Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang
- SecorDabar
- Berichten: 1541
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18
Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang
Misschien nog een ander boek ter advisering over onze discussie:
Ik heb nog een boek van wijlen Ds. G. van Reenen (Geref.Gemeente) met de titel: Bart en Kees over het boek Ruth.
In mijn uitgave lees ik op bladzijde 101 van dit boek de volgende samenspraak:
Kees: Zeg, Bart, ik heb een vriend die bij hem in de buurt niets kan beluisteren.
Als hij dan thuis in die verre landstreek woont, dan blijft bij zijn boeken, hij heeft gelukkig nog een schat van oude en nieuwe boeken, die zuiver de leer en de ervaring van Gods volk vertolken, boeken die niet alleen spreken tot zijn hoofd, maar ook zijn hart verklaren, Zeg mij wat moet mijn vriend doen?
Bart: Welnu, dan is Boaz veld, en dan zijn Boaz maaiers bij hem thuis.
Boaz veld is een wonderlijk veld. Meest is het in een kerkgebouw, maar soms is het op een zoldertje, of in een schuurtje, of binnenkamer.
Kees: Dat meent mijn vriend ook!
Als hij (vanwege de verre afstand naar Gods huis) dan thuis blijft bij zijn boeken, is hij dan, wat jij noemt: een anti-kerkist?
Bart: Als jouw vriend het tekort voelt en het betreurt dat hij niet kan opgaan naar Gods huis, en met schuldgevoel tot God gaat en Hem smeekt dat de Heere uit genade de weg nog eens mocht banen, om naar de wille Gods op te kunnen gaan, dan is hij geen anti-kerkist, maar een zeer nuttig lid van Christus Kerk op aarde. Als je vriend onder een halve waarheid neerzat, dan was hij op een ander veld, begrijp je?
Op het veld van Boaz - of zonder beeldspraak - in de Kerk des Heeren, wordt de volle raad Gods tot zaligheid verkondigd.
Hetzij dan gepreekt in de kerk of thuis gelezen.
Ik heb nog een boek van wijlen Ds. G. van Reenen (Geref.Gemeente) met de titel: Bart en Kees over het boek Ruth.
In mijn uitgave lees ik op bladzijde 101 van dit boek de volgende samenspraak:
Kees: Zeg, Bart, ik heb een vriend die bij hem in de buurt niets kan beluisteren.
Als hij dan thuis in die verre landstreek woont, dan blijft bij zijn boeken, hij heeft gelukkig nog een schat van oude en nieuwe boeken, die zuiver de leer en de ervaring van Gods volk vertolken, boeken die niet alleen spreken tot zijn hoofd, maar ook zijn hart verklaren, Zeg mij wat moet mijn vriend doen?
Bart: Welnu, dan is Boaz veld, en dan zijn Boaz maaiers bij hem thuis.
Boaz veld is een wonderlijk veld. Meest is het in een kerkgebouw, maar soms is het op een zoldertje, of in een schuurtje, of binnenkamer.
Kees: Dat meent mijn vriend ook!
Als hij (vanwege de verre afstand naar Gods huis) dan thuis blijft bij zijn boeken, is hij dan, wat jij noemt: een anti-kerkist?
Bart: Als jouw vriend het tekort voelt en het betreurt dat hij niet kan opgaan naar Gods huis, en met schuldgevoel tot God gaat en Hem smeekt dat de Heere uit genade de weg nog eens mocht banen, om naar de wille Gods op te kunnen gaan, dan is hij geen anti-kerkist, maar een zeer nuttig lid van Christus Kerk op aarde. Als je vriend onder een halve waarheid neerzat, dan was hij op een ander veld, begrijp je?
Op het veld van Boaz - of zonder beeldspraak - in de Kerk des Heeren, wordt de volle raad Gods tot zaligheid verkondigd.
Hetzij dan gepreekt in de kerk of thuis gelezen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
- SecorDabar
- Berichten: 1541
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18
Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang
[quote="SecorDabar"]Beste Forumleden,
De meesten van ons wonen op de zogenaamde Bijbelbelt of Bijbelgordel.
Dit zijn die regio’s waar onze reformatorische kerken het meest bevinden.
Ik denk dan aan die landstreken die zich diagonaal over Nederland strekken: Zeeland, West-Brabant, Zuid-Holland, Utrecht, Betuwe, Veluwe en kleinere gebieden in Overijssel en Friesland.
Stel dat je buiten, of zelfs ver buiten deze Bijbelbelt (noodgedwongen) woont, wat zou dan voor jou de limiet zijn aan reistijd voor je wekelijkse zondagse kerkgang?
(Ik heb het niet over het aantal kilometers, want dat is vaak afhankelijk van welk vervoermiddel je gebruikt). Het gaat dus over de limiet aan reistijd voor je wekelijkse zondagse kerkgang.
(Hou bij de beantwoording ook even rekening met weersomstandigheden zoals gladheid, sneeuw en files, en ook dat een gemiddelde kerkdienst toch minstens anderhalf uur duurt.) Dus:
Vraag 1: Wat zou voor jou de limiet aan reistijd zijn voor jou wekelijkse kerkgang op zondag naar je eigen kerkverband? Niet meer dan drie kwartier, mede ook als de weersomstandigheden als ijzel, gladheid, dichte mist,e.d., en file's dat niet toelaten
Vraag 2: Zou je in bovengenoemde situatie voor je zondagse kerkgang een ander (gelijksoortig) reformatorisch kerkverband bezoeken als deze korter in reistijd is dan dat van jou? ja, maar ik zou dan wel eerst een geruime tijd de kerkdiensten bezoeken alvorens mij daarbij aan te sluiten, eerst gastlid zijn, lijkt mij wederzijds het beste.
Vraag 3: Zou je geen moeite hebben als je de plaatselijke kerk zou bezoeken in je woonplaats, ook al is de leer in strijd met de belijdenis van je eigen kerkverband? Zou je initiatieven nemen voor verandering van die plaatselijke kerk, of het stichten van een huisgemeente? Het is te proberen om verandering aan te brengen in de plaatselijk kerk, maar ik denk dat dit niet zal lukken, meestal heeft men een andere bijbelvertaling, andere zangboeken, andere prediking, misschien behoort er de mogelijkheid om een openbare (lees)preekplaats, te stichten, weliswaar een samenkomst zonder ambten
Vraag 4: Zou je in je woonplaats thuisblijven door zelf een preek te lezen, of door middel van een CD of via internet een kerkdienst te beluisteren? Dit is dan denk ik de meest reële optie, dat kun je ook doen als je kortere tijd ergens (bijvoorbeeld op vakantie) verblijft.
Vraag 5: Hebben jullie ervaring hiermee? Nog niet, maar ik sta wel voor een dilemma, dat dit gaat gebeuren, daarom wilde ik weten of er mensen deze ervaring hebben, en of zij advies zouden kunnen geven.
De meesten van ons wonen op de zogenaamde Bijbelbelt of Bijbelgordel.
Dit zijn die regio’s waar onze reformatorische kerken het meest bevinden.
Ik denk dan aan die landstreken die zich diagonaal over Nederland strekken: Zeeland, West-Brabant, Zuid-Holland, Utrecht, Betuwe, Veluwe en kleinere gebieden in Overijssel en Friesland.
Stel dat je buiten, of zelfs ver buiten deze Bijbelbelt (noodgedwongen) woont, wat zou dan voor jou de limiet zijn aan reistijd voor je wekelijkse zondagse kerkgang?
(Ik heb het niet over het aantal kilometers, want dat is vaak afhankelijk van welk vervoermiddel je gebruikt). Het gaat dus over de limiet aan reistijd voor je wekelijkse zondagse kerkgang.
(Hou bij de beantwoording ook even rekening met weersomstandigheden zoals gladheid, sneeuw en files, en ook dat een gemiddelde kerkdienst toch minstens anderhalf uur duurt.) Dus:
Vraag 1: Wat zou voor jou de limiet aan reistijd zijn voor jou wekelijkse kerkgang op zondag naar je eigen kerkverband? Niet meer dan drie kwartier, mede ook als de weersomstandigheden als ijzel, gladheid, dichte mist,e.d., en file's dat niet toelaten
Vraag 2: Zou je in bovengenoemde situatie voor je zondagse kerkgang een ander (gelijksoortig) reformatorisch kerkverband bezoeken als deze korter in reistijd is dan dat van jou? ja, maar ik zou dan wel eerst een geruime tijd de kerkdiensten bezoeken alvorens mij daarbij aan te sluiten, eerst gastlid zijn, lijkt mij wederzijds het beste.
Vraag 3: Zou je geen moeite hebben als je de plaatselijke kerk zou bezoeken in je woonplaats, ook al is de leer in strijd met de belijdenis van je eigen kerkverband? Zou je initiatieven nemen voor verandering van die plaatselijke kerk, of het stichten van een huisgemeente? Het is te proberen om verandering aan te brengen in de plaatselijk kerk, maar ik denk dat dit niet zal lukken, meestal heeft men een andere bijbelvertaling, andere zangboeken, andere prediking, misschien behoort er de mogelijkheid om een openbare (lees)preekplaats, te stichten, weliswaar een samenkomst zonder ambten
Vraag 4: Zou je in je woonplaats thuisblijven door zelf een preek te lezen, of door middel van een CD of via internet een kerkdienst te beluisteren? Dit is dan denk ik de meest reële optie, dat kun je ook doen als je kortere tijd ergens (bijvoorbeeld op vakantie) verblijft.
Vraag 5: Hebben jullie ervaring hiermee? Nog niet, maar ik sta wel voor een dilemma, dat dit gaat gebeuren, daarom wilde ik weten of er mensen deze ervaring hebben, en of zij advies zouden kunnen geven.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
- SecorDabar
- Berichten: 1541
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18
Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang
Dia schreef: Verder wordt er dikwijls gewaarschuwd vanaf de kansel om je niet te vestigen in plaatsen waar Gods Woord niet meer is. Denk ook aan de geschiedenis van Lot.
Ik denk dat Dia hier een goed punt heeft, in de geschiedenis van Lot genoemd in Genesis 13: 10-11.
In de Bijbelverklaring van Matthey Henry lees ik hierover:
Een zinnelijke keuze is een zondige keuze, en zal zelden voorspoed aanbrengen. Zij die bij het kiezen van een betrekking, van een beroep, een woonplaats of een vestiging, geleid en geregeerd worden door de lusten van het vlees, de lust der ogen, of de hoogmoed des levens, en niet te rade gaan met de belangen van hun ziel en van hun Godsdienst, kunnen niet verwachten dat God met hen zal zijn, of hen zal zegenen; maar gewoonlijk zijn zij teleurgesteld, zelfs in hetgeen zij voornamelijk op het oog hebben gehad; Zij verkrijgen niet, waar zij zich zoveel genot van voorgespiegeld hebben. Bij al onze keuzes moeten wij geleid worden door het beginsel, dat het beste voor ons is, wat het beste is voor onze ziel. Tot zover de Bijbelverklaring van Matthey Henry.
In de oud-testamentische bedeling moest Israël zelfs alleen wonen. De HEERE gaf het bevel: Mijn volk zal alleen wonen.
Maar zou dat in de nieuw-testamentische bedeling ook zo nadrukkelijk het geval zijn?
Als je dus niet geleid wordt door o.a. luxe en welvaart, zoals Matthey Henry hiervan zegt, maar noodgedwongen door omstandigheden, (waarover toch ook Gods voorzienigheid gaat), of zelfs een sterke roeping hebt om te getuigen van Christus in onbezaaide landen….
De Heere Jezus Christus zei: Gaat dan henen, onderwijst alle volken, predikt het Evangelie aan alle creaturen. Als de liefde van Christus dringt…… Dit geldt toch niet alleen als je een roeping en zending hebt tot predikant…. Er is toch ook het ambt aller gelovigen.
Ongeloof houdt God verdacht in Zijn liefde, trouw en macht.
Of we nu in de Bijbelgordel wonen, of ver daarbuiten: Zonder geloof is het onmogelijke Gode te behagen….
Beste forumleden, allemaal gedachten die ik aan jullie toe vertrouw tot bezinning hierover. Ben benieuwd.
Ik denk dat Dia hier een goed punt heeft, in de geschiedenis van Lot genoemd in Genesis 13: 10-11.
In de Bijbelverklaring van Matthey Henry lees ik hierover:
Een zinnelijke keuze is een zondige keuze, en zal zelden voorspoed aanbrengen. Zij die bij het kiezen van een betrekking, van een beroep, een woonplaats of een vestiging, geleid en geregeerd worden door de lusten van het vlees, de lust der ogen, of de hoogmoed des levens, en niet te rade gaan met de belangen van hun ziel en van hun Godsdienst, kunnen niet verwachten dat God met hen zal zijn, of hen zal zegenen; maar gewoonlijk zijn zij teleurgesteld, zelfs in hetgeen zij voornamelijk op het oog hebben gehad; Zij verkrijgen niet, waar zij zich zoveel genot van voorgespiegeld hebben. Bij al onze keuzes moeten wij geleid worden door het beginsel, dat het beste voor ons is, wat het beste is voor onze ziel. Tot zover de Bijbelverklaring van Matthey Henry.
In de oud-testamentische bedeling moest Israël zelfs alleen wonen. De HEERE gaf het bevel: Mijn volk zal alleen wonen.
Maar zou dat in de nieuw-testamentische bedeling ook zo nadrukkelijk het geval zijn?
Als je dus niet geleid wordt door o.a. luxe en welvaart, zoals Matthey Henry hiervan zegt, maar noodgedwongen door omstandigheden, (waarover toch ook Gods voorzienigheid gaat), of zelfs een sterke roeping hebt om te getuigen van Christus in onbezaaide landen….
De Heere Jezus Christus zei: Gaat dan henen, onderwijst alle volken, predikt het Evangelie aan alle creaturen. Als de liefde van Christus dringt…… Dit geldt toch niet alleen als je een roeping en zending hebt tot predikant…. Er is toch ook het ambt aller gelovigen.
Ongeloof houdt God verdacht in Zijn liefde, trouw en macht.
Of we nu in de Bijbelgordel wonen, of ver daarbuiten: Zonder geloof is het onmogelijke Gode te behagen….
Beste forumleden, allemaal gedachten die ik aan jullie toe vertrouw tot bezinning hierover. Ben benieuwd.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
- SecorDabar
- Berichten: 1541
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18
Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang
Ik denk ook aan het kerkelijk leven in de verstrooiing.
Dia schreef: Verder wordt er dikwijls gewaarschuwd vanaf de kansel om je niet te vestigen in plaatsen waar Gods Woord niet meer is.
De geschiedenis van de gereformeerde gemeenten een beetje kennende; er was destijds een kleine gereformeerde gemeente in Maastricht. Deze gemeente was daar niet van oorsprong, maar was ontstaan doordat leden aldaar een militaire functie bekleden, ook waren daar leden uit Zeeland geëvacueerd vanwege de watersnoodramp. Ook bezochten schippersgezinnen daar de samenkomsten, en waren er studenten die de universiteit van Maastricht bezochten.
Bekend zijn de geestelijke ervaringen van wijlen Ds. L.Huisman, die als militair dienstplichtige in de gemeente van Maastricht veel zegen heeft ontvangen onder een (lees)preek van Ds. Zwerus.
Ik denk ook aan gereformeerde gemeenten zoals in Eindhoven, Groningen en het Waddeneiland Texel in Oosterend, waar oorspronkelijk ook geen gemeenten met een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking waren.
Ik denk dat er ook van andere reformatorische kerkgenootschappen wel gemeenten zijn ontstaan, die daar oorspronkelijk niet waren. Op diverse plaatsen ver buiten de Bijbelgordel zijn er ook nog evangelisatieposten te noemen.
Ook dit gegeven kan volgens mij meespelen bij de keuze van je (noodgedwongen) woonplaats buiten de Bijbelgordel.
Dia schreef: Verder wordt er dikwijls gewaarschuwd vanaf de kansel om je niet te vestigen in plaatsen waar Gods Woord niet meer is.
De geschiedenis van de gereformeerde gemeenten een beetje kennende; er was destijds een kleine gereformeerde gemeente in Maastricht. Deze gemeente was daar niet van oorsprong, maar was ontstaan doordat leden aldaar een militaire functie bekleden, ook waren daar leden uit Zeeland geëvacueerd vanwege de watersnoodramp. Ook bezochten schippersgezinnen daar de samenkomsten, en waren er studenten die de universiteit van Maastricht bezochten.
Bekend zijn de geestelijke ervaringen van wijlen Ds. L.Huisman, die als militair dienstplichtige in de gemeente van Maastricht veel zegen heeft ontvangen onder een (lees)preek van Ds. Zwerus.
Ik denk ook aan gereformeerde gemeenten zoals in Eindhoven, Groningen en het Waddeneiland Texel in Oosterend, waar oorspronkelijk ook geen gemeenten met een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking waren.
Ik denk dat er ook van andere reformatorische kerkgenootschappen wel gemeenten zijn ontstaan, die daar oorspronkelijk niet waren. Op diverse plaatsen ver buiten de Bijbelgordel zijn er ook nog evangelisatieposten te noemen.
Ook dit gegeven kan volgens mij meespelen bij de keuze van je (noodgedwongen) woonplaats buiten de Bijbelgordel.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang
Gelukkig hebben de apostelen zich niet aan deze 'wijze' raad gehouden...Dia schreef:Verder wordt er dikwijls gewaarschuwd vanaf de kansel om je niet te vestigen in plaatsen waar Gods Woord niet meer is..
Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang
Die hadden de opdracht om al de volken te onderwijzen, dus een zendingsopdracht.rekcor schreef:Gelukkig hebben de apostelen zich niet aan deze 'wijze' raad gehouden...Dia schreef:Verder wordt er dikwijls gewaarschuwd vanaf de kansel om je niet te vestigen in plaatsen waar Gods Woord niet meer is..
Ik meen niet dat dit de opdracht van een individueel christelijk gezin is. Hoewel ieder gezin wel een opdracht heeft voor zijn omgeving, maar niet om in een plaats te gaan wonen waar Gods Woord niet meer zuiver wordt gebracht.
Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang
Er is nog steeds een gereformeerde gemeente in Maastricht hoor, daar kerk ik namelijk bijSecorDabar schreef:
De geschiedenis van de gereformeerde gemeenten een beetje kennende; er was destijds een kleine gereformeerde gemeente in Maastricht. Deze gemeente was daar niet van oorsprong, maar was ontstaan doordat leden aldaar een militaire functie bekleden, ook waren daar leden uit Zeeland geëvacueerd vanwege de watersnoodramp. Ook bezochten schippersgezinnen daar de samenkomsten, en waren er studenten die de universiteit van Maastricht bezochten.
Bekend zijn de geestelijke ervaringen van wijlen Ds. L.Huisman, die als militair dienstplichtige in de gemeente van Maastricht veel zegen heeft ontvangen onder een (lees)preek van Ds. Zwerus.

"Faci ce vrei atata timp cat nu faci rau nimanui"
Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang
Een waar christen gaat het aan het hart, dat zijn naasten ongelovig zullen sterven.eilander schreef:Die hadden de opdracht om al de volken te onderwijzen, dus een zendingsopdracht.rekcor schreef:Gelukkig hebben de apostelen zich niet aan deze 'wijze' raad gehouden...Dia schreef:Verder wordt er dikwijls gewaarschuwd vanaf de kansel om je niet te vestigen in plaatsen waar Gods Woord niet meer is..
Ik meen niet dat dit de opdracht van een individueel christelijk gezin is. Hoewel ieder gezin wel een opdracht heeft voor zijn omgeving, maar niet om in een plaats te gaan wonen waar Gods Woord niet meer zuiver wordt gebracht.
Bovendien staat er dat iedereen de plicht heeft zijn broeder ''uit het vuur te trekken''.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang
ik Kerk daar waar God me wil hebben.
Als ik dus noodgedwongen niet meer kan kerken waar ik nu kerk zou ik in gebed dan anders beslissen.
Ik ben nog vrijgezel, ik weet niet welke vrouw God voor mij in petto heeft en uit welke woonplaats, het kan zijn dat zij ergens anders wil kerken en wonen, hetgeen je dan in de toekomst samen moet meenemen.
Ik heb de wens om mijn studie GPW ooit nog af te maken, en in de kerk te dienen.. ik weet niet of daarvoor binnen mijn huidige kerkverband ruimte is, en als ze me het hier niet toestaan zal ik wel elders moeten gaan dienen.. de vraag is of het houdbaar is in een type gemeente te werken en in een andere lid te zijn..
Ik weet niet of God me in de toekomst ingeeft al of niet vanwege werk of andere redenen te verhuizen, in een nieuwe woonplaats zal ik meer per gemeente dan per gezinte kijken, als daar bijvoorbeeld een kerk van dezelfde stroming zit die veel zwaarder/lichter is dan waar ik nu zit, maar een van een aanverwante stroming die wel erg lijkt op waar ik nu zit... zal ik dat zeker meenemen. Ik ben trouwer aan een gemeente dan aan een stroming.
Mocht ooit mijn gemeente de deuren sluiten (hetgeen onwaarschijnlijk is) en ik dus verplicht elders moeten kerken, zal ik ook diezelfde afweging maken en meerdere gemeentes bekijken voor ik me weer defenitief ergens settle.
Tenslotte kan het ook dat ik naar het buitenland verhuis ooit, aangezien daar geen kerk van dezelfde stroming is (uitgezonder canada) moet je dan ook anders gaan kiezen
Reistijd speelt minder een rol voor me.. ik ben nu nog afhankelijk van de fiets... en het is 30 min fietsen naar de kerk... een uur zou ook nog te doen zijn.. maar veel gekker moet het niet worden. met een auto zou ik diezelfde reistijden aanhouden....
Als ik dus noodgedwongen niet meer kan kerken waar ik nu kerk zou ik in gebed dan anders beslissen.
Ik ben nog vrijgezel, ik weet niet welke vrouw God voor mij in petto heeft en uit welke woonplaats, het kan zijn dat zij ergens anders wil kerken en wonen, hetgeen je dan in de toekomst samen moet meenemen.
Ik heb de wens om mijn studie GPW ooit nog af te maken, en in de kerk te dienen.. ik weet niet of daarvoor binnen mijn huidige kerkverband ruimte is, en als ze me het hier niet toestaan zal ik wel elders moeten gaan dienen.. de vraag is of het houdbaar is in een type gemeente te werken en in een andere lid te zijn..
Ik weet niet of God me in de toekomst ingeeft al of niet vanwege werk of andere redenen te verhuizen, in een nieuwe woonplaats zal ik meer per gemeente dan per gezinte kijken, als daar bijvoorbeeld een kerk van dezelfde stroming zit die veel zwaarder/lichter is dan waar ik nu zit, maar een van een aanverwante stroming die wel erg lijkt op waar ik nu zit... zal ik dat zeker meenemen. Ik ben trouwer aan een gemeente dan aan een stroming.
Mocht ooit mijn gemeente de deuren sluiten (hetgeen onwaarschijnlijk is) en ik dus verplicht elders moeten kerken, zal ik ook diezelfde afweging maken en meerdere gemeentes bekijken voor ik me weer defenitief ergens settle.
Tenslotte kan het ook dat ik naar het buitenland verhuis ooit, aangezien daar geen kerk van dezelfde stroming is (uitgezonder canada) moet je dan ook anders gaan kiezen
Reistijd speelt minder een rol voor me.. ik ben nu nog afhankelijk van de fiets... en het is 30 min fietsen naar de kerk... een uur zou ook nog te doen zijn.. maar veel gekker moet het niet worden. met een auto zou ik diezelfde reistijden aanhouden....
Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang
Een ds. behandelde tijdens een Bijbellezing de geschiedenis van David. David bleef niet in Israël toen hij vluchtte moest voor Saul, maar week uit naar Moab (waar zijn-DIA- schreef:Hier kan ik niet echt uit bevinding over spreken. Wel is het zo dat ik geboren en geotogen ben in een dorp waar geen reformatorische kerken waren, maar de afstand naar een plaats waar die wel waren was slecbts 6 a 7 kilometer...SecorDabar schreef:Kijk, Dia, er is niets mis mee dat je op de Bijbelbelt woont, maar daar kunnen omstandigheden zijn dat reformatorische kerkmensen noodgedwongen moeten verhuizen naar een onkerkelijke landstreek.-DIA- schreef:Mag ik vragen waartoe deze enquête dient? Wat wil men ermee?SecorDabar schreef:
Inderdaad waren er toen rustige landwegen, er was nog weinig verkeer. Men kon toen ook nog onderweg stichtelijke gesprekken voeren.
Helaas is dat tegenwoordig anders.
Het is tegenwoordig zo druk op de nederlandse wegen op zondag. Deelname aan het wegverkeer vereist tegenwoordig aandacht, zeker als je een lange reistijd hebt.
Om tegenwoordig 6 tot 7 uur reistijd te ondernemen lijkt het voor mij vanwege die drukte veel moeilijker geworden om de preek te overdenken.
Zeg Dia, ik ben benieuwd of je ook inhoudelijk op mijn vragen zou kunnen ingaan.....ben benieuwd!
Als je zover woont dan lijkt mij dat je beter thuis een preek kunt lezen of beluisteren, dan heb je ook de tijd om die te overdenken.
Ik ben wel bereid de vragen te beantwoorden als dat dienstig is...
Bijvoorbeeld: door de werkgever, de organisatie waar men werkt. Doordat je eigen bedrijf verplaatst dient te worden: glastuinbouw of agrarisch bedrijf. Door financiële problemen, zoals een schuldsanering. Door gezondheidsredenen van zichzelf of gezinsleden, omdat er niet die specifieke verpleging mogelijk is. Of: door een roeping te hebben om getuige van Christus te zijn in een onkerkelijke omgeving.
Ben dan ook eigenlijk wel benieuwd of er reformatorische mensen buiten de Bijbelbelt wonen, en hoe zij dat ervaren.
Wel kan ik getuigen van spot en hoon die je deel wordt als je van de rest van de dorpsgemeenschap afwijkt.
Verder wordt er dikwijls gewaarschuwd vanaf de kansel om je niet te vestigen in plaatsen waar Gods Woord niet meer is. Denk ook aan de geschiedenis van Lot.
voorgeslacht vandaan kwam (Isaï - Obed - Ruth). In Israël was de tempel waar hij tijdens de sabbat naar toe had kunnen gaan en toch ging hij naar Moab...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang
Nu was David nou niet echt altijd op zijn plaats ook al was het de man van Gods hart.
Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang
Afgelopen zondag was ik voornmenens om nog in een andere gemeente een derde dienst bij te wonen, twintig minuten rijden met de auto, maar mijn geweten heeft mij dat verhinderd.
Ik ben er blij mee dat de afstand van onze achterdeur tot in de hal van de kerk slechts twee tot drie minuten lopen is.
Ik ben er blij mee dat de afstand van onze achterdeur tot in de hal van de kerk slechts twee tot drie minuten lopen is.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang
Als het te persoonlijk is, zeg je het maar, maar hoe kom je dat te weten, van dat geweten. Of anders gezegd: Hoe voelde je dat je niet moest gaan en hoe weet je zeker dat dat ook de wil van de Heere is?caprice schreef:Afgelopen zondag was ik voornmenens om nog in een andere gemeente een derde dienst bij te wonen, twintig minuten rijden met de auto, maar mijn geweten heeft mij dat verhinderd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- SecorDabar
- Berichten: 1541
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18
Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang
Beste forumleden,
Ik ben al aardig dankbaar om alle goede en serieuze inhoudvolle antwoorden die tot nog toe gegeven zijn.
Als forumleden dienen we volgens de forumregels deel uit te maken van genoemde reformatorische kerkverbanden, en onderschrijven we de drie formulieren van Enigheid. Zoals Refoforum zelf schrijft in haar forumregels:
Als grondslag wil deze website de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid hanteren. Ze wil staan in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie. Refoforum is bedoeld voor de gereformeerde gezindte.
Nadrukkelijk willen wij wijzen op het volgende. Degenen die de grondslag onderschrijven en staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie zijn van harte welkom op het forum. Degenen die niet in de lijn van de (Nadere) Reformatie staan of van de grondslag zijn weggegroeid verzoeken wij zich niet als lid te registreren.
Het onderschrijven van de grondslag en het staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie uit zich in het (doop- of belijdend-)lidmaatschap van één van de volgende kerkgenootschappen:
. de Hersteld Hervormde Kerk
. de Gereformeerde Gemeenten
. de Gereformeerde Gemeenten in Nederland
. de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland
. de Christelijk Gereformeerde Kerken rondom Bewaar het Pand
. de Protestantse Kerk in Nederland voor zover het vanwege de grondslag van de PKN bezwaarde leden betreft die daarvan echter lid zijn omdat zij deze niet kunnen verlaten.
Totzover de forumregels
We hebben al of niet openbare belijdenis gedaan, en hebben dan ook ons jawoord gegeven voor Gods aangezicht in het midden der gemeente. Sommigen hebben door het doen van openbare belijdenis ingestemd met de vragen over de leer die alhier geleerd wordt, en de levenspraktijk die naar de godzaligheid is, en ons beloofd daaraan te onderwerpen.
We geloven dus onder andere artikel 27, 28 en 29 over de algemene Christelijke Kerk.
Dat belijd je niet vanuit een kerkistisch standpunt, alsof jouw kerkverband het enige ware kerkverband zou zijn, en dat je met zo'n kerkistisch standpunt alle individuele gelovigen buiten jou kerk zou afschrijven ook al gaan deze naar een ander (reformatorisch) kerkverband.
Aan de andere kant zou ik het niet voor mijn rekening durven nemen alsof kerkverbanden menselijke verzinsels zijn, en het er niet toe doet als je in een andere woonomgeving, vanwege de afstand naar een andere kerk zou gaan, ook al is deze kerk in leer en leven minder strikt. Het lijkt voor mij niet vruchtbaar, als ik mijn geweten geweld moet aandoen om naar een kerk te gaan waar een Schriftuurlijk bevindelijke prediking (geheel) ontbreekt, en de levenspraktijk naar de godzaligheid node gemist wordt.
Ook als je in een onkerkelijke omgeving om wettige redenen gaat wonen, waar ook geen kerkverband is waar jij (al of niet) openbare belijdenis gedaan hebt, dient er toch ook een kerkelijk besef te zijn.
Het lijkt mij geen menselijk verzinsel als je openbare belijdenis gedaan hebt, of dat gaat doen in jouw kerkverband.
De Heere bewaard Zijn trouw óók over de zichtbare kerk.
Maar een te verre afstand om naar jouw kerk op te gaan, komt de persoonlijke zondagsheiliging ook niet ten goede. Ik zou na gedegen onderzoek serieus overwegen of er in die omgeving een ander gelijksoortig kerkverband is, als de reistijd naar jouw kerkverband dermate groot is geworden voor je zondagse kerkgang.
Ik zou dan als dat mogelijk is, eerst voor een bepaalde tijd gastlid worden. Dat lijkt mij wederzijds het beste.
En als ook dát niet het geval is, om een ander reformatorisch kerkverband te bezoeken, dan zou ik lid blijven van je oorspronkelijke gemeente, en trachten in die onkerkelijke woonomgeving thuis op zondag (met je gezinsleden) een preek te lezen of via internet, e.d., of door middel van een CD, een kerkdienst te beluisteren.
Ook zou het een hartelijke gebedszaak kunnen worden om aldaar een openbare (lees)preek samenkomst te stichten, weliswaar zonder ambten en sacramenten, maar dat toch in zulk een onkerkelijke omgeving de prediking van Gods Woord nog gestalte mag krijgen tot zegen voor zichzelf en anderen.
Ik ben al aardig dankbaar om alle goede en serieuze inhoudvolle antwoorden die tot nog toe gegeven zijn.
Als forumleden dienen we volgens de forumregels deel uit te maken van genoemde reformatorische kerkverbanden, en onderschrijven we de drie formulieren van Enigheid. Zoals Refoforum zelf schrijft in haar forumregels:
Als grondslag wil deze website de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid hanteren. Ze wil staan in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie. Refoforum is bedoeld voor de gereformeerde gezindte.
Nadrukkelijk willen wij wijzen op het volgende. Degenen die de grondslag onderschrijven en staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie zijn van harte welkom op het forum. Degenen die niet in de lijn van de (Nadere) Reformatie staan of van de grondslag zijn weggegroeid verzoeken wij zich niet als lid te registreren.
Het onderschrijven van de grondslag en het staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie uit zich in het (doop- of belijdend-)lidmaatschap van één van de volgende kerkgenootschappen:
. de Hersteld Hervormde Kerk
. de Gereformeerde Gemeenten
. de Gereformeerde Gemeenten in Nederland
. de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland
. de Christelijk Gereformeerde Kerken rondom Bewaar het Pand
. de Protestantse Kerk in Nederland voor zover het vanwege de grondslag van de PKN bezwaarde leden betreft die daarvan echter lid zijn omdat zij deze niet kunnen verlaten.
Totzover de forumregels
We hebben al of niet openbare belijdenis gedaan, en hebben dan ook ons jawoord gegeven voor Gods aangezicht in het midden der gemeente. Sommigen hebben door het doen van openbare belijdenis ingestemd met de vragen over de leer die alhier geleerd wordt, en de levenspraktijk die naar de godzaligheid is, en ons beloofd daaraan te onderwerpen.
We geloven dus onder andere artikel 27, 28 en 29 over de algemene Christelijke Kerk.
Dat belijd je niet vanuit een kerkistisch standpunt, alsof jouw kerkverband het enige ware kerkverband zou zijn, en dat je met zo'n kerkistisch standpunt alle individuele gelovigen buiten jou kerk zou afschrijven ook al gaan deze naar een ander (reformatorisch) kerkverband.
Aan de andere kant zou ik het niet voor mijn rekening durven nemen alsof kerkverbanden menselijke verzinsels zijn, en het er niet toe doet als je in een andere woonomgeving, vanwege de afstand naar een andere kerk zou gaan, ook al is deze kerk in leer en leven minder strikt. Het lijkt voor mij niet vruchtbaar, als ik mijn geweten geweld moet aandoen om naar een kerk te gaan waar een Schriftuurlijk bevindelijke prediking (geheel) ontbreekt, en de levenspraktijk naar de godzaligheid node gemist wordt.
Ook als je in een onkerkelijke omgeving om wettige redenen gaat wonen, waar ook geen kerkverband is waar jij (al of niet) openbare belijdenis gedaan hebt, dient er toch ook een kerkelijk besef te zijn.
Het lijkt mij geen menselijk verzinsel als je openbare belijdenis gedaan hebt, of dat gaat doen in jouw kerkverband.
De Heere bewaard Zijn trouw óók over de zichtbare kerk.
Maar een te verre afstand om naar jouw kerk op te gaan, komt de persoonlijke zondagsheiliging ook niet ten goede. Ik zou na gedegen onderzoek serieus overwegen of er in die omgeving een ander gelijksoortig kerkverband is, als de reistijd naar jouw kerkverband dermate groot is geworden voor je zondagse kerkgang.
Ik zou dan als dat mogelijk is, eerst voor een bepaalde tijd gastlid worden. Dat lijkt mij wederzijds het beste.
En als ook dát niet het geval is, om een ander reformatorisch kerkverband te bezoeken, dan zou ik lid blijven van je oorspronkelijke gemeente, en trachten in die onkerkelijke woonomgeving thuis op zondag (met je gezinsleden) een preek te lezen of via internet, e.d., of door middel van een CD, een kerkdienst te beluisteren.
Ook zou het een hartelijke gebedszaak kunnen worden om aldaar een openbare (lees)preek samenkomst te stichten, weliswaar zonder ambten en sacramenten, maar dat toch in zulk een onkerkelijke omgeving de prediking van Gods Woord nog gestalte mag krijgen tot zegen voor zichzelf en anderen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Re: Jouw limiet aan reistijd voor je zondagse kerkgang
SecorDabar schreef:Beste forumleden,
Ik ben al aardig dankbaar om alle goede en serieuze inhoudvolle antwoorden die tot nog toe gegeven zijn.
Als forumleden dienen we volgens de forumregels deel uit te maken van genoemde reformatorische kerkverbanden, en onderschrijven we de drie formulieren van Enigheid. Zoals Refoforum zelf schrijft in haar forumregels:
Als grondslag wil deze website de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid hanteren. Ze wil staan in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie. Refoforum is bedoeld voor de gereformeerde gezindte.
Nadrukkelijk willen wij wijzen op het volgende. Degenen die de grondslag onderschrijven en staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie zijn van harte welkom op het forum. Degenen die niet in de lijn van de (Nadere) Reformatie staan of van de grondslag zijn weggegroeid verzoeken wij zich niet als lid te registreren.
Het onderschrijven van de grondslag en het staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie uit zich in het (doop- of belijdend-)lidmaatschap van één van de volgende kerkgenootschappen:
. de Hersteld Hervormde Kerk
. de Gereformeerde Gemeenten
. de Gereformeerde Gemeenten in Nederland
. de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland
. de Christelijk Gereformeerde Kerken rondom Bewaar het Pand
. de Protestantse Kerk in Nederland voor zover het vanwege de grondslag van de PKN bezwaarde leden betreft die daarvan echter lid zijn omdat zij deze niet kunnen verlaten.
Totzover de forumregels
We hebben al of niet openbare belijdenis gedaan, en hebben dan ook ons jawoord gegeven voor Gods aangezicht in het midden der gemeente. Sommigen hebben door het doen van openbare belijdenis ingestemd met de vragen over de leer die alhier geleerd wordt, en de levenspraktijk die naar de godzaligheid is, en ons beloofd daaraan te onderwerpen.
We geloven dus onder andere artikel 27, 28 en 29 over de algemene Christelijke Kerk.
Dat belijd je niet vanuit een kerkistisch standpunt, alsof jouw kerkverband het enige ware kerkverband zou zijn, en dat je met zo'n kerkistisch standpunt alle individuele gelovigen buiten jou kerk zou afschrijven ook al gaan deze naar een ander (reformatorisch) kerkverband.
Aan de andere kant zou ik het niet voor mijn rekening durven nemen alsof kerkverbanden menselijke verzinsels zijn, en het er niet toe doet als je in een andere woonomgeving, vanwege de afstand naar een andere kerk zou gaan, ook al is deze kerk in leer en leven minder strikt. Het lijkt voor mij niet vruchtbaar, als ik mijn geweten geweld moet aandoen om naar een kerk te gaan waar een Schriftuurlijk bevindelijke prediking (geheel) ontbreekt, en de levenspraktijk naar de godzaligheid node gemist wordt.
Ook als je in een onkerkelijke omgeving om wettige redenen gaat wonen, waar ook geen kerkverband is waar jij (al of niet) openbare belijdenis gedaan hebt, dient er toch ook een kerkelijk besef te zijn.
Het lijkt mij geen menselijk verzinsel als je openbare belijdenis gedaan hebt, of dat gaat doen in jouw kerkverband.
Ik heb belijdenis gedaan inde HHK, maar ik ben toch best wel blij dat ik uit de Bijbelbelt weg ben, hoor. Het ging meer over de roklengte en wat allemaal niet mocht, dan dat er bevindelijk en goed uit de bijbel gepreeekt werd. Nu kerk ik bij de GGiN en af en toe ga ik naar de RK-kerk, en die kunnen het schriftuurlijke wat mij betreft beter overbrengen. Nog nooit zo'n mooie dienst gezien als afgelopen weekend, en dat was nog wel een katholieke!
De Heere bewaard Zijn trouw óók over de zichtbare kerk.
Maar een te verre afstand om naar jouw kerk op te gaan, komt de persoonlijke zondagsheiliging ook niet ten goede. Ik zou na gedegen onderzoek serieus overwegen of er in die omgeving een ander gelijksoortig kerkverband is, als de reistijd naar jouw kerkverband dermate groot is geworden voor je zondagse kerkgang.
Ik zou dan als dat mogelijk is, eerst voor een bepaalde tijd gastlid worden. Dat lijkt mij wederzijds het beste.
En als ook dát niet het geval is, om een ander reformatorisch kerkverband te bezoeken, dan zou ik lid blijven van je oorspronkelijke gemeente, en trachten in die onkerkelijke woonomgeving thuis op zondag (met je gezinsleden) een preek te lezen of via internet, e.d., of door middel van een CD, een kerkdienst te beluisteren.
Er is maar 1 GGiN- kerk in Maastricht, en het kost me 3 kwartier voor ik daar ben. Soms ga ik dan naar de kerk aan het einde van de straat, maar das wel een ander verband.
Ook zou het een hartelijke gebedszaak kunnen worden om aldaar een openbare (lees)preek samenkomst te stichten, weliswaar zonder ambten en sacramenten, maar dat toch in zulk een onkerkelijke omgeving de prediking van Gods Woord nog gestalte mag krijgen tot zegen voor zichzelf en anderen.
"Faci ce vrei atata timp cat nu faci rau nimanui"