Maar het hele punt van de geschiedenis van de tollenaar en de farizeeër gaat erover dat een mens als zondaar tot God moet komen. Anders is het een leeg en onzinnig komen.Gian schreef:Tiberius schreef: Nette reactie trouwens van ds. Vermeij. Zeker gezien de toon van de brief van ds. Maritz.Als dit netjes is snap ik jou onschuld.Ds. Vermeij; Door dat niet te leren misleidt Maritz anderen en wellicht ook zichzelf. Van harte hoop ik dat hij door genade, door de Heilige Geest, tot het inzicht mag komen, dat zijn boodschap niet Bijbels is
Maw staat er; ik weet het beter, dus jij misleid anderen en wellicht jezelf. Dat is niet alleen hooghartig, dat is ook suggestief.
Hoe geloofwaardig is een vrome wens dan nog? Zo komen we toch nooit dichter bij elkaar?
Misschien is een degelijk bijbelse onderbouwing geloofwaadiger. Het voorbeeld van de verloren zoon geeft vooral aan dat het om ellendekennis ging. Dat leidde tot zondekennis. Daarbij is het nog maar de vraag of je dit voorbeeld voor de wedergeboorte kan gebruiken.
Ik ben het eens met de laatste opmerking van Memento, met daarbij de opmerking dat je ellende en zonde kennis ook onder dezelfde noemer kan scharen nl; 'een crisis'. Daar staan voorbeelden genoeg van in de Bijbel, en ik vermoed dat het vaker om ellende ging, dan om berouw. Er staat nl nergens in de bijbel expliciet dat je eerst je zonden moet kennen voordat je tot Christus mag/kan vluchten.
Denk ook aan volgende teksten:
Rom 2:19 Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.
Gal 2: 19 Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou.