Erasmiaan schreef:Gian schreef:huisman schreef:
Gian .... zijn daar nog niet erg duidelijk over. Wel wat de functie van de wet volgens hun niet meer is maar niet wat de functie van de wet dan nog wel is voor een christen.
Huisman, ik ben zo helder als wat geweest. De argumenten die ik aanvoer vanuit de Schrift laat iedereen links liggen. Vervolgens moet ik telkens reageren op non-argumenten die niet van doen hebben met het onderwerp en allerlei vooringenomenheid. Daar heb ik geen zin in.
De reactie van Helma heb ik eerder ergens behandeld, nl Gods geboden bewaren is iets anders dan het 'gij zult' toepassen op de wedergeboren christen.
Nee Gian, zo werkt dat niet. Je zult toch op de argumenten van huisman in moeten gaan, want dat zijn geen non-argumenten en die hebben niets te maken met vooringenomenheid.
huisman schreef:Zo spreekt Jezus over de wet van Zijn Vader.Hier blijkt toch duidelijk dat vervulling van de wet door Christus geen opheffing van de wet betekend.
17 ¶ Meent niet, dat Ik gekomen ben , om de wet of de profeten te ontbinden ; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden , maar te vervullen.
18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
20 Want Ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der Schriftgeleerden en der Farizeen, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan.
-Als hiermee bedoeld wordt dat de gelovige onder de wet geplaatst moet worden is dat in strijd met verschillende bijbelgedeelten zoals 1Tim1vs9, Gal. 5vs18 en Gal.5vs23
-Dan zouden we de sabbat moeten houden ipv de zondag.
-De wet geld nog steeds voor diegene die onder het vlees leven. Daarmee is de wet niet ontbonden. Alleen voor diegene die geloven is de wet vervuld in Christus.
helma schreef:1 Joh 2:3 3 En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren.
4 Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet;
Wij willen zijn geboden bewaren omdat de wil van God in ons hart is gelegd. Juist daarom hebben we geen wet op stenen tafelen, of op papier nodig. Daarom kan Johannus zeggen, die ze niet bewaard is een leugenaar en in die is de waarheid niet. Een christen kan er niet klakkeloos op los zondigen. Elke christen komt in de grootste benauwdheid als hij geen acht geeft op het werk van de Geest.
In dat licht heb ik Rom 12 vs 2 en 1Joh2 vs 27 geciteerd. Dat is onze leidraad.
Mister schreef:
Een wet kun je zeker wel houden uit dankbaarheid zonder dat het slaafs is. Als je het woord 'wet' als een negatief woord ziet, dan zit daar misschien de kneep.
Een wet... ja, de wet van Christus. Maar we hadden het over de wet van Mozes, en die is per definitie alleen slaafs te volgen
Rom8vs14 Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God. 15 U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’.
Dus niet terug gaan naar de wet van Mozes om die slaafs te volgen. Dat geeft een instabiel geestelijk leven van vooral dieptepunten omdat die wet eist, dood en vervloekt.
Erasmiaan schreef:Gian schreef:huisman schreef:
Als van Christus gezegd wordt (Ps40) "Uw wet is in het midden mijns ingewands."...
Inderdaad, en omdat Christus de vervulling van de wet is, zijn wij er van verlost.
Van de vloek van de wet, ja.
Maar ook Paulus hield de wet:
21 Degenen, die zonder de wet zijn,45 ben ik geworden als zonder de wet zijnde (Gode nochtans zijnde niet zonder de wet, maar voor Christus onder de wet),46 opdat ik degenen, die zonder de wet zijn, winnen zou. 46 Dit voegt hij daarbij, opdat niemand zou misduiden, hetgeen hij tevoren gezegd had, dat hij geweest was als zonder wet, dewijl hij in alles wat hij deed de wet en geboden van Christus in het duiden der zwakken en in het vlieden van ergernissen altijd voor ogen had; Gal. 6:2.
2 Draagt elkanders9 lasten, en10 vervult alzo11 de wet van Christus.12
De wet van Christus is niet de wet van Mozes. Het gaat altijd om Gods wil, alleen de wet van Mozes heeft een andere bediening dan de wet van Christus. De wet van Christus is de nieuwe wet die in ons hart is gelegd. Dat is een andere wet nl de wet van liefde en geloof. In die wet wordt Gods wil volbracht. Dat is totaal iets anders dan de wet op stenen tafels die voor het vlees gold.
Waarom weet men deze dingen niet..?
Tiberius schreef:Gian schreef:huisman schreef:
Als van Christus gezegd wordt (Ps40) "Uw wet is in het midden mijns ingewands."...
Inderdaad, en omdat Christus de vervulling van de wet is, zijn wij er van verlost.
Nee, deze antinomiaanse dwaling is onjuist en wordt door Paulus scherp veroordeeld: "Welker verdoemenis rechtvaardig is."
De HC verwoordt helder en Bijbels waarom juist de wet in het stuk der dankbaarheid zo scherp gepreekt moet worden:
Eerstelijk opdat wij ons leven lang onzen zondigen aard hoe langer hoe meer leren kennen, en des te begeriger zijn, om de vergeving der zonden en de gerechtigheid in Christus te zoeken. Daarna, opdat wij zonder ophouden ons benaarstigen, en God bidden om de genade des Heiligen Geestes, opdat wij hoe langer hoe meer naar het evenbeeld Gods vernieuwd worden, totdat wij tot deze voorgestelde volkomenheid na dit leven geraken.
Hoe bizar.. om in deze reactie dit woord van Paulus geciteerd te krijgen. Ik begrijp werkelijk niet dat ik dit van een broeder om mijn oren krijg. Hoe schaamteloos kunnen bijbelteksten toegepast worden..
Alsof ik beweer dat we het kwade moeten doen.?
Ik acht de lering die de HC brengt niet bijbels. Het werkt verinnerlijking bij de christen. Het continu hoppen tussen de vloek van de wet en de genade van de Evangelie boodschap. Velen doen dit een leven lang en blijven hun leven lang zuigeling. Een leven van ongeloof en twijfel.
De Geest overtuigt ons van zonden. Niet door de wet op tafelen, maar door de wet in ons hart. Blijkbaar is dit HC antwoord gericht op de dankbaarheid van ongelovigen, want er wordt gesuggereerd dat we nog geen vergeving hebben en nog niet deel hebben aan de gerechtigheid van Christus, en dat we ook de Heiligen Geest nog niet hebben. Bovendien blijkt de mens stukje bij beetje vernieuwd te moeten worden.
Bij de wedergeboorte krijgen we
nieuw leven, en het oude komt voor rekening van Christus. Dat moeten we voor dood houden. Dat is het bijbelse antwoord. Opknappen met dit HC antwoord is een hopeloos werk omdat het vlees vlees blijft.
Ik ken de context van dit HC antwoord verder niet, ik verbaas me werkelijk over de inhoud.
Voor nu is het genoeg, ik heb erg het idee dat er vanuit een vooringenomenheid gereageerd wordt, en dat bijbelteksten of gedeelten genegeerd worden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.