Het gaat ook fout bij de redenering dat cultuuruitingen blijkbaar universeel geldig moeten zijn. Dat een cultuuruiting op alle plekken van de wereld even goed of even fout is. Dat is natuurlijk ook een wat vreemde gedachtengang.Erasmiaan schreef:Aha, daar loopt het dus op vast. Maar als jij niet met volle overtuiging achter je liturgie, je vormen, enz. kunt staan, waarom doe je het dan nog?! Ergo: we doen toch niets zonder reden?!memento schreef:Niemand pleit hier voor rappen in de kerk. Maar het verheffen van eigen subcultuur tot DE norm en tot de enige goede cultuur, daar verzet ik me tegen. Want wie dat doet, veroordeeld daarmee heel veel christenen wereldwijd.
Rapmuziek
Re: Waarschuwing tegen charismatische groeperingen
U vat het inderdaad goed samen.Willem schreef:Het gaat ook fout bij de redenering dat cultuuruitingen blijkbaar universeel geldig moeten zijn. Dat een cultuuruiting op alle plekken van de wereld even goed of even fout is. Dat is natuurlijk ook een wat vreemde gedachtengang.Erasmiaan schreef:Aha, daar loopt het dus op vast. Maar als jij niet met volle overtuiging achter je liturgie, je vormen, enz. kunt staan, waarom doe je het dan nog?! Ergo: we doen toch niets zonder reden?!memento schreef:Niemand pleit hier voor rappen in de kerk. Maar het verheffen van eigen subcultuur tot DE norm en tot de enige goede cultuur, daar verzet ik me tegen. Want wie dat doet, veroordeeld daarmee heel veel christenen wereldwijd.
Laat ik eens een poging wagen, van de rapper Lecrae uit de Verenigde Staten het nummer 'Change.
Dit is de tekst:
Dit is de tekst:
Hier is de muziek: http://www.youtube.com/watch?v=teoCnprF ... re=relatedYou done had it with this, if broke is a habit I guess you back at it again
You need a change
Man you need some answers cause you just lost your moms to cancer
You really need a change
You done tried almost all the drugs
And from Vegas to NY you been to all the clubs. You wanna change
You tried new shoes and clothes
But after while you still low so you know you gotta change
Maybe if you could get a new you or new crew, a new do, that would suit your change
.A new somebody to lay with
Cause the last 5 just ain't make it they all betta change
A brand new car on sixes the one you got now needs fixing and plus an oil change
You tried a new place
New clothes, new tastes
New ways, new face but you still need a change
You don't really know what you were put here for but before you go
You looking for a change
You trying find a home you can call your own cause you way too grown to making that chump change
Life's too short you been down to long
Now you got oprah on thinking maybe she can help you out your hopeless zone
She gone change you
You even tried the church the pastor gave you bunch of rules they ain't seem to work
You don't change
You tried another one tho that gotcha feeling good inside and gotcha runnin fa mo and mo change
But all about you not God not truth
Just because you wear the suit don't mean you been changed
Christ is just a means to money, plus health
Your like the master and hes the dummy
No change
Well if not that... then maybe it's better to be confused and forget all facts and all change
Still been chasing change, and look where it gotchu depressed ain't a thang not u ain't making no...
You tried to find God
The horoscopes and stars
Ain't get very far
So far no change
What if life ain't supposed to be gravy, fulla hurt pain, death, rape, murder and craziness
If God made everything Good then you still gotta live in the hood what's really good
It goes back to Adam in Eden when he ate that fruit believin somehow that he could
Man disobeys God now both are at odds
And life is just hard cause our hearts need
You can't find hope in cars
Hope in money, or people
Only hope in God he can change you
Jesus felt the pain, he was hated, hurt, slandered and slain his death brought
Be a slave to your sin, hate God love money, love lies, Christ died so you can be changed
It's kinda fun for a while but you'll lose that smile
When your lights go out
And the pain won't change
Dat is niet juist. Rap is ontstaan in kansarme wijken van Amerikaanse steden, waar (veelal zwarte) jongeren middelen zochten om zich te uiten. Zo ontstonden o.a. graffiti en rap. Als je rap dus al als protestmiddel wilt zien, dan is het vooral een protest tegen een uitzichtloos bestaan. Daarvan kun je nog steeds vinden wat je wilt, maar je kunt niet zeggen dat rap naar zijn aard anti-christelijk is. Dat er veel on- of anti-christelijke rapteksten bestaan, is een ander verhaal, maar dat geldt evengoed voor andersoortige muziek.GJdeBruijn schreef:De rap-cultuur in het westen is ontstaan als protestmiddel om de christelijke cultuur te bekritiseren.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Hier staat een mooi artikel over zingen op het zendingsveld. http://www.zgg.nl/Media/download/164353/324.pdf
Kan over rap geen apart topic gemaakt worden? 
Het gaat bij de charismatische beweging niet om een andere cultuur, maar om een andere theologie, met bovendien nogal wat uitwassen. Dat lijkt me ernstig genoeg om een discussie over te voeren.

Het gaat bij de charismatische beweging niet om een andere cultuur, maar om een andere theologie, met bovendien nogal wat uitwassen. Dat lijkt me ernstig genoeg om een discussie over te voeren.
Mischien is er hier sprake van wat verwarring, maar praktisch gezien kan men dan b.v. de volgende conclusies trekken uit mijn opmerking dat cultuuruitingen niet altijd universeel geldig zijn. Rap in NL kan - en moet men dus m.i. - op bijbelse gronden afwijzen hoewel de argumenten mischien niet geldig zijn in Amerikaanse achterstandswijken. Maar daar woon ik niet, heb er verder ook geen verantwoording voor dus het is ook niet aan mij om daar verder een oordeel over te hebben. Het bekijken van video van zendingsgemeenten om te constateren dat hun gewoonten - die daar mischien wel prima zijn - dus ook hier prima zouden zijn gaat niet op.memento schreef:U vat het inderdaad goed samen.Willem schreef:Het gaat ook fout bij de redenering dat cultuuruitingen blijkbaar universeel geldig moeten zijn. Dat een cultuuruiting op alle plekken van de wereld even goed of even fout is. Dat is natuurlijk ook een wat vreemde gedachtengang.Erasmiaan schreef:Aha, daar loopt het dus op vast. Maar als jij niet met volle overtuiging achter je liturgie, je vormen, enz. kunt staan, waarom doe je het dan nog?! Ergo: we doen toch niets zonder reden?!memento schreef:Niemand pleit hier voor rappen in de kerk. Maar het verheffen van eigen subcultuur tot DE norm en tot de enige goede cultuur, daar verzet ik me tegen. Want wie dat doet, veroordeeld daarmee heel veel christenen wereldwijd.
Wij ageren tegen mensen die "onze cultuur" willen opleggen aan zendingsgemeenten in het buitenland maar als mensen van buiten onze cultuur hun eigen gewoonten handhaven in onze cultuur moeten we maar begrip hebben? Dat is een meten met 2 maten.
Ik weet eigenlijk niet waarom rap steeds getypeerd wordt als buitenlandse cultuur. Want ondertussen is rap gewoon heel erg Nederlands, of onderdeel van onze cultuur. Loop eens door de stad, ga een winkel binnen, en luister wat voor soort muziek er is. Je hebt zomaar kans rap te horen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Geheel mee eens.Willem schreef:Mischien is er hier sprake van wat verwarring, maar praktisch gezien kan men dan b.v. de volgende conclusies trekken uit mijn opmerking dat cultuuruitingen niet altijd universeel geldig zijn. Rap in NL kan - en moet men dus m.i. - op bijbelse gronden afwijzen hoewel de argumenten mischien niet geldig zijn in Amerikaanse achterstandswijken. Maar daar woon ik niet, heb er verder ook geen verantwoording voor dus het is ook niet aan mij om daar verder een oordeel over te hebben. Het bekijken van video van zendingsgemeenten om te constateren dat hun gewoonten - die daar mischien wel prima zijn - dus ook hier prima zouden zijn gaat niet op.
Aangezien ik helemaal niet pleit om rap in te voeren in onze reformatorische subcultuur, laat ik dit verwijt maar voor wat het is.Willem schreef:Wij ageren tegen mensen die "onze cultuur" willen opleggen aan zendingsgemeenten in het buitenland maar als mensen van buiten onze cultuur hun eigen gewoonten handhaven in onze cultuur moeten we maar begrip hebben? Dat is een meten met 2 maten.
Hier ging het een tijdje geleden over in het topic, dus ik heb een poging gedaan.Erasmiaan schreef:Hoe weet jij dat nou!Afgewezen schreef:Dus zal geen tekst jou ook overtuigen...Erasmiaan schreef:Misschien kun je hier dan een voorbeeld geven van zo'n eerbiedige, rapachtige tekst. Dat moet niet zo moeilijk zijn, als je persoonlijk weet dat er mensen zelfs door behouden zijn. Overigens zegt dat op zichzelf niets: met een kromme stok kan God een rechte slag geven.
Ik heb al eens een filmpje gepost van ErnstvandeZaak. Dat filmpje was binnen 6 seconden weer van het forum geknipt.
Het is van een rapper die tot geloof gekomen is. Ik heb me verwonderd over de scherpe bijbelse inhoudelijke tekst. Dan kan ik echt niet meer moeilijk doen over de muziek waarop de rap gedaan wordt. Ik wil daarom vragen om een paar filmpjes inhoudelijk uit te kijken alvorens deze link te schrappen.
http://www.youtube.com/user/ErnstvandeZaak
Niemand pleit om dit in de kerk te gaan doen. Natuurlijk niet, maar waarom je dit als evangelisatiemateriaal binnen de rap-scene af moet keuren ontgaat me echt.
Ik heb moetie met bepaalde koorzang. De mooiste liederen die gezongen worden door ongelovige mensen. Toch gooi ik dat niet weg, omdat de inhoud zo goed is!
Het is van een rapper die tot geloof gekomen is. Ik heb me verwonderd over de scherpe bijbelse inhoudelijke tekst. Dan kan ik echt niet meer moeilijk doen over de muziek waarop de rap gedaan wordt. Ik wil daarom vragen om een paar filmpjes inhoudelijk uit te kijken alvorens deze link te schrappen.
http://www.youtube.com/user/ErnstvandeZaak
Niemand pleit om dit in de kerk te gaan doen. Natuurlijk niet, maar waarom je dit als evangelisatiemateriaal binnen de rap-scene af moet keuren ontgaat me echt.
Ik heb moetie met bepaalde koorzang. De mooiste liederen die gezongen worden door ongelovige mensen. Toch gooi ik dat niet weg, omdat de inhoud zo goed is!
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Een andere theologie?elbert schreef:Kan over rap geen apart topic gemaakt worden?
http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=18840
elbert schreef:Kan over rap geen apart topic gemaakt worden?

Re: Rapmuziek (uit: Waarschuwing tegen ...)
Jongere,
Volgens mij verwacht je van mij een reactie, en die zal ik ook geven (hoewel ik niet zo goed in Engels ben, heb ik volgens mij de boodschap redelijk begrepen). Met die boodschap kan ik geen problemen hebben, volgens mij is dit een eerlijke Bijbelse spiegel. Maar mijn bezwaren zijn ook nooit gericht geweest tegen de boodschap (hoewel ik daar inderdaad mijn twijfels over had), want ik heb meerdere keren aangegeven dat ik de vorm te ver vind gaan.
Als ik de rap beluister kruipen de rillingen over mijn rug.
Omdat hier Gods heiligheid zo te grabbel wordt gegooid. De joden durfden Gods naam, Ik Zal Zijn Die Ik Zijn Zal, niet uit te spreken, en nog niet. Die wisten en weten iets van de heiligheid van die God, die Onveranderlijke. Dan kan de mooiste tekst blasfemie worden.
Zeker als je bekijkt wat de rapcultuur is. Drank, drugs, vrouwen, moord, doodslag. Een door en door zondige subcultuur. Een christelijke rap kan dus wat mij betreft nooit een evangelisatiemiddel zijn. Het is in zichzelf fout. En buiten dat geef je de mensen in die subcultuur het idee dat ze die muziek aan kunnen houden, als ze tot God bekeerd worden. Een breken met die muziek is immers niet nodig? We hebben namelijk ook "christelijke" rapmuziek. En dat is een zeer gevaarlijk vertrekpunt van evangelisatie.
Volgens mij verwacht je van mij een reactie, en die zal ik ook geven (hoewel ik niet zo goed in Engels ben, heb ik volgens mij de boodschap redelijk begrepen). Met die boodschap kan ik geen problemen hebben, volgens mij is dit een eerlijke Bijbelse spiegel. Maar mijn bezwaren zijn ook nooit gericht geweest tegen de boodschap (hoewel ik daar inderdaad mijn twijfels over had), want ik heb meerdere keren aangegeven dat ik de vorm te ver vind gaan.
Als ik de rap beluister kruipen de rillingen over mijn rug.
Omdat hier Gods heiligheid zo te grabbel wordt gegooid. De joden durfden Gods naam, Ik Zal Zijn Die Ik Zijn Zal, niet uit te spreken, en nog niet. Die wisten en weten iets van de heiligheid van die God, die Onveranderlijke. Dan kan de mooiste tekst blasfemie worden.
Zeker als je bekijkt wat de rapcultuur is. Drank, drugs, vrouwen, moord, doodslag. Een door en door zondige subcultuur. Een christelijke rap kan dus wat mij betreft nooit een evangelisatiemiddel zijn. Het is in zichzelf fout. En buiten dat geef je de mensen in die subcultuur het idee dat ze die muziek aan kunnen houden, als ze tot God bekeerd worden. Een breken met die muziek is immers niet nodig? We hebben namelijk ook "christelijke" rapmuziek. En dat is een zeer gevaarlijk vertrekpunt van evangelisatie.
Re: Rapmuziek (uit: Waarschuwing tegen ...)
@ Erasmiaan,
bedankt voor je reactie. Het ging destijds in het topic om het verschil tussen tekst en muziek en je gaf aan de tekst wel op de merites te kunnen beoordelen. Wat je inderdaad doet, als je aangeeft daar geen bezwaren tegen te hebben. Ik nam juist deze tekst omdat ik me altijd verbaas over de inhoud ervan. Die is scherp en waar.
Wat je zegt over de muziek zelf, daar kan ik denk ik wel in meekomen.
Ik ben het wel met Willem eens dat omgeving bepalend is. Ik bedoel: deze man zit midden in een omgeving en cultuur waarin mensen met elkaar spreken in straattaal. Voor hem heeft rap niets in zich van vluchtig, maar is het de muziek die iets te zeggen heeft binnen die cultuur.
Maar goed, ik leef niet in die cultuur en voel wel mee met wat jij schrijft. Maar je vroeg om een voorbeeld van de tekst en ik geloof dat dit wel een voorbeeld is van een tekst die opzich zelf goed is.
bedankt voor je reactie. Het ging destijds in het topic om het verschil tussen tekst en muziek en je gaf aan de tekst wel op de merites te kunnen beoordelen. Wat je inderdaad doet, als je aangeeft daar geen bezwaren tegen te hebben. Ik nam juist deze tekst omdat ik me altijd verbaas over de inhoud ervan. Die is scherp en waar.
Wat je zegt over de muziek zelf, daar kan ik denk ik wel in meekomen.
Ik ben het wel met Willem eens dat omgeving bepalend is. Ik bedoel: deze man zit midden in een omgeving en cultuur waarin mensen met elkaar spreken in straattaal. Voor hem heeft rap niets in zich van vluchtig, maar is het de muziek die iets te zeggen heeft binnen die cultuur.
Maar goed, ik leef niet in die cultuur en voel wel mee met wat jij schrijft. Maar je vroeg om een voorbeeld van de tekst en ik geloof dat dit wel een voorbeeld is van een tekst die opzich zelf goed is.