Zeker ook aan te bevelen is de oudste Nederlandse verklaring van de Heidelbergse Catechismus door Jeremias Bastingius.Johann Gottfried Walther schreef:Zijn er nog andere Catechismus preken/verklaringen van voor 1700 aan te bevelen?
Het Schatboek van Prof. Dr. Z. Ursinus heb ik al.
Vooral ook omdat deze verklaring niet het werk van één persoon was. De Nationale Synode van 1581 gaf aan Jeremias Bastingius + de classis van Walcheren de opdracht een verklaring tot stand te brengen. In 1588 verscheen de eerste Latijnse uitgave, in 1590 de tweede, in 1591 de Nederlandse vertaling en in 1594 een herdruk van de Nederlandse uitgave. In 1893 verscheen een ongewijzigde nieuwe uitgave als onderdeel van de Bibliotheca Reformata. Deze uitgave van 1893 is met enige moeite nog wel te krijgen. Totaal ca 800 blz.
Daarnaast is er ook een verklaring van de Franse Catechismus (of Catechismus van Genève) door Jacobus Crucius, derde druk 1671, in facsimile verkrijgbaar bij de Schatkamer (of Den Hertog) indien nog voorradig en anders mogelijk op bestelling. Dit zijn 64 preken op ruim 960 bladzijden. Wel oud-Hollands (wat zeker ook geldt voor het vorige werk van Bastingius).
Ten slotte wil ik nog noemen van Caspar Olevianus het boekje De vaste grond. Dat is een verklaring van de 12 artikelen van het geloof, maar volgt in de antwoorden heel vaak de Heidelbergse Catechismus en geeft daar een uitbreiding op. Dus ook dit boekje is in zekere zin een verklaring van de Heidelbergse Catechismus te noemen, maar dan alleen het gedeelte vanaf zondag 7 + de verklaring van alle 12 artikelen met nog een inleiding en slotvragen. Van dit boekje zijn heel wat oudere en nieuwere uitgaven verschenen, ik heb zelf een uitgave uit 1980 met 180 blz.