Kabinet Rutte/Verhagen

Hoe lang denk je dat het kabinet Rutte-Verhagen zit?

Peiling eindigde op 25 nov 2010, 17:56

Bij de regeringsverklaring valt het kabinet al.
1
2%
Tot de verkiezingen van de Provinciale Staten (maart 2011).
7
16%
Een jaar.
3
7%
Twee jaar.
12
27%
Drie jaar.
1
2%
Het kabinet zit gewoon de rit uit.
20
45%

Totaal aantal stemmen: 44

huisman

Re: Kabinet Rutte/Verhagen

Bericht door huisman »

Jongere schreef:Ik geloof eigenlijk helemaal niet zo in getuigenispolitiek.
En ik ik geloof eigenlijk helemaal niet zo in politiek :hum
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Huh, zonder politiek kan een land niet bestuurd worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere

Bericht door Jongere »

Luther schreef:
huisman schreef:
Ik geloof dan ook wel in politiek.
Ik geloof ook in getuigenis.

Maar niet in getuigenispolitiek.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Geloof je dan ook niet in het zijn van een zoutend zout op je werk of school, of richting je buren? Want dat is m.i. hetzelfde. In je doen en laten iets uitstralen, en als het kan, als de tijd en gelegenheid daar is, daar ook wat over zeggen.
Jongere

Bericht door Jongere »

Erasmiaan schreef:Geloof je dan ook niet in het zijn van een zoutend zout op je werk of school, of richting je buren? Want dat is m.i. hetzelfde. In je doen en laten iets uitstralen, en als het kan, als de tijd en gelegenheid daar is, daar ook wat over zeggen.
Zeker geloof ik daarin. (Daarom zei ik: ik geloof in getuigenis)
Maar politiek bedrijven met als ideaal getuigenis (huisman zei: ik wil dat de SGP weer getuigenispartij wordt), ik weet niet zo goed of ik daar in geloof.
Ik hoop natuurlijk ook dat de politici van de christelijke partijen in hun werksfeer getuige zijn, maar dat bedoel ik niet.
Willem

Bericht door Willem »

En zo wordt de oproep tot het bedrijven van christelijke politiek weer terzijde geschoven door er een karikatuur van te maken.

Ik haal deze nog maar even boven water, het lijkt erop dat er een "cordon sanitaire" geld voor de vragen die er echt toe doen.
Willem schreef:Ik blijf toch een beetje nadenken over de tekst uit Jesaja 8 vs 20:
"Tot de wet en tot de getuigenis! zo zij niet spreken naar dit woord, het zal zijn, dat zij geen dageraad zullen hebben."
en de tekst uit Jeremia 8 vs 8:
"De wijzen zijn beschaamd, verschrikt en gevangen; ziet, zij hebben des HEEREN woord verworpen, wat wijsheid zouden zij dan hebben?"

Wat valt er eigenlijk te gedogen of opbouwend kritisch te bejegenen als de Heere zegt dat er geen wijsheid in is en er geen dageraad voor zal zijn?
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik vind het wat vervelend discussieren als je in elke post een verwijt plaatst over hoe anderen discussieren, Willem.

Bovendien zei ik niet dat ik tegen christelijke politiek ben, maar tegen getuigenispolitiek. Daar kan dus, volgens mij, een verschil tussen zitten.
Willem

Bericht door Willem »

Jongere schreef:Ik vind het wat vervelend discussieren als je in elke post een verwijt plaatst over hoe anderen discussieren, Willem.
Oke, daar zit wel wat in. Ik zal trachten inhoudelijk hetzelfde te zeggen zonder dat e.e.a vervelend overkomt :)
Jongere schreef:Bovendien zei ik niet dat ik tegen christelijke politiek ben, maar tegen getuigenispolitiek. Daar kan dus, volgens mij, een verschil tussen zitten.
Daar zit ook volgens mij verschil tussen. Maar ik was even bang dat een inhoudelijk gesprek over "christelijke politiek" als irrelevant werd beschouwd met als argument dat men niet gelooft in "getuigenispolitiek". Mijn reactie was gericht op het niet vereenzelvigen van deze definities.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Willem schreef:En zo wordt de oproep tot het bedrijven van christelijke politiek weer terzijde geschoven door er een karikatuur van te maken.

Ik haal deze nog maar even boven water, het lijkt erop dat er een "cordon sanitaire" geld voor de vragen die er echt toe doen.
Willem schreef:Ik blijf toch een beetje nadenken over de tekst uit Jesaja 8 vs 20:
"Tot de wet en tot de getuigenis! zo zij niet spreken naar dit woord, het zal zijn, dat zij geen dageraad zullen hebben."
en de tekst uit Jeremia 8 vs 8:
"De wijzen zijn beschaamd, verschrikt en gevangen; ziet, zij hebben des HEEREN woord verworpen, wat wijsheid zouden zij dan hebben?"

Wat valt er eigenlijk te gedogen of opbouwend kritisch te bejegenen als de Heere zegt dat er geen wijsheid in is en er geen dageraad voor zal zijn?
Ik wil wel een antwoord geven...
Weleens gehoord van het moeten kiezen tussen twee kwaden?
Weleens gehoord van de weerhouder van de antichrist?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Willem

Bericht door Willem »

Luther schreef:Weleens gehoord van het moeten kiezen tussen twee kwaden?
Of ik er wel eens van gehoord heb is natuurlijk niet zo relevant. Heeft de Schrift er weleens van gehoord en wijst die hierin de weg?
Luther schreef:Weleens gehoord van de weerhouder van de antichrist?
Nee. Waar staat dat in de Schrift?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Willem schreef:
Of ik er wel eens van gehoord heb is natuurlijk niet zo relevant. Heeft de Schrift er weleens van gehoord en wijst die hierin de weg?
Ja. De vroedvrouwen Sifra en Pua moesten kiezen tussen twee kwaden: of de koning gehoorzamen en kinderen doden, of kinderen doden en tegen de koning liegen. Ze kozen voor het laatste, als minst kwade van de twee. En nergens in Exodus 1 staat dat die vroedvrouwen door de Heere daarin terecht gewezen worden.
Willem schreef:
2 Thessalonicenzen 2: 1-12
Openbaringen 19
Willem

Bericht door Willem »

Luther schreef:
Willem schreef:
Ja. De vroedvrouwen Sifra en Pua moesten kiezen tussen twee kwaden: of de koning gehoorzamen en kinderen doden, of kinderen doden en tegen de koning liegen. Ze kozen voor het laatste, als minst kwade van de twee. En nergens in Exodus 1 staat dat die vroedvrouwen door de Heere daarin terecht gewezen worden.
Ik vind het nogal wat dat hier het behoud van het kindgebonden budget vergeleken wordt met het niet doden van de joodse kinderen. En zoals de vroedvrouwen moesten liegen tegen de koning om de kinderen te redden zo moet de SGP het kabinetsbeleid steunen ten faveure van wat extra kind euro's?
Luther schreef:
Willem schreef:
Openbaringen 19
idem. Wordt nu de SGP en hun optreden gedurende deze "APB" als de "weerhouder" van de antichrist getypeerd op grond van deze Schriftgedeelten?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Willem schreef:
Luther schreef:
Willem schreef:
Ik vind het nogal wat dat hier het behoud van het kindgebonden budget vergeleken wordt met het niet doden van de joodse kinderen. En zoals de vroedvrouwen moesten liegen tegen de koning om de kinderen te redden zo moet de SGP het kabinetsbeleid steunen ten faveure van wat extra kind euro's?
Luther schreef:
Willem schreef:
Openbaringen 19
idem. Wordt nu de SGP en hun optreden gedurende deze "APB" als de "weerhouder" van de antichrist getypeerd op grond van deze Schriftgedeelten?
Het gaat in deze discussie (getuigenispolitiek versus praktische, genormeerde politiek) niet over concrete situaties. Het is niet gezegd dat iedere actie van een christelijke politieke partij (die niet alleen getuigenispolitiek bedrijft) vergeleken kan worden met het redden van kinderen. Er is wel gezegd dat we vanuit Exodus 1 een lijn kunnen doortrekken.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Willem schreef:
Luther schreef:
Willem schreef:
Het is best vermoeiend om met jou van gedachten te wisselen.
Ik heb werkelijk geen enkele keer gesproken over het kindgebonden budget.

De discussie ging over getuigenispolitiek versus praktische politiek.
Jij deed de suggestie als zouden christenen ofwel niet in de politiek thuis horen, ofwel nooit een keuze zouden hoeven maken waarmee ze vuile handen zouden moeten maken. Ik heb die suggestie bestreden door te vragen, of je weleens gehoord had van het kiezen uit twee kwaden. En als bijbels voorbeeld noemde ik inderdaad het voorbeeld uit Exodus 1. Vervolgens ga jij dat invullen voor een praktisch voorbeeld dat jij in je hoofd had en ik niet.
Ik sprak over het maken van een keuze uit twee kwaden in het algemeen.
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:

België
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie