Bevestiging ambtsdragers

Luther
Contacteer:

Re: Bevestiging ambstdragers

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Bert Mulder schreef:
Luther schreef:
Een ambtsdrager dient een koninklijke onderscheiding voor het uitoefenen van zijn ambt altijd te weigeren!
Helemaal mee eens.
Als christen moet je misschien wel helemaal geen onderscheidingen van een goddeloze overheid accepteren. (Voor mij persoonlijk is het trouwens geen misschien)
Van harte eens!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

huisman schreef:
Bert Mulder schreef:
Luther schreef: Een ambtsdrager dient een koninklijke onderscheiding voor het uitoefenen van zijn ambt altijd te weigeren!
Helemaal mee eens.
Als christen moet je misschien wel helemaal geen onderscheidingen van een goddeloze overheid accepteren. (Voor mij persoonlijk is het trouwens geen misschien)
Onderscheidingen komen in de regel niet uit de lucht vallen. Om voor een koninklijke onderscheiding in aanmerking te komen, zal iemand je toch moeten voordragen en die voordracht onderbouwen. Daar komt een hele papierwinkel aan te pas. Als een ambtsdrager wordt onderscheiden vanwege zijn decennialange uitoefening van het ambt, wie heeft hem dan voorgedragen?
~~Soli Deo Gloria~~
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hendrikus schreef:
huisman schreef:
Bert Mulder schreef:
Luther schreef: Een ambtsdrager dient een koninklijke onderscheiding voor het uitoefenen van zijn ambt altijd te weigeren!
Helemaal mee eens.
Onderscheidingen komen in de regel niet uit de lucht vallen. Om voor een koninklijke onderscheiding in aanmerking te komen, zal iemand je toch moeten voordragen en die voordracht onderbouwen. Daar komt een hele papierwinkel aan te pas. Als een ambtsdrager wordt onderscheiden vanwege zijn decennialange uitoefening van het ambt, wie heeft hem dan voorgedragen?
de kerkeraad :hum
Ik weet, mijn Verlosser leeft
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Luther schreef:
huisman schreef:
Bert Mulder schreef:
Luther schreef:
Een ambtsdrager dient een koninklijke onderscheiding voor het uitoefenen van zijn ambt altijd te weigeren!
Helemaal mee eens.
Van harte eens!
Ik zou jullie willen adviseren om dit ook in je omgeving een beetje te vertellen, zodat je nooit voor een situatie komt waarin je je lintje moet gaan weigeren :)
Dat komt overigens wel voor, maar wel zeer sporadisch.
nederlander

Re: Bevestiging ambtsdragers

Bericht door nederlander »

Ik heb de vraag gesteld hoe om te gaan met het bevestigen van ambstdragers door een DS van een ander kerkverband
Na veel reacties komen we op de onderscheidingen die een kerkeraadslid wel of niet mag aannemen
Maar eerlijk gezegd is het niet echt duidelijk nog een antwoord op mijn vraag
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

eilander schreef:Ik zou jullie willen adviseren om dit ook in je omgeving een beetje te vertellen, zodat je nooit voor een situatie komt waarin je je lintje moet gaan weigeren :)
Want?
Lijkt me geen enkel probleem om dit te weigeren. Lintje eromheen, mooie brief erbij en terug naar het paleis.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Guppy3

Bericht door Guppy3 »

nederlander schreef:Ik heb de vraag gesteld hoe om te gaan met het bevestigen van ambstdragers door een DS van een ander kerkverband
Na veel reacties komen we op de onderscheidingen die een kerkeraadslid wel of niet mag aannemen

Ja, hij mag dat doen, maar het is wel buiten de kerkorde om. Historisch zijn er best vergelijkbare gevallen te vinden. Anders hadden veel andere vrije gemeenten ook een probleem. Wees dan blij dat nu met ouderlingen eea wat beter gestructureerd is, bijv dat de ouderling ook een vrij gebed zal doen, in tegen stelling tot de afgelopen periode waarin men een formuliergebed las.
Hetzelfde voor de doop. Als ds Van der Meer in Veenendaal kinderen doopt wordt deze doop gewoon overgenomen wanneer men overgaat naar een ander verband, bijv. GGiN binnen verband.
Ds. Roos heeft dat bevestigd op de avond die indertijd gehouden is in Barneveld voor verontruste leden vanuit de buiten verband gemeente.

Wat mensen als blokkade zien: als je als predikant bevestigd wordt geef je een bevestigend antwoord op de vraag of je je onderwerpt aan de tucht.
Ds Van der Meer was geschorst, en heeft geen beslissing van de synode afgewacht.

Als je met dit soort punten geen probleem hebt, is ook de bevestiging en doop geen probleem.
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
eilander schreef:Ik zou jullie willen adviseren om dit ook in je omgeving een beetje te vertellen, zodat je nooit voor een situatie komt waarin je je lintje moet gaan weigeren :)
Want?
Lijkt me geen enkel probleem om dit te weigeren. Lintje eromheen, mooie brief erbij en terug naar het paleis.

Ik heb ze ook niet allemaal geweigerd ..ben te bescheiden om er veel over te zeggen maar zal een foto'tje plaatsen :huhu

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

huisman schreef:
Luther schreef:
Want?

Ik heb ze ook niet allemaal geweigerd ..ben te bescheiden om er veel over te zeggen maar zal een foto'tje plaatsen :huhu

Afbeelding
Doet mij denken aan 4 mei in de Nieuwen Kerk in Amsterdan zie je ook hele rijen met onderschijdingen.
En aan de eerewacht van veteranen als we van de kerk naar het monument lopen voor de herdenking.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

nederlander schreef:Ik heb de vraag gesteld hoe om te gaan met het bevestigen van ambstdragers door een DS van een ander kerkverband
Kerkordelijk gezien is het onbestaanbaar.
Maar als men maar wat aanrommelt, dan kan dit natuurlijk wel gebeuren. En daarvan noem je nu een concreet voorbeeld.
Dit is kerkje spelen zoals het ons goeddunkt.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie