Jongere schreef:Iemand als Piper is overtuigd baptist, maar weet zich ook erg aangesproken door Calvijn. Hij staat bijv. voor diens standpunten over de predestinatie. Of voor de 'five points of calvinists'. Maar hij deelt niet zijn opvatting over de kinderdoop.
Ik denk dat Sola Scriptura dat bedoelt.
Juist, Piper, Paul Washer John Macarthur (en vele anderen) zijn mensen die helemaal achter de 'five points of calvinists' staan, maar wel voor de volwassendoop zijn. Dus de doop, als teken/openbare getuigenis, die volgt op de bekering en geloof zoals in de Bijbel.
En huisman:
Heel erg bedankt voor die link, heb het gelezen en veel opgestoken.
Heb het nu ook kunnen bekijken vanuit het andere kamp.
Dit vond ik een goed punt:
''En een nauwkeuriger onderzoek naar de manier waarop in de Schrift het woord "huis", in de
betekenis van "gezin, familie", gebruikt wordt, heeft uitgewezen dat daarbij de (kleine) kinderen
uitdrukkelijk mee ingesloten zijn. Daarom had deze uitdrukking in de genoemde teksten niet
gebruikt kunnen worden, wanneer kinderen van de doop uitgesloten waren geweest!''
Maar zou die studie dan graag wel eens willen zien?!
Neem aan dat dit een woordstudie betreft over de grondtekst van het woord ''huis''?
Ik denk dan gelijk aan Joshua die zegt ik zal de Heere volgen, ik en mijn huis.
Word zoiets bedoeld?
Verder vond ik dit ook echt een goed argument:
''Een verdere bevestiging van dit recht vinden we tenslotte als we letten op de zogenaamde
"proselietendoop": het doopbad dat heidenen, die willen overgaan tot het geloof van Israël, naast
de besnijdenis, moesten ontvangen. Het is gebleken, dat er een vergaande overeenkomst is tussen
dit doopbad en de christelijke doop. De gebruikte woorden, de behandelwijze en de uitleg ervan,
komen met elkaar overeen. Dat is met elkaar een sterke aanwijzing dat er een verbindingslijn
loopt van de proselietendoop via de doop van Johannes naar de christelijke doop. Christus gaf bij
de instelling van de doop niet iets geheel nieuws, maar Hij sloot zich aan bij een bekend gebruik.
Welnu, we weten dat bij de proselietendoop het hele gezin gedoopt werd! Dan is het op grond
daarvan niet onaannemelijk, dat dit bij de christelijke doop eveneens gebeurde!''
Ook legde de schrijver (gelukkig) uit dat deze doop niet betekende dat het kind er door werd gered.
Maar een teken was van Gods belofte. alleen geloof in Jezus redt, wat zichtbaar word in wedergeboorte en het ontvangen van de Geest. Zelf vraag ik me dan af of je wel zo'n voorschot kan nemen, en of dat niet brutaal is.
En in het N.T was er sprake van onderdompeling. Nu snap ik dat dat lastig is met kinderen, maar als een volwassenen tot geloof komt, zouden jullie(jullie=een ieder die dit leest en in dit gesprek op het forum) er dan op tegen zijn als die volledig word ondergedompeld (wat ook recht doet aan de symboliek van begraven en opgestaan)?
Wat ik me ook afvraag; in het O.T werden dochters niet besneden. Waarom worden hebben ze dan wel deel aan de kinderdoop?
of moet ik dit zien in het licht van dit principe? :
''Om een voorbeeld van Calvijn aan te halen: Als we álles moesten kunnen “bewijzen”
met bijbelteksten waarin met zoveel woorden stond dat dit of dat zo moet, mogen vrouwen dan
wel deelnemen aan het Avondmaal? Want nergens is in het Nieuwe Testament een tekst te
vinden waarin dát gezegd wordt, en toen Jezus het Avondmaal instelde waren er alleen mannen
bij! Toch is er geen mens, die wil beweren dat de zusters van de gemeente niet aan het
Avondmaal mogen.''
Dus nogmaals huisman, super bedankt voor deze info. Denk dat ik me er nog maar eens wat meer in moet verdiepen (boekentips?)
Waar ik ook nog aan moest denken in relatie tot de vraag ''wat is een echte calvinist'' in de eerdere reactie`s en of je een calvinist kan zijn als je in de volwasendoop gelooft; Ik weet niet of het wel zo goed is om calvinist te noemen, ik noem mezelf liever Christen. Volgeling van Christus, niet Calvijn. Als ik geschriften van Calvijn lees leer ik veel, en ben ik het met veel eens. Maar toest het aan de Schrift. En let goed op dat ik mezelf niet betrap om dingen aan Calvijn of belijdenisgeschriften te gaan toetsen.
We moeten niet de fout maken calvijn ook in onderstaande rijtje te zetten:
12 Ik bedoel dat de een zegt: ‘Ik ben van Paulus,’ een ander: ‘Ik van Apollos,’ een derde: ‘Ik van Kefas,’ en een vierde: ‘Ik van Christus.