Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen
- Bert Mulder
- Contacteer:
Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen
En toch denk ik maar zo, dat men, vooral in de scholen en ook in de kerk/catechesatie, men die vervlakking zo hard mogelijk tegen gaan MOET!
Anders komt men in een situatie terecht, dat men alleen nog maar boeken die in de laatste decennia begrijpend lezen kan...
Toen ik in Nederland naar school ging, moest ik, naast Nederlands, ook Duits, Engels en Frans leren.... neem aan dat dat ook nu nog zo is...
Zou ik als minste vereiste willen zien, dat men naast (modern) Nederlands, ook verouderd Nederlands, naast wat voor vreemde talen dan...
Anders komt men in een situatie terecht, dat men alleen nog maar boeken die in de laatste decennia begrijpend lezen kan...
Toen ik in Nederland naar school ging, moest ik, naast Nederlands, ook Duits, Engels en Frans leren.... neem aan dat dat ook nu nog zo is...
Zou ik als minste vereiste willen zien, dat men naast (modern) Nederlands, ook verouderd Nederlands, naast wat voor vreemde talen dan...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert, een van onze kinderen had Duits1 als examenvak VWO. Ik geloof dat die verdeling in 1 en 2 bij de talen nu alweer is afgeschaft, maar tot voor kort bestond dat dus. En als je alleen 1 deed, hoefde je de taal niet fatsoenlijk te kunnen spreken, al helemaal niet fatsoenlijk te kunnen schrijven, 't was al heel mooi als je van een aangeboden tekst zo ongeveer kon snappen waar 't over ging. Dan hebben ze dus een mooi cijfer voor Duits 1 op hun cijferlijst staan, maar als je ze hoort spreken - om over spelling maar helemaal niet te spreken....Bert Mulder schreef:En toch denk ik maar zo, dat men, vooral in de scholen en ook in de kerk/catechesatie, men die vervlakking zo hard mogelijk tegen gaan MOET!

Ik bedoel maar: die minste vereiste van jou, dat zit er helaas niet in

~~Soli Deo Gloria~~
-
Ik krijg de indruk dat ik niet alle hier geschetste problemen van pubers - of het nu taal- of rekenproblemen zijn - serieus hoef te nemen...Luther schreef:Want als ik 21:3 vraag, pakken de meeste pubers hun (verboden) mobiel om het uit te rekenen.
We kunnen ook té veel inlevingsvermogen hebben.
Als je het aan mij zou vragen, zou ik eerder mijn psalmboekje pakken...Luther schreef:Want als ik 21:3 vraag, pakken de meeste pubers hun (verboden) mobiel om het uit te rekenen.
Als je met deze sarcastische zin bedoelt dat we ons hierbij niet neer moeten leggen, ben ik dat t.a.v. 21: 3 met je eens. Maar als je me vraagt: Krijgen we dat t.a.v. de mindere taligheid van de hele samenleving nog ten gunste omgebogen, dan zeg ik dat ik die hoop heb opgegeven en dat we ons dus moeten gaan instellen op een nieuwe situatie die echt anders is dan 25-30 jaar geleden.Zonderling schreef:Ik krijg de indruk dat ik niet alle hier geschetste problemen van pubers - of het nu taal- of rekenproblemen zijn - serieus hoef te nemen...Luther schreef:Want als ik 21:3 vraag, pakken de meeste pubers hun (verboden) mobiel om het uit te rekenen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ik denk eerder dat Zonderling bedoelt dat hij niet gelooft dat leerlingen daadwerkelijk 21 gedeeld door 3 niet uit hun hoofd doen, maar je overdrijft dus echt niet?!Luther schreef:Als je met deze sarcastische zin bedoelt dat we ons hierbij niet neer moeten leggen, ben ik dat t.a.v. 21: 3 met je eens. Maar als je me vraagt: Krijgen we dat t.a.v. de mindere taligheid van de hele samenleving nog ten gunste omgebogen, dan zeg ik dat ik die hoop heb opgegeven en dat we ons dus moeten gaan instellen op een nieuwe situatie die echt anders is dan 25-30 jaar geleden.Zonderling schreef:Ik krijg de indruk dat ik niet alle hier geschetste problemen van pubers - of het nu taal- of rekenproblemen zijn - serieus hoef te nemen...Luther schreef:Want als ik 21:3 vraag, pakken de meeste pubers hun (verboden) mobiel om het uit te rekenen.
Foei, dat vers moet je toch uit je hoofd kennen!Tiberius schreef:Als je het aan mij zou vragen, zou ik eerder mijn psalmboekje pakken...Luther schreef:Want als ik 21:3 vraag, pakken de meeste pubers hun (verboden) mobiel om het uit te rekenen.

Laatst gewijzigd door Upquark op 17 aug 2011, 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Nee, alleen VWO'ers moeten naast Engels nog 1 vreemde taal doen. HAVO'ers moeten dat alleen in het CM-profiel. Leerlingen die zowel Duits alsook Frans naast Engels leren, zijn witte raven. De leesplicht m.b.t. literatuur is niet meer te vergelijken met 15 jaar geleden en al helemaal niet met 30 jaar geleden. Die overheidseisen zijn ernstig teruggeschroefd.Bert Mulder schreef:En toch denk ik maar zo, dat men, vooral in de scholen en ook in de kerk/catechesatie, men die vervlakking zo hard mogelijk tegen gaan MOET!
Dus je oproep om die vervlakking tegen te gaan, deel ik geheel en al, maar die strijd hebben we al verloren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
De enige oplossing zal denk ik de afschaffing van internet zijn. En strengere ouders. 

Nee, het voorbeeld is gewoon uit een klassensituatie van 4-HAVO!Upquark schreef:Ik denk eerder dat Zonderling bedoelt dat hij niet gelooft dat leerlingen daadwerkelijk 21 gedeeld door 3 niet uit hun hoofd doen, maar je overdrijft dus echt niet?!Luther schreef:Als je met deze sarcastische zin bedoelt dat we ons hierbij niet neer moeten leggen, ben ik dat t.a.v. 21: 3 met je eens. Maar als je me vraagt: Krijgen we dat t.a.v. de mindere taligheid van de hele samenleving nog ten gunste omgebogen, dan zeg ik dat ik die hoop heb opgegeven en dat we ons dus moeten gaan instellen op een nieuwe situatie die echt anders is dan 25-30 jaar geleden.Zonderling schreef:Ik krijg de indruk dat ik niet alle hier geschetste problemen van pubers - of het nu taal- of rekenproblemen zijn - serieus hoef te nemen...Luther schreef:Want als ik 21:3 vraag, pakken de meeste pubers hun (verboden) mobiel om het uit te rekenen.
Dat klopt! En daarmee heb je direct ook aangegeven dat dit een utopie is.Afgewezen schreef:De enige oplossing zal denk ik de afschaffing van internet zijn. En strengere ouders.
Luther, ik verbaas me er ook over, dat Havo 4/5 leerlingen zeggen dat soort woorden niet te begrijpen.Luther schreef:Als je met deze sarcastische zin bedoelt dat we ons hierbij niet neer moeten leggen, ben ik dat t.a.v. 21: 3 met je eens. Maar als je me vraagt: Krijgen we dat t.a.v. de mindere taligheid van de hele samenleving nog ten gunste omgebogen, dan zeg ik dat ik die hoop heb opgegeven en dat we ons dus moeten gaan instellen op een nieuwe situatie die echt anders is dan 25-30 jaar geleden.Zonderling schreef:Ik krijg de indruk dat ik niet alle hier geschetste problemen van pubers - of het nu taal- of rekenproblemen zijn - serieus hoef te nemen...Luther schreef:Want als ik 21:3 vraag, pakken de meeste pubers hun (verboden) mobiel om het uit te rekenen.
En wat die 21 : 3 betreft: geef ze maar eens 21 euro en zeg dat ze het met zijn drieën mogen delen. Dan hebben ze echt geen mobiel nodig om uit te rekenen!
Zo is het met Gods Woord ook: als het je persoonlijk raakt, ga je echt niet zeuren over een woord, wat misschien niet helemaal courant meer is.
Ik ben hier op het forum al aan het oefenen.Afgewezen schreef:De enige oplossing zal denk ik de afschaffing van internet zijn. En strengere ouders.

Ach, die "mindere taligheid" is gewoon het ontbreken van een stukje interesse. Dat weet ik echt nog wel uit mijn eigen jeugd. Ik had ook nog niet de woordenschat die ik nu heb, de ontwikkeling, etc. Er is niets nieuws onder de zon. Ik denk als je de klas waarin ik gezeten heb nu zou hebben, dat je ook wanhopig zou zijn en zou denken dat een nieuwe vertaling de enige oplossing is. Het grote probleem was echter desinteresse.Luther schreef:Als je met deze sarcastische zin bedoelt dat we ons hierbij niet neer moeten leggen, ben ik dat t.a.v. 21: 3 met je eens. Maar als je me vraagt: Krijgen we dat t.a.v. de mindere taligheid van de hele samenleving nog ten gunste omgebogen, dan zeg ik dat ik die hoop heb opgegeven en dat we ons dus moeten gaan instellen op een nieuwe situatie die echt anders is dan 25-30 jaar geleden.Zonderling schreef:Ik krijg de indruk dat ik niet alle hier geschetste problemen van pubers - of het nu taal- of rekenproblemen zijn - serieus hoef te nemen...Luther schreef:Want als ik 21:3 vraag, pakken de meeste pubers hun (verboden) mobiel om het uit te rekenen.
Gisteravond op een kennismakingsavond van groep 1: ouder uit onze kerk vertelt dat zoonlief (4) thuis zo graag van alles opzoekt op Youtube. Hij kan dat helemaal zelf, vertelde ze ook nog een soort van trots. Vooral ongelukken en zo vindt hij mooi.Luther schreef:Dat klopt! En daarmee heb je direct ook aangegeven dat dit een utopie is.Afgewezen schreef:De enige oplossing zal denk ik de afschaffing van internet zijn. En strengere ouders.
Mijn haren rijzen dan ten berge: 1. Ze hebben geen kliksafe. (hoeft bij ons op school niet, Willem...), ze laten een kind van vier zomaar achter de computer zonder toezicht, ze hebben het hem toch aangeleerd ofzo, helemaal van zelf lukt dat niet. Triest, erg triest, zoiets.
Het grootste probleem is mogelijk de desinteresse maar het taalprobleem is ook groot..Erasmiaan schreef:Ach, die "mindere taligheid" is gewoon het ontbreken van een stukje interesse. Dat weet ik echt nog wel uit mijn eigen jeugd. Ik had ook nog niet de woordenschat die ik nu heb, de ontwikkeling, etc. Er is niets nieuws onder de zon. Ik denk als je de klas waarin ik gezeten heb nu zou hebben, dat je ook wanhopig zou zijn en zou denken dat een nieuwe vertaling de enige oplossing is. Het grote probleem was echter desinteresse.Luther schreef:Als je met deze sarcastische zin bedoelt dat we ons hierbij niet neer moeten leggen, ben ik dat t.a.v. 21: 3 met je eens. Maar als je me vraagt: Krijgen we dat t.a.v. de mindere taligheid van de hele samenleving nog ten gunste omgebogen, dan zeg ik dat ik die hoop heb opgegeven en dat we ons dus moeten gaan instellen op een nieuwe situatie die echt anders is dan 25-30 jaar geleden.Zonderling schreef:Ik krijg de indruk dat ik niet alle hier geschetste problemen van pubers - of het nu taal- of rekenproblemen zijn - serieus hoef te nemen...Luther schreef:Want als ik 21:3 vraag, pakken de meeste pubers hun (verboden) mobiel om het uit te rekenen.