Mister de HondMister schreef:Ik zie een gat in de markt...Marieke schreef:http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... r_1_582468
Laten we daar in Nederland maar niet aan beginnen (en al helemaal niet op RF
)

Mister de HondMister schreef:Ik zie een gat in de markt...Marieke schreef:http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... r_1_582468
)
Marieke schreef:http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... r_1_582468
)
Ik vermoed ook wel dat de Nederlandse schapen zich wat bokkig zouden gedragen... en dat de predikanten zich gevoelen als een hert gejaagd.In de terminologie van de website worden voorgangers herders genoemd. Kerkleden melden zich aan als schapen.
In juli is er een vergadering geweest om te peilen of er gerekend kon worden op de steun van de gemeente, 98 % was voor stemmen van ds Procee. De stemming zal dv 24 aug. plaatsvinden.Marieke schreef:Op prekensite staat al heel erg lang dat ze in de Chr. Ger. kerk van Middelharnis voornemens zijn ds. Procee te beroepen. Nu staat er dat er op 24 augustus een 2e stemming is.
Kan iemand mij uitleggen waarom dit is? Wordt er in de Chr.Ger.kerk altijd door de leden gestemd over een te beroepen predikant? En is dit altijd al een voordracht van beroep of kan een kerkenraad ook een tweetal stellen?
En waarom vindt er een tweede stemming plaats?
Zomaar wat vragen die bij mij opborrelen omdat ik eigenlijk totaal geen idee heb hoe de procedures in de CGK hieromtrent zijn?
Misschien kan één van de CGK-forummers mijn onkunde wat wegnemen?
Misschien nog als toevoeging:henriët schreef:In juli is er een vergadering geweest om te peilen of er gerekend kon worden op de steun van de gemeente, 98 % was voor stemmen van ds Procee. De stemming zal dv 24 aug. plaatsvinden.Marieke schreef:Op prekensite staat al heel erg lang dat ze in de Chr. Ger. kerk van Middelharnis voornemens zijn ds. Procee te beroepen. Nu staat er dat er op 24 augustus een 2e stemming is.
Kan iemand mij uitleggen waarom dit is? Wordt er in de Chr.Ger.kerk altijd door de leden gestemd over een te beroepen predikant? En is dit altijd al een voordracht van beroep of kan een kerkenraad ook een tweetal stellen?
Zomaar wat vragen die bij mij opborrelen omdat ik eigenlijk totaal geen idee heb hoe de procedures in de CGK hieromtrent zijn?
Ja, in het archief van de CGK Middelharnis staan er wel tussen. (8 mei 2011 bijv.)helma schreef:preekt ds Procee ook in 't Hollands?
Staan er preken van hem online?
Op de site van Middelharnis Datum 8 mei 2011 . Wij hadden deze preken mee op vakantie.helma schreef:preekt ds Procee ook in 't Hollands?
Saan er preken van hem online?
Zo jij bent wel ingewijd...Luther schreef:Misschien nog als toevoeging:henriët schreef:In juli is er een vergadering geweest om te peilen of er gerekend kon worden op de steun van de gemeente, 98 % was voor stemmen van ds Procee. De stemming zal dv 24 aug. plaatsvinden.Marieke schreef:Op prekensite staat al heel erg lang dat ze in de Chr. Ger. kerk van Middelharnis voornemens zijn ds. Procee te beroepen. Nu staat er dat er op 24 augustus een 2e stemming is.
Ds. Procee is predikant in Canada. Als een Nederlandse gemeente van de CGK een buitenlands predikant wil beroepen, heeft men toestemming nodig van de classis. Die prcedure start je als kerkenraad uiteraard pas op als je weet dat er draagvlak is binnen de gemeente. Daarom heeft men eerst een peiling gehouden: ds. Procee stond enkelvoudig, dus dan moet 75% instemmen. Vrijwel iedereen stemde in juli voor; vervolgens moet de classis toestemming geven dat er inderdaad gestemd mag worden en dat gebeurt formeel op 24 auugustus, waarna het beroep zal worden uitgebracht. De stemming van 24 augustus is dus een formele bevestiging van de informele peiling uit juli, die weer nodig was om naar de classis te kunnen gaan.
Zou een ouderling of diaken slecht beoordeeld /slecht functioneren dan zou hij dus kunnen gaan denken om maar te bedanken. Er zijn veel ambtsdragers die vele malen wilden bedanken(onbekwaam in zichzelf), maar dat toch niet gedaan hebben.Tiberius schreef:Ja. Binnen de GG is er een lijst met vragen die met een kerkvisitatie gesteld worden inzake het functioneren van de ambtsdragers, zowel predikanten, ouderlingen als diakenen.Zita schreef:Dat cijferplan lijkt me geen goed idee, maar hebben predikanten ook een soort functioneringsgesprek?
De resultaten worden aan de classis voorgelegd.
http://www.sermonaudio.com/search.asp?S ... .%5EProceehelma schreef:preekt ds Procee ook in 't Hollands?
Staan er preken van hem online?
Bedankt, Bert! Ik ga m'n Engels eens wat ophalen door deze preken te luisteren.Bert Mulder schreef:http://www.sermonaudio.com/search.asp?S ... .%5EProcee