Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Ander

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door Ander »

BJD schreef:
Erasmiaan schreef:Ach, die "mindere taligheid" is gewoon het ontbreken van een stukje interesse. Dat weet ik echt nog wel uit mijn eigen jeugd. Ik had ook nog niet de woordenschat die ik nu heb, de ontwikkeling, etc. Er is niets nieuws onder de zon. Ik denk als je de klas waarin ik gezeten heb nu zou hebben, dat je ook wanhopig zou zijn en zou denken dat een nieuwe vertaling de enige oplossing is. Het grote probleem was echter desinteresse.
Het grootste probleem is mogelijk de desinteresse maar het taalprobleem is ook groot..
Vasthouden hoor! Anders vervalt de HSV- noodzaak. ;)
Nee, wanneer er interesse is, valt het taalprobleem voor het overgrote deel weg.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ander schreef:
Luther schreef:
Afgewezen schreef:De enige oplossing zal denk ik de afschaffing van internet zijn. En strengere ouders. :OO
Dat klopt! En daarmee heb je direct ook aangegeven dat dit een utopie is.
Gisteravond op een kennismakingsavond van groep 1: ouder uit onze kerk vertelt dat zoonlief (4) thuis zo graag van alles opzoekt op Youtube. Hij kan dat helemaal zelf, vertelde ze ook nog een soort van trots. Vooral ongelukken en zo vindt hij mooi.
Mijn haren rijzen dan ten berge: 1. Ze hebben geen kliksafe. (hoeft bij ons op school niet, Willem...), ze laten een kind van vier zomaar achter de computer zonder toezicht, ze hebben het hem toch aangeleerd ofzo, helemaal van zelf lukt dat niet. Triest, erg triest, zoiets.

Dit zijn nu de echte problemen die spelen.
Zo groeien veel kinderen op. Verschrikkelijk.
En in dit geval is het misschien een uitzondering qua leeftijd, maar veel van onze kinderen krijgen deze "vrijheid".

Deze problematiek overstijgt vele andere discussies...
BJD

Bericht door BJD »

Ander schreef:
BJD schreef:
Erasmiaan schreef:Ach, die "mindere taligheid" is gewoon het ontbreken van een stukje interesse. Dat weet ik echt nog wel uit mijn eigen jeugd. Ik had ook nog niet de woordenschat die ik nu heb, de ontwikkeling, etc. Er is niets nieuws onder de zon. Ik denk als je de klas waarin ik gezeten heb nu zou hebben, dat je ook wanhopig zou zijn en zou denken dat een nieuwe vertaling de enige oplossing is. Het grote probleem was echter desinteresse.
Het grootste probleem is mogelijk de desinteresse maar het taalprobleem is ook groot..
Nee, wanneer er interesse is, valt het taalprobleem voor het overgrote deel weg.
idd dan gaan ze zelfs grieks en latijn leren.. maar voor degene die geen interesse hebben moet er interesse gewekt worden. Dat doe je door het toegankelijk te maken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:De enige oplossing zal denk ik de afschaffing van internet zijn. En strengere ouders. :OO
Tja, de ouders van tegenwoordig schijnen tamelijk machteloos tegenover het fenomeen 'kind' te staan. :?
Democritus

Bericht door Democritus »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:
Tja, de ouders van tegenwoordig schijnen tamelijk machteloos tegenover het fenomeen 'kind' te staan. :?
Tja en die ouders zijn vaak weer het product van hun ouders.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Jongere

Bericht door Jongere »

Ander schreef:
BJD schreef:Het grootste probleem is mogelijk de desinteresse maar het taalprobleem is ook groot..
Dit is denk ik een fout die in dit topic wordt gemaakt. Dat zowel voorstanders maar vooral ook tegenstanders van de HSV de opmerkingen over een 'taalprobleem' heel de tijd koppelen aan de noodzaak voor de HSV.

Probeer dat eens even los van elkaar te zien. Ik vind het echt opmerkelijk hoe nonchalant Erasmiaan en Tiberius reageren op de voorbeelden van Luther. Prima voor wat die voorbeelden betreft, maar dan zie je echt niet dat er een heel groot probleem is op het gebied van lezen in ons land. Ik zie het ontzettend vaak om me heen. Zelfs met havo 5 heb je nog een 'bovenlaag' te pakken!
En ja, hopelijk krijgen alle kinderen vanzelf interesse voor de Bijbel. En de oudvaders. En voor lezen. Zo lang ze dat niet hebben, kunnen we hen tenminste nog voorhouden dat het toch echt hun eigen schuld is dat ze de Bijbel niet makkelijk kunnen lezen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ander schreef:
BJD schreef:
:bobo
Wie maar geïnteresseerd is, snapt meteen oudnederlandse woorden en zinsconstructies. Als je bedenkt dat HAVO de bovenlaag is, hoef ik helemaal niet met mijn GT'ers aan te komen, vrees ik. Nee, de intelligentsia hier zal wel even bepalen wat een minder intelligent persoon allemaal kan begrijpen. En als hij het niet begrijpt, is hij gewoon niet geïnteresseerd. Hoppa, in het hokje, deurtje dicht, probleem opgelost. Sorry, ik word hier een beetje kwaad van.
Willem

Bericht door Willem »

Zonderling schreef:
Luther schreef:Want als ik 21:3 vraag, pakken de meeste pubers hun (verboden) mobiel om het uit te rekenen.
Ik krijg de indruk dat ik niet alle hier geschetste problemen van pubers - of het nu taal- of rekenproblemen zijn - serieus hoef te nemen...
We kunnen ook té veel inlevingsvermogen hebben.
Dat zulke problemen voorkomen dat zal best, kinderen en pubers proberen tenslotte van alles. Maar een leerkracht is er nu juist voor om het in juiste banen te leiden. Dus als zo'n slimmerd meent z'n mobiel nodig te hebben om dit soort sommen uit te rekenen dan pak je de mobiel af en bewaard het appparaat voor hem in een emmer water tot de les is afgelopen. En dan geef je morgen 28 / 4 op. Eens kijken hoe de leerling dan de uitkomst gaat bepalen.... Eventueel geef je een tip hoe e.e.a. gedaan kan worden. Daarvoor is men tenslotte aangenomen.

Wat me verbaast is dat men verbaast constateerd dat een leerling de makkelijkste weg zoekt............ En de leraar klaagt dan dat hij corrigerend moet optreden. Dit is toch inherent aan het onderwijs? Als de leerling het allemaal direct goed deed dan was het hele onderwijs overbodig.
Laatst gewijzigd door Willem op 17 aug 2011, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem

Bericht door Willem »

Zita schreef:
Ander schreef:
BJD schreef:
:bobo
Wie maar geïnteresseerd is, snapt meteen oudnederlandse woorden en zinsconstructies. Als je bedenkt dat HAVO de bovenlaag is, hoef ik helemaal niet met mijn GT'ers aan te komen, vrees ik. Nee, de intelligentsia hier zal wel even bepalen wat een minder intelligent persoon allemaal kan begrijpen. En als hij het niet begrijpt, is hij gewoon niet geïnteresseerd. Hoppa, in het hokje, deurtje dicht, probleem opgelost. Sorry, ik word hier een beetje kwaad van.
Oke. Maar dan begrijp ik het woord HSV ook niet zo goed. Noem het dan SV voor dummies of zoiets. Dan dekt de vlag weer de lading.
Bovendien is dan direct helder dat het gebruik op leraarsvergaderingen, kerkenraden etc. van de HSV onnodig is. Deze mensen snappen hopenlijk het taalkleed van de SV prima. Vanaf de preekstoel is het gebruik van de HSV dan ook onnodig, de dominee heeft toch tijd genoeg e.e.a. uit te leggen.

Waarmee, gelet op de praktijk, de promotie en het gebruik van de HSV, iig het "moeilijke taal" argument oneigenlijk gebruikt wordt omdat dat slechts in een beperkt aantal gevallen waarbij de HSV gebruikt wordt valide is.
Laatst gewijzigd door Willem op 17 aug 2011, 10:17, 3 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

Jongere schreef:
Ander schreef:
BJD schreef:Het grootste probleem is mogelijk de desinteresse maar het taalprobleem is ook groot..
Dit is denk ik een fout die in dit topic wordt gemaakt. Dat zowel voorstanders maar vooral ook tegenstanders van de HSV de opmerkingen over een 'taalprobleem' heel de tijd koppelen aan de noodzaak voor de HSV.

Probeer dat eens even los van elkaar te zien. Ik vind het echt opmerkelijk hoe nonchalant Erasmiaan en Tiberius reageren op de voorbeelden van Luther. Prima voor wat die voorbeelden betreft, maar dan zie je echt niet dat er een heel groot probleem is op het gebied van lezen in ons land. Ik zie het ontzettend vaak om me heen. Zelfs met havo 5 heb je nog een 'bovenlaag' te pakken!
En ja, hopelijk krijgen alle kinderen vanzelf interesse voor de Bijbel. En de oudvaders. En voor lezen. Zo lang ze dat niet hebben, kunnen we hen tenminste nog voorhouden dat het toch echt hun eigen schuld is dat ze de Bijbel niet makkelijk kunnen lezen.
Ik moet zeggen dat in de nieuwste GBS brochures het taalprobleem niet onder het vloerkleed wordt geveegd. Die wordt in deze brochure serieus genomen. Daarom is het zo jammer dat de HSV met nieuwe vertaalprincipes en nieuwe inzichten zo ver van de SV is komen te staan.
De vraag blijft of je hedendaagser kunt vertalen zonder verder van de grondtekst af te gaan staan. Dit is de HSV niet gelukt. De verstaanbaarheid is misschien toegenomen maar de prijs is een vertaling die verder van de grondtekst afstaat.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Grappig , de discussie wordt gewoon nog een keer gevoerd.
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar in mijn omgeving is het helemaal geen discussie meer.
Prive wordt de HSV veel gebruikt, en niet zonder zegen.
Kerkelijk de SV, ook niet zonder zegen.
Verder merk ik dat de discussie alleen nog gevoerd wordt door hen die debateren leuk vinden, zoals in kerkelijke bladen of op fora als deze.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:Grappig , de discussie wordt gewoon nog een keer gevoerd.
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar in mijn omgeving is het helemaal geen discussie meer.
Verder merk ik dat de discussie alleen nog gevoerd wordt door hen die debateren leuk vinden, zoals in kerkelijke bladen of op fora als deze.
Ik denk dat je een beetje je eigen werkelijkheid aan het beschrijven ben.
Willem

Bericht door Willem »

Wilhelm schreef:Prive wordt de HSV veel gebruikt, en niet zonder zegen.
Dit soort opmerkingen lijken mij teveel op de oude kruisvadersleus "God wil het"!
Laatst gewijzigd door Willem op 17 aug 2011, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Grappig , de discussie wordt gewoon nog een keer gevoerd.
Ik denk dat je een beetje je eigen werkelijkheid aan het beschrijven ben.
Idd ik hoor juist van mensen die direct de HSV gekocht hebben en hem nu niet meer lezen. Ze ervaren toch teveel vervreemding van de SV.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:Ik vind het echt opmerkelijk hoe nonchalant Erasmiaan en Tiberius reageren op de voorbeelden van Luther.
Ik zie het probleem ook wel, dat jongeren en ouderen de taal van de SV niet meer verstaan; echter mijn oplossing is niet die van Luther en zeker niet van de HSV-ers.
Plaats reactie