Dat kan ook ja...JolandaOudshoorn schreef:Soms zien de buren, de hond en de kat het wel. De kerkmens ziet het echter niet....-DIA- schreef:Toevoeging voor de misverstaanders-DIA- schreef:Het zachtmoedig zijn is een eigenschap die met de genade in de mens wordt gestort...
Vanzelf zijn er karakterverchillen, en die blijven ook na ontvangen genade.
Toch wordt met ontvangen genade een mens milder en zachtmoediger.
Dit is wat ik zelf vaak geconstateerd heb, al zie je de het tegenwoordig niet zo veel
meer.
De zaligsprekingen zijn een reeks van genaden die een de begenadigden ontvangen,
en teven een kenmerk van het werk Gods.
Als een mens genade ontvangt veranderd alles, ook het uitwendige.
Vroeger hoorde het algemeen, tegenwoordig (weeral!) niet zo vaak meer:
Als je je uitgeeft voor een begenadigde: Weten de buren het ook?
En de hond? en de kat?
Begrijp u het? Met het natuurlijk verstand toch zeker wel?
Zachtmoedigheid(math 5:5)
Re: Zachtmoedigheid(math 5:5)
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wat vlinder zegt: Dat jij en ds. Beens weinig zachtmoedigheid meer tegenkomen, betekent niet dat het nergens meer voorkomt. Er zijn genoeg plaatsen waar deze vrucht van een waar geloof wel openbaar komt. Gelukkig wel! Kortom, de dingen die jij ziet in jouw kerkelijke omgeving kan je niet zomaar als algemeen geldend op heel kerkelijk Nederland leggen.-DIA- schreef:Wat bedoelt u?vlinder schreef:al zie ik dat het tegenwoordig.....-DIA- schreef: al zie je de het tegenwoordig niet zo veel
meer.
Geen algemene stellingen doen zonder onderbouwing. Mijn ervaring is namelijk anders. Ik zie in mijn omgeving gelukkig veel mensen waar na hun bekering een zachter karakter is gekomen, van sommige mensen moet het m.i. zelfs een afspiegeling van Christus zelf zijn. Gezegend de man en vrouw die zó zachtmoedig kan zijn. Zelf heb ik er af en toe flink moeite mee.
Verklaar het eens? En dit is toch geen subjectiviteit?
Als ik waarneem dat de algemene kennis van de Waarheid in 25 jaar
zeer verontrustend minder is geworden is dat een objectieve waarneming.
Vanavond zei ds. Beens in de preek trouwens precies hetzelfde...
Dan wordt het toch blijkbaar niet alleen door mij waargenomen...
Wat een belangrijke rol speelt in het elkaar misverstaan is dat de een
een ander geloof (dat blijkt) heeft als een ander.
Wie niet de ernst van deze tijd ziet is stekeblind, net als de farizeeën
die dat ook maar niet geloofden (van zichzelf al helemaal niet)
Sorry dat ik het nu iets hard zeg, maar hier is een fundamenteel verschil
in het belijden en geloven.
memento schreef:Wat vlinder zegt: Dat jij en ds. Beens weinig zachtmoedigheid meer tegenkomen, betekent niet dat het nergens meer voorkomt. Er zijn genoeg plaatsen waar deze vrucht van een waar geloof wel openbaar komt. Gelukkig wel! Kortom, de dingen die jij ziet in jouw kerkelijke omgeving kan je niet zomaar als algemeen geldend op heel kerkelijk Nederland leggen.-DIA- schreef:Wat bedoelt u?vlinder schreef:al zie ik dat het tegenwoordig.....-DIA- schreef: al zie je de het tegenwoordig niet zo veel
meer.
Geen algemene stellingen doen zonder onderbouwing. Mijn ervaring is namelijk anders. Ik zie in mijn omgeving gelukkig veel mensen waar na hun bekering een zachter karakter is gekomen, van sommige mensen moet het m.i. zelfs een afspiegeling van Christus zelf zijn. Gezegend de man en vrouw die zó zachtmoedig kan zijn. Zelf heb ik er af en toe flink moeite mee.
Verklaar het eens? En dit is toch geen subjectiviteit?
Als ik waarneem dat de algemene kennis van de Waarheid in 25 jaar
zeer verontrustend minder is geworden is dat een objectieve waarneming.
Vanavond zei ds. Beens in de preek trouwens precies hetzelfde...
Dan wordt het toch blijkbaar niet alleen door mij waargenomen...
Wat een belangrijke rol speelt in het elkaar misverstaan is dat de een
een ander geloof (dat blijkt) heeft als een ander.
Wie niet de ernst van deze tijd ziet is stekeblind, net als de farizeeën
die dat ook maar niet geloofden (van zichzelf al helemaal niet)
Sorry dat ik het nu iets hard zeg, maar hier is een fundamenteel verschil
in het belijden en geloven.
Ja wacht eens... hebben we het dan over zachtmoedigheid in het algemeen? Want daar heb ik het vanzelf nu niet over...
En wat is een waar geloof?
-DIA- schreef:Wat vlinder zegt: Dat jij en ds. Beens weinig zachtmoedigheid meer tegenkomen, betekent niet dat het nergens meer voorkomt. Er zijn genoeg plaatsen waar deze vrucht van een waar geloof wel openbaar komt. Gelukkig wel! Kortom, de dingen die jij ziet in jouw kerkelijke omgeving kan je niet zomaar als algemeen geldend op heel kerkelijk Nederland leggen.
Ja wacht eens... hebben we het dan over zachtmoedigheid in het algemeen? Want daar heb ik het vanzelf nu niet over... [/quote]
We hebben het over de ware zachtmoedigheid (zie ook topictitel). Volgens mij kan zulks alleen een voortvloeisel zijn van het ware geloof.
Aangezien deze topic gaat over "zachtmoedigheid", lijkt me dat een onderwerp voor een andere topic. Graag hier ontopic blijven.En wat is een waar geloof?
Okee, dan begin ik bij de starter.henriët schreef:"Zalig zijn de zachtmoedigen, want zij zullen het aardrijk beërven"
Een paar vragen bij deze tekst.
Hoe zouden wij zachtmoedigheid het best kunnen beoefenen?
Vaak wordt gezegd bij humanisten ontdek je meer zachtmoedigheid dan bij christenen. Hoe zie je dit?
Over het beërven van het aardrijk kun je nadenken en dan denkend aan de nieuwe aarde, waar wij niet aan kunnen bouwen. Waarom niet.
De vragen bij deze tekst... We kunnen geen zachtmoedigheid beoefenen.
Er kan wel verschil zijn van mens tot mens. De ene heeft iets meer 'zachtmoedigheid'
Je kan als het ware over hem heen lopen. Hij zal zichzelf wellicht wegcijferen,
en zal niet snel boos of geirriteerd worden...
Dat zijn aantrekkelijke eigenschappen, zeker waar.
Maar is dat de zachtmoedigheid die de Heere Jezus noemt in de zaligsprekingen?
Deze zachtmoedigheid is toch meer als een algemene karaktereigenschap, dacht ik.
En het beërven van het aardrijk... dat is (volgens Matthew Henry) aangehaald uit
Psalm 37 vers 11. Hij merkt daar op: Dit is schier de enige tijdelijke belofte in geheel
het Nieuwe Testament.
Ik citeer even letterlijk:
"Niet dat zij altijd veel van deze aarde zullen hebben, en nog veel minder dat zij slechts
hiermee weggezonden zullen worden. Maar dit deel van de godzaligheid heeft op een
zeer bijzondere wijze, de belofte des tegenwoordigen levens.
Zachtmoedigheid, hoe ook bespot, heeft een wezenlijke strekking om onze gezondheid
te bevorderen, onze welvaart, ons gemak en onz genoegen, en onze veiligheid zelfs in
deze wereld.
Men heeft opgemerkt, dat vergeleken met norse, wrevelige en onstuimige mensen, de
zachtmoedigen en rustigen het gemakkelijkste leven leiden".
Tot zover citaat M. Henry.
Maar wat is de geestelijke strekking van deze zaligspreking, en de zaligsprekingen in
het algemeen?
Dan houd ik het er op dat het een bemoediging is die de Heere aan Zijn kinderen
schenkt, als zij iets in zichzelf van deze genade bespeuren.
Ik denk niet dat we dit ongeestelijk en oppervlakkig moeten lezen. Dat geldt trouwens
voor de gehele Heilige Schrift. Er liggen veel diepere zaken in.
Ik weet dat er een boek is van ds. G. van Reenen, die ik wel eens gelezen heb,
maar dat is zo lang geleden dat ik er me niet zo veel meer van herinner.
Wel wekt dit topic me weer op om het eens opnieuw te lezen.
Er is inderdaad een boek over de zaligsprekingen van ds. G. van Reenen. Als ik me niet vergis in de "Bart en Kees-vorm"DIA schreef:Ik weet dat er een boek is van ds. G. van Reenen, die ik wel eens gelezen heb,
Wel wekt dit topic me weer op om het eens opnieuw te lezen
Klopt.. ik heb die intussen weer eens uit de kast gehaald...Marieke schreef:Er is inderdaad een boek over de zaligsprekingen van ds. G. van Reenen. Als ik me niet vergis in de "Bart en Kees-vorm"DIA schreef:Ik weet dat er een boek is van ds. G. van Reenen, die ik wel eens gelezen heb,
Wel wekt dit topic me weer op om het eens opnieuw te lezen
Waar Refoforum al niet goed voor is!
Het wekt bij mij weer de begeerte om me er eens weer in te verdiepen!
Hoe zit het dan met Petrus, die bepaald niet zachtmoedig het oor afsloeg van Malchus? Of is zachtmoedig dan niet op de juiste plaats?
Johannes was de apostel der liefde.
Johannes was de apostel der liefde.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Het grondwoord voor zachtmoedigheid in Mat 5 is "prah-ooce"
Het woordenboek geeft de volgende verklaring.
Zachtheid van geest, volgzaamheid, zonder betwisten Gods handelingen goedkeuren.
Gedwee, zich geheel op God vertrouwen, meer als op eigen sterkte.
Het woordenboek geeft de volgende verklaring.
Zachtheid van geest, volgzaamheid, zonder betwisten Gods handelingen goedkeuren.
Gedwee, zich geheel op God vertrouwen, meer als op eigen sterkte.
Hij werd daarom ook door Jezus bestraft...Desiree schreef:Hoe zit het dan met Petrus, die bepaald niet zachtmoedig het oor afsloeg van Malchus? Of is zachtmoedig dan niet op de juiste plaats?