Libie
Re: Libie
Het wordt gaandeweg actueler. De Libiërs zijn straks echt niet beter af. Het westen had de rebellen de bommen op de kop moeten gooien. Zoals te doen gebruikelijk met rebellen.
Overigens vraag ik me af of de kwalificatie wijsneus strookt met de forumregels.
Maar laat maar staan. Het staat wel goed.
Overigens vraag ik me af of de kwalificatie wijsneus strookt met de forumregels.
Laatst gewijzigd door refo op 23 aug 2011, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Libanezen?refo schreef:Het wordt gaandeweg actueler. De Libanezen zijn straks echt niet beter af. Het westen had de rebellen de bommen op de kop moeten gooien. Zoals te doen gebruikelijk met rebellen.
Hier wat weetjes over Libië. Niet lang voor de rebellie heeft er ook een uitgebreid artikel over in het RD gestaan.
En inderdaad, die Gadafi is een vervelende vent, maar blijkbaar heeft hij op zijn manier toch hart voor zijn volk.
Brandende vraag: wie zijn de 'rebellen'? En waarom steunen we die?
We zullen maar zien of dit allemaal weer terug gaat komen.Before the discovery of oil in the late 1950s, Libya was considered poor in natural resources and severely limited by its desert environment. The country was almost entirely dependent upon foreign aid and imports for the maintenance of its economy; the discovery of petroleum dramatically changed this situation. The government has long exerted strong control over the economy and has attempted to develop agriculture and industry with wealth derived from its huge oil revenues. It has also established a welfare state, which provides medical care and education at minimal cost to the people. Although Libya’s long-ruling leader, Muammar al-Qaddafi, espouses an idiosyncratic political ideology rooted in socioeconomic egalitarianism and direct democracy, Libya has in practice remained an authoritarian state, with power concentrated among members of Qaddafi’s inner circle of relatives and security chiefs. Opposition to the Qaddafi regime reached an unprecedented level in 2011 and quickly developed into an armed revolt.
Libya’s infant mortality rate is the lowest in continental Africa and far below the global rate.
Medical and hospital care and medicines are free. Health care is provided by a mixture of public and private services. Most care is available in hospitals and at outpatient or specialized-care facilities or clinics.
Schools for medicine and dentistry opened in the 1970s, but the rapid expansion of facilities necessitated the continued hiring of expatriate staff. The number of medical personnel has been sharply increased. Some graduate medical students study abroad.
The National Social Insurance Institute operates social security programs. Workers covered by government insurance programs receive medical examinations and treatment, maternity benefits, and dental care. There are also old-age pensions and payments for incapacity or death as a result of work-related accidents.
Public education is free, and primary education is compulsory for both boys and girls. Arabic is the language of instruction at all levels. The school system is composed of a six-year primary level, a three-year intermediate and vocational level, and a three-year secondary and advanced vocational level. There are also Qurʾānic schools, financed by the government. About four-fifths of the adult population is literate. In order to increase the literacy rate, the government has also sponsored an adult educational program.
Higher education is offered by the state institutions of the University of Libya, subdivided in 1973 into Al-Fāteḥ University, located at Tripoli, and Garyounis (Qāryūnis) University, located at Banghāzī. Advanced religious training is obtained at a branch of the university at Al-Bayḍāʾ. Libyan students also study abroad.
En inderdaad, die Gadafi is een vervelende vent, maar blijkbaar heeft hij op zijn manier toch hart voor zijn volk.
Wijsneuzerij?Erasmiaan schreef:Dit soort wijsneuzerij wordt wel erg belachelijk, als je het enkele maanden later nog eens terug leest...refo schreef:O, ja. Lockerbie. Daar hebben we ook geen bewijs voor. Maar Engeland is met ere van die 'dader' afgekomen. Ik denk dat ze zelf wel weten dat dat de dader niet was.
Ik kreeg net de volgende mail:
Hoort u ook zo weinig meer over Libië? Behalve de gebruikelijke schermutselingen en politici die zeggen dat het langzaamaan de goede kant op gaat? Wij durven rustig te stellen dat na Afghanistan en Irak, er weer een nieuwe langdurige oorlog is gestart. Uiteraard weer zonder er vooraf goed over na te denken. Amerikaans minister van defensie Gates gaf zelfs toe dat ze eigenlijk niet zoveel weten over wie die Libische rebellenleiders nu eigenlijk zijn.
Doet toch een beetje denken aan Afghanistan, waar de Amerikanen in de jaren tachtig ene meneer Bin Laden steunden in zijn strijd tegen de Russen. Ze waren toen ook even vergeten om Bin Laden's cv vooraf op te vragen.
Ik herinner mij dat op een zonnige zaterdagmiddag in maart het bericht kwam dat in Libië een 'no fly zone' werd ingesteld.. Voor de normale mens betekent dit dat Khadaffi wordt verteld dat een opstijgend vliegtuig direct wordt neergehaald. Voor een normaal mens betekent dit óók dat als Khadaffi zijn vliegtuigen wijselijk aan de grond houdt, er niets gebeurt.
Nauwelijks twee dagen later werden er echter massaal bommen op Libië gegooid. Is dat nu een 'no-fly-zone' instellen of gewoon domweg oorlog voeren?
Is het trouwens niet gek dat in alle Arabische landen de grootste protesten in de hoofdstad plaats vinden, maar dat dit in Libië in het oosten gebeurde? En dat in alle Arabische landen ongewapende burgers de straat op gingen, maar dat in het oosten van Libië direct een rebellenleger ontstond? En is het niet gek dat juist in het oosten van Libië een aantal Chinese bedrijven grote projecten hadden, die nu op hun gat liggen nadat 30.000 Chinese arbeiders terug naar China zijn verscheept?
Als u misschien denkt dat de VS en Europa met legitieme of humanitaire redenen in Libië actief zijn, dan ben ik er bang voor dat u onze politici iets teveel op hun woord gelooft. Diezelfde humanitaire VS ging wel akkoord met Saoedi Arabië om 1500 man troepen te sturen om de opstand van ongewapende burgers in Bahrein met bruut geweld neer te slaan. Strategisch belang.
http://www.z24.nl/economie/artikel_2341 ... _olie.html
Ik vin dit wel een grappige foto. Toont aan hoe de media aan elkaar aanlopen.
Twee keurig geklede jongens en een derde wat minder keurig, maar nog wel acceptabel, zwaaiend met geweren.
Het bijschrift van het RD was iets van: Rebellen beschieten aanhangers van Gadafi.
Als je dat zo doet hebben de 'aanhanger van Gadafi' het wel erg makkelijk.
Die met die smetteloos witte broek moet wel een erg vers aangevoerde rebel zijn. "Moe, waar is m'n witte broek. Vandaag ga ik naar Gadafi's hoofdkwartier. Dan moet ik netjes wezen, want e EPA maakt foto's."
EPA verdient goud aan dergelijke trucfoto's. En ze worden blijkbaat niet eens meer bestudeerd door een krantenredactie. En lezers, luisteraars en kijkers slikken ook alles.
Twee keurig geklede jongens en een derde wat minder keurig, maar nog wel acceptabel, zwaaiend met geweren.
Het bijschrift van het RD was iets van: Rebellen beschieten aanhangers van Gadafi.
Als je dat zo doet hebben de 'aanhanger van Gadafi' het wel erg makkelijk.
Die met die smetteloos witte broek moet wel een erg vers aangevoerde rebel zijn. "Moe, waar is m'n witte broek. Vandaag ga ik naar Gadafi's hoofdkwartier. Dan moet ik netjes wezen, want e EPA maakt foto's."
EPA verdient goud aan dergelijke trucfoto's. En ze worden blijkbaat niet eens meer bestudeerd door een krantenredactie. En lezers, luisteraars en kijkers slikken ook alles.
Ik denk om twee dingen:refo schreef:Hier wat weetjes over Libië. Niet lang voor de rebellie heeft er ook een uitgebreid artikel over in het RD gestaan.
We zullen maar zien of dit allemaal weer terug gaat komen.Before the discovery of oil in the late 1950s, Libya was considered poor in natural resources and severely limited by its desert environment. The country was almost entirely dependent upon foreign aid and imports for the maintenance of its economy; the discovery of petroleum dramatically changed this situation. The government has long exerted strong control over the economy and has attempted to develop agriculture and industry with wealth derived from its huge oil revenues. It has also established a welfare state, which provides medical care and education at minimal cost to the people. Although Libya’s long-ruling leader, Muammar al-Qaddafi, espouses an idiosyncratic political ideology rooted in socioeconomic egalitarianism and direct democracy, Libya has in practice remained an authoritarian state, with power concentrated among members of Qaddafi’s inner circle of relatives and security chiefs. Opposition to the Qaddafi regime reached an unprecedented level in 2011 and quickly developed into an armed revolt.
Libya’s infant mortality rate is the lowest in continental Africa and far below the global rate.
Medical and hospital care and medicines are free. Health care is provided by a mixture of public and private services. Most care is available in hospitals and at outpatient or specialized-care facilities or clinics.
Schools for medicine and dentistry opened in the 1970s, but the rapid expansion of facilities necessitated the continued hiring of expatriate staff. The number of medical personnel has been sharply increased. Some graduate medical students study abroad.
The National Social Insurance Institute operates social security programs. Workers covered by government insurance programs receive medical examinations and treatment, maternity benefits, and dental care. There are also old-age pensions and payments for incapacity or death as a result of work-related accidents.
Public education is free, and primary education is compulsory for both boys and girls. Arabic is the language of instruction at all levels. The school system is composed of a six-year primary level, a three-year intermediate and vocational level, and a three-year secondary and advanced vocational level. There are also Qurʾānic schools, financed by the government. About four-fifths of the adult population is literate. In order to increase the literacy rate, the government has also sponsored an adult educational program.
Higher education is offered by the state institutions of the University of Libya, subdivided in 1973 into Al-Fāteḥ University, located at Tripoli, and Garyounis (Qāryūnis) University, located at Banghāzī. Advanced religious training is obtained at a branch of the university at Al-Bayḍāʾ. Libyan students also study abroad.
1. geld (maar ik weet niet echt hoe dat precies zit, waarom men denkt aan een democratisch Libië meer geld te kunnen verdienen), en macht etc.
2. vanwege het individualistisch-autonome ideaal dat vanuit de verlichting is binnen komen waaien en dat een democratie als het enige waardige staatsbestel ziet.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Vreemd: premier Rutte zegt daarna (!) dat Kadhafi z.s.m. zich moet verantwoorden voor het Internationaal Strafhof.Jongere schreef:Herstel: Al Jazeera zegt dat hij gedood is.Jongere schreef:Kadaffi schijnt te zijn opgepakt, al dan niet kritiek gewond.
Ben benieuwd wat dat voor gevolgen heeft voor de situatie in Libië.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
De NOS nam het nieuws pas 30 minuten later over nadat Al Jazeera dit al heel sterk had geponeerd.Luther schreef:Vreemd: premier Rutte zegt daarna (!) dat Kadhafi z.s.m. zich moet verantwoorden voor het Internationaal Strafhof.Jongere schreef:Herstel: Al Jazeera zegt dat hij gedood is.Jongere schreef:Kadaffi schijnt te zijn opgepakt, al dan niet kritiek gewond.
Ben benieuwd wat dat voor gevolgen heeft voor de situatie in Libië.