Beste Irmo, bedankt voor deze informatie. Wat is jouw ervaring, (en van andere leden van deze gereformeerde gemeente) om ver buiten de Bijbelgordel te wonen ?[/quote]
Ik vind het eigenlijk heel prettig.Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken en niet voor anderen, maar ik heb het idee dat sommige anderen dat ook vinden. We hebben hier een kleine gemeente, veel jongeren, erg internationaal, en ik merk dat er hier meer respect is voor elkaars mening en achtergrond dan ik ooit eerder meegemaakt heb.
Wat ik meemaakte in de biblebelt(echt mijn persoonlijke ervaring) is dat het heel wettisch was en veel roddel. Als ik in het weekend weer terug bij mijn ouders ben hangt het kerkbezoek van wetjes en regeltjes aan elkaar,zoals:
- een rok aan die precies 2 vingers onder de knie valt, niet meer, niet minder
- de ds. heeft altijd gelijk, immers hij heeft ervoor gestudeerd
- zelf nadenken wordt niet op prijs gesteld, en dingen onderzoeken al helemaal niet. alles moet eigenlijk blijven zoals we dat zo al jaren doen, want dan ben je goed bezig
en zo nog wat zaken. Mijn ervaring is dus niet zo positief.
Nu ik naar een andere kerk ga ben ik opnieuw begonnen met catechisatie, gewoon om te onderzoeken hoe dingen nu in elkaar zitten!
daarbij vind ik het best fijn dat we hier een grote internationale gemeenschap hebben, waar we veel aan elkaar uitleggen en elkaar kritische vragen stellen, daar leer je van.