Overigens hoorde ik laatst in een preek dat we 'kennis' niet moeten opvatten als 'kennis van het hoofd'. In het Joodse denken van die tijd was 'kennis' vooral 'hartekennis'* (die natuurlijk niet is los te koppelen van 'hoofdkennis'). Dus in dit geval: het volk is uitgeroeid omdat het geen levende relatie met de Heere had. Dus je kunt zoveel Oudvaders lezen als je wilt, zolang je de Heere niet kent, gaat 'Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is' nog steeds voor je op.-DIA- schreef:We lezen ook: Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is. De kennis van de eenvoudige waarheid is ver te zoeken. Zelf onder ons als kerkleden. Op onze vereniging "Rondom het Woord" wordt wel wat gedaan om wat kennis op te doen... maar helaas blijft het allemaal zo aan de oppervlakte. Afsteken naar de diepte hoeft men zelfs op de vereniging (de meest serieuze kerkgangers, zouden we verwchten) niet meer echt te proberen. Dan verzandt alles al snel in algemeenheden... We moeten het helaas constateren...
*Dit komt ook terug in het SV-woord 'zijn vrouw bekennen'.