TAF schreef:in de pinkstergemeente waar ik eens zat was een tekort ontstaan aan muzikanten, waarop de gemeente besloot om ouders die hun kinderen op muziekles zetten daarin een financiele bijdrage te geven.
Hoewel bij lange na niet alle deelnemers aan dit programma opbloeiden tot goede muziekanten.. werkte die stimulans wel, het tekort was opgelost.
In Ostfriesland deed men iets dergelijks. Jongelui werden gestimuleerd om orgelles te nemen bij een goede docent. De kerk betaalde de lessen. Het enige wat de jongelui moesten beloven was, dat, wanneer ze zover waren, ze éénmaal per maand een dienst zouden willen begeleiden. Heeft goed gewerkt.
TAF schreef:
De tekst aangaande zingt psalmen op des volks wijze kan ik niet direct plaatsen mijn docent theologie, noemde het als deel van de reformatiegeschiften.
Daar komen we dus niet verder mee. Het is een uitdrukking die ik nog nooit ben tegengekomen. Laat maar zitten, zou ik zeggen.
TAF schreef:
In dat licht werd dus ook gekozen om deze psalmteksten op melodieen te zetten die bekend waren bij het volk.
de melodieen van onze psalmen waren dus melodieen passende bij wat we nu de top 150 van de 17e eeuw zouden noemen, danwel bekende folklotische volksliederen. (net zoals we die met koninginnedag en dergelijke zingen en ons volkslied ook zo begonnen is)
Melodieen die deze psalmen dus laagdrempelig maakten.. op taal en muziekniveau.
Het grote sprookjesboek gaat weer open. Geloof me, dit is echt niet waar. De onderzoeken van o.a. Pierre Pidoux (midden 20e eeuw) hebben overtuigend aangetoond dat de vrijwel alle psalmmelodieën nieuw zijn gemaakt in een archaïserend idioom. Bewust gebruik makend van de kerktoonsoorten die op dat moment al uit de mode waren, om voor de kerk een muziek te creëren die zich onderscheidde van de muziek van de wereld.
In 1879 meende Douen nog van 37 psalmmelodieën te kunnen bewijzen dat ze zijn afgeleid van chansons, maar die theorie is dus door Pidoux c.s. grondig ontzenuwd. Het sprookje dat de psalmmelodieën oorspronkelijk volksliedjes waren, blijkt echter onuitroeibaar, het duikt steeds weer op....
TAF schreef:Overigens dat men tegenwoordig hele noten zingt zelfs al is zelfs de oude berijming is halven en kwarten geschreven... (en soms een paar cresendo''s al coda''s en andere muziektekens)
Crescendi en codatekens ben ik in psalmmelodieën nog nooit tegengekomen.
TAF schreef:Dank voor je aanvulling aangaande de oorsprong van het orgel. dat dat de reformatie pre-dateerd. Je vroeg me daar reformatorische gemeentes zonder orgel : welzeker, in duitsland, canada en engeland zul je gebruikelijk GEEN orgel in een gereformeerde (reformed/dutch reformed) kerk vinden.
Ja, maar gisteren had je het over
gereformeerde gemeentes waar ze met piano zingen. En onder gereformeerde gemeentes verstaan wij toch iets anders. Dat was niet zo helder geformuleerd.
Maar afgezien daarvan: ik zie in Duitsland, Engeland en Amerika wel degelijk orgels in de kerken die ik daar bezoek. Kennelijk bezoek jij dan andere kerken dan ik