memento schreef:Er wordt in onze kringen veel gepraat over de zaken van het geloof. De één praat over HSV of SV, de ander maakt zich druk om broeken en legging, en derde over dominee die en die, een vierde over het verbond, etc. We doen er allemaal aan mee. Maar waar zo weinig over gepraat wordt - en ik sluit mezelf erbij in - is Christus.
Misschien is dit niet echt een onderwerp om over te discussiëren of om op te reageren. Maar wel een zaak van levensbelang. Ik wil iedereen - mezelf ingesloten - daarom de vraag stellen: Wie is Christus voor jou? Mag je Hem bevindelijk kennen? Hem de jouwe noemen? Weten dat Hij voor jou gestorven is, daar wij anders de eeuwige dood hadden moeten sterven?
Met vrome woorden, veel kennis, een rechtzinnig leven, etc worden wij niet zalig. Slechts als wij in Hem zijn, die kwam om te zoeken en zalig te maken wat verloren was. In Hem is alles te vinden. Om niet.
Memento schreef: Ik wil iedereen - mezelf ingesloten - daarom de vraag stellen: Wie is Christus voor jou? Mag je Hem bevindelijk kennen? Hem de jouwe noemen? Weten dat Hij voor jou gestorven is, daar wij anders de eeuwige dood hadden moeten sterven?
Ik vind dit een heel oprechte en terecht gestelde vraag.
Die vraag kun je niet naast je neerleggen.
Zelf zou ik ook wel een soort digitaal gezelschap wensen in de trant van Psalm 66:16 Komt hoort toe, o allen gij, die God vreest, en ik zal vertellen, wat Hij aan mij ziel gedaan heeft.
Toch denk ik, dat dit niet haalbaar is. Waarom ?
1. Gevaar voor plagiaat. Ik kan heel gemakkelijk iets van een ander overnemen wat ik gelezen heb. En zonder bronvermelding een heel indrukwekkend getuigenis geven. Het is heel gemakkelijk ook op internet om iets te kopiëren en te plakken, en dat onrechtmatig jezelf toe te eigenen.
2. Je vertrouwt zwart op wit op papier (dit is digitaal) iets toe, wat je later misschien dient te rectificeren, omdat de boodschap die je overbracht door anderen totaal anders wordt opgevat.
3. Het kan zelfs een bestrijding voor je zijn: je geeft een getuigenis van de hoop die in je is, maar de volgende dag, week of maand, is die hoop misschien helemaal vervlogen, doordat je er achter kwam dat de geest wel gewillig is, maar het vlees zwak.
4. Verder denk ik aan de doelstelling van Refoforum als ik de volgende forumregel lees:
Doelstelling
Refoforum is een forum voor de gereformeerde gezindte waarop degenen die daartoe behoren met elkaar discussiëren over zaken die spelen in de gereformeerde gezindte zelf óf over de interactie tussen de gereformeerde gezindte en de samenleving in het algemeen.
Met deze discussies trachten de deelnemers van elkaar te leren om enerzijds te komen tot een beter begrip van de gereformeerde gezindte zelf en anderzijds sterker te staan in de vraagstukken op het grensvlak van de gereformeerde gezindte en de samenleving in het algemeen.