Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC
Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC
Hoe kun je als docent met een vrij geweten de 10-geboden behandelen in je klas? Kinderen hebben je al snel door.
In het genoemde artikel van Helma vind ik het treffend dat Renkema direct op zijn achterste benen springt over zijn geaardheid en bij allerlei commissies aan de bel trekt, maar de eigenlijke schorsing is gevolg van zijn overspel en het feit dat hij een ziek vrouw en zijn kinderen achterlaat. Maar daar hoor je Renkema niet over. Die wil m.i. alleen zijn gram halen.
In het genoemde artikel van Helma vind ik het treffend dat Renkema direct op zijn achterste benen springt over zijn geaardheid en bij allerlei commissies aan de bel trekt, maar de eigenlijke schorsing is gevolg van zijn overspel en het feit dat hij een ziek vrouw en zijn kinderen achterlaat. Maar daar hoor je Renkema niet over. Die wil m.i. alleen zijn gram halen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC
dat is precies wat ik ook dacht.vlinder schreef:Hoe kun je als docent met een vrij geweten de 10-geboden behandelen in je klas? Kinderen hebben je al snel door.
In het genoemde artikel van Helma vind ik het treffend dat Renkema direct op zijn achterste benen springt over zijn geaardheid en bij allerlei commissies aan de bel trekt, maar de eigenlijke schorsing is gevolg van zijn overspel en het feit dat hij een ziek vrouw en zijn kinderen achterlaat. Maar daar hoor je Renkema niet over. Die wil m.i. alleen zijn gram halen.
Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC
Als het geveinsd is wel, dan prikken ze dr dwars doorheen. Maar als je oprecht meent waar je voor staat, en je leven is daarnaar, en dat in biddend opzien tot God, dan kan het nog wel eens respect afdwingen.vlinder schreef:Hoe kun je als docent met een vrij geweten de 10-geboden behandelen in je klas? Kinderen hebben je al snel door.
In het genoemde artikel van Helma vind ik het treffend dat Renkema direct op zijn achterste benen springt over zijn geaardheid en bij allerlei commissies aan de bel trekt, maar de eigenlijke schorsing is gevolg van zijn overspel en het feit dat hij een ziek vrouw en zijn kinderen achterlaat. Maar daar hoor je Renkema niet over. Die wil m.i. alleen zijn gram halen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC
Toch zal het uiteindelijk een kwestie worden: in hoeverre mag een identiteitsgebonden organisatie eisen stellen aan het privéleven van haar werknemers.
Deze meneer zegt én bijbelgetrouw te willen zijn én een homosexuele relatie te hebben. Ga dan maar eens aan de heidenen van de commissie gelijke behandeling uitleggen dat dat een niet te accepteren strijdigheid is.
Deze meneer zegt én bijbelgetrouw te willen zijn én een homosexuele relatie te hebben. Ga dan maar eens aan de heidenen van de commissie gelijke behandeling uitleggen dat dat een niet te accepteren strijdigheid is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC
Ik ben niet zo bang voor de uitspraak van de CGB , deze leerkracht heeft op vele vlakken de grondslag van de school geschoffeerd.Luther schreef:Toch zal het uiteindelijk een kwestie worden: in hoeverre mag een identiteitsgebonden organisatie eisen stellen aan het privéleven van haar werknemers.
Deze meneer zegt én bijbelgetrouw te willen zijn én een homosexuele relatie te hebben. Ga dan maar eens aan de heidenen van de commissie gelijke behandeling uitleggen dat dat een niet te accepteren strijdigheid is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC
Ja, maar de vraag is: in hoeverre houden organisaties de vrijheid om in hun grondslag "belachelijke" (volgens de wereld) eisen te stellen aan het privéleven van werknemers?huisman schreef:Ik ben niet zo bang voor de uitspraak van de CGB , deze leerkracht heeft op vele vlakken de grondslag van de school geschoffeerd.Luther schreef:Toch zal het uiteindelijk een kwestie worden: in hoeverre mag een identiteitsgebonden organisatie eisen stellen aan het privéleven van haar werknemers.
(...)
Mag je als organisatie eisen dat je werknemers geen vlees eten?
Mag je als organisatie eisen dat je werknemers geen hond hebben?
Mag je als organisatie eisen dat je werknemers geen...?
(voor het COC c.s. zijn deze eisen vergelijkbaar met 'je mag geen homoseksuele relatie hebben')
Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC
Het zou me niet verbazen als dat binnenkort mag, gezien de fanatici bij de PvdD.rekcor schreef:Mag je als organisatie eisen dat je werknemers geen vlees eten?
Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC
Die vraag geldt ook zonder het woord 'identiteitsgebonden' en is niet in zijn algemeenheid te beantwoorden. Je mag als werkgever best eisen stellen aan het privéleven van je werknemers en vaak worden zulke dingen ook contractueel vastgelegd. In dat geval heb je je als werknemer dus akkoord verklaard met die eisen. Uiteraard moeten die eisen wel vallen binnen de wettelijke grenzen. Als de 'enkele feit'-constructie verdwijnt, zijn die wettelijke grenzen dus weer wat aangescherpt. De praktische gevolgen daarvan zullen m.i. trouwens wel meevallen, ik begrijp het triomfantalisme van het COC c.s. daarom niet zo erg.Luther schreef:Toch zal het uiteindelijk een kwestie worden: in hoeverre mag een identiteitsgebonden organisatie eisen stellen aan het privéleven van haar werknemers.
Dit vind ik onnodig denigrerend. De CGB is een integere en deskundige instantie, waarbinnen ook christenen werkzaam zijn. Daar kun je die strijdigheid best uitleggen en ze zullen het vast ook nog wel begrijpen. Dat ze er vermoedelijk een andere weging aan zullen geven, is een ander verhaal.Deze meneer zegt én bijbelgetrouw te willen zijn én een homosexuele relatie te hebben. Ga dan maar eens aan de heidenen van de commissie gelijke behandeling uitleggen dat dat een niet te accepteren strijdigheid is.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC
Nee, zijn voor het COC deze voorbeelden maar gelijkwaardig. Dan was het nog niet zo ingewikkeld. Maar helaas zijn deze voorbeelden niet hetzelfde (vinden zij).rekcor schreef:Ja, maar de vraag is: in hoeverre houden organisaties de vrijheid om in hun grondslag "belachelijke" (volgens de wereld) eisen te stellen aan het privéleven van werknemers?huisman schreef:Ik ben niet zo bang voor de uitspraak van de CGB , deze leerkracht heeft op vele vlakken de grondslag van de school geschoffeerd.Luther schreef:Toch zal het uiteindelijk een kwestie worden: in hoeverre mag een identiteitsgebonden organisatie eisen stellen aan het privéleven van haar werknemers.
(...)
Mag je als organisatie eisen dat je werknemers geen vlees eten?
Mag je als organisatie eisen dat je werknemers geen hond hebben?
Mag je als organisatie eisen dat je werknemers geen...?
(voor het COC c.s. zijn deze eisen vergelijkbaar met 'je mag geen homoseksuele relatie hebben')
Want bovenstaande voorbeelden mogen wel. Ook volgens het COC.
- Bonny
- Berichten: 2511
- Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
- Locatie: In partibus infidelium
- Contacteer:
Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC
Dat hangt misschien van het soort vereniging. Volgens mij kan elke vereniging daar zelf eisen aan stellen.rekcor schreef:Ja, maar de vraag is: in hoeverre houden organisaties de vrijheid om in hun grondslag "belachelijke" (volgens de wereld) eisen te stellen aan het privéleven van werknemers?huisman schreef: Ik ben niet zo bang voor de uitspraak van de CGB , deze leerkracht heeft op vele vlakken de grondslag van de school geschoffeerd.
Mag je als organisatie eisen dat je werknemers geen vlees eten?
Mag je als organisatie eisen dat je werknemers geen hond hebben?
Mag je als organisatie eisen dat je werknemers geen...?
(voor het COC c.s. zijn deze eisen vergelijkbaar met 'je mag geen homoseksuele relatie hebben')
The Groom's still waiting at the altar
Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC
Volgens mij las ik gisteren dat een voetballer in Nederland ontslagen was vanwege zijn gedrag na een aanrijding. Blijkbaar kan ontslag volgen wegens gedrag buiten de werkvloer.Bonny schreef:Dat hangt misschien van het soort vereniging. Volgens mij kan elke vereniging daar zelf eisen aan stellen.rekcor schreef:Ja, maar de vraag is: in hoeverre houden organisaties de vrijheid om in hun grondslag "belachelijke" (volgens de wereld) eisen te stellen aan het privéleven van werknemers?huisman schreef: Ik ben niet zo bang voor de uitspraak van de CGB , deze leerkracht heeft op vele vlakken de grondslag van de school geschoffeerd.
Mag je als organisatie eisen dat je werknemers geen vlees eten?
Mag je als organisatie eisen dat je werknemers geen hond hebben?
Mag je als organisatie eisen dat je werknemers geen...?
(voor het COC c.s. zijn deze eisen vergelijkbaar met 'je mag geen homoseksuele relatie hebben')
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC
Oh, ik bedoelde het niet denigrerend, maar meer dat heidenen (niet Bijbelgetrouw en Bijbelvast) allerlei zaken domweg niet aanvoelen.Josephus schreef:Die vraag geldt ook zonder het woord 'identiteitsgebonden' en is niet in zijn algemeenheid te beantwoorden. Je mag als werkgever best eisen stellen aan het privéleven van je werknemers en vaak worden zulke dingen ook contractueel vastgelegd. In dat geval heb je je als werknemer dus akkoord verklaard met die eisen. Uiteraard moeten die eisen wel vallen binnen de wettelijke grenzen. Als de 'enkele feit'-constructie verdwijnt, zijn die wettelijke grenzen dus weer wat aangescherpt. De praktische gevolgen daarvan zullen m.i. trouwens wel meevallen, ik begrijp het triomfantalisme van het COC c.s. daarom niet zo erg.Luther schreef:Toch zal het uiteindelijk een kwestie worden: in hoeverre mag een identiteitsgebonden organisatie eisen stellen aan het privéleven van haar werknemers.
Dit vind ik onnodig denigrerend. De CGB is een integere en deskundige instantie, waarbinnen ook christenen werkzaam zijn. Daar kun je die strijdigheid best uitleggen en ze zullen het vast ook nog wel begrijpen. Dat ze er vermoedelijk een andere weging aan zullen geven, is een ander verhaal.Deze meneer zegt én bijbelgetrouw te willen zijn én een homosexuele relatie te hebben. Ga dan maar eens aan de heidenen van de commissie gelijke behandeling uitleggen dat dat een niet te accepteren strijdigheid is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC
Ik ben er ook niet gerust op dat de commissie tot een helder en eerlijk antwoord zal komen.
'Er zitten ook christenen in' schrijft iemand. Is dat nog steeds zo? Ik weet dat er vroeger een christelijke dame in zat, maar die is er al enige tijd uit.
'Er zitten ook christenen in' schrijft iemand. Is dat nog steeds zo? Ik weet dat er vroeger een christelijke dame in zat, maar die is er al enige tijd uit.
Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC
Je doelt vermoedelijk op Flora Lagerwerf. De meest uitgesproken christen die op dit moment in de Commissie zit is Matthijs de Blois. En verder zijn er nog wel een paar die kennis van religie hebben, wat ook wel moet gelet op het brede terrein dat de CGB bestrijkt.dennis schreef:Ik ben er ook niet gerust op dat de commissie tot een helder en eerlijk antwoord zal komen.
'Er zitten ook christenen in' schrijft iemand. Is dat nog steeds zo? Ik weet dat er vroeger een christelijke dame in zat, maar die is er al enige tijd uit.
Belangrijker is, zoals ik al eerder aangaf, dat het m.i. hier niet zozeer gaat om mogelijke onbegrip over c.q. niet aanvoelen van christelijke standpunten, maar meer in het toetsings- dan wel referentiekader dat de CGB hanteert: de wet. Als je daarin iets wilt veranderen, moet je bij de wetgever zijn. In die zin vind ik de CGB dus zeker niet 'gevaarlijker' dan de reguliere rechtspraak. Bovendien: de uitspraken van de CGB zijn soms misschien spraakmakend, maar nooit bindend.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC
Mevr. Lagerwerf was - en de heer De Blois is - een plaatsvervangend lid. Ik weet niet of dat nog wat uit maakt...Josephus schreef:Je doelt vermoedelijk op Flora Lagerwerf. De meest uitgesproken christen die op dit moment in de Commissie zit is Matthijs de Blois. En verder zijn er nog wel een paar die kennis van religie hebben, wat ook wel moet gelet op het brede terrein dat de CGB bestrijkt.dennis schreef:Ik ben er ook niet gerust op dat de commissie tot een helder en eerlijk antwoord zal komen.
'Er zitten ook christenen in' schrijft iemand. Is dat nog steeds zo? Ik weet dat er vroeger een christelijke dame in zat, maar die is er al enige tijd uit.
Belangrijker is, zoals ik al eerder aangaf, dat het m.i. hier niet zozeer gaat om mogelijke onbegrip over c.q. niet aanvoelen van christelijke standpunten, maar meer in het toetsings- dan wel referentiekader dat de CGB hanteert: de wet. Als je daarin iets wilt veranderen, moet je bij de wetgever zijn. In die zin vind ik de CGB dus zeker niet 'gevaarlijker' dan de reguliere rechtspraak. Bovendien: de uitspraken van de CGB zijn soms misschien spraakmakend, maar nooit bindend.
Om op je tweede alinea in te gaan: ik denk dat er toch wel meer meespeelt. De CGB zegt zelf b.v. in het dossier "enkele-feitconstructie":
Wat zijn deze bijkomende omstandigheden? Dat zou m.i. kunnen gaan om het uitdragen van een levenswijze op school, en dus het niet-geloofwaardig uitdragen van de grondslag van de school, geven van bijbelonderwijs, etc.Wel mag deze school de homoseksuele leerkracht weigeren of ontslaan als het niet slechts gaat om het enkele feit van de homoseksuele gerichtheid, maar er ook 'bijkomende omstandigheden’ zijn. Wat hiermee precies wordt bedoeld, is onduidelijk. Bij de parlementaire behandeling van de wet is dit niet helder geworden. Ook in de oordelen van de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) zijn geen aanwijzingen te vinden voor wat deze bijkomende omstandigheden kunnen zijn, omdat deze nog nooit in een concrete zaak aan de orde zijn geweest.