Jongere schreef:Het valt me op dat we in dit soort discussies heel snel tot het niveau gekibbel vervallen.
De reactie van ds. Maritz is met name inhoudelijk. Een inhoud die het bespreken overigens ook wel waard is.
Daarnaast zijn er eigenlijk twee verwijten. Eén richting het kerkelijk klimaat, één richting de schrijfstijl van ds. Vermeij. Verwijten zijn niet waardig als ze op een verkeerde manier worden gebracht en als ze onterecht zijn.
Het eerste verwijt (richting het kerkelijk klimaat) is helaas juist. Laten we ook niet vergeten dat ds. Maritz veel daarvan meemaakt via de Heartcry-kritiek vanuit de kerken. En die kan absoluut terecht zijn, maar is heel vaak verre van fraai gebracht.
Het tweede verwijt (richting de schrijfstijl van ds. Vermeij) is helaas ook juist. De brief destijds was echt op de persoon gericht. En zoals ik toen ook al zei spijt het me heel erg dat discussies (te) vaak op zo'n manier worden gevoerd in kerkelijk Nederland.
Bovendien vind ik dat hij deze (terechte, dus dan moet dat ook gezegd kunnen worden) kritiek op een waardige manier uit: "Ik ben er van overtuigd dat ds. A. Vermeij Filippenzen 2:1 en 2 kent, maar ik beleef deze gezindheid helaas niet in zijn schrijfstijl."
Dit staat dus tegenover de uitspraak van ds. Vermeij: ""Kennelijk is ds. Maritz niet op de hoogte van de gelijkenis van de verloren zoon uit Lukas 15"
In tegenstelling tot wat Erasmiaan beweert, is dit niet 'oog om oog, tand om tand'. Ds. Maritz heeft het nota bene over de schrijfstijl - dat is niet de persoon! Ik kan niet anders dan dat waardig noemen na een brief die op de persoon is gericht.
En dit is nu precies hoe de discussie wèl gevoerd zou moeten worden in kerkelijk Nederland. Scherp, maar personen en opvattingen gescheiden houdend. Als we dat nuanceverschil niet zien, heb ik weinig hoop voor de discussie.
Ik krijg eerder het idee dat ds. Maritz tegenwoordig als een rode lap voor een stier werkt. Ik ben helemaal niet zo pro-heartcry (want dat schijn je gelijk te moeten zijn als je dit waardig reageren noemt). Maar wat deze brief ten opzichte van die van ds. Vermeij betreft, moet ik ds. Maritz helemaal gelijk geven.
Ik heb het dan niet over inhoudelijk, maar zie dat die discussie gelukkig ook is gestart.
Beste Jongere,
Je kunt het allemaal leuk brengen, maar nadat ds. Maritz goed inhoudelijk in is gegaan op hetgeen ds. Vermeij zegt (ik ken de brief van ds. Vermeij niet, dus kan daar ook niets over zeggen) geeft hij wel degelijk een paar flinke trappen. Naar aanleiding van de reactie van ds. Vermeij gaat hij flink tekeer. Wel niet op de persoon, want dat mag niet, "wij zijn niet zoals zij", maar toch.
Voorbeeld: hier in Nederland plaatsen wij volgens ds. Maritz elkaar in hokjes. Wat doet hij zelf; hij zegt: de Nederlandse kerk heeft een koude kritisch geest...

en jullie streven te weinig naar onderlinge liefde en verdraagzaamheid
Over het plaatsen in hokjes gesproken!