In het RD de afgelopen dagen een aantal goede en verhelderende artikelen over scholen met een christelijke signatuur en hun visie op onderwijsmethodieken - of beter gezegd - het gebrek hieraan.
Vooral het artikel van vandaag is een eye opener.
Onderwijsvisie van christelijke scholen
Re: Onderwijsvisie van christelijke scholen
Helder artikel inderdaad vandaag.
Toch was zijn uitleg over de talenten voor mij nieuw.
Ik vraag me af de 'oude uitleg' van de talenten persé onbijbels is. Ik denk het niet.
Volgens mij kunnen beide visies prima naast elkaar blijven staan.
Vooral het volgende stukje vond ik het doordenken waard:
Toch was zijn uitleg over de talenten voor mij nieuw.
Ik vraag me af de 'oude uitleg' van de talenten persé onbijbels is. Ik denk het niet.
Volgens mij kunnen beide visies prima naast elkaar blijven staan.
Vooral het volgende stukje vond ik het doordenken waard:
dr. H. van de Belt schreef: De identiteit van een school zit te vaak in de extra’s: een school met de Bijbel. Reformatorische scholen scoren graag zo hoog mogelijk in de landelijke ranglijsten. Het reformatorische erfgoed is niet geïntegreerd in de lesstof, maar zit vooral in de reformatorische subcultuur, waarvan de kleding van vrouwen en meisjes het opvallendste kenmerk is. Op zich is daar niets mis mee, maar als er niets meer is, is het wel erg mager. Het christelijke, het reformatorische zou het hele onderwijs moeten doortrekken.
Daarvoor is het wel nodig om een christelijke visie op kennisoverdracht te ontwikkelen. Er is in de jaren negentig wel veel bezinning geweest. Ds. M. Golverdingen schreef in 1995 dat de reformatorische visie op mens, kind en wereld wel grotendeels verwoord is, maar hij schrijft ook: „Die visie vraagt nu om een volledige, samenhangende en systematische doordenking.” Sinds die tijd is het stil geworden in reformatorische kring; er is geen eigen pedagogiek ontwikkeld. Als er geen christelijke visie op het hele onderwijs is, wikkel je het talent van de gereformeerde traditie eigenlijk in de zweetdoek van een seculiere onderwijsvisie.
Klopt.Willem schreef:In het RD de afgelopen dagen een aantal goede en verhelderende artikelen over scholen met een christelijke signatuur en hun visie op onderwijsmethodieken - of beter gezegd - het gebrek hieraan.
Vooral het artikel van vandaag is een eye opener.
Vergeet ook het artikel van gisteren niet:
http://www.refdag.nl/opinie/refoscholen ... n_1_584488
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bart-Jan Spruyt zou met zijn clubje een boek over pedagogiek schrijven, omdat de Driestar met alle winden meewaait. Inderdaad is dat laatste waar, naar dat eerste ben ik heel erg benieuwd. Ik heb hem er nog eens over gemaild maar niks teruggehoord.
Op onze scholen wordt massaal gebruik gemaakt van seculiere instellingen die ons iets vertellen over hoe we ons onderwijs in kunnen richten. Die ervaring heb ik ook. Eigenlijk is dat heel droevig.
Misschien moet ik toch pedagogiek gaan studeren en het roer eens omgooien. Ik hoop ook dat de artikelen gelezen worden en dat er iets aan gedaan wordt. Anders wordt het echt zo dat de refoscholen zich louter onderscheiden in uiterlijke kenmerken, al zijn die natuurlijk wel prima.
Op onze scholen wordt massaal gebruik gemaakt van seculiere instellingen die ons iets vertellen over hoe we ons onderwijs in kunnen richten. Die ervaring heb ik ook. Eigenlijk is dat heel droevig.
Misschien moet ik toch pedagogiek gaan studeren en het roer eens omgooien. Ik hoop ook dat de artikelen gelezen worden en dat er iets aan gedaan wordt. Anders wordt het echt zo dat de refoscholen zich louter onderscheiden in uiterlijke kenmerken, al zijn die natuurlijk wel prima.