Willem schreef:Mag ik je allereerst even op wijzen dat het oorspronkelijke standpunt ging over een GGiN school? Mag ik je er ook op wijzen dat ik herhaaldelijk heb gesteld dat m.i. het probleem wat ik schets juist voorkomt op scholen waar het bestuur niet door de ouders wordt gevormd en gekozen maar door een kerkenraad wordt benoemd?
Kerkenraad bestaat uit door de gemeente gekozen leden. Onder deze zelfde leden komen de ouders vandaan. Dus het gaat om hetzelfde. Als dáár onderling problemen zijn, moeten ze het dáár oplossen en niet over de boeg gooien van de schoolregels om zo onderlinge verschillen uit te vechten.
Het behoort zo te zijn dat de regels van de school de wens van de ouders vertolken.
Maakt niet uit welk denominatie de school komt en welke regels ze zichzelf opleggen.
De eenheid kun je niet kunstmatig in stand houden door dan maar een verbod op regels (proef je de tegenstrijdigheid) in te voeren.
Als een buitenstaander hier niet dezelfde wens heeft als de ouders, dan behoort die ouder niet tot de primaire doelgroep en zal zo iemand met een intentieverklaring of iets dergelijks zich kunnen verbinden aan de school, in de vorm van een soort 'vreemdelingschap' met inachtneming van de gangbare regels. Als dat niet mogelijk is dan moet je zo nuchter zijn om daar niet je kinderen op school te doen.
Wat dan een mogelijkheid zou kunnen zijn?
Kinderen naar de openbare school sturen.
Kunnen ze dáár uitleggen waarom wij Christus zo hartelijk lief hebben in plaats van een onderlinge twist voort te zetten in wat wij een eensgezinde achterban noemen maar waar de naam van Christus nauwelijks durven te noemen vanwege onze bezwaarde gewetens als gevolg van de de onderlinge verschillen die kennelijk tot sjibbolets als jij noemt moeten leiden.