Stichting Heartcry

Wilhelm

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:@Helma: Welke? In mijn eerste reactie herhaal ik eigenlijk alleen wat ds. Maritz zegt. In mijn tweede post geef ik daar een reactie op.

Nee Erasmiaan, je reactie komt verzuurd over. En mi ga je daarin te ver, zeker richting een knecht van God.
Willem

Bericht door Willem »

Hansie schreef:Ja, dat klopt, want ondanks alle reden tot wantrouwen en vijandschap, is het verzoeningsklimaat er tot heel veel in staat geweest)
Een partij zoals PVV is er niet, en sinds Apartheid dus weer terug is naar de geboortegrond van Hendrik Verwoerd, is het er inderdaad beter toeven.:-)
Mischien toch eens even langs gaan? Toen ik er eens op een zondag was en met mijn gastheer naar de kerk ging had hij - evenals - de bijbel al in z'n zak. Pepermunt en geld lagen op tafel, dat had zijn moeder - t'is al even geleden - voor hem klaargelegd. Tenslotte stak hij zijn pistool in z'n broeksband en was toen klaar om te gaan.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:@Helma: Welke? In mijn eerste reactie herhaal ik eigenlijk alleen wat ds. Maritz zegt. In mijn tweede post geef ik daar een reactie op.
Nee Erasmiaan, je reactie komt verzuurd over. En mi ga je daarin te ver, zeker richting een knecht van God.
Tjonge, trap ik op gevoelige Heartcry-tenen?! De vinger leggen bij het feit dat ds. Maritz hetzelfde doet als hij ds. Vermeij verwijt, is nog geen verzuurde reactie, hoor.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:
Tjonge, trap ik op gevoelige Heartcry-tenen?! De vinger leggen bij het feit dat ds. Maritz hetzelfde doet als hij ds. Vermeij verwijt, is nog geen verzuurde reactie, hoor.
Nee hoor. Ik heb niet zoveel met Heartcry. Maar de toon van jou reactie kwam , iig bij mij, wat cynisch over.
De reactie van Ds Maritz vind ik waardig, zeker gezien, zoals Tiberius ook al opmerkte, de mi wat te felle en onbeargumenteerde reactie van Ds Vermeij.
Hansie

Bericht door Hansie »

Willem schreef:
Hansie schreef:Ja, dat klopt, want ondanks alle reden tot wantrouwen en vijandschap, is het verzoeningsklimaat er tot heel veel in staat geweest)
Een partij zoals PVV is er niet, en sinds Apartheid dus weer terug is naar de geboortegrond van Hendrik Verwoerd, is het er inderdaad beter toeven.:-)
Mischien toch eens even langs gaan? Toen ik er eens op een zondag was en met mijn gastheer naar de kerk ging had hij - evenals - de bijbel al in z'n zak. Pepermunt en geld lagen op tafel, dat had zijn moeder - t'is al even geleden - voor hem klaargelegd. Tenslotte stak hij zijn pistool in z'n broeksband en was toen klaar om te gaan.
Ja, het macho- gehalte ligt er nogal hoog :-)
Maar ja, tussen Schilderswijk en Bloemendaal ligt ook een wereld van verschil.
Het is natuurlijk makkelijk extremen op te zoeken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:
Nee hoor. Ik heb niet zoveel met Heartcry. Maar de toon van jou reactie kwam , iig bij mij, wat cynisch over.
De reactie van Ds Maritz vind ik waardig, zeker gezien, zoals Tiberius ook al opmerkte, de mi wat te felle en onbeargumenteerde reactie van Ds Vermeij.
Maar goed, wat vind je daar dan waardig aan. Ik heb het artikel diverse keren gelezen, maar kan er weinig waardigs in ontdekken.
Alleen dat hij zich schuldig maakt aan wat hij een ander ook verwijt.
parsifal

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef: Maar goed, wat vind je daar dan waardig aan. Ik heb het artikel diverse keren gelezen, maar kan er weinig waardigs in ontdekken.
Waarom niet naar de inhoud gaan?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

parsifal schreef:
Tiberius schreef: Maar goed, wat vind je daar dan waardig aan. Ik heb het artikel diverse keren gelezen, maar kan er weinig waardigs in ontdekken.
Oké. Wat ik bij ds. Maritz mis, is de bekering die aan het geloof voorafgaat. Dat wil niet zeggen dat een mens eerste een bepaalde periode zondebesef moet hebben, dat niet (hoewel het dikwijls zo gaat). Maar het is wél zo dat een mens altijd éérst vernederd wordt, vóór God hem verhoogt. Dat lijkt mij een heel Bijbels gegeven, dat zie je idd. bij de verloren zoon en bij de pinksterlingen.
Hansie

Bericht door Hansie »

Afgewezen schreef:
parsifal schreef:
Oké. Wat ik bij ds. Maritz mis, is de bekering die aan het geloof voorafgaat. Dat wil niet zeggen dat een mens eerste een bepaalde periode zondebesef moet hebben, dat niet (hoewel het dikwijls zo gaat). Maar het is wél zo dat een mens altijd éérst vernederd wordt, vóór God hem verhoogt. Dat lijkt mij een heel Bijbels gegeven, dat zie je idd. bij de verloren zoon en bij de pinksterlingen.
Kun je daar een bijbels voorbeeld voor geven?
Ik zie bij Lydia, de cipier, de overspelige vrouw, veel meer Geloof dan vernedering, eigenlijk.
Die (zelf-)vernedering komt pas later, nadat de gelovige zijn hart en ogen zijn geopend.
Zo ook bij Paulus zelf.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hansie schreef:
Afgewezen schreef:Oké. Wat ik bij ds. Maritz mis, is de bekering die aan het geloof voorafgaat. Dat wil niet zeggen dat een mens eerste een bepaalde periode zondebesef moet hebben, dat niet (hoewel het dikwijls zo gaat). Maar het is wél zo dat een mens altijd éérst vernederd wordt, vóór God hem verhoogt. Dat lijkt mij een heel Bijbels gegeven, dat zie je idd. bij de verloren zoon en bij de pinksterlingen.
Kun je daar een bijbels voorbeeld voor geven?
Jongere

Bericht door Jongere »

Het valt me op dat we in dit soort discussies heel snel tot het niveau gekibbel vervallen.

De reactie van ds. Maritz is met name inhoudelijk. Een inhoud die het bespreken overigens ook wel waard is.
Daarnaast zijn er eigenlijk twee verwijten. Eén richting het kerkelijk klimaat, één richting de schrijfstijl van ds. Vermeij. Verwijten zijn niet waardig als ze op een verkeerde manier worden gebracht en als ze onterecht zijn.
Het eerste verwijt (richting het kerkelijk klimaat) is helaas juist. Laten we ook niet vergeten dat ds. Maritz veel daarvan meemaakt via de Heartcry-kritiek vanuit de kerken. En die kan absoluut terecht zijn, maar is heel vaak verre van fraai gebracht.
Het tweede verwijt (richting de schrijfstijl van ds. Vermeij) is helaas ook juist. De brief destijds was echt op de persoon gericht. En zoals ik toen ook al zei spijt het me heel erg dat discussies (te) vaak op zo'n manier worden gevoerd in kerkelijk Nederland.
Bovendien vind ik dat hij deze (terechte, dus dan moet dat ook gezegd kunnen worden) kritiek op een waardige manier uit: "Ik ben er van overtuigd dat ds. A. Vermeij Filippenzen 2:1 en 2 kent, maar ik beleef deze gezindheid helaas niet in zijn schrijfstijl."
Dit staat dus tegenover de uitspraak van ds. Vermeij: ""Kennelijk is ds. Maritz niet op de hoogte van de gelijkenis van de verloren zoon uit Lukas 15"
In tegenstelling tot wat Erasmiaan beweert, is dit niet 'oog om oog, tand om tand'. Ds. Maritz heeft het nota bene over de schrijfstijl - dat is niet de persoon! Ik kan niet anders dan dat waardig noemen na een brief die op de persoon is gericht.
En dit is nu precies hoe de discussie wèl gevoerd zou moeten worden in kerkelijk Nederland. Scherp, maar personen en opvattingen gescheiden houdend. Als we dat nuanceverschil niet zien, heb ik weinig hoop voor de discussie.

Ik krijg eerder het idee dat ds. Maritz tegenwoordig als een rode lap voor een stier werkt. Ik ben helemaal niet zo pro-heartcry (want dat schijn je gelijk te moeten zijn als je dit waardig reageren noemt). Maar wat deze brief ten opzichte van die van ds. Vermeij betreft, moet ik ds. Maritz helemaal gelijk geven.
Ik heb het dan niet over inhoudelijk, maar zie dat die discussie gelukkig ook is gestart.
Grace

Bericht door Grace »

Afgewezen schreef:
parsifal schreef:
Het punt wat gemaakt werd is het systematische. Zo van: alles en altijd op dezelfde manier. Hoe zit dat dan bij Zacheüs en vele andere voorbeelden in de Bijbel die niet zo heel veel vooraf meemaken? Zovelen mensen er zijn, zovelen (soorten) bekeringen zijn er. Het is geen systeem. Wat de één van voren leert, leert de ander van achteren.

Natuurlijk gaat alleen iemand naar Christus als hij 'ziek' is. Gods Woord leert echter dat iedereen ziek is en dood ligt in de misdaden. Of je het beseft of niet. Maar in onze gezindte komen we heel veel mensen tegen die daarover ontwaakt zijn en nog steeds zich afvragen: heb ik nou echt wel wat vooraf om naar Christus te vluchten. En zit dat diep genoeg?

En dan zie je dat dit in de praktijk een voorwaardelijk evangelie wordt.
Willem

Bericht door Willem »

Jongere schreef:In tegenstelling tot wat Erasmiaan beweert, is dit niet 'oog om oog, tand om tand'. Ds. Maritz heeft het nota bene over de schrijfstijl - dat is niet de persoon!....
En met een dergelijke conclusie heb ik dus echt ontzettend veel moeite. Men bemerkt - in gesprekken - idd dat het disqualificeren van de opponent op andere dan inhoudelijke gronden zowel aan zendende als aan ontvangende zijde een uitermate belemmerende factor is die de inhoud vaak vertroebeld of gekleurd weergeeft.
Maar ik vind het onterecht om waardeoordelen te hechten of iemand zich daar minder of meer schuldig aan maakt op grond van het subtieler beheersen van de debatregels die - in bepaalde kringen - gelden bij het uitten van kritiek. Dit onderscheid hier maken is m.i. een "laboratorium" beschouwing.
Laatst gewijzigd door Willem op 16 aug 2011, 11:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Democritus

Bericht door Democritus »

Ik heb het artikel van Ds Vermeij niet gelezen. Maar als ik onderstaand artikel lees zie ik weinigs onoorbaars.
Ik verbaas me regelmatig over de hardheid, scherpheid en veroordelende gezindheid waarmee predikanten in Nederland - zonder goed geïnformeerd te zijn of kennis genomen te hebben van het hele verband waarin dingen gezegd zijn - andere predikanten kunnen veroordelen en zelfs durven te waarschuwen tegen hen.

Hier geeft iemand een mening hoe zaken ervaren worden. Het is iemand die regelmatig (reeds jaren) in Nederland is en die zeker met scherp van diverse zijden onder vuur is genomen. Waarbij hij de terechte aantekening maakt dat er vaak zonder goede en volledige informatie wordt geschoten zo niet afgeschoten. Oftewel er wordt terecht op hoor en wederhoor aangedrongen. Dan is het inderdaad kwalijk om iemand een sticker op te plakken en in een hoek te zetten. Met vaak alleen als doel en zeker tot gevolg dat er een karikatuur wordt geschetst. Door vervolgens tegen die karikatuur ten strijden te trekken.

Ik dacht dat er ook nog ergens in de HC staat dat wij juist het goed gerucht van de ander moeten voorstaan.
Samenvattend geeft iemand hier een analyse vanuit eigen ervaring die de plank niet misslaat. Het is mijns inziens geen oordeel maar een constatering...die zeker ter harte mag worden genomen.
De Schrift is duidelijk dat we alleen door geloof gerechtvaardigd worden. We worden niet door zondeovertuiging of zondebelijdenis gered. In mijn boodschap op de Heart Cry conferentie heb ik uitgelegd dat zondeovertuiging en zondebelijdenis geen aparte gebeurtenissen zijn die plaats moeten vinden voor je tot geloof kunt komen. In mijn preek op de conferentie heb ik benadrukt dat de Schrift niet leert dat we eerst gedurende een lange tijd een bepaalde mate van berouw over onze zonde moeten beleven en hier een tijd lang onder gebukt moeten gaan, voor we tot geloof kunnen komen. De vraag is dan namelijk hoeveel zondeovertuiging en welke mate van zondebelijdenis genoeg is?!

Vervolgens een uitleg hoe het wel bedoeld is en hoe de visie van deze predikant is. Volgens mij ook een visie waar wij ons in kunnen vinden. Als ds Vermeij (nogmaals ik ken het artikel niet) eerst om toelichting had gevraagd aan Ds Maritz en hij dit antwoord gekregen had....was dan het artikel nog naar he RD gestuurd?
Ik begrijp niet dat een gereformeerde predikant een andere gereformeerde predikant zo kan beledigen door te beweren dat hij het verhaal van de verloren zoon niet kent en begrijpt. Het is overigens opmerkelijk dat de verloren zoon nog niet eens helemaal klaar is met het belijden van zijn zonden (zoals hij had voorgenomen), toen hij volledig door zijn vader omhelsd en ontvangen werd.
Volgens mij is er aan dit deel ook niets onoorbaars. Iemand mag toch zijn verbazing en pijn uit spreken als deze zich beledigd voelt?
Begrijp me goed: ik belijd ook van harte dat het ware geloof zondeovertuiging en zondebelijdenis insluit. Maar ons berouw redt ons niet. Je kunt zelfs tot berouw komen en je zonden belijden zonder te vertrouwen op Christus offer aan het kruis tot vergeving, en daardoor alsnog verloren gaan. Het Griekse woord -dia- in Romeinen 3:25 laat ons duidelijk zien dat geloof slechts het kanaal is waardoor we verzoening ontvangen.
Zondebesef en zondebelijdenis zijn meer een vrucht van geloof in plaats van een voorwaarde van het ware geloof. De kennis van hoe groot onze zonde en ellende is, is geen voorafgaande fase die na een bepaalde tijd opgevolgd wordt door geloof als de volgende stap. Dat vindt gelijktijdig plaats omdat zondeovertuiging geen voorwaarde voor geloof is, maar een vrucht ervan. De droefheid naar God, zoals verwoord in 2 Korinthe 7:10, is ook een vrucht van het geloof, want hoe zullen zij Hem aanroepen in Welken zij niet geloofd hebben? (Romeinen 10:13-14).
Weer een duidelijke uitleg.... Ik ga even niet in op de theologische discussie maar benader dit als een duiding van ds Maritz hoe zaken bedoeld zijn.
In Zuid-Afrika zijn wij gewend om in liefde over deze facetten van geloof met elkaar te spreken en van gedachte te wisselen, zonder elkaar in hokjes te plaatsen en zodoende elkaar te veroordelen. Moge de Nederlandse Kerk van deze koude kritische geest verlost worden, want wereldwijd behalen jullie de eerste prijs voor de hyperkritische gezindheid.
Hier veroordeeld hij niemand maar richt zich tot de Nederlandse Kerk..... Het in hokjes plaatsen en veroordelen is inderdaad een gegeven. Blijkbaar springt voor iemand die over de gehele wereld het Woord brengt deze eigenschap in Nederland eruit. Je kan het leuk vinden of niet maar ik ben ook bang dat deze constatering wel eens kan kloppen. Als het niet zo is dan moeten we maar eens afvragen waardoor het beeld blijkbaar wel ontstaat.
Mogen jullie leren om meer te streven naar onderlinge liefde en verdraagzaamheid, terwijl jullie toch bij de zuivere leer blijven. Hieraan zullen zij allen bekennen, dat gij Mijn discipelen zijt, zo gij liefde hebt onder elkander. (Johannes 13:35). Ik ben er van overtuigd dat ds. A. Vermeij Filippenzen 2:1 en 2 kent, maar ik beleef deze gezindheid helaas niet in zijn schrijfstijl.
Ik heb de tekst eens opgezocht:

Nu u door Christus zozeer bemoedigd wordt en liefdevol getroost, nu er onder u zo’n grote verbondenheid met de Geest is, zo veel ontferming en medelijden, 2 maak mij dan volmaakt gelukkig door eensgezind te zijn, één in liefde, één in streven, één van geest.

Maak zelf maar de eindconclusie op, degene die het artikel van Ds van der Meij hebben gelezen. Voldoet het artikel hieraan? Zo nee is het dan vreemd dat Ds Maritz het artikel ervaart zoals hij weergeeft? Mag hij daar dan niet op reageren? Hij valt m.i. nergens Ds Vermeij op de persoon aan....maar wel zijn schrijfstijl en wijze van handelen.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Grace schreef:Natuurlijk gaat alleen iemand naar Christus als hij 'ziek' is. Gods Woord leert echter dat iedereen ziek is en dood ligt in de misdaden. Of je het beseft of niet. Maar in onze gezindte komen we heel veel mensen tegen die daarover ontwaakt zijn en nog steeds zich afvragen: heb ik nou echt wel wat vooraf om naar Christus te vluchten. En zit dat diep genoeg?

En dan zie je dat dit in de praktijk een voorwaardelijk evangelie wordt.
Ik begrijp ook wel dat daar het pijnpunt zit waar ds. Maritz tegen wil waarschuwen. Alleen moet je oppassen met het badwater het kind niet weg te gooien. Inderdaad kan het een klip zijn waar mensen - soms voor jaren - op vastlopen: heb ik wel genoeg zondekennis? Zulke mensen moeten inderdaad rechtstreeks op Christus worden gewezen, en niet via de omweg 'eerst dit... dan pas...' Maar als zo iemand waarlijk tot Christus komt, door de werking van de Heilige Geest, dan komt hij toch altijd als een vernederde zondaar. 'k Geloof dat dat de Bijbelse lijn is: kijk naar de bekeringsprofetieën in het OT, kijk naar wat de Heere Jezus leert bij de gelijkenis van de farizeeër en de tollenaar (wie zichzelf verhoogt, zal vernederd worden, maar wie zichzelf vernedert, zal verhoogd worden), naar wat Hij ons leert bij de genezing van de blindgeborene (wie ziet, moet blind worden, en wie blind is, zal gaan zien).
Dat dit niet altijd expliciet in alle Bijbelse bekeringsvoorbeelden beschreven staat, doet daaraan niets af of toe.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 16 aug 2011, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie