In welk dorp woon je ??

albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door albion »

TSD schreef:
parsifal schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
refo schreef:Ik zou niet graag in een dorp wonen.
ik zou niet graag in een stad wonen.
Dat had ik ook altijd. Totdat wonen in Stockholm wel erg prettig bleek. In Nederland zijn er weinig steden waarin ik me thuis zou voelen denk ik.
Het is maar net wat voor beeld je hebt van een stad. In Nederland zijn er nog best veel steden die niet meer dan 10.000 inwoners hebben. In zo'n stad woon ik (Tholen) en voel me er nog thuis ook. (maar waarschijnlijk scharen velen dit onder een dorp :) )


Het mag dan stadsrechten hebben, maar Tholen heeft niet de allure van een stad. 't Is wel een gezellige stad.... (ik ben dus een van de velen die het onder een dorp scharen, ons kent ons toch nog in Tholen? En er zijn vele schotten en bouten :huhu
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Yesenaer
Berichten: 451
Lid geworden op: 16 mei 2011, 17:14

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door Yesenaer »

Ik woon in Yerseke

Komen er nog meer mensen van Refoforum uit Yerseke?
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door Ander »

Yesenaer schreef:Ik woon in Yerseke

Komen er nog meer mensen van Refoforum uit Yerseke?
Ds. van Krimpen blijft daar nog even, begrijp ik uit een andere topic. Dat is natuurlijk wel fijn.
Nee, ik kom niet uut Yese.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik moet vanuit mijn studie een opdracht maken voor aardrijkskunde en geschiedenis, waaronder een excusie verzinnen. Woonde ik nu maar in een stad.... :bobo
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door Hendrikus »

JolandaOudshoorn schreef:Ik moet vanuit mijn studie een opdracht maken voor aardrijkskunde en geschiedenis, waaronder een excusie verzinnen. Woonde ik nu maar in een stad.... :bobo
Hoezo? Er zijn genoeg dorpen en kleine stadjes te verzinnen waar genoeg te zien is.
O wacht, het moet over je eigen dorp gaan? Ja, dan kan het voor sommige mensen lastig worden.
~~Soli Deo Gloria~~
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door Ander »

JolandaOudshoorn schreef:Ik moet vanuit mijn studie een opdracht maken voor aardrijkskunde en geschiedenis, waaronder een excusie verzinnen. Woonde ik nu maar in een stad.... :bobo
http://www.ertussenuit.com/details/1981.htm
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10469
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door Zita »

JolandaOudshoorn schreef:Ik moet vanuit mijn studie een opdracht maken voor aardrijkskunde en geschiedenis, waaronder een excusie verzinnen. Woonde ik nu maar in een stad.... :bobo
Heeft je durp geen oudheidkundige of natuurvereniging? Die typetjes kunnen je misschien op een goed idee brengen.
Gebruikersavatar
ber10e
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 jul 2007, 16:05
Locatie: middelharnis
Contacteer:

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door ber10e »

Barmhartigheid schreef:
Ander schreef:
Barmhartigheid schreef:Ik woon samen
Oeps.
t'Is keurig in gehuwde staat hoor :hum
:haha ik wil ook samenwonen!
wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heeren hand [/color]
Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door TAF »

ik woon in de stad schiedam...
gelegen naast de dorpen rotterdam en vlaardingen;)

(rotterdam mag 10x zo groot zijn maar het heeft nooit stadsrechten gekregen, schiedam wel, lid van de hanzesteden;)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23872
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door refo »

TAF schreef:ik woon in de stad schiedam...
gelegen naast de dorpen rotterdam en vlaardingen;)

(rotterdam mag 10x zo groot zijn maar het heeft nooit stadsrechten gekregen, schiedam wel, lid van de hanzesteden;)
Rotterdam heeft echt wel stadsrechten. Tenzij jij nog voor 1340 leeft. Dan klopt het.
En wanneer kreeg Schiedam Hanze'rechten'?
Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door TAF »

rotterdam word alleen stad genoemd vanwege de grote.. stadsrechten heeft het nooit gekregen.. (als schiedammer weet ik dat want daar worden rotterdammers vaak mee gepest als die weer eens beweren dat schiedam opgeslokt moet worden door ze;)) bezoek de haven van dordrecht maar eens daar zie je de wapentjes van o.a. delft, dordrecht, en idd schiedam:)

schiedam kreeg in 1275 stadsrechten, deze werden verleend door vrouwe Aleida van Holland, de zus van graaf willem II van Holland.
de restanten van haar kasteel staan nog altijd in de binnenstad.
Laatst gewijzigd door TAF op 28 nov 2011, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door Bert Mulder »

TAF schreef:rotterdam word alleen stad genoemd vanwege de grote.. stadsrechten heeft het nooit gekregen.. (als schiedammer weet ik dat want daar worden rotterdammers vaak mee gepest als die weer eens beweren dat schiedam opgeslokt moet worden door ze;)) bezoek de haven van dordrecht maar eens daar zie je de wapentjes van o.a. delft, dordrecht, en idd schiedam:)
Op 17 maart 1299 krijgt Rotterdam stadsrechten, deze worden echter al snel weer ingetrokken. Op 7 juni 1340 worden alsnog stadsrechten verleend door Willem IV van Holland, ook bekend als graaf Willem II van Henegouwen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_Rotterdam
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door TAF »

dan waren wij nog steeds eerder;)

en zijn die stadsrechten ook erkend door de republiek later;)) want de opmerking in schiedam moet ergens vandaan komen he:P
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door Bert Mulder »

TAF schreef:dan waren wij nog steeds eerder;)

en zijn die stadsrechten ook erkend door de republiek later;)) want de opmerking in schiedam moet ergens vandaan komen he:P
Misschien hadden die in Schiedam gewoon te veel van hun genever gedronken om te beseffen dat Rotterdam hun wel degelijk voorbij gestreven waren... Of ze waren gewoon te dom en koppig...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door TAF »

beiden mogelijk;) het klopt men is hier ook niet bijster snugger, en ook ik vraag me wel eens af hoeveel schiedammers nu nog onder beschadigde genen door de drank aangetast leven;) maargoed aangezien mijn ouders hierheen getrokken zijn en niet native zijn..;) ben ik daar iig voor bespaard gebleven;)
Plaats reactie