Toelatingsbeleid reformatorische scholen

Luther
Contacteer:

Re: Toelatingsbeleid reformatorische scholen

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Mooi stukje in het RD: http://www.refdag.nl/opinie/reformatori ... n_1_582255.

Dit gaat volgens mij vooral over middelbare scholen. Maar wat ik me nog herinner van de basisschool, en wat volgens mij precies is wat de auteur van dit artikel bedoelt, is dat de juffrouw in groep drie bij het aanleren van het woord "boek" de vertelling over dit woord betrok op het Boek. Heel mooi werd de didactische kant met de "christelijk vormende" kant gecombineerd.
Mooi citaat:
Een vierde laag van identiteit heeft te maken met de persoon van de leerkracht. Is hij of zij een christen in de ware zin des woords? Christelijk onderwijs kan ten diepste alleen maar gegeven worden door iemand die van Christus geworden is. Wordt daarnaar gevraagd bij sollicitatiegesprekken – en daarna? Of gaat het alleen om ‘makkelijker’ te bepalen dingen als kleding, televisie en Bijbelvertaling? Verworteling in de leer die naar de godzaligheid is, daar tijd in steken bij nascholing en dergelijke, is een heel groot goed. Het voorwerpelijke en het onderwerpelijke horen bij elkaar.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Mooi stukje in het RD: http://www.refdag.nl/opinie/reformatori ... n_1_582255.

Dit gaat volgens mij vooral over middelbare scholen. Maar wat ik me nog herinner van de basisschool, en wat volgens mij precies is wat de auteur van dit artikel bedoelt, is dat de juffrouw in groep drie bij het aanleren van het woord "boek" de vertelling over dit woord betrok op het Boek. Heel mooi werd de didactische kant met de "christelijk vormende" kant gecombineerd.
Overigens ben ik het met de auteur grondig oneens dat we toe zouden moeten naar meer refo-methodes. (Ik spreek dat voor het VO.) Juist die algemene methodes bieden meer voorbereiding op de wereld waarin de leerlingen terecht komen na hun diploma dan de refo-methodes. Ik gruw ook af en toe van wat er in mijn lesboek staat, maar ontneem mij niet de mogelijkheid om dat juist als kapstok te gebruiken om uit te leggen waarom ik dat oversla, of een bepaalde ongedwongen discussie te ontlokken.

Verder zijn veruit de meeste refo-methodes vakinhoudelijk ver onder de maat. Niet van wat de overheid aan eisen stelt, wel aan wat onze school aan extra intellectuele eisen stelt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Willem

Bericht door Willem »

GJdeBruijn schreef:Willem, jouw post zou zomaar een reactie van gereformeerde huize kunnen zijn als reactie op de schoolstichtingsdrang van ds. G.H. Kersten. De scholen zijn destijds ontstaan vanuit een gezamenlijk initiatief. Door onderlinge twisten kun je je principes ten aanzien van bestuurlijke structuren niet opgeven maar moet je ten strijde trekken tegen die kennelijk daarna ontstane verdeeldheid.
Deze eerste zin tendeert - als ik de uitleg van Tib gisteren goed heb begrepen - nogal richting "ad hominem" :slurp
Daarnaast is het debattechnisch wederom nogal onzuiver, want ik heb telkenmale betoogd dat tot de bestuurlijke structuren en hun principes niet het opleggen van gedragsregels buiten het domein waarover het bestuur is aangesteld (in dit geval de school) behoort. Dat dit telkenmale vrij wordt hertaalt dat ik principes wil aanpassen doet het inhoudelijk geen recht. Toon maar - vanuit de bijbel - aan dat de school opzicht heeft over andere ouders. Niet vanuit het bestuursrecht, maar vanuit de Bijbel.
GJdeBruijn schreef:Ik herken jouw bezwaar, maar ik meen dat je je verkijkt op de werkelijke oplossing. Jij komt met een probleem maar je wilt het enkel in het daaruit voortkomende effect oplossen en niet in de oorzaak. De eenheid kun je niet achteraf bewaken door elkaars bestuurlijke verantwoordelijkheid en bijbehorend bestuurlijke beslissingsbevoegdheid te ontnemen. Die eenheid moet je bewaren door te voorkómen dat je uit elkaar groeit. Jouw zienswijze komt logischerwijze wel tot een conclusie van gewetensdwang maar dat is het gevolg van het voor lief nemen van gebrek aan eenheid.
Die visie deel ik niet. Dat is voor mij teveel water bij de wijn van het reformatorisch onderwijsideaal.
De achterban is en blijft dezelfde als school en bestuur. Als dat niet kan, dan niet naar CNS model elkaar dan maar de ruimte gunnen die je voor jezelf niet kunt verantwoorden op grond van Gods Woord.
Dit is een te ingewikkelde zinsbouw voor mij. Ik bespeur bij jouw de nogal theoretische stellingname dat ouders het allemaal helemaal met elkaar eens zijn over alles en als dat niet het geval is dat dan automatisch de minderheid niet meer tot de achterban behoort en den conseqencies moeten nemen. Beslissingen zijn in deze stellingname altijd unaniem en ondersteund door 100% van de achterban. Maar dat - uiteraard - niet het reformatorisch onderwijsideaal. Ook vele farizeers in de bijbel hebben het - met hun vele onbijbelse regels en verplichtingen - waarschijnlijk best allemaal prima bedoeld tot "behoud" van het volk.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Willem, geef eens duidelijk aan of jij vindt dat de ouders de school vormen en het bestuur de ouders vertegenwoordigen, ja dan nee. Want ik vraag me af of we dezelfde reformatorische school bedoelen. Ik meen dat de regels, welke dan ook, de gevoelens van de ouders vertolken.
Als dat zo is en gewaarborgd wordt, dan bestaat jouw probleem niet. Dat is de reden waarom er preventieve regel-muren worden opgetrokken. Tot instandhouding van het goede, niet om te heersen over de gewetens. Dat laatste zou geen rol mogen spelen. Als dat wel het geval is heeft dat te maken met degene die het zo ervaart. Die is kennelijk wantrouwend en mis affiniteit met de ouders en bestuur van de school. Dan praat je niet over één achterban die verdeeld is maar verschillende groepen die noodgedwongen bij elkaar een school bemensen. De vraag is of je dat moet willen. Dat kun je beter of zorgen dat je onderling op één lijn komt en anders onderkennen dat je elkaar niet verstaat (want je ervaart dwang- ten onrechte) en dan maar elders naar eigen smaak een school opricht. Je moet geen eenheid naar buiten willen suggereren en van binnen bestuur en ouders als partijschappen willen opvoeren. Dat werkt niet en is de oorzaak dat de scholen verwateren.
Willem

Bericht door Willem »

GJdeBruijn schreef:Willem, geef eens duidelijk aan of jij vindt dat de ouders de school vormen en het bestuur de ouders vertegenwoordigen, ja dan nee. Want ik vraag me af of we dezelfde reformatorische school bedoelen. Ik meen dat de regels, welke dan ook, de gevoelens van de ouders vertolken.
Als dat zo is en gewaarborgd wordt, dan bestaat jouw probleem niet. Dat is de reden waarom er preventieve regel-muren worden opgetrokken. Tot instandhouding van het goede, niet om te heersen over de gewetens. Dat laatste zou geen rol mogen spelen. Als dat wel het geval is heeft dat te maken met degene die het zo ervaart. Die is kennelijk wantrouwend en mis affiniteit met de ouders en bestuur van de school. Dan praat je niet over één achterban die verdeeld is maar verschillende groepen die noodgedwongen bij elkaar een school bemensen. De vraag is of je dat moet willen. Dat kun je beter of zorgen dat je onderling op één lijn komt en anders onderkennen dat je elkaar niet verstaat (want je ervaart dwang- ten onrechte) en dan maar elders naar eigen smaak een school opricht. Je moet geen eenheid naar buiten willen suggereren en van binnen bestuur en ouders als partijschappen willen opvoeren. Dat werkt niet en is de oorzaak dat de scholen verwateren.
Mag ik je allereerst even op wijzen dat het oorspronkelijke standpunt ging over een GGiN school? Mag ik je er ook op wijzen dat ik herhaaldelijk heb gesteld dat m.i. het probleem wat ik schets juist voorkomt op scholen waar het bestuur niet door de ouders wordt gevormd en gekozen maar door een kerkenraad wordt benoemd?
GJdeBruijn

Willem schreef:Mag ik je allereerst even op wijzen dat het oorspronkelijke standpunt ging over een GGiN school? Mag ik je er ook op wijzen dat ik herhaaldelijk heb gesteld dat m.i. het probleem wat ik schets juist voorkomt op scholen waar het bestuur niet door de ouders wordt gevormd en gekozen maar door een kerkenraad wordt benoemd?
Kerkenraad bestaat uit door de gemeente gekozen leden. Onder deze zelfde leden komen de ouders vandaan. Dus het gaat om hetzelfde. Als dáár onderling problemen zijn, moeten ze het dáár oplossen en niet over de boeg gooien van de schoolregels om zo onderlinge verschillen uit te vechten.
Het behoort zo te zijn dat de regels van de school de wens van de ouders vertolken.
Maakt niet uit welk denominatie de school komt en welke regels ze zichzelf opleggen.
De eenheid kun je niet kunstmatig in stand houden door dan maar een verbod op regels (proef je de tegenstrijdigheid) in te voeren.
Als een buitenstaander hier niet dezelfde wens heeft als de ouders, dan behoort die ouder niet tot de primaire doelgroep en zal zo iemand met een intentieverklaring of iets dergelijks zich kunnen verbinden aan de school, in de vorm van een soort 'vreemdelingschap' met inachtneming van de gangbare regels. Als dat niet mogelijk is dan moet je zo nuchter zijn om daar niet je kinderen op school te doen.

Wat dan een mogelijkheid zou kunnen zijn?
Kinderen naar de openbare school sturen.
Kunnen ze dáár uitleggen waarom wij Christus zo hartelijk lief hebben in plaats van een onderlinge twist voort te zetten in wat wij een eensgezinde achterban noemen maar waar de naam van Christus nauwelijks durven te noemen vanwege onze bezwaarde gewetens als gevolg van de de onderlinge verschillen die kennelijk tot sjibbolets als jij noemt moeten leiden.
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 17 aug 2011, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik word hier allemaal erg verdrietig van...speciale "gergem in ned" scholen, speciale "gergem" scholen... :oO :oO :oO
Waar zijn we/ze mee bezig :quoi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
GJdeBruijn

Orchidee schreef:Ik word hier allemaal erg verdrietig van...speciale "gergem in ned" scholen, speciale "gergem" scholen... :oO :oO :oO
Dat is de erfenis van de afgelopen 50 jaar. Een gegeven, helaas.
Willem

Bericht door Willem »

GJdeBruijn schreef:
Willem schreef:Mag ik je allereerst even op wijzen dat het oorspronkelijke standpunt ging over een GGiN school? Mag ik je er ook op wijzen dat ik herhaaldelijk heb gesteld dat m.i. het probleem wat ik schets juist voorkomt op scholen waar het bestuur niet door de ouders wordt gevormd en gekozen maar door een kerkenraad wordt benoemd?
Kerkenraad bestaat uit door de gemeente gekozen leden. Onder deze zelfde leden komen de ouders vandaan. Dus het gaat om hetzelfde. Als dáár onderling problemen zijn, moeten ze het dáár oplossen en niet over de boeg gooien van de schoolregels om zo onderlinge verschillen uit te vechten.
Het behoort zo te zijn dat de regels van de school de wens van de ouders vertolken.
Maakt niet uit welk denominatie de school heeft en welke regels ze zichzelf opleggen.
De eenheid kun je niet kunstmatig in stand houden door dan maar een verbod op regels (proef je de tegenstrijdigheid) in te voeren.
Als een buitenstaander hier niet dezelfde wens heeft als de ouders, dan behoort die ouder niet tot de primaire doelgroep en zal zo iemand met een intentieverklaring of iets dergelijks zich kunnen verbinden aan de school, in de vorm van een soort 'vreemdelingschap' met inachtneming van de gangbare regels. Als dat niet mogelijk is dan moet je zo nuchter zijn om daar niet je kinderen op school te doen.
Hoe kom je toch op het ontzettende vreemde idee dat ouders (meervoud) altijd overal hetzelfde over denken? En dan met name over nieuwe ontwikkelingen?
Waarom mag een groep ouders niet verschillend denken over b.v. de keuze van de provider thuis of welke vertalingen men aan tafel nu wel of niet leest? Dit soort verschillen komen in de reformatorische gezindte voor. En dan zou een schoolbestuur menen dat men dan verplicht mag stellen welke regels thuis gelden* En een ieder die daaraan niet voldoet - en daar anders over denkt - noemen we "buitenstaander" en mag een andere school zoeken?

En verder stoppen we er maar mee, m.i. ben je in je gedachtengoed dermate beinvloed door het seculiere liberale denken m.b.t verenigingen etc. dat de kadering die de bijbel stelt - o.a. de christelijke vrijheid - volledig laat overrulen door het idee dat de school "eeuwig moet blijven staan".

*. - ik maak bezwaar tegen het stemmingmakende woord van "schoolregels" wat jij gebruikt, het zijn geen schoolregels, het zijn door de school opgelegde thuisregels -
GJdeBruijn schreef:Wat dan een mogelijkheid zou kunnen zijn?
Kinderen naar de openbare school sturen.
Kunnen ze dáár uitleggen waarom wij Christus zo hartelijk lief hebben in plaats van een onderlinge twist voort te zetten in wat wij een eensgezinde achterban noemen maar waar de naam van Christus nauwelijks durven te noemen vanwege onze bezwaarde gewetens als gevolg van de de onderlinge verschillen die kennelijk tot sjibbolets als jij noemt moeten leiden.
Het beoefenen van retoriek bij een verschil van inzicht werkt uiteraard contractproductief. Dit is een discussieforum, geen verkiezingsbijeenkomst.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Het probleem lijkt mij inderdaad de verbreding van de achterban of de versmalling van de denkkaders. 'Reformatorisch' voldoet niet meer. Men wil een bepaald type leerlingen op school, en dat type blijkt niet voldoende te kunnen worden bepaald door middel van de naam van het kerkgenootschap. Daarom worden er bepaalde karakteristieken bedacht. Het idee zal niet zijn dat het bestuur van de school de gezinnen wil opleggen om thuis de SV te lezen. Nee, de besturen willen dat type leerlingen dat kan worden gekarakteriseerd (of waarvan de ouders kunnen worden gekarakteriseerd) als SV-lezers en nog wat van die dingen.
Willem

Bericht door Willem »

GJdeBruijn schreef:
Orchidee schreef:Ik word hier allemaal erg verdrietig van...speciale "gergem in ned" scholen, speciale "gergem" scholen... :oO :oO :oO
Dat is de erfenis van de afgelopen 50 jaar. Een gegeven, helaas.
Het is het logische gevolg van de door GJdeBruijn verdedigde en voorgestaande verantwoordelijkheiden en bevoegdheden van de schoolbesturen die een gretig gebruik maken van het vastslaan der pinnen en de afbakening van "hun" visie. De stelling "Helaas, een gegeven" is uiteraard te kort door de bocht. Het is veroorzaakt door het denkpatroon: "Ik ben van Appollus en hij van iemand "die niet klopt". Daar voegt men dan de uitleg bij dat, indien mijn kind van appollus is dan kan er geen kind van iemand anders naast zitten in de klas want dan ontstaat er een identiteitscrisis. :hum

En in dit hele topic heb nu juist geageerd tegen deze denkwijze.
In topic A hebben we het over de achteruitgang van de jeugd in de afgelopen 50 jaar en in topic B hebben we het over het vele goede wat de reformatorische school toch heeft gebracht in de afgelopen 50 jaar voor onze jeugd.... ::please
Willem

Bericht door Willem »

Zita schreef:Het probleem lijkt mij inderdaad de verbreding van de achterban of de versmalling van de denkkaders. 'Reformatorisch' voldoet niet meer. Men wil een bepaald type leerlingen op school, en dat type blijkt niet voldoende te kunnen worden bepaald door middel van de naam van het kerkgenootschap. Daarom worden er bepaalde karakteristieken bedacht. Het idee zal niet zijn dat het bestuur van de school de gezinnen wil opleggen om thuis de SV te lezen. Nee, de besturen willen dat type leerlingen dat kan worden gekarakteriseerd (of waarvan de ouders kunnen worden gekarakteriseerd) als SV-lezers en nog wat van die dingen.
Mooi samengevat. Maar waarom willen de besturen dat zo? Waar zijn ze bang voor?
Marieke

Bericht door Marieke »

Willem schreef:
Zita schreef:Het probleem lijkt mij inderdaad de verbreding van de achterban of de versmalling van de denkkaders. 'Reformatorisch' voldoet niet meer. Men wil een bepaald type leerlingen op school, en dat type blijkt niet voldoende te kunnen worden bepaald door middel van de naam van het kerkgenootschap. Daarom worden er bepaalde karakteristieken bedacht. Het idee zal niet zijn dat het bestuur van de school de gezinnen wil opleggen om thuis de SV te lezen. Nee, de besturen willen dat type leerlingen dat kan worden gekarakteriseerd (of waarvan de ouders kunnen worden gekarakteriseerd) als SV-lezers en nog wat van die dingen.
Ik denk dat de afgelopen 50 jaar wel duidelijk is geworden dat hoe meer je principiële zaken loslaat, hoe meer de vervlakking toetreedt.
Daar zijn ze bang voor.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Willem schreef:
De reformatorische school zal zijn bedacht om kinderen in de kwetsbare en beïnvloedbare periode in hun leven beschermd te kunnen laten opgroeien. Daar hoort bij dat kinderen niet al te veel geconfronteerd worden met anders-denkenden en als het ware kunnen worden gedrenkt in het 'rechts-reformatorische' denken. Als dan leerlingen op school verschijnen waar men op sommige punten marginaal anders denkt, meent men al geconfronteerd te worden met onwenselijke of wereldse zaken. En ja, dan ben je het doel van de school - die beschermde omgeving - weer kwijt.
Overigens vind ik de reformatorische (basis-)scholen soms wel wat te beschermend. Ooit hoorde ik dat alle meisjes uit een klas vlechtjes in hun haar zouden doen, zodat het ene meisje met een bob-kapsel uit de groep zou vallen, want ja, die had kort haar. En de moeders werkten er aan mee.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Zita schreef: Overigens vind ik de reformatorische (basis-)scholen soms wel wat te beschermend. Ooit hoorde ik dat alle meisjes uit een klas vlechtjes in hun haar zouden doen, zodat het ene meisje met een bob-kapsel uit de groep zou vallen, want ja, die had kort haar. En de moeders werkten er aan mee.
Bah wat misselijk :deg
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie