Van harte eens!huisman schreef:Als christen moet je misschien wel helemaal geen onderscheidingen van een goddeloze overheid accepteren. (Voor mij persoonlijk is het trouwens geen misschien)Bert Mulder schreef:Helemaal mee eens.Luther schreef:
Een ambtsdrager dient een koninklijke onderscheiding voor het uitoefenen van zijn ambt altijd te weigeren!
Bevestiging ambtsdragers
Re: Bevestiging ambstdragers
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Onderscheidingen komen in de regel niet uit de lucht vallen. Om voor een koninklijke onderscheiding in aanmerking te komen, zal iemand je toch moeten voordragen en die voordracht onderbouwen. Daar komt een hele papierwinkel aan te pas. Als een ambtsdrager wordt onderscheiden vanwege zijn decennialange uitoefening van het ambt, wie heeft hem dan voorgedragen?huisman schreef:Als christen moet je misschien wel helemaal geen onderscheidingen van een goddeloze overheid accepteren. (Voor mij persoonlijk is het trouwens geen misschien)Bert Mulder schreef:Helemaal mee eens.Luther schreef: Een ambtsdrager dient een koninklijke onderscheiding voor het uitoefenen van zijn ambt altijd te weigeren!
~~Soli Deo Gloria~~
- JolandaOudshoorn
de kerkeraadHendrikus schreef:Onderscheidingen komen in de regel niet uit de lucht vallen. Om voor een koninklijke onderscheiding in aanmerking te komen, zal iemand je toch moeten voordragen en die voordracht onderbouwen. Daar komt een hele papierwinkel aan te pas. Als een ambtsdrager wordt onderscheiden vanwege zijn decennialange uitoefening van het ambt, wie heeft hem dan voorgedragen?huisman schreef:Als christen moet je misschien wel helemaal geen onderscheidingen van een goddeloze overheid accepteren. (Voor mij persoonlijk is het trouwens geen misschien)Bert Mulder schreef:Helemaal mee eens.Luther schreef: Een ambtsdrager dient een koninklijke onderscheiding voor het uitoefenen van zijn ambt altijd te weigeren!

Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ik zou jullie willen adviseren om dit ook in je omgeving een beetje te vertellen, zodat je nooit voor een situatie komt waarin je je lintje moet gaan weigerenLuther schreef:Van harte eens!huisman schreef:Als christen moet je misschien wel helemaal geen onderscheidingen van een goddeloze overheid accepteren. (Voor mij persoonlijk is het trouwens geen misschien)Bert Mulder schreef:Helemaal mee eens.Luther schreef:
Een ambtsdrager dient een koninklijke onderscheiding voor het uitoefenen van zijn ambt altijd te weigeren!

Dat komt overigens wel voor, maar wel zeer sporadisch.
-
Re: Bevestiging ambtsdragers
Ik heb de vraag gesteld hoe om te gaan met het bevestigen van ambstdragers door een DS van een ander kerkverband
Na veel reacties komen we op de onderscheidingen die een kerkeraadslid wel of niet mag aannemen
Maar eerlijk gezegd is het niet echt duidelijk nog een antwoord op mijn vraag
Na veel reacties komen we op de onderscheidingen die een kerkeraadslid wel of niet mag aannemen
Want?eilander schreef:Ik zou jullie willen adviseren om dit ook in je omgeving een beetje te vertellen, zodat je nooit voor een situatie komt waarin je je lintje moet gaan weigeren
Lijkt me geen enkel probleem om dit te weigeren. Lintje eromheen, mooie brief erbij en terug naar het paleis.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
nederlander schreef:Ik heb de vraag gesteld hoe om te gaan met het bevestigen van ambstdragers door een DS van een ander kerkverband
Ja, hij mag dat doen, maar het is wel buiten de kerkorde om. Historisch zijn er best vergelijkbare gevallen te vinden. Anders hadden veel andere vrije gemeenten ook een probleem. Wees dan blij dat nu met ouderlingen eea wat beter gestructureerd is, bijv dat de ouderling ook een vrij gebed zal doen, in tegen stelling tot de afgelopen periode waarin men een formuliergebed las.
Hetzelfde voor de doop. Als ds Van der Meer in Veenendaal kinderen doopt wordt deze doop gewoon overgenomen wanneer men overgaat naar een ander verband, bijv. GGiN binnen verband.
Ds. Roos heeft dat bevestigd op de avond die indertijd gehouden is in Barneveld voor verontruste leden vanuit de buiten verband gemeente.
Wat mensen als blokkade zien: als je als predikant bevestigd wordt geef je een bevestigend antwoord op de vraag of je je onderwerpt aan de tucht.
Ds Van der Meer was geschorst, en heeft geen beslissing van de synode afgewacht.
Als je met dit soort punten geen probleem hebt, is ook de bevestiging en doop geen probleem.
Luther schreef:Want?eilander schreef:Ik zou jullie willen adviseren om dit ook in je omgeving een beetje te vertellen, zodat je nooit voor een situatie komt waarin je je lintje moet gaan weigeren
Lijkt me geen enkel probleem om dit te weigeren. Lintje eromheen, mooie brief erbij en terug naar het paleis.
Ik heb ze ook niet allemaal geweigerd ..ben te bescheiden om er veel over te zeggen maar zal een foto'tje plaatsen

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Oude-Waarheid
Doet mij denken aan 4 mei in de Nieuwen Kerk in Amsterdan zie je ook hele rijen met onderschijdingen.huisman schreef:Luther schreef:Want?eilander schreef:Ik zou jullie willen adviseren om dit ook in je omgeving een beetje te vertellen, zodat je nooit voor een situatie komt waarin je je lintje moet gaan weigeren
Ik heb ze ook niet allemaal geweigerd ..ben te bescheiden om er veel over te zeggen maar zal een foto'tje plaatsen![]()
En aan de eerewacht van veteranen als we van de kerk naar het monument lopen voor de herdenking.
Kerkordelijk gezien is het onbestaanbaar.nederlander schreef:Ik heb de vraag gesteld hoe om te gaan met het bevestigen van ambstdragers door een DS van een ander kerkverband
Maar als men maar wat aanrommelt, dan kan dit natuurlijk wel gebeuren. En daarvan noem je nu een concreet voorbeeld.
Dit is kerkje spelen zoals het ons goeddunkt.
~~Soli Deo Gloria~~