Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Herman
Moderator

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Herman »

Jongere schreef:Als je de Sanderman I uitgave hebt, daar is geen enkel probleem mee.
Wat is het nadeel daarvan? Kan er dan minder muziek op? Of is het een stuk duurder?
Mogelijk zit het probleem aan de voorkant. Bij het noteren van de noten in een programma ga je standaard van een staand a4 uit. Ik weet niet of je dan alles makkelijk omzet naar een liggend a4, zonder dat je monnikenwerk moet uitvoeren.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:
Jongere schreef:Als je de Sanderman I uitgave hebt, daar is geen enkel probleem mee.
Wat is het nadeel daarvan? Kan er dan minder muziek op? Of is het een stuk duurder?
Mogelijk zit het probleem aan de voorkant. Bij het noteren van de noten in een programma ga je standaard van een staand a4 uit. Ik weet niet of je dan alles makkelijk omzet naar een liggend a4, zonder dat je monnikenwerk moet uitvoeren.
Dat is geen enkel probleem, dus daar zit het ´m niet in. Net zo goed als je in Word zowel staand als liggend kunt kiezen, kan dat in muzieknotatiesoftware ook.

Ik weet het niet, maar ik vermoed dat het te maken heeft met het papier. Een boek op staand A4 wordt opgebouwd uit vellen A3.
Een boek als Sanderman1 is geen A4, maar een afwijkende maat papier, en dan ook nog liggend: ik denk dat dat duurder is omdat het geen gangbare papiermaat is.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Herman schreef:
Dat is geen enkel probleem, dus daar zit het ´m niet in. Net zo goed als je in Word zowel staand als liggend kunt kiezen, kan dat in muzieknotatiesoftware ook.

Ik weet het niet, maar ik vermoed dat het te maken heeft met het papier. Een boek op staand A4 wordt opgebouwd uit vellen A3.
Een boek als Sanderman1 is geen A4, maar een afwijkende maat papier, en dan ook nog liggend: ik denk dat dat duurder is omdat het geen gangbare papiermaat is.
Ik denk dat dhr. Sanderman dat wel weet, want hij zal toch ook meebeslist hebben over de vorm/formaat etc.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Herman schreef:

Ik denk dat dhr. Sanderman dat wel weet, want hij zal toch ook meebeslist hebben over de vorm/formaat etc.
dat vraag ik me af, in de drie boekjes die van mij op de markt zijn gekomen had ik naast het geschrevene niet heel veel in te brengen.... (maar dat kan per uitgever verschillen natuurlijk)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

MarthaMartha schreef:
-DIA- schreef: Ik denk dat dhr. Sanderman dat wel weet, want hij zal toch ook meebeslist hebben over de vorm/formaat etc.
dat vraag ik me af, in de drie boekjes die van mij op de markt zijn gekomen had ik naast het geschrevene niet heel veel in te brengen.... (maar dat kan per uitgever verschillen natuurlijk)
Klopt, uitgevers gaan als regel echt niet aan auteurs vragen hoe ze hun werk moeten gaan vormgeven. Die hebben allemaal vreselijk eigenwijze DTP´ers in dienst die véél beter dan een auteur kunnen bepalen hoe een product eruit moet zien. Meebeslissen? Forget it.
Ik denk dat dat één van de redenen is waarom zoveel mensen via printing on demand tegenwoordig dingen in eigen beheer uitgeven. Dan heb je zelf tenminste iets te vertellen over de lay-out.
Er zijn uitzonderingen hoor, gelukkig valt er met sommige uitgevers wél te praten.
~~Soli Deo Gloria~~
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Herman schreef:Volgens de verkoper die mij het boek 'aansmeerde' zijn er tussen Den Toom en de inbinder afspraken gemaakt. Als er dus blijkbaar en masse koraalboeken van lessenaars kieperen, dan hebben we een mooi puntje feed back voor Marco.

@Hendrikus. Is dat boek ook ergens in NL te verkrijgen? Den Hertog Houten wil eerste van zijn voorraad Lindenberg exemplaren af, voordat hij hier aan begint.
Als je mijn onkosten vergoed, wil ik er wel 1 doorsturen...

Ik heb er een voor mijn zoon gekocht, en hij heeft er plezier aan.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marieke

Bericht door Marieke »

Mister schreef:
Herman schreef:Overigens 'mag' ik psalm 46 op zondag niet spelen. Dat is 'te hip', volgens mijn huisgenoten.
Het zou mijn keuze ook niet zijn.
Overigens een fijne aanvulling, behalve het staande formaat en de 'nieuwigheid' (het boek blijft maar niet open staan)
Ik vind psalm 51 en 69 allebei "juweeltjes" (als je het op de juiste manier registreert, maar dat is meestal zo)
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

De zetting van de 5e regel van psalm 123 (Ons treurig hart) gaat overigens ver over mijn acceptatiegrens. Als je de mollen weglaat vind ik het al prima genoeg voor een vertolking van een treurig hart.

Niettemin heb ik gisteren psalm 105 (doopdienst) en 33 gespeeld. En tot op heden geen commentaar, maar het is pas maandag 8 uur 10.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:De zetting van de 5e regel van psalm 123 (Ons treurig hart) gaat overigens ver over mijn acceptatiegrens. Als je de mollen weglaat vind ik het al prima genoeg voor een vertolking van een treurig hart.

Niettemin heb ik gisteren psalm 105 (doopdienst) en 33 gespeeld. En tot op heden geen commentaar, maar het is pas maandag 8 uur 10.
we blijven optimistisch :haha
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl

Bericht door ejvl »

Ik speelde gisteren psalm 77 1 en 2 beginnend op de D, dat is vrij laag.
Is dat ook buiten de acceptatie grens? :huhu
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:Ik speelde gisteren psalm 77 1 en 2 beginnend op de D, dat is vrij laag.
Is dat ook buiten de acceptatie grens? :huhu
dat zal me een gebrom zijn geweest, tot aan de lage A :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl

Bericht door ejvl »

Prachtig vind ik dat, de gemeente kon het nog wel halen, en dat met een orgel in 415 Hz, dus extra laag.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:Prachtig vind ik dat, de gemeente kon het nog wel halen, en dat met een orgel in 415 Hz, dus extra laag.
Dat was dan wel: uit de diepte roep ik...
~~Soli Deo Gloria~~
refo

Bericht door refo »

Over diepten gesproken.
Wij zongen gisteren inderdaad 130:1.
Wat de organist als voorspel had kon ik eerst niet volgen. Hij begon met een soort langgerekte toeter.
Later bedacht ik dat dat misschien wel een noodkreet moest verbeelden.
Erg stichtelijk klonk het niet.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Over diepten gesproken.
Wij zongen gisteren inderdaad 130:1.
Wat de organist als voorspel had kon ik eerst niet volgen. Hij begon met een soort langgerekte toeter.
Later bedacht ik dat dat misschien wel een noodkreet moest verbeelden.
Erg stichtelijk klonk het niet.
Tja, ik heb het niet gehoord ;)
Vaak wordt het voorspel van 130:1 erg donker, diep en zacht ingezet. Begrijpelijk. Maar er staat wel, welke vertaling je ook leest, dat er uit de diepte wordt geroepen. En roepen doe je meestal niet zachtjes. Dus ja, er is wel wat voor te zeggen om stevig in te zetten.

[youtube]QQNq9X2IzOA[/youtube]
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie