Jongere schreef:Maar wat nu als de enige die bepaalde muziek kwalitatief en mooi vindt (al heeft hij (of zij

) misschien gelijk), de organist is?
En dat is zeker geen denkbeeldig probleem.
Dat klopt, daarom vind ik persoonlijk dat een organist wel wat breed mag zijn/spelen!
En dat blijf ik zeggen: zonder tegen zijn/haar muzikale geweten in te gaan.
Er moet een tussenweg te vinden zijn tussen wat kwaliteit is en wat de gemeente 'behaagt'. Ik denk dat het boek van den Toom wel eens precies in dat gat zou kunnen passen. Ik vind de koraalboeken van Sanderman daar ook een goed voorbeeld van (al is de tweede wat 'moderner'). En de boekjes van Margaretha Christina de Jong (of zoiets?), al zijn die wat lastiger. Ik denk dat den Toom bewust voor bepaalde oren kiest (en dat zijn er niet weinig!), maar als ik van Hofwegen mag geloven tegelijk voor kwaliteit gaat. Dat zou voor mij zeker een reden zijn het boek aan te schaffen.
Overigens valt het met die populariteit van Den Toom ook wel weer mee. Als ik de fanfare van psalm 150 hoorde, vraag ik me af of die voor de oren van het brede publiek zo geslaagd is.
Het klopt dat je ook verkeerd bezig bent als je tegen het gros van de gemeente "inspeelt". Ik denk dat er over het algemeen gesteld mag worden dat echt moderne muziek (a la Messiaen) gewoon niet gewaardeerd wordt in de gemeente.
Dan moet een organist dat ook niet doen. Want als iedereen zich gaat zitten ergeren, dan kun je een gemeente muzikaal op willen voeden, maar dat werkt m.i. niet. Er moet ergens een tussenweg zijn.
Ik hoop inderdaad dat Den Toom hieraan voldoet. En inderdaad, deel 1 van Sanderman is daar een heel goed voorbeeld van. Persoonlijk vind ik deel 2 te modern en hij blijft niet staan, mits je er 3 psalmboeken tegenaan zet (die dan ook nog wel eens allemaal tezamen van het orgel afrollen)
Maar WHZ (wat mister noemt) is daar ook een heel goed voorbeeld van. Daar staan schitterende dingen in. En Nieuwenhuyze ook. En wat m.i. voor alle koraalboeken geldt, is, wat ik al eerder noemde: haal overal de krenten uit de pap.
Ik denk dat een organist bij de meeste voorspelen uit deze koraalboeken niet tegen het muzikale geweten van de organist ingaat, je niet tegen de gemeente indruist en muzikaal gezien niet over de grens gaat.