Auto schreef:Bert Mulder schreef:huisman schreef:
Het was idd een beetje prikkelend bedoeld, maar ik had geen idee dat het zo gevoelig zou liggen. Trouwens zo goed ben ik niet op de hoogte . Ik had namelijk het idee dat jeugdverenigingen in de GGiN een zeldzaamheid waren. Nu hoor ik dat ze er blijkbaar in veel gemeenten zijn...verheugend toch?
zal ik dit bericht dan accepteren, dat je toegeeft dat je inderdaad 'op het kerkverband speelde'. Zoals ik al eerder zei, je moet je schamen.
En Auto, het is niet nodig dat je Huisman een hand boven het hoofd houdt...
Weet je het interesseert me niks. Aangezien ik dezelfde vraag had. En ik zal je toelichten waarom:
Ongeveer 12 jaar terug heb ik voor het eerst een kerkdienst in de GG in Ned meegemaakt. Een prachtige preek die door een door mij gewaardeerde predikant werd afgesloten met een fuliminatie over verenigingen waar jongelui klaar gemaakt werden als rasechte armianen. Ik heb verbaasd zitten luisteren en ik heb nagevraagd bij een familielid wat dit te betekenen had. Toen bleek dat er een grote weerstand was tegen verenigingen van de jeugd en mannenverenigingen. En wederom tot mijn verbazing is een aantal jaar geleden in die gemeente begonnen met JV voor de kinderen en ook jongerenavonden voor jeugd van de GGinNed .......... En als ik dan lees dat een predikant voorgaat in een dienst voor de opening van het seizoen van de verenigingen dan vind ik dat appart.
En inmiddels ben ik er ook achter dat er in andere kerkverbanden dan de GGinNed er ook een weerstand is tegen verenigingen. En ook daarbij heb ik wel eens woorden van de kansel gehoord die zeer ongepast waren.
Er moet echter niet overdreven worden over de verenigingen binnen de GGiN. In Alblasserdam is er een opening van het catechisatieseizoen. Wellicht is er ook een vrouwenvereniging in Alblasserdam, maar of er meer verenigingen zijn betwijfel ik. Er worden jongerenavonden belegt in Papendrecht samen met een aantal andere (Oud)Gereformeerde Gemeenten in Nederland, maar die hebben een openingsavond gehad met ds. M. Krijgsman.
D.V. maandagavond 19 september is er ook een openingsavond van het catechisatieseizoen in Opheusden met als thema Popmuziek, met als sprekers ds. A. van Voorden en diaken Bolier (ex-dj) uit Elspeet. Maar ook hier zijn naast een vrouwenvereniging geen verenigingen.
In Arnemuiden is wel een bijbelstudievereniging onder leiding van ds. M. Krijgsman. Ds. A. van Voorden wilde dit ook wel maar de tijd ontbreekt hem in een gemeente met meer als 3200 zielen. Ook de andere predikanten ontbreekt het waarschijnlijk aan tijd. Daarom, de GGiN is niet tegen diverse verenigingen in de kerk, maar ze moeten wel onder ambtelijk toezicht staan, en dat valt niet mee met veel vacante gemeenten, weinig predikanten en te weining ouderlingen.
Maar toch zijn er gelukkig de jongerenavonden ontstaan in Alblasserdam (samen met Dordrecht, 's-Gravendeel, Hendrik-Ido-Ambacht en een aantal Oud Gereformeerde Gemeenten; opening was zaterdag 10 september met ds. M. Krijgsman (Arnemuiden); Thema: Robert Murray McCheyne. In Barneveld zijn de jongerenavonden geopend door ds. J. Roos. En in Gouda door ds. A. Schultink met als thema: 'De Liturgie'. Ook zijn er jongerenavonden in Elspeet/Uddel, Opheusden en Veenendaal. In Utrecht-De Bilt wordt samen gewerkt met een aantal Oud Ger. Gem's. De gemeenten Arnemuiden, Kruiningen, Ochten, Scherpenzeel en Terneuzen kennen wel een soort JV's.