Het beroepen van een dominee of predikant

Luther
Contacteer:

Re: Het beroepen van een dominee of predikant

Bericht door Luther »

Mister schreef:
Marieke schreef:http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... r_1_582468

:bobo Laten we daar in Nederland maar niet aan beginnen (en al helemaal niet op RF ;) )
Ik zie een gat in de markt... :huhu
Mister de Hond :)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Maar Marijke, wat is nu eigenlijk je vraag?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
caprice

Bericht door caprice »

Marieke schreef:http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... r_1_582468

:bobo Laten we daar in Nederland maar niet aan beginnen (en al helemaal niet op RF ;) )
In de terminologie van de website worden voorgangers herders genoemd. Kerkleden melden zich aan als schapen.
Ik vermoed ook wel dat de Nederlandse schapen zich wat bokkig zouden gedragen... en dat de predikanten zich gevoelen als een hert gejaagd.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Marieke

Bericht door Marieke »

Op prekensite staat al heel erg lang dat ze in de Chr. Ger. kerk van Middelharnis voornemens zijn ds. Procee te beroepen. Nu staat er dat er op 24 augustus een 2e stemming is.
Kan iemand mij uitleggen waarom dit is? Wordt er in de Chr.Ger.kerk altijd door de leden gestemd over een te beroepen predikant? En is dit altijd al een voordracht van beroep of kan een kerkenraad ook een tweetal stellen?
En waarom vindt er een tweede stemming plaats?
Zomaar wat vragen die bij mij opborrelen omdat ik eigenlijk totaal geen idee heb hoe de procedures in de CGK hieromtrent zijn?
Misschien kan één van de CGK-forummers mijn onkunde wat wegnemen?
henriët

Bericht door henriët »

Marieke schreef:Op prekensite staat al heel erg lang dat ze in de Chr. Ger. kerk van Middelharnis voornemens zijn ds. Procee te beroepen. Nu staat er dat er op 24 augustus een 2e stemming is.
Kan iemand mij uitleggen waarom dit is? Wordt er in de Chr.Ger.kerk altijd door de leden gestemd over een te beroepen predikant? En is dit altijd al een voordracht van beroep of kan een kerkenraad ook een tweetal stellen?
Zomaar wat vragen die bij mij opborrelen omdat ik eigenlijk totaal geen idee heb hoe de procedures in de CGK hieromtrent zijn?
In juli is er een vergadering geweest om te peilen of er gerekend kon worden op de steun van de gemeente, 98 % was voor stemmen van ds Procee. De stemming zal dv 24 aug. plaatsvinden.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

henriët schreef:
Marieke schreef:Op prekensite staat al heel erg lang dat ze in de Chr. Ger. kerk van Middelharnis voornemens zijn ds. Procee te beroepen. Nu staat er dat er op 24 augustus een 2e stemming is.
In juli is er een vergadering geweest om te peilen of er gerekend kon worden op de steun van de gemeente, 98 % was voor stemmen van ds Procee. De stemming zal dv 24 aug. plaatsvinden.
Misschien nog als toevoeging:
Ds. Procee is predikant in Canada. Als een Nederlandse gemeente van de CGK een buitenlands predikant wil beroepen, heeft men toestemming nodig van de classis. Die prcedure start je als kerkenraad uiteraard pas op als je weet dat er draagvlak is binnen de gemeente. Daarom heeft men eerst een peiling gehouden: ds. Procee stond enkelvoudig, dus dan moet 75% instemmen. Vrijwel iedereen stemde in juli voor; vervolgens moet de classis toestemming geven dat er inderdaad gestemd mag worden en dat gebeurt formeel op 24 auugustus, waarna het beroep zal worden uitgebracht. De stemming van 24 augustus is dus een formele bevestiging van de informele peiling uit juli, die weer nodig was om naar de classis te kunnen gaan.
helma

Bericht door helma »

preekt ds Procee ook in 't Hollands?
Staan er preken van hem online?
Ander

Bericht door Ander »

helma schreef:preekt ds Procee ook in 't Hollands?
Ja, in het archief van de CGK Middelharnis staan er wel tussen. (8 mei 2011 bijv.)
huisman

Bericht door huisman »

Saan er preken van hem online?
Op de site van Middelharnis Datum 8 mei 2011 . Wij hadden deze preken mee op vakantie.

1.Hebreën 4:14-16 Gemeente: Chr. Ger. Kerk Middelharnis

'Christus de Hogepriester' 1. Hij is een grote Hogepriester 2. Hij is een medelijdende Hogepriester 3. Er is een toegang tot deze Hogepriester

2.Exodus 4:24-26 Gemeente: Chr. Ger. Kerk Middelharnis

'God ontmoet Mozes in een herberg' 1. Mozes' nalatigheid 2. God's verbond 3. Zippora's getuigenis
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
helma

Bericht door helma »

inmiddels de preek over Mozes beluisterd.
(dankzij mijn laptopje)

de moeite waard.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Luther schreef:
henriët schreef:
Misschien nog als toevoeging:
Ds. Procee is predikant in Canada. Als een Nederlandse gemeente van de CGK een buitenlands predikant wil beroepen, heeft men toestemming nodig van de classis. Die prcedure start je als kerkenraad uiteraard pas op als je weet dat er draagvlak is binnen de gemeente. Daarom heeft men eerst een peiling gehouden: ds. Procee stond enkelvoudig, dus dan moet 75% instemmen. Vrijwel iedereen stemde in juli voor; vervolgens moet de classis toestemming geven dat er inderdaad gestemd mag worden en dat gebeurt formeel op 24 auugustus, waarna het beroep zal worden uitgebracht. De stemming van 24 augustus is dus een formele bevestiging van de informele peiling uit juli, die weer nodig was om naar de classis te kunnen gaan.
Zo jij bent wel ingewijd...
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Tiberius schreef:
Zita schreef:Dat cijferplan lijkt me geen goed idee, maar hebben predikanten ook een soort functioneringsgesprek?
Ja. Binnen de GG is er een lijst met vragen die met een kerkvisitatie gesteld worden inzake het functioneren van de ambtsdragers, zowel predikanten, ouderlingen als diakenen.
De resultaten worden aan de classis voorgelegd.
Zou een ouderling of diaken slecht beoordeeld /slecht functioneren dan zou hij dus kunnen gaan denken om maar te bedanken. Er zijn veel ambtsdragers die vele malen wilden bedanken(onbekwaam in zichzelf), maar dat toch niet gedaan hebben.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

http://www.sermonaudio.com/search.asp?S ... .%5EProcee
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Lourens

Bericht door Lourens »

Binnen onze gemeente hebben de predikanten een functioneringsgesprek.
Daarnaast is er een KR-vergadering gewijd aan het bespreken van de prediking en de inhoud.

De broeders ambtsdragers O en D hebben volgens mij geen functioneringsgesprek maar de KR wordt inderdaad 'gecontroleerd' namens de classis bij de kerkvisitatie.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Bedankt, Bert! Ik ga m'n Engels eens wat ophalen door deze preken te luisteren.
Plaats reactie