Hoseahenriët schreef: Is het niet zo dat er in Gods Woord staat ( Jesaja) dat het volk verloren gaat omdat ze geen kennis hebben.
Kerkelijk verenigingsleven (uit: Kerkdiensten)
- Bert Mulder
- Contacteer:
Re: Kerkdiensten
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Kerkelijk verenigingsleven (uit: Kerkdiensten)
BJD schreef:misschien om zulke uitwassen.. http://www.youtube.com/watch?v=YY6-9FdI ... ture=sharehenriët schreef: Bijbelstudie mocht niet. Waarom is me nog steeds niet duidelijk.
Ik hoop dat eea nog zal gaan veranderen.
Helaas gebeurt dit ook...zelfs herkenbaar.... gelukkig zijn er ook vele gezonde bijbelkringen.
Maar evengoed, pff, wel heel heftig zeg.
Ik zou graag een verduidelijking/ uitleg van je laatste alinea.Willem schreef:Ieder heeft idd zijn eigen verantwoording.henriët schreef:Ik snap niet dat jij een geplaatst gedicht in combinatie brengt met een bijbelstudiegroep.Willem schreef:Ik begrijp een aantal dingen wel gelet op de theologische ligging die ook regelmatig hier op het forum wordt geetaleerd. (Zie b.v. het laatste geplaatste gedicht).
.
Ik had ook ps 116 kunnen plaatsen. Ook daar is een gelovige aan het woord. Zo ook in dat gedicht.
Maar goed, dat laat ik verder voor jouw rekening hoe je dat wel of niet vindt.Niets.henriët schreef:Wanneer je in een kerk zit, en je bent meelevend lid en actief en betrokken. En met elkaar als groep vraag je of er een bijbelstudiekring kan komen.. lees.. het onderzoeken van het Woord van God..
wat zou daar op tegen kunnen zijn?Ik ook niet. Ik weet verder niet wat voor gemeente dat was, maar ik ken verder geen enkele dominee die bijbelonderzoek verbiedt.henriët schreef:Ik weet in een andere gemeente, was ook een andere kerkelijke gemeente, wilde de kerkenraad het niet, dus begon een groepje een bijbelboek stap voor stap door te nemen, a d hand van kanttekeningen en matthey henry. De dominee riep zijn kerkleden die hieraan deelnamen en moesten beloven niet meer te gaan...
Ik begrijp dat werkelijk niet.Dit klopt helemaal.henriët schreef:Waarom angst voor het bestuderen van de Bijbel.
Dat vraagt de Heere toch van ons. Is het niet zo dat er in Gods Woord staat ( Jesaja) dat het volk verloren gaat omdat ze geen kennis hebben.
En, sorry hoor, als ik nu weer bemerk dat Psalm 116 wordt gelijkgeschakeld aan het laatst geplaatste gedicht heb ik er wel degelijk begrip voor dat er nog kerkenraden zijn die bij bijbelstudiekringen de vinger aan de pols willen houden.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ik hoop toch vurig dat je het onderscheid tussen ps. 116 en dat gedicht wel ziet, al is dit behoorlijk off-topic. Dit gedicht staat overigens niet op zichzelf. Tegenwoordig kom je het vaker tegen: God wordt een soort maatschappelijk werker, als 'hulpje' voor als je in moeilijkheden zit. Dat gedicht is ook op die gedachte geënt. Een behoorlijk gevaarlijk gedicht, waar een groot beroep gedaan wordt op het gevoel. Lees inderdaad dan liever ps. 116, en leg dáár je leven maar naast.henriët schreef:Ik snap niet dat jij een geplaatst gedicht in combinatie brengt met een bijbelstudiegroep.Willem schreef:Ik begrijp een aantal dingen wel gelet op de theologische ligging die ook regelmatig hier op het forum wordt geetaleerd. (Zie b.v. het laatste geplaatste gedicht).
.
Ik had ook ps 116 kunnen plaatsen. Ook daar is een gelovige aan het woord. Zo ook in dat gedicht.
Maar goed, dat laat ik verder voor jouw rekening hoe je dat wel of niet vindt.
Soms heb ik het idee dat de kerkenraad als een soort softe form van de inquisitie wordt bekeken. In een "gezonde" gemeente zal de kerkenraad blij zijn met verenigingsinitiatieven/bijbelkringen enz. (In onze gemeente functioneert zelfs een Dordse leerregelskring...prachtig toch) Omdat deze initiatieven onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad vallen zullen ze met enige regelmaat door de kerkenraaad bezocht worden.refo schreef:Dan is dat de oplossing.Tiberius schreef:Dat zijn geen activiteiten van de kerkelijke gemeente.refo schreef:Hoe moet dat dan thuis? Als je als gezin de bijbel bestudeert. moet je daar dan ook een kerkeraadslid bijhalen?
En als je als groep vrinden de bijbel opendoet en daar gezamenlijk over medideert?
Gewoon zelf beginnen en de kerkenraad er buiten laten.
Het is ook vreemd dat men meent dat als 'een kerkenraadslid' er bij betrokken is het allemaal wel goed zal gaan. Het zal dan toch minstens iemand moeten zijn die weet wat er in kerkelijk Nederland allemaal speelt en niet speelt. En wat de leer van de GG of de GGiN is, al hebben die geen leer,als je begrijpt wat ik bedoel.
Mijn vraag was eigenlijk wat de inhoudelijke bezwaren er waren/zijn tegen verenigingen in b.v. de OGG/GGiN.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
In onze GGiN hebben we ook gewoon een JV om de week, een vrouwenvereniging, gemeenteavonden, psalmzangavonden, kinderspeeldagen etc.
Dus ik herken me niet in het beeld wat hier door sommigen gevormd word!
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
huisman schreef:Soms heb ik het idee dat de kerkenraad als een soort softe form van de inquisitie wordt bekeken. In een "gezonde" gemeente zal de kerkenraad blij zijn met verenigingsinitiatieven/bijbelkringen enz. (In onze gemeente functioneert zelfs een Dordse leerregelskring...prachtig toch) Omdat deze initiatieven onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad vallen zullen ze met enige regelmaat door de kerkenraaad bezocht worden.refo schreef:Dan is dat de oplossing.Tiberius schreef:Dat zijn geen activiteiten van de kerkelijke gemeente.refo schreef:Hoe moet dat dan thuis? Als je als gezin de bijbel bestudeert. moet je daar dan ook een kerkeraadslid bijhalen?
En als je als groep vrinden de bijbel opendoet en daar gezamenlijk over medideert?
Gewoon zelf beginnen en de kerkenraad er buiten laten.
Het is ook vreemd dat men meent dat als 'een kerkenraadslid' er bij betrokken is het allemaal wel goed zal gaan. Het zal dan toch minstens iemand moeten zijn die weet wat er in kerkelijk Nederland allemaal speelt en niet speelt. En wat de leer van de GG of de GGiN is, al hebben die geen leer,als je begrijpt wat ik bedoel.
Mijn vraag was eigenlijk wat de inhoudelijke bezwaren er waren/zijn tegen verenigingen in b.v. de OGG/GGiN.
Ik weet het niet, maar ik geloof niet dat er bezwaren zijn van het bij elkaar komen en met elkaar over de Dordtse leerredenen of iets anders van gedachten wisselen. Ik denk dat de schoen wringt bij de 'regels' van een vereniging. Want ik vermoed dat elke vereniging ook 'regels' heeft? En waarschijnlijk waren/zijn er voorgangers die er tegen zijn en er tegen waarschuw(d)en. Nu zal het niet meer zo'n issue zijn om tegen verenigingen te zijn. Tenminste niet in zo'n sterke mate als vroeger. Ds. Van der Poel heeft ergens in zijn 'sprokkelhout' een paar woorden er aan geweid.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ik dacht dat er over deze tekst een topic was, waarin werd aangetoond dat het om het kennen van de HEERE gaat, niet om Bijbelkennis oid (hoewel dat natuurlijk niet volledig losstaat).Bert Mulder schreef:Hoseahenriët schreef: Is het niet zo dat er in Gods Woord staat ( Jesaja) dat het volk verloren gaat omdat ze geen kennis hebben.
- Bert Mulder
- Contacteer:
En toch is in zekere reele zin, God, namelijk Christus, synoniem met het Woord zelf. Lees hierover Johannes 1: Het Woord is vlees geworden, enz. Christus kennis is er niet, als men Zijn Woord niet kent.Zita schreef:Ik dacht dat er over deze tekst een topic was, waarin werd aangetoond dat het om het kennen van de HEERE gaat, niet om Bijbelkennis oid (hoewel dat natuurlijk niet volledig losstaat).Bert Mulder schreef:Hoseahenriët schreef: Is het niet zo dat er in Gods Woord staat ( Jesaja) dat het volk verloren gaat omdat ze geen kennis hebben.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Dat bedoelde ik ook met de laatste subzin. Maar Bijbelkennis en Christuskennis moet je niet door elkaar halen, wat wel vaak gebeurt als de tekst uit Hosea geïsoleerd gebruikt wordt. Maar da's allemaal offtopic.Bert Mulder schreef:En toch is in zekere reele zin, God, namelijk Christus, synoniem met het Woord zelf. Lees hierover Johannes 1: Het Woord is vlees geworden, enz. Christus kennis is er niet, als men Zijn Woord niet kent.Zita schreef:Ik dacht dat er over deze tekst een topic was, waarin werd aangetoond dat het om het kennen van de HEERE gaat, niet om Bijbelkennis oid (hoewel dat natuurlijk niet volledig losstaat).Bert Mulder schreef:Hoseahenriët schreef: Is het niet zo dat er in Gods Woord staat ( Jesaja) dat het volk verloren gaat omdat ze geen kennis hebben.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... sea+kennisZita schreef:Dat bedoelde ik ook met de laatste subzin. Maar Bijbelkennis en Christuskennis moet je niet door elkaar halen, wat wel vaak gebeurt als de tekst uit Hosea geïsoleerd gebruikt wordt. Maar da's allemaal offtopic.
Ander heeft er al iets over gezegd waar ik me volledig bij aansluit. Dit gedicht roept bij mij zo'n associatie op met zo'n "christelijke pep" kaart waarop dan iets staat in de trant van: Voel je je een beetje depri? Ben je niet helemaal lekker? HIer een "big hug" van Jezus!" Het "christelijke" eraan is dan dat de "big hug" van Jezus komt i.p.v. "van mij" zoals op de seculiere kaarten staat.henriët schreef:Ik zou graag een verduidelijking/ uitleg van je laatste alinea.Willem schreef:En, sorry hoor, als ik nu weer bemerk dat Psalm 116 wordt gelijkgeschakeld aan het laatst geplaatste gedicht heb ik er wel degelijk begrip voor dat er nog kerkenraden zijn die bij bijbelstudiekringen de vinger aan de pols willen houden.
Het staat in zo'n schril contrast met wat in Johannes 3 staat. Daarvoor is Jezus gekomen!
14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;
15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
En ook zo'n schril contrast met Psalm 116. Daar vraagt de gelovige zich helemaal niet af waar God is. Dat weet de gelovige wel. In die psalm wordt de Heere ootmoedig aangeroepen om genade.
Ik vermoed dat ik bij de "sommigen" hoor.Johann schreef:In onze GGiN hebben we ook gewoon een JV om de week, een vrouwenvereniging, gemeenteavonden, psalmzangavonden, kinderspeeldagen etc.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
@ander en willem.
ik hoop nog terug te komen op het gedicht icm de psalmen, maar het ontbreekt me nu even aan tijd.
ik hoop nog terug te komen op het gedicht icm de psalmen, maar het ontbreekt me nu even aan tijd.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ds Vergunst heeft eens gezegd dat de GG geen leer heeft.
Wel heeft de GG iets wat hij noemde: theologisch eigens.
Wel heeft de GG iets wat hij noemde: theologisch eigens.