Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang

Luther
Contacteer:

Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang

Bericht door Luther »

irmo schreef:Ik heb belijdenis gedaan inde HHK, maar ik ben toch best wel blij dat ik uit de Bijbelbelt weg ben, hoor. Het ging meer over de roklengte en wat allemaal niet mocht, dan dat er bevindelijk en goed uit de bijbel gepreeekt werd. Nu kerk ik bij de GGiN en af en toe ga ik naar de RK-kerk, en die kunnen het schriftuurlijke wat mij betreft beter overbrengen. Nog nooit zo'n mooie dienst gezien als afgelopen weekend, en dat was nog wel een katholieke!
Opmerkelijk!
Zou je daar wat meer over kunnen vertellen?
Ik vind het vooral intrigerend dat er kennelijk een verband bestaat tussen de GGiN-HHK-RKK.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
irmo

Bericht door irmo »

Natuurlijk!
Wat zou je allemaal willen weten? :slurp
"Faci ce vrei atata timp cat nu faci rau nimanui"
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

irmo schreef:
SecorDabar schreef:Beste forumleden,
Ik ben al aardig dankbaar om alle goede en serieuze inhoudvolle antwoorden die tot nog toe gegeven zijn.
Als forumleden dienen we volgens de forumregels deel uit te maken van genoemde reformatorische kerkverbanden, en onderschrijven we de drie formulieren van Enigheid. Zoals Refoforum zelf schrijft in haar forumregels:
Als grondslag wil deze website de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid hanteren. Ze wil staan in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie. Refoforum is bedoeld voor de gereformeerde gezindte.

Nadrukkelijk willen wij wijzen op het volgende. Degenen die de grondslag onderschrijven en staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie zijn van harte welkom op het forum. Degenen die niet in de lijn van de (Nadere) Reformatie staan of van de grondslag zijn weggegroeid verzoeken wij zich niet als lid te registreren.

Het onderschrijven van de grondslag en het staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie uit zich in het (doop- of belijdend-)lidmaatschap van één van de volgende kerkgenootschappen:
. de Hersteld Hervormde Kerk
. de Gereformeerde Gemeenten
. de Gereformeerde Gemeenten in Nederland
. de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland
. de Christelijk Gereformeerde Kerken rondom Bewaar het Pand
. de Protestantse Kerk in Nederland voor zover het vanwege de grondslag van de PKN bezwaarde leden betreft die daarvan echter lid zijn omdat zij deze niet kunnen verlaten.
Totzover de forumregels

We hebben al of niet openbare belijdenis gedaan, en hebben dan ook ons jawoord gegeven voor Gods aangezicht in het midden der gemeente. Sommigen hebben door het doen van openbare belijdenis ingestemd met de vragen over de leer die alhier geleerd wordt, en de levenspraktijk die naar de godzaligheid is, en ons beloofd daaraan te onderwerpen.
We geloven dus onder andere artikel 27, 28 en 29 over de algemene Christelijke Kerk.

Dat belijd je niet vanuit een kerkistisch standpunt, alsof jouw kerkverband het enige ware kerkverband zou zijn, en dat je met zo'n kerkistisch standpunt alle individuele gelovigen buiten jou kerk zou afschrijven ook al gaan deze naar een ander (reformatorisch) kerkverband.

Aan de andere kant zou ik het niet voor mijn rekening durven nemen alsof kerkverbanden menselijke verzinsels zijn, en het er niet toe doet als je in een andere woonomgeving, vanwege de afstand naar een andere kerk zou gaan, ook al is deze kerk in leer en leven minder strikt. Het lijkt voor mij niet vruchtbaar, als ik mijn geweten geweld moet aandoen om naar een kerk te gaan waar een Schriftuurlijk bevindelijke prediking (geheel) ontbreekt, en de levenspraktijk naar de godzaligheid node gemist wordt.

Ook als je in een onkerkelijke omgeving om wettige redenen gaat wonen, waar ook geen kerkverband is waar jij (al of niet) openbare belijdenis gedaan hebt, dient er toch ook een kerkelijk besef te zijn.
Het lijkt mij geen menselijk verzinsel als je openbare belijdenis gedaan hebt, of dat gaat doen in jouw kerkverband.

Ik heb belijdenis gedaan inde HHK, maar ik ben toch best wel blij dat ik uit de Bijbelbelt weg ben, hoor. Het ging meer over de roklengte en wat allemaal niet mocht, dan dat er bevindelijk en goed uit de bijbel gepreeekt werd. Nu kerk ik bij de GGiN en af en toe ga ik naar de RK-kerk, en die kunnen het schriftuurlijke wat mij betreft beter overbrengen. Nog nooit zo'n mooie dienst gezien als afgelopen weekend, en dat was nog wel een katholieke!

De Heere bewaard Zijn trouw óók over de zichtbare kerk.
Maar een te verre afstand om naar jouw kerk op te gaan, komt de persoonlijke zondagsheiliging ook niet ten goede. Ik zou na gedegen onderzoek serieus overwegen of er in die omgeving een ander gelijksoortig kerkverband is, als de reistijd naar jouw kerkverband dermate groot is geworden voor je zondagse kerkgang.
Ik zou dan als dat mogelijk is, eerst voor een bepaalde tijd gastlid worden. Dat lijkt mij wederzijds het beste.

En als ook dát niet het geval is, om een ander reformatorisch kerkverband te bezoeken, dan zou ik lid blijven van je oorspronkelijke gemeente, en trachten in die onkerkelijke woonomgeving thuis op zondag (met je gezinsleden) een preek te lezen of via internet, e.d., of door middel van een CD, een kerkdienst te beluisteren.

Er is maar 1 GGiN- kerk in Maastricht, en het kost me 3 kwartier voor ik daar ben. Soms ga ik dan naar de kerk aan het einde van de straat, maar das wel een ander verband.

Ook zou het een hartelijke gebedszaak kunnen worden om aldaar een openbare (lees)preek samenkomst te stichten, weliswaar zonder ambten en sacramenten, maar dat toch in zulk een onkerkelijke omgeving de prediking van Gods Woord nog gestalte mag krijgen tot zegen voor zichzelf en anderen.
Irmo schreef: af en toe ga ik naar de RK-kerk, en die kunnen het schriftuurlijke wat mij betreft beter overbrengen. Nog nooit zo'n mooie dienst gezien als afgelopen weekend, en dat was nog wel een katholieke!
Beste Irmo, ben je dan niet bang dat je ver weggegroeid bent van de drie formulieren van Enigheid?
Hoe "mooi" een eredienst ook lijkt, De Reformatie spreekt steeds over Sola = alleen! Alleen genade, alleen de Schrift, alleen geloof ! Rome is nog steeds een plus-kerk: Bijbel + traditie, genade + goede werken, Christus + Maria als medemiddellares, in ieder geval verering van Maria, De leer dat de wijn veranderd in het bloed, en het brood in het vlees van Christus. De paus als plaatsvervanger van Christus. Rome is niet veranderd op deze punten.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

SecorDabar schreef: Irmo schreef: af en toe ga ik naar de RK-kerk, en die kunnen het schriftuurlijke wat mij betreft beter overbrengen. Nog nooit zo'n mooie dienst gezien als afgelopen weekend, en dat was nog wel een katholieke!
Beste Irmo, ben je dan niet bang dat je ver weggegroeid bent van de drie formulieren van Enigheid?
Hoe "mooi" een eredienst ook lijkt, De Reformatie spreekt steeds over Sola = alleen! Alleen genade, alleen de Schrift, alleen geloof ! Rome is nog steeds een plus-kerk: Bijbel + traditie, genade + goede werken, Christus + Maria als medemiddellares, in ieder geval verering van Maria, De leer dat de wijn veranderd in het bloed, en het brood in het vlees van Christus. De paus als plaatsvervanger van Christus. Rome is niet veranderd op deze punten.
En om daar nog even aan toe te voegen: de anathema's van Trente zijn nooit herroepen...
SecorDabar

irmo schreef:
SecorDabar schreef:
De geschiedenis van de gereformeerde gemeenten een beetje kennende; er was destijds een kleine gereformeerde gemeente in Maastricht. Deze gemeente was daar niet van oorsprong, maar was ontstaan doordat leden aldaar een militaire functie bekleden, ook waren daar leden uit Zeeland geëvacueerd vanwege de watersnoodramp. Ook bezochten schippersgezinnen daar de samenkomsten, en waren er studenten die de universiteit van Maastricht bezochten.
Bekend zijn de geestelijke ervaringen van wijlen Ds. L.Huisman, die als militair dienstplichtige in de gemeente van Maastricht veel zegen heeft ontvangen onder een (lees)preek van Ds. Zwerus.
Er is nog steeds een gereformeerde gemeente in Maastricht hoor, daar kerk ik namelijk bij :)
Beste Irmo, bedankt voor deze informatie. Wat is jouw ervaring, (en van andere leden van deze gereformeerde gemeente) om ver buiten de Bijbelgordel te wonen ?

(Ds. Ebenezer Erskine)
irmo

Bericht door irmo »

Beste Irmo, bedankt voor deze informatie. Wat is jouw ervaring, (en van andere leden van deze gereformeerde gemeente) om ver buiten de Bijbelgordel te wonen ?[/quote]

Ik vind het eigenlijk heel prettig.Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken en niet voor anderen, maar ik heb het idee dat sommige anderen dat ook vinden. We hebben hier een kleine gemeente, veel jongeren, erg internationaal, en ik merk dat er hier meer respect is voor elkaars mening en achtergrond dan ik ooit eerder meegemaakt heb.

Wat ik meemaakte in de biblebelt(echt mijn persoonlijke ervaring) is dat het heel wettisch was en veel roddel. Als ik in het weekend weer terug bij mijn ouders ben hangt het kerkbezoek van wetjes en regeltjes aan elkaar,zoals:

- een rok aan die precies 2 vingers onder de knie valt, niet meer, niet minder
- de ds. heeft altijd gelijk, immers hij heeft ervoor gestudeerd
- zelf nadenken wordt niet op prijs gesteld, en dingen onderzoeken al helemaal niet. alles moet eigenlijk blijven zoals we dat zo al jaren doen, want dan ben je goed bezig

en zo nog wat zaken. Mijn ervaring is dus niet zo positief.

Nu ik naar een andere kerk ga ben ik opnieuw begonnen met catechisatie, gewoon om te onderzoeken hoe dingen nu in elkaar zitten!

daarbij vind ik het best fijn dat we hier een grote internationale gemeenschap hebben, waar we veel aan elkaar uitleggen en elkaar kritische vragen stellen, daar leer je van. :super
Terri

Bericht door Terri »

Begrijp ik irmo nu goed dat er in de GGinNed te Maastricht een grote internationale gemeente is?
irmo

Bericht door irmo »

Irmo schreef: af en toe ga ik naar de RK-kerk, en die kunnen het schriftuurlijke wat mij betreft beter overbrengen. Nog nooit zo'n mooie dienst gezien als afgelopen weekend, en dat was nog wel een katholieke!
Hoe "mooi" een eredienst ook lijkt, De Reformatie spreekt steeds over Sola = alleen! Alleen genade, alleen de Schrift, alleen geloof ! Rome is nog steeds een plus-kerk: Bijbel + traditie, genade + goede werken, Christus + Maria als medemiddellares, in ieder geval verering van Maria, De leer dat de wijn veranderd in het bloed, en het brood in het vlees van Christus. De paus als plaatsvervanger van Christus. Rome is niet veranderd op deze punten.[/quote]

Ik had het geloof ik anders moeten verwoorden.Ik bedoelde namelijk niet de dienst, maar de preek.Ik heb laatst 5 diensten bijgewoond, in 5 verschillende kerken, protestant en katholiek. Allemaal totaal verschillend van sfeer.
Bij de ene priester zie je dat hij elke handeling heel bewust doorvoeld uitvoert en een andere raffelt gewoon routinematig zijn riedeltje af. Beide priesters zijn op dezelfde manier gewijd, bij de een ga ik nog eens terug, bij de ander wist ik niet snel ik weer weg moest zijn.
irmo

Bericht door irmo »

Terri schreef:Begrijp ik irmo nu goed dat er in de GGinNed te Maastricht een grote internationale gemeente is?
Nee, Maastricht zelf is internationaal, en dat schemert door in de verschillende kerken.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

irmo schreef:
Terri schreef:Begrijp ik irmo nu goed dat er in de GGinNed te Maastricht een grote internationale gemeente is?
Nee, Maastricht zelf is internationaal, en dat schemert door in de verschillende kerken.
Ik zie in het jaarboekje van de GGiN helemaal geen gemeente te Maastricht staan.....
(Ik bedoel de Gereformeerde Gemeente in Nederland, uitgetreden 1953.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
irmo

Bericht door irmo »

Is er ook niet, excuus. Ik kerk bij deze kerk: http://www.ngk.nl/maastricht/index.php/ ... e-zijn-wij
-DIA-

Bericht door -DIA- »

irmo schreef:Is er ook niet, excuus. Ik kerk bij deze kerk: http://www.ngk.nl/maastricht/index.php/ ... e-zijn-wij

Er is ooit een kleine Gereformeerde Gemeente geweest naar ik meen...
Maar die bestaat al zeker sinds de jaren 60 niet meer.
Ook in Nijmegen is ooit een kleine gemeente geweeest als ik me niet vergis...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
SecorDabar

Irmo schreef:Wat ik meemaakte in de biblebelt(echt mijn persoonlijke ervaring) is dat het heel wettisch was en veel roddel. Als ik in het weekend weer terug bij mijn ouders ben hangt het kerkbezoek van wetjes en regeltjes aan elkaar,zoals:

- een rok aan die precies 2 vingers onder de knie valt, niet meer, niet minder
- de ds. heeft altijd gelijk, immers hij heeft ervoor gestudeerd
- zelf nadenken wordt niet op prijs gesteld, en dingen onderzoeken al helemaal niet. alles moet eigenlijk blijven zoals we dat zo al jaren doen, want dan ben je goed bezig

en zo nog wat zaken. Mijn ervaring is dus niet zo positief.
Ik vind dit bijzonder triest voor je. Je zult daarin denk ik ook niet de enige zijn.
Maar laat het ondanks deze ervaring, je er niet van weerhouden om een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking te zoeken. Koopt de waarheid, en verkoopt ze niet, zegt de Spreukendichter.
Een geloof zonder bevinding is geen geloof, en een bevinding zonder geloof is geen bevinding.
Laatst gewijzigd door SecorDabar op 16 nov 2011, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.

(Ds. Ebenezer Erskine)
caprice

Bericht door caprice »

Luther schreef:
caprice schreef:Afgelopen zondag was ik voornmenens om nog in een andere gemeente een derde dienst bij te wonen, twintig minuten rijden met de auto, maar mijn geweten heeft mij dat verhinderd.
Als het te persoonlijk is, zeg je het maar, maar hoe kom je dat te weten, van dat geweten. Of anders gezegd: Hoe voelde je dat je niet moest gaan en hoe weet je zeker dat dat ook de wil van de Heere is?
Omdat ik daarom gevraagd heb. Daarin kan de Heere je toch een teken geven, als je vraagt om je gaande te maken om er heen te gaan als het Zijn wil is, maar dat juist te ontnemen als het niet Zijn wil is. Je geweten kun je (aan)voelen als het goed is. Ik kreeg een onbestemd gevoel, dus ging niet.
Hiermee trek ik geen grens voor een ander, maar voor mezelf.

Het geval wil ook dat als ik thuiskom uit die dienst, dan weer binnen 20 minuten in onze eigen kerk moet zitten, waarvan ik de diensten niet verzuimen wil. Als je moet haasten om daar te komen, weet ik niet of je kunt spreken van 'zondagsrust'.
Ik bleef toch liever thuis bij een oude schrijver en de kerkblaadjes. Dat is dan ook goed.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie