Zegen op het werk van niet-gelovigen

Zita
Moderator

Zegen op het werk van niet-gelovigen

Bericht door Zita »

Ik las in het dankdag-topic onderstaande uitspraak.
September schreef:
Voor het geld van Jan-Kees van CDA
Tuurlijk kan je daar dankbaar voor zijn maar wat voor een zegen kan je verwachten van het werk van een minister van financieen die praktiserend homo is.
Ik vind 'm interessant genoeg om een topic aan te wijden.

Kunnen we inderdaad geen zegen 'verwachten' op het werk van zondaren? Is het uitgesloten dat het werk van meneer De Jager gezegend wordt, omdat hij in zijn privéleven zondigt?
Laatst gewijzigd door Zita op 03 nov 2011, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
ejvl

Re: Zegen op het werk van niet-christenen

Bericht door ejvl »

Er is ook een "algemene" genade waar een ieder mens deel aan kan hebben of krijgen, dus ook zegeningen!
Zegeningen zijn echt niet alleen voorbehouden aan bekeerde mensen.
Cantate

Bericht door Cantate »

Je kunt de titel beter veranderen in "Zegen op het werk van niet-gelovigen". Dan komt het wat dichter bij huis.
Zita
Moderator

Re: Zegen op het werk van niet-gelovigen

Bericht door Zita »

titel is aangepast. :garde
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

ejvl schreef:Er is ook een "algemene" genade waar een ieder mens deel aan kan hebben of krijgen, dus ook zegeningen!
of is het vetmesten voor de dag van de slachting?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Bert Mulder schreef:
ejvl schreef:Er is ook een "algemene" genade waar een ieder mens deel aan kan hebben of krijgen, dus ook zegeningen!
Je maakt van God een wrede God!
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
caprice

Bericht door caprice »

Zita schreef:Ik las in het dankdag-topic onderstaande uitspraak.
September schreef:
Voor het geld van Jan-Kees van CDA
Tuurlijk kan je daar dankbaar voor zijn maar wat voor een zegen kan je verwachten van het werk van een minister van financieen die praktiserend homo is.
Ik vind 'm interessant genoeg om een topic aan te wijden.

Kunnen we inderdaad geen zegen 'verwachten' op het werk van zondaren? Is het uitgesloten dat het werk van meneer De Jager gezegend wordt, omdat hij in zijn privéleven zondigt?
God neigt de harten van koningen (en ministers) als waterbeken. Het is enkel algemene genade als de Heere nog tijdelijke zegeningen wil schenken, ondanks nationale zonden. Is het omwille van de weinigen in ons land die hun knieen voor Baal nog niet hebben gebogen? Moet eerst de rechtvaardige nog weggeraapt worden voor de dag des kwaads?
De verantwoording voor het persoonlijke leven blijft echter liggen voor de persoon.

Wel staat vast: wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen. Dat zien we nu wel duidelijk in Europa, waar de mammon van Euro en economie net als der Filistijnen afgod Dagon dreigt om te vallen.
Fjodor schreef:
Bert Mulder schreef:
Nee, Hij is niet wreed, maar rechtvaardig, en vergeldt een ieder naar zijn werken. Maar zolang die dag der slachting nog niet plaatsgevonden heeft, is het nog mogelijk door wederbarende genade gekocht te worden door Hem Die een verse en levende weg heeft aangebracht om door God tot God verzoend te worden.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
olfie

Bericht door olfie »

Wat scharen we hierin allemaal wel of juist niet onder het woord 'zegen' ? Volgens mij zijn er uit de geschiedenis en uit de Bijbel voldoende voorbeelden van 'der goddelozen voorspoed'.
Ook kan uitwendige voorspoed een zegen schijnen maar juist van de Heere afbrengen (denk bijvoorbeeld aan Asaf, hij was 'ziende op der goddelozen voorspoed'; velen zullen hun voorspoed wellicht als een zegen gezien hebben en onder het woord 'goddelozen' kunnen we denk ik ook het destijds (en nog) levende 'uitwendig vrome' volk scharen, 'loos van God')

Ik denk dat 'voorspoed' en 'succes' zeker tegengesteld kunnen zijn aan het Bijbelse woord 'zegen', maar ook juist samen kan gaan ("Ik zal uw dagen verlengen.. etc").

Ook denk ik dat het Bijbels is om te zeggen dat ook zondaren alle dingen moeten medewerken ten goede, in die zin denk ik dat je mag zeggen dat het werk van een zondaar in die zin door God gezegend kan worden tot zegen of nut van Gods kinderen en zeker in Gods raadsplan.

Uit Wikipedia: Zegen heeft oorspronkelijk de betekenis van heil of voorspoed

Over het woord heil:
Heil
Let op: Spelling (deels) uit 1864: o. [geen meervoud] geluk, gelukstaat; zaligheid; ik wensch u - en zegen; het eeuwig -; aanhef der brieven bij de ouden, Cicero aan Atticus, heil!
~AND, (B.
~ANT), m. Zaligmaker; Jezus Christus, de - der menschheid.
~BEDE, v. (-n).
~BEGEERIG, [bij...

In onderstaande Bijbel citaten wordt (onder andere) gesproken over diverse betekenissen van het woord zegen in de Bijbel.

Genesis 12:2:
En Ik zal u tot een groot volk maken, en u *zegenen en uw naam groot maken; en wees een zegen.

Met de kanttekeningen:
*De zegening Gods betekent allerlei weldaad, óf in het gemeen, lichamelijke en geestelijke, aardse en hemelse, tijdelijke en eeuwige, Gen. 24:1. Deut. 28:2, 3, 4, enz., óf in het bijzonder enige derzelve, Gen. 1:22, 28; 39:5. Deut. 7:13. Ef. 1:3.

Genesis 22:18:
18 En f 34in uw Zaad 35zullen gezegend worden 36alle volken der aarde, 37naardien gij Mijn stem gehoorzaam geweest zijt.

Met de kanttekeningen:
36 Niet alleen die uit uw vlees zullen voortkomen, maar ook alle andere volken die in uw Zaad aan den Messias geloven zullen. Zie Gal. 3:29.

Deuterenomium 28:2
2 En al deze zegeningen zullen over u komen en u aantreffen, wanneer gij der stem des HEEREN uws Gods zult gehoorzaam zijn.
3 Gezegend zult gij zijn in de stad, en gezegend zult gij zijn in het veld.
4 Gezegend zal zijn de vrucht uws buiks, en de vrucht uws lands en de vrucht uwer beesten, de voortzetting uwer koeien en de kudden van uw kleinvee.
5 Gezegend zal zijn uw 3korf en uw 4baktrog.
6 Gezegend zult gij zijn in 5uw ingaan, gezegend zult gij zijn in uw uitgaan.
7 De HEERE zal geven uw vijanden die tegen u opstaan, 6geslagen voor uw aangezicht; door één weg zullen zij tot u uittrekken, maar door zeven wegen zullen zij voor uw aangezicht vlieden.
8 De HEERE zal 7den zegen 8gebieden, dat hij met u zij in uw schuren, 9en in alles waaraan gij uw hand slaat; en Hij zal u zegenen in het land dat u de HEERE uw God geven zal.
9 De HEERE zal u Zichzelven btot een 10heilig volk 11bevestigen, gelijk als Hij u gezworen heeft, wanneer gij de geboden des HEEREN uws Gods zult houden en in Zijn wegen wandelen.
10 En alle volken der aarde zullen zien, 12dat de Naam des HEEREN over u genoemd is, en zij zullen voor u vrezen.
11 cEn de HEERE zal u doen overvloeien aan goed, in de vrucht uws buiks en in de vrucht uwer beesten en in de vrucht uws lands; op het land dat de HEERE uw vaderen gezworen heeft u te zullen geven.
12 De HEERE zal u opendoen Zijn goeden schat, den 13hemel, om aan uw land regen te geven te zijner tijd en om te zegenen al het werk uwer hand; en gij zult aan vele volken dlenen, maar gij zult niet ontlenen.
13 En de HEERE zal u 14tot een hoofd maken en niet tot een staart, en gij zult alleenlijk 15boven zijn en niet onder zijn; wanneer gij horen zult naar de geboden des HEEREN uws Gods, die ik u heden gebied te houden en te doen,
14 En gij niet afwijken zult van al de woorden die ik ulieden heden gebied, ter rechter- of ter linkerhand, dat gij andere goden nawandelt om die te dienen.

Tenslotte, er is geen enkele zegen verkregen door mensenwerk, het is alles 'om Jezus' wil'. En dan ben ik geneigd om te stellen dat het werk van iemand 'die in zonden leeft' gezegend kan worden uit Gods algemene genade. Het is alleen de vraag waar zo iemand heen gaat met die zegeningen, anders is het enkel tot verzwaring van het oordeel.
Dat zegt de Schrift ons ook: opdat de goedertierenheid Gods u tot bekering zou leiden. „Of weet ge niet”, zegt Paulus, „dat de goedertierenheid Gods u tot bekering leidt?”

Daarom schenkt God deze zegeningen. Het is de tijd der genade. De lankmoedigheid van God wijst erop dat de Heere uitstelt. Ons vonnis ligt klaar vanwege onze schuld en zonde. Maar God heeft gezegd: Wacht nog even met de volvoering van dat vonnis. Geef de mensen nog gelegenheid in de tijd van Mijn lankmoedigheid, opdat ze zich zouden bekeren. Opdat het uitgestelde vonnis nog een afgesteld vonnis zou worden in de weg der bekering.
http://www.refdag.nl/kerkplein/meditati ... 4_1_366349
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
EdgarB

Bericht door EdgarB »

Wij zijn allemaal zondig dus waarom zou er dan geen zegen op (kunnen) rusten. Of zou er een hierarchie zijn in zonden ?? ( niet spottend bedoeld). De overheid is tenslotte ook nog een Dienares Gods.
dennis

Bericht door dennis »

Het is inderdaad maar de vraag of het ontvangen van geld of oplossen van financiele crisses etc. zegeningen zijn.
Misschien is het wel een zegen voor ons persoonlijk als het in materialistisch opzicht juist wat minder gaat.
Daar zitten we niet op te wachten - ik ook niet - maar de Heere weet ook daarin wat het beste voor ons is.
Bert Mulder
Contacteer:

Fjodor schreef:
Bert Mulder schreef:
schreeuw niet zomaar wat, maar leg het eens uit op grond van Gods Woord uab....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Kohlbruggiaan

Bericht door Kohlbruggiaan »

Inderdaad, we zijn snel geneigd om voorspoed als zegen te zien en tegenspoed als straf, maar de Heere is zoveel wijzer.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Bert Mulder schreef:
Fjodor schreef:
Bert Mulder schreef:
schreeuw niet zomaar wat, maar leg het eens uit op grond van Gods Woord uab....
de Heere heeft geen lust in de dood van de goddeloze. of wel?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Bert Mulder
Contacteer:

Fjodor schreef: de Heere heeft geen lust in de dood van de goddeloze. of wel?
Lukas 8:10 10 En Hij zeide: U is het gegeven, de verborgenheden van het Koninkrijk Gods te verstaan; maar tot de anderen spreek Ik in gelijkenissen, opdat zij ziende niet zien, en horende niet verstaan.

Jesaja 6: 9 Toen zeide Hij: Ga henen, en zeg tot dit volk: Horende hoort, maar verstaat niet, en ziende ziet, maar merkt niet.
10 Maak het hart dezes volks vet, en maak hun oren zwaar, en sluit hun ogen, opdat het niet zie met zijn ogen, noch met zijn oren hore, noch met zijn hart versta, noch zich bekere, en Hij het geneze.
11 Toen zeide ik: Hoe lang, Heere? En Hij zeide: Totdat de steden verwoest worden, zodat er geen inwoner zij, en de huizen, dat er geen mens zij, en dat het land met verwoesting verstrooid worde.
12 Want de HEERE zal die mensen verre wegdoen, en de verlating zal groot wezen in het binnenste des lands.

Maar vooral Ps 73 toont aan dat het goede van God dat de goddelozen hier op aarde genieten, hun niet ten goede, of genade is, maar dat het een vetmesten is voor de dag des oordeels. Zij hebben hier op aarde het goede genoten, maar dat zet hun geen zoden aan de dijk:

Psalm 73: 17 Totdat ik in Gods heiligdommen inging, en op hun einde merkte.
18 Immers zet Gij hen op gladde plaatsen; Gij doet hen vallen in verwoestingen.
19 Hoe worden zij als in een ogenblik tot verwoesting, nemen een einde, worden te niet van verschrikkingen!
20 Als een droom na het ontwaken! Als Gij opwaakt, o Heere, dan zult Gij hun beeld verachten.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Bert Mulder schreef:
Fjodor schreef: de Heere heeft geen lust in de dood van de goddeloze. of wel?
Lukas 8:10 10 En Hij zeide: U is het gegeven, de verborgenheden van het Koninkrijk Gods te verstaan; maar tot de anderen spreek Ik in gelijkenissen, opdat zij ziende niet zien, en horende niet verstaan.

Jesaja 6: 9 Toen zeide Hij: Ga henen, en zeg tot dit volk: Horende hoort, maar verstaat niet, en ziende ziet, maar merkt niet.
10 Maak het hart dezes volks vet, en maak hun oren zwaar, en sluit hun ogen, opdat het niet zie met zijn ogen, noch met zijn oren hore, noch met zijn hart versta, noch zich bekere, en Hij het geneze.
11 Toen zeide ik: Hoe lang, Heere? En Hij zeide: Totdat de steden verwoest worden, zodat er geen inwoner zij, en de huizen, dat er geen mens zij, en dat het land met verwoesting verstrooid worde.
12 Want de HEERE zal die mensen verre wegdoen, en de verlating zal groot wezen in het binnenste des lands.

Maar vooral Ps 73 toont aan dat het goede van God dat de goddelozen hier op aarde genieten, hun niet ten goede, of genade is, maar dat het een vetmesten is voor de dag des oordeels. Zij hebben hier op aarde het goede genoten, maar dat zet hun geen zoden aan de dijk:

Psalm 73: 17 Totdat ik in Gods heiligdommen inging, en op hun einde merkte.
18 Immers zet Gij hen op gladde plaatsen; Gij doet hen vallen in verwoestingen.
19 Hoe worden zij als in een ogenblik tot verwoesting, nemen een einde, worden te niet van verschrikkingen!
20 Als een droom na het ontwaken! Als Gij opwaakt, o Heere, dan zult Gij hun beeld verachten.
Al deze teksten zeggen niet dat de Heere onbekeerde mensen zegeningen geeft om hen vet te mesten voor de dag van de slachting.
Ze zeggen enkel dat de Heere de goddeloze straft.
De zegeningen die God geeft tonen zijn geopenbaarde wil, en geven dus aan dat God een God is die voor Zijn schepselen wil zorgen.
Plaats reactie