop je géén verschil mag hebben, Bijbels gezien. Maar wie de wereldkerk ziet, ziet liggingsverschillen toch wel wat vervagen. Wat zou ik het heerlijk vinden als die spanning eens zou verdwijnen, het idee dat we grotendeels hetzelfde moeten denken.
Ja mee eens, en als we het dan over samengaan hebben, laten we dan eerst maar eens heel goed nadenken over de grenzen die we aan het kerkverband stellen. Wat bepaalt of een bepaalde gemeente in dat kerkverband past of niet?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Marieke

Bericht door Marieke »

Aan de andere kant zie je, dat links/midden GG (ik schat 2/3e) wel kan spreken van geestelijke herkenning met HHK en CGK BWP.

Met welk deel van de HHK dan Memento? Want de ligging van de HHK is wel wat breder dan van Van Kooten tot Van Rooijen...Ik denk dat je ook binnen de HHK wel zeker kunt spreken van links, midden en rechts.
memento

Bericht door memento »

Marieke schreef:

Met welk deel van de HHK dan Memento? Want de ligging van de HHK is wel wat breder dan van Van Kooten tot Van Rooijen...Ik denk dat je ook binnen de HHK wel zeker kunt spreken van links, midden en rechts.
Ik meende met de 2 genoemde namen wel redelijk de bandbreedte van de HHK geschilderd te hebben. Mis ik wat?

Verder: Die hele breedte kan toch binnen één kerkverband kerk-zijn. En die hele breedte kan spreken van geestelijke herkenning richting midden/links GG (en ik denk in zekere mate ook wel van geestelijke herkenning naar rechts GG en GGiN).
Johann

Bericht door Johann »

memento schreef:Ik denk dat jij je dan meer thuisvoelt in de rechterflank van de gereformeerde gemeente, die geen verschillen met de GGiN meer ziet. Die waarschijnlijk inhoudelijk bezwaren heeft tegen een aantal predikanten in de GG. Ik denk inderdaad dat die met een brede bevindelijk-gereformeerde kerk niet mee zullen gaan.

Het jammere hieraan vind ik, dat een verschil in ligging blijkbaar meteen ertoe leidt dat er ook geen geestelijke herkenning meer is. M.i. mag een andere ligging, binnen de Schrift en belijdenis, nooit aanleiding zijn om niet meer te spreken van geestelijke herkenning.
Ik zou me daar prima thuisvoelen ja. Ik denk het ook niet, omdat het dan wellicht een toch niet zo ´´breed-bevindelijk´´ is?
Ik schat ook dat inderdaad 2/3e er anders over denkt je ziet in de GG ook hele verschuivingen. Maar er is nog een wezenlijk deel die ik schaar onder rechts, hoewel het slinkt.

Maar het volgende bezwaar zou zijn, als de OGGiN mee zou gaan, moeten beide kerkverbanden de Theologische School opheffen.
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Marieke

Bericht door Marieke »

memento schreef:
Marieke schreef:

Ik meende met de 2 genoemde namen wel redelijk de bandbreedte van de HHK geschilderd te hebben. Mis ik wat?

Verder: Die hele breedte kan toch binnen één kerkverband kerk-zijn. En die hele breedte kan spreken van geestelijke herkenning richting midden/links GG (en ik denk in zekere mate ook wel van geestelijke herkenning naar rechts GG en GGiN).
Ik vind een beetje vervelend om met allerlei namen te gaan smijten op een openbaar forum. Zie PB
Grace

Bericht door Grace »

Dat blijft dan maar een eschatologische droom. Hoe heerlijk zal het zijn. Straks in een zelfde hemel, met een schare die niemand tellen kan, uit alle talen, volken, landen, kerkgenootschappen, etc hetzelfde Lam te aanbidden.
Memento, zomaar een vraagje. Als dit je droom is, waarom dan alleen eenheid zoeken met bevindelijk gereformeerden, zoals je eerder in dit hoofdstuk suggereerde. Is dat de schare die niemand tellen kan, of geloof je dat die schare breder is dan de bevindelijk gereformeerde gezindte?

Als dat eerste echt je droom is dan is het toch ook je opdracht om daar nu al naar te handelen?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Johann schreef:Maar het volgende bezwaar zou zijn, als de OGGiN mee zou gaan, moeten beide kerkverbanden de Theologische School opheffen.
Welnee, zo ligt dat niet, al is het ongetwijfeld een hobbel(tje). Ook in de OGGiN is een groter wordende groep mensen die graag een wat meer gestructureerde opleiding zou zien. Er is ook wel echt een ontwikkeling in die richting, al gaat dat langzaam.
Gian

Bericht door Gian »

memento schreef: Het jammere hieraan vind ik, dat een verschil in ligging blijkbaar meteen ertoe leidt dat er ook geen geestelijke herkenning meer is. M.i. mag een andere ligging, binnen de Schrift en belijdenis, nooit aanleiding zijn om niet meer te spreken van geestelijke herkenning.
Deze woorden had ik al lezende in gedachte bij dit topic. Als er geen geestelijke herkenning is houd alles op. De Gemeente is pijler en fundament van de waarheid, niet andersom. 1Tim.3vs15
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:Toch denk ik dat hier het praktische probleem al zichtbaar wordt. Erasmiaan geeft aan dat hij eigenlijk maar een paar HHK- en CGK BWP predikanten goed genoeg vindt. En zo zullen ter rechterzijde in de GG en ik denk ook in de GGiN, de meesten zo denken.
Ik heb dat helemaal niet gezegd. Ik heb gezegd dat er maar enkele predikanten zijn waar geestelijke herkenning mee is. Maar dat kan ook komen doordat ik er zo weinig hoor.
In het hypothetische geval dat er een brede bevindelijk-gereformeerde kerk zou komen, zou dat een scheuring in de GG betekenen, waarbij links/midden GG (ongeveer 2/3e schat ik zo) mee zou doen, en rechts niet. GGiN ook niet. Rechts GG en GGiN zouden dan samen kunnen: inhoudelijk zijn er geen wezenlijke verschillen. OGG verwacht ik wel mee te zullen doen (die hebben vaak wel een band met de bevindeljike HHK-predikanten), hoewel die wel erg zullen moeten wennen aan het verlies van vrijheid, die toetreden tot een kerkverband met zich meebrengt. PKN GB zullen uiteindelijk, vanwege hun kerkvisie, niet zo snel meedoen: de keuze voor een plurale kerk is wezenlijk anders dan een keuze voor een kerk van een bepaalde richting.

Mijn ideaalbeeld zou een brede bevindelijk-gereformeerde kerk zijn, waarin ook de rechtse flank, a la GGiN, een plek heeft. t Lijkt me fantastisch, om bijvoorbeeld 's ochtends ds. R. van Kooten te hebben, en 's avonds ds. Roos. Maargoed, zulks is niet geheel realistisch. Het meest haalbare is nog een samengaan van HHK en CGK BWP (vroeg of laat zal het moment komen, dat er op punten als homo-huwelijk of Schriftgezag het verschil te groot wordt voor de BWP om binnen de CGK te kunnen blijven). Ik verheug me al in ds. Westerenk of ds. Kievit op een HHK kansel.

Maargoed, voorlopig blijft het bij dromen....
Ja, en sommige dromen moet je maar voor je zelf houden, althans ik vind het weinig verheffend wat je hier dienaangaande allemaal te berde brengt.
henriët

Bericht door henriët »

Wilhelm schreef:
henriët schreef:
Wilhelm schreef:Ik vind dit wel een mooi antwoord van Dr vd Sluijs : http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/183 ... prediking/
Vertel s, wat vind je zo mooi eraan?
Dat je niet zomaar van kerk mag wisselen. Waarbij ik wil aangeven dat ik niemand persoonlijk bedoel en de situaties niet ken. Maar als je de aantallen ziet van leden die overstappen. Of het nu GGiN naar GG, GG naar CGK, CGK naar HHK, HHK naar OGG, OGG naar PKN of van de PKN naar de GGiN is, dat maakt me verder niet uit. We vergeten daarmee dat we een taak hebben in de gemeente waar we geplaatst zijn. En als we daar een kruis te dragen krijgen is het zaak dat het temeer brengt aan de genadetroon.

Ben je het er niet mee eens dan?
Ik zie dat vandaag pagina's vol geschreven zijn in dit topic.

Op je vraag of ik het er niet mee eens ben, heeft het zin nog iets neer te zetten.
Vele meningen zijn neergezet, in sommige kan ik me vinden, bij sommige denk ik echt.. pfft.
Ik heb teveel gelezen om nu nog een duidelijk antwoord neer te zetten wat nog toe zou kunnen voegen.
Sorry.

Ik denk dat het belangrijk is, bij alles wat je doet, dus ook je kerkgang.. biddend..
(En als je schade lijdt aan je ziel.. en het gaat niet meer, ook na gesprekken met de kerkenraad niet, en je legt het de Heere voor en Hij wijst de weg naar elders..)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Johann

Bericht door Johann »

eilander schreef:
Johann schreef:Maar het volgende bezwaar zou zijn, als de OGGiN mee zou gaan, moeten beide kerkverbanden de Theologische School opheffen.
Welnee, zo ligt dat niet, al is het ongetwijfeld een hobbel(tje). Ook in de OGGiN is een groter wordende groep mensen die graag een wat meer gestructureerde opleiding zou zien. Er is ook wel echt een ontwikkeling in die richting, al gaat dat langzaam.

Dat zou groot zijn, dan zie ik geen hobbels meer om samen te gaan met de OGGiN =)
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:Toch denk ik dat hier het praktische probleem al zichtbaar wordt. Erasmiaan geeft aan dat hij eigenlijk maar een paar HHK- en CGK BWP predikanten goed genoeg vindt. En zo zullen ter rechterzijde in de GG en ik denk ook in de GGiN, de meesten zo denken.
Ik heb dat helemaal niet gezegd. Ik heb gezegd dat er maar enkele predikanten zijn waar geestelijke herkenning mee is. Maar dat kan ook komen doordat ik er zo weinig hoor.
In het hypothetische geval dat er een brede bevindelijk-gereformeerde kerk zou komen, zou dat een scheuring in de GG betekenen, waarbij links/midden GG (ongeveer 2/3e schat ik zo) mee zou doen, en rechts niet. GGiN ook niet. Rechts GG en GGiN zouden dan samen kunnen: inhoudelijk zijn er geen wezenlijke verschillen. OGG verwacht ik wel mee te zullen doen (die hebben vaak wel een band met de bevindeljike HHK-predikanten), hoewel die wel erg zullen moeten wennen aan het verlies van vrijheid, die toetreden tot een kerkverband met zich meebrengt. PKN GB zullen uiteindelijk, vanwege hun kerkvisie, niet zo snel meedoen: de keuze voor een plurale kerk is wezenlijk anders dan een keuze voor een kerk van een bepaalde richting.

Mijn ideaalbeeld zou een brede bevindelijk-gereformeerde kerk zijn, waarin ook de rechtse flank, a la GGiN, een plek heeft. t Lijkt me fantastisch, om bijvoorbeeld 's ochtends ds. R. van Kooten te hebben, en 's avonds ds. Roos. Maargoed, zulks is niet geheel realistisch. Het meest haalbare is nog een samengaan van HHK en CGK BWP (vroeg of laat zal het moment komen, dat er op punten als homo-huwelijk of Schriftgezag het verschil te groot wordt voor de BWP om binnen de CGK te kunnen blijven). Ik verheug me al in ds. Westerenk of ds. Kievit op een HHK kansel.

Maargoed, voorlopig blijft het bij dromen....
Ja, en sommige dromen moet je maar voor je zelf houden, althans ik vind het weinig verheffend wat je hier dienaangaande allemaal te berde brengt.
Ik vind het een prachtige droom, vooral dat eerste deel.... In feite verwoordt memento wat ook bij jullie elke zondag gebeden wordt, namelijk of de Heere bijeen wil brengen wat bijeen hoort.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Johann schreef:
eilander schreef:

Dat zou groot zijn, dan zie ik geen hobbels meer om samen te gaan met de OGGiN =)
Ik heb al vaker op dit forum een pleit gehouden voor een vereniging die echt is. Geen gemaakte eenheid,
Een eenheid van elkaar nader verstaan, een naar elkaar toe gegroeide eenheid, een zich tot elkaar aangetrokken voelen...
Zo was het immers ook in 1907... Gescheiden optrekken was verkeerd. Nu is dat in feite niet anders.

Soms heb ik het idee dat de droeve scheuring scheuring in de jaren 50 ook nog behoudend
heeft gewerkt voor hen die bleven, maar dat zijn alleen gevoelens, die niet na te trekken zijn...
Maar daar worden de vleugels nu steeds breder, zodar een deel der bliivers zich thans wel thuis zou voelen
bij de uitgetredenen, om het eens zo te noemen.
Ook met de OGG zijn hartelijk banden aan de rechterkant....
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
dennis

Bericht door dennis »

Geestelijke eenheid is veel belangrijker dan kerkelijke eenheid.

Ik ben me ervan bewust dat deze stelling vragen oproept, maar ik wil toch vooropstellen dat kerkelijke eenheid geen doel op zichzelf mag en moet zijn.
"Opdat zij allen een zijn" gaat juist om die geestelijke verbondenheid die ik soms kan ervaren met mensen die geen lid zijn van 'mijn' kerkverband, soms al na 1 gesprek.

Aan de andere kant: met velen uit mijn eigen kerkverband ervaar ik deze verbondenheid helemaal niet (soms - erg genoeg - zelfs niet met avondmaalgangers).
Plaats reactie