Zowel Calvijn als Luther, vooral Luther zag een onderscheid tussen de wet van het oude en nieuwe verbond. Toch wordt bij Calvijn de 10 geboden als leefregel (zweep om het vlees af te ranselen) gehandhaafd, en zelfs Luther gebruikte de 10 geboden later weer in het kader van de heiligmaking. Dat kan mi alleen als je naast de overeenkomsten niet genoeg onderscheid ziet tussen het Israel van toen en de Gemeente uit jood en heiden van nu.Fjodor schreef: Ok. Dit onderscheid wat jij nu maakt is volgens mij precies het verschil dat Calvijn beschrijft tussen gelovigen onder het oude verbond en gelovigen onder het nieuwe verbond. Hij heeft het vooral over een kwantitatief verschil. Beiden hebben hetzelfde rechtvaardigmakend geloof, maar dat van de gelovigen onder het nieuwe verbond is voller.
Paulus noemt inhoudelijk alle geboden uit de decaloog (behalve het sabbatsgebod), en Jezus leerde zelf al de verdiepte wet nl de innerlijke wet. Jezus verbeterde zelfs; Gij hebt gehoord dat.. maar Ik zeg u. Dat is toch een veel beter weg dan de wet uit het oude verbond hanteren?
Natuurlijk is het geloof en de tijd waarin we leven voller dan toen! Als de wet van toen uit letters bestaande al heerlijkheid was, wat zal dan de wet die door de Geest bediend wordt niet zijn (2Cor3). De bedeling van de Geest, genade en vrijheid is zoveel meer beter!