Stichting Heartcry

Erasmiaan

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:
Erasmiaan schreef:
Jongere schreef:
Erasmiaan schreef:Als het in Zuid-Afrika zo goed is, blijf daar dan. Gelukkig zijn ze daar niet zo "hyperkritisch gezind"...
Als dit je enige reactie is op een - mijns inziens - waardige reactie van ds. Maritz, is dat wel teleurstellend. "Waarom komt u ons hinderen?"

Destijds merkte ik ook op dat de toon van de brief van ds Vermeij me erg teleurstelde. Ik kan met deze brief op dat punt dan ook helemaal instemmen. En verbaas me waarom het niet in het RD is geplaatst.
Ik vind hem niet zo waardig, nogal uit de hoogte, eerlijk gezegd. Het komt eigenlijk hier op neer: Kerkelijk Nederland
- plaatst elkaar in hokjes;
- veroordeelt elkaar (zodoende);
- heeft een koude kritische geest;
- heeft wereldwijd de eerste prijs voor hyperkritische gezindheid (dat bepaalt hij).
Vind je dan niet dat het wel aardig klopt? Laten we eerst maar eens in de spiegel kijken voordat we wat zeggen.
Ja, dat had hij wel eens kunnen doen, ja.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:
Jongere schreef:
Erasmiaan schreef:Als het in Zuid-Afrika zo goed is, blijf daar dan. Gelukkig zijn ze daar niet zo "hyperkritisch gezind"...
Als dit je enige reactie is op een - mijns inziens - waardige reactie van ds. Maritz, is dat wel teleurstellend. "Waarom komt u ons hinderen?"

Destijds merkte ik ook op dat de toon van de brief van ds Vermeij me erg teleurstelde. Ik kan met deze brief op dat punt dan ook helemaal instemmen. En verbaas me waarom het niet in het RD is geplaatst.
Ik vind hem niet zo waardig, nogal uit de hoogte, eerlijk gezegd. Het komt eigenlijk hier op neer: Kerkelijk Nederland
- heeft wereldwijd de eerste prijs voor hyperkritische gezindheid (dat bepaalt hij).
Precies.
En wat hij kerkelijk Nederland verwijt, namelijk elkaar veroordelend, daar doet hij zelf naar hartenlust aan mee. Ik kan me wel voorstellen, dat het RD dat soort berichten niet plaatst.
Na drie keer lezen begrijp ik nog steeds niet dat jullie dit een waardige reactie durven noemen.
Hansie

Bericht door Hansie »

Misschien moeten een aantal mensen in hun vakantie eens wat meer de mensen in dat andere land gaan ontmoeten en ''vergelijken''.
De laatste reactie voegt de daad perfect bij het woord, wat deze dominee heeft gesproken.
Hij heeft m.i. volkomen gelijk.
Grace

Bericht door Grace »

Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:
Jongere schreef:

Precies.
En wat hij kerkelijk Nederland verwijt, namelijk elkaar veroordelend, daar doet hij zelf naar hartenlust aan mee. Ik kan me wel voorstellen, dat het RD dat soort berichten niet plaatst.
Na drie keer lezen begrijp ik nog steeds niet dat jullie dit een waardige reactie durven noemen.
Noem eens wat namen en feiten dan. Welke dominee of kerk heeft hij veroordeeld?
Hansie

Bericht door Hansie »

Nou Tiberius, Ik kan je met zekerheid vertellen, dat er geen enkel land is waar zelfs de bevindelijke gereformeerden nog zijn op te delen in zo veel verschillende mini-denominaties.
Ook drama's en gemuggezift over onbelangrijke zaken als rokjes en legging komen in geen andere christelijke landen voor.EN tenslotte is het nederklandse(!)woord Apartheid een schandvlek in de wereld (geworden)
Verder niet kerkelijk, maar maatschappelijk, zijn nederlanders niet gezagsgetrouw. Kijk eens hoeveel mensen er niet door rood rijden en lopen, de belasting ontduiken, etc etc.
Over uitzonderingen niet gesproken natuurlijk, maar de reputatie van gierigheid en ''handelsvolkje" kennen we wel, he?Er is toch niets mis met een beetje zelfconfrontatie?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Grace schreef:Noem eens wat namen en feiten dan. Welke dominee of kerk heeft hij veroordeeld?
In ieder geval ds. Vermeij, want naar aanleiding van zijn reactie haalt hij zo fel uit. En verder deugt er eigenlijk weinig van de kerk in Nederland. En dat is misschien wel zo. Maar dat zeg je niet zo. Want nu ontbreekt bij hem precies wat hij ds. Vermeij verwijt. Dit lijkt een beetje op: if you beat me, I'll beat you ten times harder.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hansie schreef:Nou Tiberius, Ik kan je met zekerheid vertellen, dat er geen enkel land is waar zelfs de bevindelijke gereformeerden nog zijn op te delen in zo veel verschillende mini-denominaties.
Ook drama's en gemuggezift over onbelangrijke zaken als rokjes en legging komen in geen andere christelijke landen voor.EN tenslotte is het nederklandse(!)woord Apartheid een schandvlek in de wereld (geworden)
Verder niet kerkelijk, maar maatschappelijk, zijn nederlanders niet gezagsgetrouw. Kijk eens hoeveel mensen er niet door rood rijden en lopen, de belasting ontduiken, etc etc.
Over uitzonderingen niet gesproken natuurlijk, maar de reputatie van gierigheid en ''handelsvolkje" kennen we wel, he?Er is toch niets mis met een beetje zelfconfrontatie?
Wat dat betreft is het in Zuid Afrika inderdaad een stuk beter toeven...
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik dacht dat er niet op de persoon gespeeld mocht worden. Waarom wordt de reactie van Ds Maritz niet gewoon inhoudelijk besproken (en de eventuelen steken die je voelt gewoon genegeerd, of met een niet sarcastische toon besproken)?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Grace

Bericht door Grace »

Erasmiaan schreef:
Grace schreef:Noem eens wat namen en feiten dan. Welke dominee of kerk heeft hij veroordeeld?
In ieder geval ds. Vermeij, want naar aanleiding van zijn reactie haalt hij zo fel uit. En verder deugt er eigenlijk weinig van de kerk in Nederland. En dat is misschien wel zo. Maar dat zeg je niet zo. Want nu ontbreekt bij hem precies wat hij ds. Vermeij verwijt. Dit lijkt een beetje op: if you beat me, I'll beat you ten times harder.
:nonnon
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:
Jongere schreef:

Precies.
De reactie is net zo waardig als die van Ds. Vermeij, die hetzelfde doet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:De reactie is net zo waardig als die van Ds. Vermeij, die hetzelfde doet.
Die reactie was ik ook niet zo van onder de indruk.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Mister schreef:De reactie is net zo waardig als die van Ds. Vermeij, die hetzelfde doet.
Die reactie was ik ook niet zo van onder de indruk.
Dat lijkt me dan ook logisch ja ;)
helma

Bericht door helma »

ik vind het toch wel heel apart dat de ene dominee een andere predikant mag aanvallen in het RD en dat er dan vervolgens geen reactie van betreffende predikant geplaatst wordt.
Niet helemaal eerlijk. (of helemaal niet eerlijk eigenlijk....)

@ Erasmiaan; je reactie vind ik niet sympathiek.
Hansie

Bericht door Hansie »

Tiberius schreef:
Hansie schreef:Nou Tiberius, Ik kan je met zekerheid vertellen, dat er geen enkel land is waar zelfs de bevindelijke gereformeerden nog zijn op te delen in zo veel verschillende mini-denominaties.
Wat dat betreft is het in Zuid Afrika inderdaad een stuk beter toeven...
Ja, dat klopt, want ondanks alle reden tot wantrouwen en vijandschap, is het verzoeningsklimaat er tot heel veel in staat geweest)
Een partij zoals PVV is er niet, en sinds Apartheid dus weer terug is naar de geboortegrond van Hendrik Verwoerd, is het er inderdaad beter toeven.:-)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

@Helma: Welke? In mijn eerste reactie herhaal ik eigenlijk alleen wat ds. Maritz zegt. In mijn tweede post geef ik daar een reactie op.
Plaats reactie