

Dat zou kunnen. Volgens mij is het alleen sinds de tijd dat de Germanen weer invloed in ons land hadden uit de Nederlandse taal verdwenenTiberius schreef:Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik dacht wel eens gehoord te hebben, dat het woord verachteren eigenlijk een germanisme is, dat via Heb 12:15 in de Nederlandse taal terecht gekomen is.Marnix schreef:De woordkeuze van de SV is ook niet zo geweldig, want we zijn al een poos aan het discussiëren wat de betekenis eigenlijk is.... en de Van Dale en encyclopedieën kunnen het antwoord ook niet geven.
Als het in Zuid-Afrika zo goed is, blijf daar dan. Gelukkig zijn ze daar niet zo "hyperkritisch gezind"...Grace schreef:Berouw is vrucht van geloof...
(Reactie van Ds. Etienne Maritz op ingezonden brief van Ds. A. Vermeij in het RD)
Helaas is het ons niet gelukt om het onderstaande stuk te plaatsen in het Reformatorisch Dagblad. Vandaar dat we het op deze manier onder uw aandacht willen brengen.
Ik verbaas me regelmatig over de hardheid, scherpheid en veroordelende gezindheid waarmee predikanten in Nederland - zonder goed geïnformeerd te zijn of kennis genomen te hebben van het hele verband waarin dingen gezegd zijn - andere predikanten kunnen veroordelen en zelfs durven te waarschuwen tegen hen.
De Schrift is duidelijk dat we alleen door geloof gerechtvaardigd worden. We worden niet door zondeovertuiging of zondebelijdenis gered. In mijn boodschap op de Heart Cry conferentie heb ik uitgelegd dat zondeovertuiging en zondebelijdenis geen aparte gebeurtenissen zijn die plaats moeten vinden voor je tot geloof kunt komen. In mijn preek op de conferentie heb ik benadrukt dat de Schrift niet leert dat we eerst gedurende een lange tijd een bepaalde mate van berouw over onze zonde moeten beleven en hier een tijd lang onder gebukt moeten gaan, voor we tot geloof kunnen komen. De vraag is dan namelijk hoeveel zondeovertuiging en welke mate van zondebelijdenis genoeg is?!
Ik begrijp niet dat een gereformeerde predikant een andere gereformeerde predikant zo kan beledigen door te beweren dat hij het verhaal van de verloren zoon niet kent en begrijpt. Het is overigens opmerkelijk dat de verloren zoon nog niet eens helemaal klaar is met het belijden van zijn zonden (zoals hij had voorgenomen), toen hij volledig door zijn vader omhelsd en ontvangen werd.
Begrijp me goed: ik belijd ook van harte dat het ware geloof zondeovertuiging en zondebelijdenis insluit. Maar ons berouw redt ons niet. Je kunt zelfs tot berouw komen en je zonden belijden zonder te vertrouwen op Christus offer aan het kruis tot vergeving, en daardoor alsnog verloren gaan. Het Griekse woord -dia- in Romeinen 3:25 laat ons duidelijk zien dat geloof slechts het kanaal is waardoor we verzoening ontvangen.
Zondebesef en zondebelijdenis zijn meer een vrucht van geloof in plaats van een voorwaarde van het ware geloof. De kennis van hoe groot onze zonde en ellende is, is geen voorafgaande fase die na een bepaalde tijd opgevolgd wordt door geloof als de volgende stap. Dat vindt gelijktijdig plaats omdat zondeovertuiging geen voorwaarde voor geloof is, maar een vrucht ervan. De droefheid naar God, zoals verwoord in 2 Korinthe 7:10, is ook een vrucht van het geloof, want hoe zullen zij Hem aanroepen in Welken zij niet geloofd hebben? (Romeinen 10:13-14).
In Zuid-Afrika zijn wij gewend om in liefde over deze facetten van geloof met elkaar te spreken en van gedachte te wisselen, zonder elkaar in hokjes te plaatsen en zodoende elkaar te veroordelen. Moge de Nederlandse Kerk van deze koude kritische geest verlost worden, want wereldwijd behalen jullie de eerste prijs voor de hyperkritische gezindheid.
Mogen jullie leren om meer te streven naar onderlinge liefde en verdraagzaamheid, terwijl jullie toch bij de zuivere leer blijven. Hieraan zullen zij allen bekennen, dat gij Mijn discipelen zijt, zo gij liefde hebt onder elkander. (Johannes 13:35). Ik ben er van overtuigd dat ds. A. Vermeij Filippenzen 2:1 en 2 kent, maar ik beleef deze gezindheid helaas niet in zijn schrijfstijl.
Met vriendelijke groet, Ds. Etienne Maritz
(uit de nieuwsbrief van Heart Cry, augustus 2011)
Als dit je enige reactie is op een - mijns inziens - waardige reactie van ds. Maritz, is dat wel teleurstellend. "Waarom komt u ons hinderen?"Erasmiaan schreef:Als het in Zuid-Afrika zo goed is, blijf daar dan. Gelukkig zijn ze daar niet zo "hyperkritisch gezind"...
Zolang hij dit soort stukken schrijft kan hij beter hier blijven hoor.Erasmiaan schreef:Als het in Zuid-Afrika zo goed is, blijf daar dan. Gelukkig zijn ze daar niet zo "hyperkritisch gezind"...Grace schreef:Berouw is vrucht van geloof...
(Reactie van Ds. Etienne Maritz op ingezonden brief van Ds. A. Vermeij in het RD)
Helaas is het ons niet gelukt om het onderstaande stuk te plaatsen in het Reformatorisch Dagblad. Vandaar dat we het op deze manier onder uw aandacht willen brengen.
Ik verbaas me regelmatig over de hardheid, scherpheid en veroordelende gezindheid waarmee predikanten in Nederland - zonder goed geïnformeerd te zijn of kennis genomen te hebben van het hele verband waarin dingen gezegd zijn - andere predikanten kunnen veroordelen en zelfs durven te waarschuwen tegen hen.
De Schrift is duidelijk dat we alleen door geloof gerechtvaardigd worden. We worden niet door zondeovertuiging of zondebelijdenis gered. In mijn boodschap op de Heart Cry conferentie heb ik uitgelegd dat zondeovertuiging en zondebelijdenis geen aparte gebeurtenissen zijn die plaats moeten vinden voor je tot geloof kunt komen. In mijn preek op de conferentie heb ik benadrukt dat de Schrift niet leert dat we eerst gedurende een lange tijd een bepaalde mate van berouw over onze zonde moeten beleven en hier een tijd lang onder gebukt moeten gaan, voor we tot geloof kunnen komen. De vraag is dan namelijk hoeveel zondeovertuiging en welke mate van zondebelijdenis genoeg is?!
Ik begrijp niet dat een gereformeerde predikant een andere gereformeerde predikant zo kan beledigen door te beweren dat hij het verhaal van de verloren zoon niet kent en begrijpt. Het is overigens opmerkelijk dat de verloren zoon nog niet eens helemaal klaar is met het belijden van zijn zonden (zoals hij had voorgenomen), toen hij volledig door zijn vader omhelsd en ontvangen werd.
Begrijp me goed: ik belijd ook van harte dat het ware geloof zondeovertuiging en zondebelijdenis insluit. Maar ons berouw redt ons niet. Je kunt zelfs tot berouw komen en je zonden belijden zonder te vertrouwen op Christus offer aan het kruis tot vergeving, en daardoor alsnog verloren gaan. Het Griekse woord -dia- in Romeinen 3:25 laat ons duidelijk zien dat geloof slechts het kanaal is waardoor we verzoening ontvangen.
Zondebesef en zondebelijdenis zijn meer een vrucht van geloof in plaats van een voorwaarde van het ware geloof. De kennis van hoe groot onze zonde en ellende is, is geen voorafgaande fase die na een bepaalde tijd opgevolgd wordt door geloof als de volgende stap. Dat vindt gelijktijdig plaats omdat zondeovertuiging geen voorwaarde voor geloof is, maar een vrucht ervan. De droefheid naar God, zoals verwoord in 2 Korinthe 7:10, is ook een vrucht van het geloof, want hoe zullen zij Hem aanroepen in Welken zij niet geloofd hebben? (Romeinen 10:13-14).
In Zuid-Afrika zijn wij gewend om in liefde over deze facetten van geloof met elkaar te spreken en van gedachte te wisselen, zonder elkaar in hokjes te plaatsen en zodoende elkaar te veroordelen. Moge de Nederlandse Kerk van deze koude kritische geest verlost worden, want wereldwijd behalen jullie de eerste prijs voor de hyperkritische gezindheid.
Mogen jullie leren om meer te streven naar onderlinge liefde en verdraagzaamheid, terwijl jullie toch bij de zuivere leer blijven. Hieraan zullen zij allen bekennen, dat gij Mijn discipelen zijt, zo gij liefde hebt onder elkander. (Johannes 13:35). Ik ben er van overtuigd dat ds. A. Vermeij Filippenzen 2:1 en 2 kent, maar ik beleef deze gezindheid helaas niet in zijn schrijfstijl.
Met vriendelijke groet, Ds. Etienne Maritz
(uit de nieuwsbrief van Heart Cry, augustus 2011)
Er is op een gegeven moment een termijn verstreken. Daarna kun je niet meer reageren heb ik begrepen.Jongere schreef:Als dit je enige reactie is op een - mijns inziens - waardige reactie van ds. Maritz, is dat wel teleurstellend. "Waarom komt u ons hinderen?"Erasmiaan schreef:Als het in Zuid-Afrika zo goed is, blijf daar dan. Gelukkig zijn ze daar niet zo "hyperkritisch gezind"...
Destijds merkte ik ook op dat de toon van de brief van ds Vermeij me erg teleurstelde. Ik kan met deze brief op dat punt dan ook helemaal instemmen. En verbaas me waarom het niet in het RD is geplaatst.
Ik vind hem niet zo waardig, nogal uit de hoogte, eerlijk gezegd. Het komt eigenlijk hier op neer: Kerkelijk NederlandJongere schreef:Als dit je enige reactie is op een - mijns inziens - waardige reactie van ds. Maritz, is dat wel teleurstellend. "Waarom komt u ons hinderen?"Erasmiaan schreef:Als het in Zuid-Afrika zo goed is, blijf daar dan. Gelukkig zijn ze daar niet zo "hyperkritisch gezind"...
Destijds merkte ik ook op dat de toon van de brief van ds Vermeij me erg teleurstelde. Ik kan met deze brief op dat punt dan ook helemaal instemmen. En verbaas me waarom het niet in het RD is geplaatst.
Vind je dan niet dat het wel aardig klopt? Laten we eerst maar eens in de spiegel kijken voordat we wat zeggen.Erasmiaan schreef:Ik vind hem niet zo waardig, nogal uit de hoogte, eerlijk gezegd. Het komt eigenlijk hier op neer: Kerkelijk NederlandJongere schreef:Als dit je enige reactie is op een - mijns inziens - waardige reactie van ds. Maritz, is dat wel teleurstellend. "Waarom komt u ons hinderen?"Erasmiaan schreef:Als het in Zuid-Afrika zo goed is, blijf daar dan. Gelukkig zijn ze daar niet zo "hyperkritisch gezind"...
Destijds merkte ik ook op dat de toon van de brief van ds Vermeij me erg teleurstelde. Ik kan met deze brief op dat punt dan ook helemaal instemmen. En verbaas me waarom het niet in het RD is geplaatst.
- plaatst elkaar in hokjes;
- veroordeelt elkaar (zodoende);
- heeft een koude kritische geest;
- heeft wereldwijd de eerste prijs voor hyperkritische gezindheid (dat bepaalt hij).
Daarin heeft hij misschien ook wel gelijk.Erasmiaan schreef:Ik vind hem niet zo waardig, nogal uit de hoogte, eerlijk gezegd. Het komt eigenlijk hier op neer: Kerkelijk NederlandJongere schreef:Als dit je enige reactie is op een - mijns inziens - waardige reactie van ds. Maritz, is dat wel teleurstellend. "Waarom komt u ons hinderen?"Erasmiaan schreef:Als het in Zuid-Afrika zo goed is, blijf daar dan. Gelukkig zijn ze daar niet zo "hyperkritisch gezind"...
Destijds merkte ik ook op dat de toon van de brief van ds Vermeij me erg teleurstelde. Ik kan met deze brief op dat punt dan ook helemaal instemmen. En verbaas me waarom het niet in het RD is geplaatst.
- plaatst elkaar in hokjes;
- veroordeelt elkaar (zodoende);
- heeft een koude kritische geest;
- heeft wereldwijd de eerste prijs voor hyperkritische gezindheid (dat bepaalt hij).
Ik ben het met hem eens.Erasmiaan schreef:Ik vind hem niet zo waardig, nogal uit de hoogte, eerlijk gezegd. Het komt eigenlijk hier op neer: Kerkelijk Nederland
- plaatst elkaar in hokjes;
- veroordeelt elkaar (zodoende);
- heeft een koude kritische geest;
- heeft wereldwijd de eerste prijs voor hyperkritische gezindheid (dat bepaalt hij).
Een van de spelregels van rubriek ingezonden brieven is dat men niet kan reageren op ingezonden brieven van anderen. (Dat kan dus wel, maar dan wordt de brief niet geplaatst).Jongere schreef:Als dit je enige reactie is op een - mijns inziens - waardige reactie van ds. Maritz, is dat wel teleurstellend. "Waarom komt u ons hinderen?"Erasmiaan schreef:Als het in Zuid-Afrika zo goed is, blijf daar dan. Gelukkig zijn ze daar niet zo "hyperkritisch gezind"...
Destijds merkte ik ook op dat de toon van de brief van ds Vermeij me erg teleurstelde. Ik kan met deze brief op dat punt dan ook helemaal instemmen. En verbaas me waarom het niet in het RD is geplaatst.