Kern van het avondmaal

Schemerlichtje

Re: Kern van het avondmaal

Bericht door Schemerlichtje »

ejvl schreef:Ik vind het altijd erg moeilijk over het hoe of wat van het avondmaal.
Ik ben in kerken geweest waar een stuk of 15 van de 1000 mensen aan het avondmaal gaan, allemaal in het zwart, voornamelijk ouderen met betraande gezichten en geschuifel.
En ik ben in kerken geweest waar bijna iedereen aangaat en met elkaar eet en drinkt.

Hoe het nou zit en moet, voor mij is het nogal verwarrend.
Misschien maak ik het een beetje ingewikkeld voor je - hoop het niet- maar....heb je zelf het Avondmaalformulier weleens grondig doorgenomen (evt met verklaringen etc erbij)? Ik denk dat je dan al een heel eind richting het antwoord komt. Daarmee zeg ik overigens niet dat een van beide 'het ware' is. Wellicht een 'middenweg'?! Overigens, het is wel zo dat de Heere niet op elke plaats Zijn werk evenveel gegeven heeft en openbaren zal...
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Ik vind het altijd erg moeilijk over het hoe of wat van het avondmaal.
Ik ben in kerken geweest waar een stuk of 15 van de 1000 mensen aan het avondmaal gaan, allemaal in het zwart, voornamelijk ouderen met betraande gezichten en geschuifel.
En ik ben in kerken geweest waar bijna iedereen aangaat en met elkaar eet en drinkt.

Hoe het nou zit en moet, voor mij is het nogal verwarrend.
Voor een predikant en kerkenraad een zware verantwoordelijkheid: wordt Gods Woord zuiver gebracht, ook ten aanzien van het Heilig Avondmaal?

Een kerkganger hoeft niet naar het aantal avondmaalgangers te zien, dat is geen enkele maatstaf, al is de verleiding groot. Alleen maar: kan IK op goede gronden aan het Avondmaal? De juiste criteria (niet die jij hier noemt, maar misschien bedoel je ze ook niet als criteria) worden in het avondmaalsformulier genoemd.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Eerlijk over het Heilig Avondmaal

Het is een feit dat zoveel zogenaamde christenen nooit deelnemen aan het avondmaal van onze Heere. Het is gewoon een feit dat talrijke gedoopte christenen nooit deelnemen aan het avondmaal. Ze zouden het niet verdragen als hun gezegd zou worden dat zij het geloof verloochenen en dat ze geen gemeenschap met Christus hebben. Zij nemen hun plaats in in de christelijke eredienst; als ze het godsdienstig onderwijs horen, is het het onderwijs van Christus; als ze trouwen, wordt hun huwelijk kerkelijk bevestigd; als hun kinderen gedoopt worden, vragen zij om het sacrament van de doop. Maar ondanks dit alles nemen zij nooit deel aan het avondmaal.

Zo leven ze dikwijls vele jaren voort zonder dat zij zich hierover ooit lijken te schamen. Dikwijls sterven zij ook in deze gesteldheid zonder ooit het sacrament ontvangen te hebben en toch zeggen ze een hoop op het eeuwige leven te hebben en ook hun vrienden zeggen dat zij hoop voor hen hebben. En toch leven en sterven zij in openlijke ongehoorzaamheid aan een duidelijk bevel van Christus! Dat zijn de eenvoudige feiten. Kijk maar om u heen en probeer ze dan maar eens te ontkennen.

Ik daag u uit te ontkennen dat in alle gemeenten het grootste deel nooit aan het avondmaal gaat en dat de avondmaalsgangers slechts een minderheid vormen. Hoe komt dat dan? Wat voor reden kunnen we daarvoor aanvoeren? De laatste richtlijnen van onze Heere Jezus Christus aan Zijn discipelen zijn duidelijk, eenvoudig en ondubbelzinnig. Hij zegt tot allen: ‘Eet, drink: doe dit tot Mijn gedachtenis.’ Liet Hij het aan ons eigen inzicht over om aan dit bevel wel of geen gehoor te geven? Bedoelde Hij dat het niet belangrijk was of zijn discipelen dit bevel wel of niet zouden opvolgen? Ging het alleen maar om de inzetting op zichzelf? Zeer zeker niet. Dat zou een absurd idee zijn en in de tijd van de apostelen is die gedachte nooit opgekomen.

Het is duidelijk dat Paulus er zonder meer vanuit gaat dat iedere christen ook deelneemt aan het avondmaal. Een groep christenen, die nooit aan het avondmaal deelnam, bestond eenvoudigweg in die tijd niet. Wat moeten wij dan zeggen van die grote groep christenen die nooit aan het avondmaal deelnemen, die op de zondag dat het avondmaal bediend wordt, onbeschaamd, niet vernederd, zonder bevreesd te zijn, de kerk uitlopen? Hoe komt dat? Hoe is dat mogelijk? Wat betekent dit? Laten we deze vragen eerlijk onder ogen zien en proberen daarop een antwoord te geven.

7-10-2011 | bron: J.C. Ryle, Avondmaal (CIP)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
ejvl

Bericht door ejvl »

Ik heb in een ander topic geloof ik ergens gelezen dat ambtsdragers ten alle tijden gekenden van God moeten zijn en dus ook aan het avondmaal deel moeten (mogen) nemen om dit te (be)(ge)tuigen en dat ze anders geen goede ambtsdrager kunnen zijn.
Hoe denken jullie daarover?

Bij ons ging de vorige keer 1 van de 5 diakenen en 2 van de 3 ouderlingen en 15 van de 1000 mensen ongeveer.

Wel een intrigerend stukje wat in de reactie voor mij geschreven werd, dan moet ik bij mezelf beginnen en geeft stof tot nadenken.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

ejvl schreef:Ik heb in een ander topic geloof ik ergens gelezen dat ambtsdragers ten alle tijden gekenden van God moeten zijn en dus ook aan het avondmaal deel moeten (mogen) nemen om dit te (be)(ge)tuigen en dat ze anders geen goede ambtsdrager kunnen zijn.

Bij ons ging de vorige keer 1 van de 5 diakenen en 2 van de 3 ouderlingen en 15 van de 1000 mensen ongeveer.

Wel een intrigerend stukje wat in de reactie voor mij geschreven werd, dan moet ik bij mezelf beginnen en geeft stof tot nadenken.
Dan heb je het erg druk gehad met tellen en met anderen. Dat is nu jammer, dat is juist niet de kern van het avondmaal.
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
ejvl schreef:Ik heb in een ander topic geloof ik ergens gelezen dat ambtsdragers ten alle tijden gekenden van God moeten zijn en dus ook aan het avondmaal deel moeten (mogen) nemen om dit te (be)(ge)tuigen en dat ze anders geen goede ambtsdrager kunnen zijn.

Dan heb je het erg druk gehad met tellen en met anderen. Dat is nu jammer, dat is juist niet de kern van het avondmaal.
Laten we de vragen die de verworden werkelijkheid van sommige gemeenten oproepen, maar liever serieus nemen...
helma

Bericht door helma »

Erasmiaan schreef:

nou, zó heel druk ben je dan toch niet? je ziet zoiets in 1 oogopslag. het zou vreemd zijn als we zulke dingen niet zien en er geen verdriet over hebben.
Al moet de eerste en hoofdvraag wel zijn: mijn ziele doorziet gij uw lot; hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik ben van mening dat alle ambtsdragers, zowel predikanten, ouderlingen als diakenen, gekenden van God moeten zijn en ook aan het avondmaaldeel moeten/mogen nemen. Niet om dit te getuigen, want daar is het avondmaal niet voor bedoeld, maar om Christus' dood te verkondigen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Erasmiaan schreef:Ik denk dat het niet aangaat om precies te tellen hoeveel avondmaalsgangers er in jouw gemeente zijn en daarvan kond te doen op het wereld wijde web.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 07 okt 2011, 14:45, 2 keer totaal gewijzigd.
ejvl

Bericht door ejvl »

Erasmiaan schreef: Ik denk dat het niet aangaat om precies te tellen hoeveel avondmaalsgangers er in jouw gemeente zijn en daarvan kond te doen op het wereld wijde web. Je kunt beter naar jezelf kijken.
Precies, en daarom had ik in mijn posting gezet dat ik eerst bij mezelf moest beginnen, net zoals jij zegt dus.
En het is niet een tellen, ik ga al jaren naar dezelfde kerk en dan weet je wel hoeveel mensen er in de kerk zitten en wie er deelnemen aan het avondmaal.
dennis

Bericht door dennis »

Ik ken ook ambtsdragers die niet aan het avondmaal gaan, en denk niet dat dit goed is.
Maar we moeten ook niet te lichtzinnig oordelen. Er kan door soms onbijbelse gedachten rondom het Heilig Avondmaal zo'n schroom zijn, bij mensen die de Heere wel kennen.

Met zulke mensen is vaak veel beter te praten dan met anderen die 'vanzelfsprekend' aangaan.

Het aantal avondmaalgangers dat genoemd wordt bedroeft me, maar aan de andere kant is het niet zo dat we altijd jaloers moeten zijn op kerken waar de gemeente massaal aangaat. Want helaas is dat zeker niet altijd een kenmerk van veel en diep geestelijk leven.
memento

Bericht door memento »

dennis schreef:Ik ken ook ambtsdragers die niet aan het avondmaal gaan, en denk niet dat dit goed is.
Maar we moeten ook niet te lichtzinnig oordelen. Er kan door soms onbijbelse gedachten rondom het Heilig Avondmaal zo'n schroom zijn, bij mensen die de Heere wel kennen.

Met zulke mensen is vaak veel beter te praten dan met anderen die 'vanzelfsprekend' aangaan.

Het aantal avondmaalgangers dat genoemd wordt bedroeft me, maar aan de andere kant is het niet zo dat we altijd jaloers moeten zijn op kerken waar de gemeente massaal aangaat. Want helaas is dat zeker niet altijd een kenmerk van veel en diep geestelijk leven.
Ik vind het jammer dat er zo in tegenstellingen gesproken wordt.

Er zijn genoeg gemeenten, waar wel velen aan mogen gaan, en dat niet "vanzelfsprekend" doen.

Laten we liever op die goede voorbeelden letten, ipv op de uitwassen links (vanzelfsprekend aangaan) of rechts (slechts een enkeling gaat aan).
hervormde

Bericht door hervormde »

Hier speelt dezelfde vraag als bij de doop: hoe zien we de gemeente. Is het een zichtbare kerk met daarin een onzichtbare Kerk, of is de gemeente, om de woorden van Guido de Bres te gebruiken, een vergadering van ware christgelovigen. Met andere woorden: de gemeente des HEEREN. De kuriake, wat van de Heere is. Iedereen wordt opgeroepen om deel te nemen aan het Avondmaal: doe dat tot Mijn gedachtenis. Hier gaat het om de gemeenschap der heiligen.
dennis

Bericht door dennis »

hervormde schreef:Hier speelt dezelfde vraag als bij de doop: hoe zien we de gemeente. Is het een zichtbare kerk met daarin een onzichtbare Kerk, of is de gemeente, om de woorden van Guido de Bres te gebruiken, een vergadering van ware christgelovigen. Met andere woorden: de gemeente des HEEREN. De kuriake, wat van de Heere is. Iedereen wordt opgeroepen om deel te nemen aan het Avondmaal: doe dat tot Mijn gedachtenis. Hier gaat het om de gemeenschap der heiligen.
Als je deze visie aanhangt, kan het niet anders of je komt in botsing met het Avondsmaalformulier. Guido de Bres wordt hier m.i. trouwens niet goed aangehaald. De Ware is inderdaad de vergadering van ware christgelovigen, niet de zichtbare kerk. Hij zag ook in in dat er kaf onder het koren is.
Aan het Avondmaal is voor degenen die niets van Christus kennen niet bedoeld. Een zekere kennis van Hem is nodig.
hervormde

Bericht door hervormde »

Gewoon de NGB lezen geeft een andere conclusie Dennis.

Artikel 27 VAN DE ALGEMENE CHRISTELIJKE KERK
Wij geloven en belijden een enige katholieke of algemene Kerk, dewelke is een heilige vergadering der ware Christgelovigen, al hun zaligheid verwachtende in Jezus Christus, gewassen zijnde door Zijn bloed, geheiligd en verzegeld door den Heiligen Geest. Deze Kerk is geweest van den beginne der wereld af, en zal zijn tot den einde toe; gelijk daaruit blijkt, dat Christus een eeuwig Koning is, Dewelke zonder onderdanen niet zijn kan. En deze heilige Kerk wordt van God bewaard, of staande gehouden, tegen het woeden der gehele wereld; hoewel zij somwijlen een tijdlang zeer klein en als tot niet schijnt gekomen te zijn in de ogen der mensen; gelijk Zich de Heere gedurende den gevaarlijken tijd onder Achab zevenduizend mensen behouden heeft, die hun knieën voor Baäl niet gebogen hadden. Ook mede is deze heilige Kerk niet gelegen, gebonden, of bepaald in een zekere plaats, of aan zekere personen, maar zij is verspreid en verstrooid door de gehele wereld; nochtans samengevoegd en verenigd zijnde met hart en wil in één zelfden Geest, door de kracht des geloofs.

Artikel 29 VAN HET ONDERSCHEID EN DE MERKTEKENEN DER WARE EN VALSE KERK
Wij geloven dat men wel naarstiglijk en met goede voorzichtigheid, uit den Woorde Gods, behoort te onderscheiden welke de ware Kerk zij; aangezien alle sekten die heden ten dage in de wereld zijn, zich met den naam der Kerk bedekken. Wij spreken hier niet van het gezelschap der hypocrieten, welke in de Kerk onder de goeden vermengd zijn, en intussen van de Kerk niet zijn, hoewel zij naar het lichaam in haar zijn; maar wij zeggen dat men het lichaam en de gemeenschap der ware Kerk onderscheiden zal van alle sekten welke zeggen dat zij de Kerk zijn.

Waarom kom ik in botsing met het Avondsformulier? Juist niet. De aanspraak, het adres van het formulier: Geliefden in den Heere Jezus Christus, hoort aan de woorden der inzetting van het Heilig Avondmaal van onzen Heere Jezus Christus, welke ons beschrijft de heilige apostel Paulus, 1 Kor. 11:23-29.
En deze geliefden in de Heere Jezus Christus worden opgeroepen om zichzelf te onderzoeken! Op de bekende drie stukken.

Tot de geliefde broeders en zusters zegt datzelfde formulier: Allen dan die alzo gezind zijn, die wil God gewisselijk in genade aannemen, en voor waardige medegenoten van de tafel Zijns Zoons Jezus Christus houden. Daarentegen, die dit getuigenis in hun harten niet gevoelen, die eten en drinken zichzelven een oordeel.

Is dit niet dezelfde benadering dan Guido de Bres?

Kennis van de drie stukken is nodig wil men getroost het Avondmaal des HEEREN vieren. Maar dat geldt voor alles in de gemeente des HEEREN. De zichtbare en onzichtbare kerk heeft in de prediking verwoestende gevolgen voor de gemeente des HEEREN.
Plaats reactie