Plaats van de wet voor gelovigen

Gian

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Gian »

claus schreef:Een bijzonder helder artikel vrijdag in het RD van niemand minder dan dr. P. de Vries! Het ging over Andrew Murray, een van de door Heart Cry meest geliefde auteurs.
Dr. De Vries doorziet het geheel prima, evenals Dr. Huijgen uit Genemuiden dat al deed met zijn brochure, die hij samen met drs. De Boer van Urk schreef.
Ten diepste is heel dat gedoe puur remonstrants in zijn wezen...
Zolang de wet na de wedergeboorte gehandhaafd wordt zal er nooit ruimte komen voor een 'tweede fase', zoals dr de Vries dit poogt te noemen. In dat licht begrijp ik zijn bezwaar.
De wet is op het vlees gelegd. Niet op de nieuwe mens, en dat is wel onze positie! Het oude hoort onderworpen te zijn, en ondanks het oude waar we nog in verblijven, gaan we niet klagen en achterom kijken, maar werpen we onze blik vooruit, op onze overste Leidsman.
Overwinningsleven is een leven wat niet meer vanwege de zonden in de put blijft zitten. Niet dat er geen zonden meer zijn, integendeel. Maar ze zouden geen aandacht meer moeten krijgen. Negeren is het beste wapen in de strijd tegen de zonden.
Zolang we het vlees niet voor dood houden, erkennen we niet dat het vlees gekruisigd is. Als we dan het vlees vanuit een wettisch beginsel op willen knappen belanden we in ellendige situaties. Het vlees laat zich nl niet opknappen. Dan blijft er idd niets anders over dan een klacht. De klacht van een christen die nog gezonde melk nodig heeft.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
caprice

Bericht door caprice »

Gian schreef:
claus schreef:Een bijzonder helder artikel vrijdag in het RD van niemand minder dan dr. P. de Vries! Het ging over Andrew Murray, een van de door Heart Cry meest geliefde auteurs.
Dr. De Vries doorziet het geheel prima, evenals Dr. Huijgen uit Genemuiden dat al deed met zijn brochure, die hij samen met drs. De Boer van Urk schreef.
Zolang de wet na de wedergeboorte gehandhaafd wordt zal er nooit ruimte komen voor een 'tweede fase', zoals dr de Vries dit poogt te noemen. In dat licht begrijp ik zijn bezwaar.
De wet is op het vlees gelegd. Niet op de nieuwe mens, en dat is wel onze positie! Het oude hoort onderworpen te zijn, en ondanks het oude waar we nog in verblijven, gaan we niet klagen en achterom kijken, maar werpen we onze blik vooruit, op onze overste Leidsman.
Overwinningsleven is een leven wat niet meer vanwege de zonden in de put blijft zitten. Niet dat er geen zonden meer zijn, integendeel. Maar ze zouden geen aandacht meer moeten krijgen. Negeren is het beste wapen in de strijd tegen de zonden.
Zolang we het vlees niet voor dood houden, erkennen we niet dat het vlees gekruisigd is. Als we dan het vlees vanuit een wettisch beginsel op willen knappen belanden we in ellendige situaties. Het vlees laat zich nl niet opknappen. Dan blijft er idd niets anders over dan een klacht. De klacht van een christen die nog gezonde melk nodig heeft.
Wat voor functie heeft de wet dan in het leven van een wedergeboren christen?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Hansie

Bericht door Hansie »

caprice schreef:
Gian schreef:
Wat voor functie heeft de wet dan in het leven van een wedergeboren christen?
Deze is deel geworden van het geweten van de bekeerde.
Dientengevolge zegt deze dan ook net als Paulus, ik ellendig mens, wie zal mij verlossen .... want het vlees blijft tegenwerken.
Gian

Bericht door Gian »

caprice schreef: Wat voor functie heeft de wet dan in het leven van een wedergeboren christen?
De wet op stenen tafelen heeft geen enkele functie voor de wedergeboren christen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
huisman

Bericht door huisman »

Gian schreef:
caprice schreef: Wat voor functie heeft de wet dan in het leven van een wedergeboren christen?
De wet op stenen tafelen heeft geen enkele functie voor de wedergeboren christen.
Ik hou het bij de heldere bijbelse taal van onze Heidelberger.
Vr.90. Wat is de opstanding des nieuwen mensen?
Antw. Het is een hartelijke vreugde in God door Christus a, en een ernstige lust en liefde om naar den wille Gods in alle goede werken te leven b.

a Ro 5:1 Ro 14:17 Jes 57:15 b Ro 6:10,11 Ga 2:20

Vr.91. Maar wat zijn goede werken?
Antw. Alleen die uit waar geloof a, naar de wet Gods b, alleen Hem ter eer geschieden c, en niet die op ons goeddunken of op mensen-inzettingen gegrond zijn d.

a Ro 14:23 b Le 18:4 1Sa 15:22 Eph 2:10 c 1Co 10:31 d Eze 20:18,19 Jes 29:13 Mt 15:7-9
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Gian schreef:
Ik dacht toch meer dat de wet fungeert als een leefregels der dankbaarheid.
Gian

Bericht door Gian »

Mister schreef:
Gian schreef:
Dat vind ik niet in de Bijbel. Hoe kan je het 'gij zult' als dankbaarheid uitleggen? De wet eist, en de wet dood. De wet is op het vlees gelegd, daar zijn we juist van verlost.
Omdat je gered ben zal je niet meer stelen en moorden.. Dat is toch een vreemd soort dankbaarheid..?
Stel je word gered uit een brandend huis, dan zeg je tegen je redder; ik zal uit dankbaarheid niets van je stelen.

1Tim.1 vs 9 En hij dit weet, dat den rechtvaardigen de wet niet is gezet, maar den onrechtvaardigen
Gal. 5 vs 18 Maar indien gij door den Geest geleid wordt, zo zijt gij niet onder de wet.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Gian schreef:
Mister schreef:
Gian schreef:
Dat vind ik niet in de Bijbel. Hoe kan je het 'gij zult' als dankbaarheid uitleggen? De wet eist, en de wet dood. De wet is op het vlees gelegd, daar zijn we juist van verlost.
Omdat je gered ben zal je niet meer stelen en moorden.. Dat is toch een vreemd soort dankbaarheid..?
Stel je word gered uit een brandend huis, dan zeg je tegen je redder; ik zal uit dankbaarheid niets van je stelen.

1Tim.1 vs 9 En hij dit weet, dat den rechtvaardigen de wet niet is gezet, maar den onrechtvaardigen
Gal. 5 vs 18 Maar indien gij door den Geest geleid wordt, zo zijt gij niet onder de wet.
In jouw rechtlijnigheid gedacht doet de wet voor de gelovige er niet meer toe dus. Gooi maar overboord, niet meer nodig?
Heidelbergse Catechismus schreef:Maar kunnen degenen, die tot God bekeerd zijn, deze geboden volkomenlijk houden?
Neen zij; maar ook de allerheiligsten, zolang als zij in dit leven zijn, hebben maar een klein beginsel dezer gehoorzaamheid ; doch alzo, dat zij met een ernstig voornemen niet alleen naar sommige, maar naar al de geboden Gods beginnen te leven.
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Gian schreef:
Mister schreef:
Gian schreef:
Dat vind ik niet in de Bijbel.
Ik wel:

Romeinen 3:31 Doen wij dan door het geloof de wet teniet? Volstrekt niet, maar wij bevestigen de wet.

En Jezus zelf schrijft de wet anders ook niet af (al zet Hij deze wel in een ander perspectief), Mattheüs 5:

17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
19 Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen.
20 Want Ik zeg u: Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan.

En hier dat andere perspectief, Mattheüs 22:

36 Meester, wat is het grote gebod in de wet?
37 Jezus zei tegen hem: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand.
38 Dit is het eerste en het grote gebod.
39 En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.
40 Aan deze twee geboden hangt heel de Wet, en de Profeten.

Zouden deze uitspraken van Jezus niet gelden in het leven van wedergeboren christenen?!?
Hier beneden is het niet.
Gian

Bericht door Gian »

We weten wat Gods wil is omdat we die in ons hart is geschreven. Daarom hebben we geen uitwendige wet nodig.

Rom12vs2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.
1Joh.1vs27 En de zalving, die gijlieden van Hem ontvangen hebt, blijft in u, en gij hebt niet van node, dat iemand u lere; maar gelijk dezelfde zalving u leert van alle dingen, zo is zij ook waarachtig, en is geen leugen; en gelijk zij u geleerd heeft, zo zult gij in Hem blijven.

Onze wandel is immers geestelijk!
Als we uit dankbaarheid iets willen doen dan mogen dat goed werken zijn. Een wet houden doe je niet uit dankbaarheid, dat is eerder slaafs.

Gal.6vs2 Draagt elkanders lasten, en vervult alzo de wet van Christus.

Dat is de vervulling die uit de liefde is!
Germanicus

Gian schreef:We weten wat Gods wil is omdat we die in ons hart is geschreven. Daarom hebben we geen uitwendige wet nodig.

Als we uit dankbaarheid iets willen doen dan mogen dat goed werken zijn. Een wet houden doe je niet uit dankbaarheid, dat is eerder slaafs.

Hoe interpreteer jij Jezus' uitspraken (die ik hierboven citeerde) dan? Wat is het verschil tussen iets doen uit dankbaarheid en iets doen uit liefde, in dit geval?
huisman

Bericht door huisman »

Gian schreef:We weten wat Gods wil is omdat we die in ons hart is geschreven. Daarom hebben we geen uitwendige wet nodig.

Rom12vs2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.
1Joh.1vs27 En de zalving, die gijlieden van Hem ontvangen hebt, blijft in u, en gij hebt niet van node, dat iemand u lere; maar gelijk dezelfde zalving u leert van alle dingen, zo is zij ook waarachtig, en is geen leugen; en gelijk zij u geleerd heeft, zo zult gij in Hem blijven.

Die dichter van Psalm 119 hield de wet uit liefde voor de Wetgever en uit dankbaarheid. (Een korte compilatie uit Ps 119)
Welgelukzalig zijn de oprechten van wandel , die in de wet des HEEREN gaan

HEERE! Gij hebt geboden, dat men Uw bevelen zeer bewaren zal.
Och, dat mijn wegen gericht werden, om Uw inzettingen te bewaren!

Ontdek mijn ogen, dat ik aanschouwe de wonderen van Uw wet

Ik zal den weg Uwer geboden lopen, als Gij mijn hart verwijd zult hebben.

Zo zal ik Uw wet steeds onderhouden, eeuwiglijk en altoos.
En ik zal wandelen in de ruimte, omdat ik Uw bevelen gezocht heb.

En ik zal mij vermaken in Uw geboden, die ik liefheb.
En ik zal mijn handen opheffen naar Uw geboden, die ik liefheb, en ik zal Uw inzettingen betrachten.

Indien Uw wet niet ware geweest al mijn vermaking, ik ware in mijn druk al lang vergaan .

Hoe lief heb ik Uw wet! Zij is mijn betrachting den gansen dag
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gian

Bericht door Gian »

Germanicus schreef:
Gian schreef:
Mister schreef:
Gian schreef:
Dat vind ik niet in de Bijbel.
Ik wel:

Romeinen 3:31 Doen wij dan door het geloof de wet teniet? Volstrekt niet, maar wij bevestigen de wet.

En Jezus zelf schrijft de wet anders ook niet af (al zet Hij deze wel in een ander perspectief), Mattheüs 5:

17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
19 Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen.
20 Want Ik zeg u: Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan.

En hier dat andere perspectief, Mattheüs 22:

36 Meester, wat is het grote gebod in de wet?
37 Jezus zei tegen hem: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand.
38 Dit is het eerste en het grote gebod.
39 En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.
40 Aan deze twee geboden hangt heel de Wet, en de Profeten.

Zouden deze uitspraken van Jezus niet gelden in het leven van wedergeboren christenen?!?
Rom 3vs31 staat helemaal in het kader van de rechtvaardigmaking, en daarom zijn er heel veel andere zaken te noemen omtrent deze tekst. Vreemd dat je deze tekst aanhaalt in de discussie of de wet op stenen tafelen er is voor de wedergeboren mens. Daarmee verraad je toch echt een beetje je onkunde over dit bijbelgedeelte.
Wat Matth 5 en 22 betreft, ik erken wel degelijk dat de wet goed is en haar functie vervuld waar nodig. Ik zeg nergens dat de wet afgeschaft moet worden. Ik zeg alleen dat de wet er niet in voor de wedergeboren mens.

Nergens staat dat we de 10 geboden uit dankbaarheid moeten houden. Hoe kan je nu 'gij zult' uit dankbaarheid doen?
Wat je aanhaalt is in alle gevallen de vervulling van de wet. Liefde is de vervulling. In dat kader verdiept Jezus de wet zelfs. Geen vrouw begeren, want ook dat ik overspel. Niet oog om oog, tand om tand, maar de andere wang toekeren. Paulus haalt in Ef 6 het 5e gebod aan vanwege de beloften. Dit is het enige gebod wat geen 'gij zult' is. Alle geboden bevatten de beginselen van het normale christelijke leven, en het is vanzelfsprekend dat we die eerbiedigen. Dat is echter iets anders dan de eis van de wet.
Laatst gewijzigd door Gian op 05 sep 2011, 20:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Een wet kun je zeker wel houden uit dankbaarheid zonder dat het slaafs is. Als je het woord 'wet' als een negatief woord ziet, dan zit daar misschien de kneep.
Germanicus

Gian schreef:Vreemd dat je deze tekst aanhaalt in de discussie of de wet op stenen tafelen er is voor de wedergeboren mens. Daarmee verraad je toch echt een beetje je onkunde over dit bijbelgedeelte.Nergens staat dat we de 10 geboden uit dankbaarheid moeten houden. Hoe kan je nu 'gij zult' uit dankbaarheid doen?
Wat je aanhaalt is in alle gevallen de vervulling van de wet. Liefde is de vervulling. In dat kader verdiept Jezus de wet zelfs. Geen vrouw begeren, want ook dat ik overspel. Niet oog om oog, tand om tand, maar de andere wang toekeren. Paulus haalt in Gal.5 het 5e gebod aan vanwege de beloften. Dit is het enige gebod wat geen 'gij zult' is. Alle geboden bevatten de beginselen van het normale christelijke leven, en het is vanzelfsprekend dat we die eerbiedigen. Dat is echter iets anders dan de eis van de wet.
Je mag me gerust onkundig noemen op dit gebied. Dat zal ik ook niet bestrijden. Al kan ik je prima volgen in je pleidooi. In de gereformeerde gezindte heeft de werkelijkheid van het in Christus een nieuw schepsel zijn teveel onder laten sneeuwen. En in mijn vorige postings probeerde ik ook te benadrukken dat het in het leven van een wedergeboren christen gaat om de liefde, die de vervulling van de wet is. Helemaal eens dat Jezus de wet zelfs verdiept.

Waar ik tegen ageer is dat je de wet en de vervulling helemaal tegen elkaar uit lijkt te spelen (toch?). Voor een wedergeboren christen zou dat 'Gij zult' helemaal geen probleem moeten zijn, omdat hij of zij de wet uit liefde vervult (de praktijk van het leven is dikwijls anders, is mijn ervaring). Maar daarmee blijft de wet an Sich nog wel staan. Zie de psalmen er op na (o.a. de post van Huisman). Juist door de liefde krijgt Gods wet een verdieping!
Plaats reactie