Rapmuziek

rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Rapmuziek

Bericht door rekcor »

Erasmiaan schreef:
rekcor schreef:
Marieke schreef:Daar had ik het ook niet over, ik vind het vrij minderwaardig klinken als er gezegd wordt: Kom van de Veluwe....
Alsof die mensen niet weten wat er buiten de eigen cultuur plaatsvindt.
Maar ik denk inderdaad dat veel mensen - zowel op als onder de Veluwe - niet weten wat er buiten de eigen cultuur plaatsvindt, en dat ze deze 'clash of civilizations' vervolgens framen als: de ander is oneerbiedig bezig. Dat laatste vind ik een kwalijke zaak.

(overigens woon ik ook op de Veluwe)
Maar waar gaat dit nu eigenlijk over? Want ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij in het geheel geen moeite hebt met bijv. "christelijke" rap- of rockmuziek.
"Geheel geen moeite" is een te groot woord. An sich heb ik geen moeite met de muziekstijlen nee. Een muziekstijl zie ik als iets neutraals.

Wel heb ik moeite met sommige artiesten, of bepaalde elementen van de cultuur eromheen. En dan bedoel ik met name die elementen die leiden tot zondig of tegen-zondig-aanleunend gedrag (bijv. jongens en meisjes die samen wild dansen tijdens een concert).
Laatst gewijzigd door rekcor op 02 sep 2011, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Rapmuziek

Bericht door Desiree »

en het is nogal wat als je de naam van de Heere heel snel uitgesproken hoort worden. Ik kan me voorstellen dat men dat 'not done' vindt. Maar is snel dan gelijk oneerbiedig? Afgezien van het feit dat wij niks 'goeds' kunnen voortbrengen. Ik vind het een lastige.. zijn wij dan zo geweldig, dat wij niet rappen? Alleen al je geweldig voelen vind ik een lastige. Wat een hoogmoed, denk ik dan.. ook bij mezelf.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Rapmuziek (uit: Waarschuwing tegen ...)

Bericht door Democritus »

Erasmiaan schreef: Ik heb genoeg argumenten genoemd waarom de stijl wel op Bijbelse gronden is af te keuren.
Ik denk dat cultuur een grote rol speelt in het beoordelen van in hoeverre wij een stijl al dan niet kunnen waarderen.

Paul Washer preekt veel over de heiligheid van God en is heel radicaal is in het afwijzen van wereldgelijkvormigheid. Toch is hij ingenomen met de rap initiatieven van een aantal medebroeders en zusters. Zie onderstaande you tube link:

http://www.youtube.com/watch?v=LPT9C6Fyu0s

Rond 1:12 geeft hij aan: ik dacht toen ik hier kwam dat ik hihop/rap gehoord zou horen....maar ik hoorde prediking. Ik hoorde respect/eerbied voor de waarheid en een verlangen om deze boodschap door te geven.
Rond 1:40 duidt hij het werk van deze rappers als 'The Gideons Call'' God doet bijzondere dingen met zaken waar je het minst van verwacht.
Rond 2:58: Ik heb hier hetzelfde zien gebeuren met een muziekstijl als God met mijn leven heeft gedaan. Hij heeft genomen, vernieuwd en schoongemaakt en in Zijn dienst gebruikt.

Of onderstaande link welke de 'preek van een rapper' bevat voor een optreden:

http://www.youtube.com/watch?v=MJ-p09YL ... re=related

Een aantal zaken hierin:
- Alle mensen hebben gezondigd
- God is liefde maar de keerzijde van deze munt is de heiligheid van God. Op grond hiervan moet God de zonden straffen.
- Onderzoek jezelf..ongeacht het feit of je ooit een alter call hebt gedaan, zolang je in een zondige levensstijl leeft en geen vruchten van geloof en bekering draagt ben je niet gered.

Misschien hangt het categorisch afwijzen van rap toch meer samen met de cultuur dan met objectieve Bijbelse feiten.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Rapmuziek

Bericht door Erasmiaan »

Omdat Paul Washer het inzegent moet ik dat ook maar doen?

Nee, eerbiedig Gods Woord voorlezen en gebruiken, daar versta ik wat anders door dan Zijn Naam "rappen".

Desalniettemin denk ik dat cultuur een grote rol speelt in het beoordelen van "rap". Maar dan heb ik het wel over de rapcultuur.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 02 sep 2011, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Rapmuziek

Bericht door Democritus »

Erasmiaan schreef:Omdat Paul Washer het inzegent moet ik dat ook maar doen?
Wees maar niet bang dat vraagt niemand van je.

Alleen het feit dat Paul Washer er blijkbaar minder moeite mee heeft laat wel zien dat iemand die in leer en leven dicht bij onze cultuur en geloofsbeleving staat dergelijke zaken dus anders weegt. Dat verschil leid ik terug tot cultuur om daarmee aan te geven dat we in dergelijke niet al te stellige standpunten moeten innemen.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Rapmuziek

Bericht door Erasmiaan »

Democritus schreef:
Erasmiaan schreef:Omdat Paul Washer het inzegent moet ik dat ook maar doen?
Wees maar niet bang dat vraagt niemand van je.

Alleen het feit dat Paul Washer er blijkbaar minder moeite mee heeft laat wel zien dat iemand die in leer en leven dicht bij onze cultuur en geloofsbeleving staat dergelijke zaken dus anders weegt. Dat verschil leid ik terug tot cultuur om daarmee aan te geven dat we in dergelijke niet al te stellige standpunten moeten innemen.
Goed, dan wil ik je eens een vraag stellen. Wat vind je van een DJ die een christelijke boodschap wil meegeven en een populair nummer maakt, met dreunende beats, maar... met een hele goede tekst?

Doel heiligt nog steeds de middelen?
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Rapmuziek

Bericht door Democritus »

Erasmiaan schreef:
Democritus schreef:
Erasmiaan schreef:Omdat Paul Washer het inzegent moet ik dat ook maar doen?
Wees maar niet bang dat vraagt niemand van je.

Alleen het feit dat Paul Washer er blijkbaar minder moeite mee heeft laat wel zien dat iemand die in leer en leven dicht bij onze cultuur en geloofsbeleving staat dergelijke zaken dus anders weegt. Dat verschil leid ik terug tot cultuur om daarmee aan te geven dat we in dergelijke niet al te stellige standpunten moeten innemen.
Goed, dan wil ik je eens een vraag stellen. Wat vind je van een DJ die een christelijke boodschap wil meegeven en een populair nummer maakt, met dreunende beats, maar... met een hele goede tekst?

Doel heiligt nog steeds de middelen?
Een middel dat in strijd is met Gods Woord heiligt nooit het doel.
Een middel dat niet in strijd is met Gods Woord mag voor het doel gebruikt worden..... maar sticht niet altijd.

Ik ben van mening dat het middel muziekstijl (ook rap) niet iets is is dat in strijd is met Gods Woord...dus het kan gebruikt worden.
maar of ik het zelf zou doen is vraag twee.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Rapmuziek

Bericht door Sola Scriptura »

Zelf hou ik van die muziekstyle, en ben het voor 100% eens met wat paul washer er over zegt.
Het gaat niet om de vorm maar de inhoud.

vind dit soort muziek prachtig:


http://www.youtube.com/watch?v=RB9to5F525o

http://www.youtube.com/watch?v=FHta4nl7Be4
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Rapmuziek

Bericht door Marnix »

Precies. Helemaal mee eens. En zo ken ik ook wel een aantal rapartiesten met goede teksten. Het is niet echt mijn muziek.... maar dat is geen reden om te veroordelen... en volgens mij kan je christelijke rapgroepjes ook niet toetsen aan de stijl die seculiere mensen er op na houden. Dat is namelijk een wereld van verschil.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie