Zita schreef:rekcor schreef:memento schreef:Het grote voordeel van sprookjes ("heel, heel lang geleden, in een land heel ver hier vandaan") en DD-verhalen (niet-realististische striptekeningen), is dat kinderen onderscheid tussen werkelijkheid en fictie leren. En juist deze vaardigheid maakt de Madam Mikmak en Zwarte Magica verhalen (even uitgaand van de oude DD, de nieuwe ken ik niet) ook onschuldig: De context is duidelijk irreëel.
Bij wie dit onderscheid op een gezonde manier functioneert, zie ik geen bezwaar in het lezen van DD's of Griekse en Lateinse mythen en sagen. Bij wie dat onderscheid niet goed functioneert (zoals bv soms voorkomt bij mensen die aan stoornissen als autisme lijden) kunnen deze verhalen op een verkeerde en dus schadelijke manier worden opgevat/geïnterpreteerd.
Nog een verschil is dat Madam Mikmak / Zwarte Magica weliswaar toveren, maar dat dit toveren op geen enkele manier wordt gerelateerd aan een geesteswereld. Dit gebeurt wel in bepaalde Suske en Wiskes, die ik dan ook niet lees.
De context van Madam Mikmak en meestal Zwarte Magica mag dan misschien onschuldig zijn, het verschijnsel hekserij lijkt mij in welke context dan ook een kwalijke zaak, en zeker niet iets vermakelijks. De Bijbel is zo duidelijk over hekserij en dergelijke zaken. Waarom zou je het dan wel opzoeken in de onschuldige context?
Omdat je - denk ik - goed moet kijken waarom iets verboden wordt in de bijbel. Ik meen ergens gelezen te hebben dat hekserij werd/wordt verboden omdat er contact gemaakt wordt met de geesteswereld. (even aannemend dat dit klopt) Dan is dat is de angel. In onze werkelijkheid is er geen hekserij mogelijk zonder dat contact (en dus is alle hekserij verboden), maar in een fantasiewerkelijkheid natuurlijk wel.
Overigens raakt dit aan een interessante discussie: kun je het universum van een boek/film loskoppelen van onze eigen werkelijkheid. M.a.w. is het inmoreel om een fantasiewereld te creëren, met daarin fantasiewezens, die dingen doen die wij als 'zonde' zouden aanmerken? Ik denk dan bijv. aan 'Orks' in Lord of the Rings van Tolkien.
Overigens stoor ik me meer aan Madam Mikmak en minder aan Zwarte Magica. Dit omdat bij Madam Mikmak het toveren als iets goeds wordt voorgesteld, en bij Zwarte Magica altijd als iets slechts. Daarnaast kun je je afvragen of MM & ZW kinderen niet aanzetten om te gaan experimenteren met magie. Als dat het geval zou zijn bij mijn kinderen, zou ik ze om die reden het lezen van dergelijke strips verbieden.