Ik snap het onderwijsstelstel m.i. prima. Ik begrijp ook uitstekend dat de scholen conform dit stelsel het recht hebben dit soort eisen aan de levenswijze van de ouders te stellen. Al eerder in dit topic is aangegeven dat het verre van mij is dit stelsel te willen veranderen, precies om redenen die jij al aangeeft. Maar het Nederlandse recht is uiteraard niet de "final touch" om te toetsen of iets mag of niet. Volgens de Nederlandse wet mag men b.v. echtscheiden. Ik neem toch aan dat jij nu niet gaat roepen dat ik de Nederlandse wetgeving niet begrijp als ik op dit forum zegt dat er "geen bijbels mandaat" is om tot echtscheiding over te gaan?GJdeBruijn schreef:Dat hebben ze wél want het bestuur vertegenwoordigt de ouders! Je snapt het onderwijsstelsel van nederland niet! En je ziet niet dat jouw visie de ondergang betekent voor het hele bijzonder onderwijs. Wat jij als dwang aanwijst is niets anders dan de eigen grondslag verankeren! In links liberale kringen gebruiken ze dezelfde argumenten als jij om het hele reformatorische onderwijs de nek om te draaien.Willem schreef:Ze hebben geen mandaat om bij de ouders van de leerlingen regels te stellen. .
Overigens wil ik geen pleidooi voeren voor de verplichting tot commitment ten aanzien van het gebruik van de HVS aan tafel. Je kunt je afvragen of het verstandig is het zo te formuleren in ee een aanmeldingsprocedure. Maar principieel gezien hebben de ouders die een school stichten en een bestuur namens hen laten regeren wel dat recht.
Niet ik gebruik hier liberale argumenten maar juist jij verdedigd hier met verve dat de vrijheid "onbegrensd" is en dat alles dus mag wat niet is verboden. Het is jammer dat op deze manier zo'n herhaling van zetten in dit topic nodig is want al herhaalde malen is betoogd dat m.i. de "Bijbelse legitimiteit en de bijbelse fundering van de bestuursregels t.o.v. de ouders" ontbreekt bij schoolbesturen. Het ontbreekt niet aan legitimteit volgens nederlandse wet. Maar in de Bijbel is het opzicht over leer en leven opgelegd aan de kerkenraden. Niet aan het schoolbestuur. En daarom heeft het bestuur "geen mandaat om aan de ouders van hun leerlingen regels t.a.v. hun levenswijze op te leggen"
Dit hele topic ging niet over de vraag of het scholen het recht hebben volgens het NL wetboek waarin de onderwijsvrijheid is geregeld. De vraag was naar de bijbelse fundering. Dus ik ben benieuwd waar jij in de bijbel kunt vinden dat schoolbesturen zeggenschap hebben over de levenswijze van de ouders welker kindereren op hun school zitten.