Kerknieuws

Ditbenik
Inactief

Re: Kerknieuws

Bericht door Ditbenik »

Ons kerkblad (Bulletin) is digitaal en wordt wekelijks op donderdagavond toegezonden aan alle gemeenteleden. Er zijn een stuk of 7 adressen van mensen die geen internet hebben. Daarvoor staat een postbakje in de hal van de kerk. Er is 1 mevrouw die niet meer naar de kerk kan en geen internet heeft. Zij krijgt een exemplaar per post.

Onderlinge band? Gemeente ben je niet alleen op zondag maar ook door de week. Het is een bijbelse opdracht samen het Woord te onderzoeken maar ook naar elkaar om te zien. Dat heeft niets te maken met links of recht, sociaal of goede werken maar met wat de Heere van ons vraagt. Een band in de gemeente ontstaat ook alleen door het Woord. Waar het Woord beslag legt op de gemeente, op gezinnen en in harten, ontstaat een verbondenheid die uniek is. Dat is niet gebaseerd op sympathie of klik, maar dat is een familieband. Waar mensen het eigendom van Christus geworden zijn, maken ze deel uit van Zijn huisgezin.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Het lijkt soms zo ja... De linkse kerken hier zijn meer sociale gemeenschappen dan kerkelijke gemeenten.
Op zich is dat helemaal niet verkeerd. Maar de 'goede werken' moeten toch niet de kern en zo het echte kerk-zijn uit het oog verliezen. Opvallend is ook hoe in deze gemeenten geëxperimenteerd wordt met de liturgie, en waar zelfs niet-christelijke elementen worden overgenomen. Popmuziek-geweld is er niet vreemd, evenals film. video, drama... Nee dat vind ik echt kerk-onwaardig. Zelf kan ik niet anders zien dan dat deze geloofsgemeenshappen de naam Kerk niet meer waard zijn.
Zo mag je niet oordelen. Of je het er nou mee eens bent of niet, daar waar mensen in georganiseerd verband bijeen komen rondom Gods woord is sprake van een kerkelijke gemeenschap.
Als je zo hoogmoedig bent om dat geen kerk meer te willen noemen, enkel omdat ze bepaalde liturgische gewoonten hebben die de jouwe niet zijn, dan ben je verkeerd bezig. Je vormt je eigen definitie van kerk en schrijft iedereen af die niet aan jóuw invulling van het begrip kerk voldoet. Als je consequent wilt zijn, schrijf dan ook de zendingsposten van je kerkverband maar af, want daar zingen ze bij trommels en handgeklap.
Het beschuldigende vingertje uitsteken naar iedereen die een beetje anders gelooft dan jij, is een praktijk die beter achterwege kan blijven.
Wie ben ik en wat is mijn huis...
Dat kunnen woorden uit de hoogte zijn.
Onder de schijn van nederigheid.
Ik weet het.
En het is waar, dat is vaak de praktijk.
Maar laten we toch mogen opmerken dat bovenstaande opmerking niet was bedoeld om laag neer te zien op genoemde gemeenschappen.
Ik zei, en dat ik ze de naam van kerk niet waardig achtte. Natuurlijk zal je begrijpen dat ze zichzelf kerk noemen
en dat voor de (nederlandse) wet ook zijn. Evenals de Satanskerken, de Johovah's Getuigen (die het van zichzelf weer niet wille zijn!), enz. Maar aangezien dit forum toch een andere achterban mocht ik toch verwachten dat je begreep waar het over ging? Niet over de juridische naam kerk. Maar laten we ons eens afvragen, of ze voldoen aan de kenmerken die van de kerk worden gegeven. Lees de belijdenisgeschriften eens door.
Misschien kom je dan dingen tegen die je doen begrijpen waarom ik dit opmerkte.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Het lijkt soms zo ja... De linkse kerken hier zijn meer sociale gemeenschappen dan kerkelijke gemeenten.
Op zich is dat helemaal niet verkeerd. Maar de 'goede werken' moeten toch niet de kern en zo het echte kerk-zijn uit het oog verliezen. Opvallend is ook hoe in deze gemeenten geëxperimenteerd wordt met de liturgie, en waar zelfs niet-christelijke elementen worden overgenomen. Popmuziek-geweld is er niet vreemd, evenals film. video, drama... Nee dat vind ik echt kerk-onwaardig. Zelf kan ik niet anders zien dan dat deze geloofsgemeenshappen de naam Kerk niet meer waard zijn.
Zo mag je niet oordelen. Of je het er nou mee eens bent of niet, daar waar mensen in georganiseerd verband bijeen komen rondom Gods woord is sprake van een kerkelijke gemeenschap.
Als je zo hoogmoedig bent om dat geen kerk meer te willen noemen, enkel omdat ze bepaalde liturgische gewoonten hebben die de jouwe niet zijn, dan ben je verkeerd bezig. Je vormt je eigen definitie van kerk en schrijft iedereen af die niet aan jóuw invulling van het begrip kerk voldoet. Als je consequent wilt zijn, schrijf dan ook de zendingsposten van je kerkverband maar af, want daar zingen ze bij trommels en handgeklap.
Het beschuldigende vingertje uitsteken naar iedereen die een beetje anders gelooft dan jij, is een praktijk die beter achterwege kan blijven.
Wie ben ik en wat is mijn huis...
Dat kunnen woorden uit de hoogte zijn.
Onder de schijn van nederigheid.
Ik weet het.
En het is waar, dat is vaak de praktijk.
Maar laten we toch mogen opmerken dat bovenstaande opmerking niet was bedoeld om laag neer te zien op genoemde gemeenschappen.
Ik zei, en dat ik ze de naam van kerk niet waardig achtte. Natuurlijk zal je begrijpen dat ze zichzelf kerk noemen
en dat voor de (nederlandse) wet ook zijn. Evenals de Satanskerken, de Johovah's Getuigen (die het van zichzelf weer niet wille zijn!), enz. Maar aangezien dit forum toch een andere achterban mocht ik toch verwachten dat je begreep waar het over ging? Niet over de juridische naam kerk. Maar laten we ons eens afvragen, of ze voldoen aan de kenmerken die van de kerk worden gegeven. Lees de belijdenisgeschriften eens door.
Misschien kom je dan dingen tegen die je doen begrijpen waarom ik dit opmerkte.
Maar in de kerkelijke gemeente moet toch onderstaande houding aanwezig zijn?
26 En hetzij dat een lid lijdt, zo lijden al de leden mede; hetzij dat een lid verheerlijkt wordt, zo verblijden zich al de leden mede.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Desiree

Bericht door Desiree »

ik snap het wel een beetje. Wij waren ook eens ergens. Het geven aan het goede doel etc. (in een gewone kerkdienst) stond centraal. Mijn man vond het niet fijn en ik moest een beetje lachen... als we maar flink doneerden.. Typisch genoeg, zag je daar bijna geen kerkmensen en als ze er waren, alleen maar oudere mensen. Ik denk niet dat ik daar elke zondag zou willen kerken.. want het gaat toch uiteindelijk om God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Later probeerde ik nog wat herkenning te krijgen in een andere gemeente (ik met m'n eenheid van de kerken visie) maar ik had geen klik. Toen ging ik verdrietig weg. Het gaat niet om ons!!!! het gaat om GOD!

We dienen Hem en door Zijn Liefde elkaar!

Groet,
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

caprice

Bericht door caprice »

Mara schreef:Een vraag over het wekelijkse of maandelijkse kerkkrantje, blaadje.
Hoe vaak verschijnt het ? Wat moet er in staan ?
Ons kerkblaadje verschijnt wekelijks, namelijk landelijk kerkblad 'De Wachter Sions'.
We hebben geen plaatstelijk blad.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
-DIA-

Bericht door -DIA- »

caprice schreef:
Mara schreef:Een vraag over het wekelijkse of maandelijkse kerkkrantje, blaadje.
Hoe vaak verschijnt het ? Wat moet er in staan ?
Ons kerkblaadje verschijnt wekelijks, namelijk landelijk kerkblad 'De Wachter Sions'.
We hebben geen plaatstelijk blad.
Die lees ik ook... Naast de plaatselijke Kerkbode en de Saambinder en her Kerkblad van Oud Gereforneerde Gemeenten in Nederland..
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bastiano

Bericht door Bastiano »

Ik lees de Saambinder, Om Sions Wil en het kerkblad van onze eigen gemeente.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ik lees daarnaast ook nog Protestants Nederland maar ga denk ik mijn abonnement opzeggen. Zelden tref ik er interessante artikelen in aan. Misschien val ik niet onder de doelgroep...
Auto

Bericht door Auto »

Zou dan de eerste fusie dan toch uit onverwachte hoek komen?
Fusie GG en GKV Papoea ligt voor de hand
01-03-2012 10:57 | gewijzigd 01-03-2012 11:03 | Kerkredactie

KAMPERVEEN – „Om hun voortbestaan te waarborgen, ligt het voor de hand dat de GJPI, de kerk op het Indonesische eiland Papoea die is ontstaan uit zendingswerk van de Gereformeerde Gemeenten, en de GGRI-P, de zendingskerk van de gereformeerd vrijgemaakten, op termijn fuseren.”

Dat stelt dr. Gerrit de Graaf. De 31-jarige Kampervener promoveert donderdag aan de Theologische Universiteit in Kampen (Broederweg) op een historisch onderzoek naar de culturele interactie tussen gereformeerd vrijgemaakte zendelingen en Papoea’s.

De promovendus schetst in zijn dissertatie, waarin ook het zendingswerk van de Gereformeerde Gemeenten aan de orde komt, dat er veel overeenkomsten zijn tussen de Gereja Jemaat Protestan di Indonesia (GJPI) en de Gereja-Gereja Reformasi di Indonesia Papua (GGRI-P). Deze overeenkomsten rechtvaardigen samenwerking, stelt hij.

Van de overeenkomsten is men zich op Papoea ook bewust, weet De Graaf, lid van de Gereformeerde Bondsgemeente in Kamperveen. Al in 1996 concludeerden de kerken op een gezamenlijke vergadering dat er slechts „twee kleine verschillen” zijn: de liturgie (in de GGRI-P worden er in de eredienst naast de psalmen ook geestelijke liederen gezongen) en de hoeveelheid deputaatschappen. „Het overige is vooral een feest der herkenning.”

In zijn studie somt De Graaf enkele overeenkomsten op: de tucht wordt in beide kerken streng gehandhaafd, de Drie Formulieren van Enigheid worden als leidend beschouwd, de liturgie is eenvoudig en voor vrouwelijke ambtsdragers is geen plaats.

De wederzijdse herkenning resulteerde er onder meer in dat beide kerken elkaar beschouwen „als de enige twee orthodox-protestantse zendingen op Papoea.” Verder is men aanwezig op elkaars synodes en maakt men dankbaar gebruik van lesmateriaal dat door docenten van beide theologische opleidingen wordt geproduceerd.

Het is opvallend dat over de intensieve samenwerking op Papoea nauwelijks is gecommuniceerd met het thuisfront, stelt De Graaf vast na archiefonderzoek. „Slechts eenmaal valt te lezen hoe de vrijgemaakte zendeling ds. J. Klamer een aantal kruiwagens leent van ds. G. Kuijt (zendingspredikant van de Gereformeerde Gemeenten, red.). Daar blijft het ongeveer bij.”

De historicus verklaart het langdurige stilzwijgen door te wijzen op de Nederlandse situatie: „Samensprekingen tussen beide kerkverbanden in Nederland liggen niet voor de hand. De verbondsvisies vertegenwoordigen uitersten binnen het gereformeerde spectrum.”

Naast genoemde overeenkomsten zijn er overigens ook praktische argumenten die pleiten voor een toekomstige fusie, verklaart De Graaf desgevraagd. Beiden denominaties zijn erg klein. De GJPI en GGRI-P tellen respectievelijk zo’n 11.000 en 8000 leden. De kerken zijn bovendien actief in een marginaal gebied van Papoea en het opleidings­niveau van de leden is laag. „Het is hoogst onwaarschijnlijk dat de beide kerkjes het zonder bekwame leiding lang zelfstandig volhouden. Door een fusie is de kans op voortbestaan aanzienlijk groter.”

Bijkomend voordeel is dat de regio’s waarin de kerken actief zijn, door evangelisatiewerk van de GJPI sinds enige tijd aan elkaar grenzen. Geografisch zijn er daarom ook geen onoverkomelijke belemmeringen meer, aldus De Graaf.

Het Indonesische eiland Papoea telt zo’n 2,8 miljoen inwoners, van wie 1,5 miljoen inheemse Papoea’s. In tegenstelling tot de rest van Indonesië is het overgrote deel van de inwoners van Papoea christen (82 procent), het merendeel protestant. De hoofdstad van de provincie is Jayapura.
freek

Bericht door freek »

Eigenlijk best een wrang artikel. Kerkverbanden die elkaar hier zuur aankijken, blijken in een andere context prima te kunnen samenwerken.
helma

Bericht door helma »

freek schreef:Eigenlijk best een wrang artikel. Kerkverbanden die elkaar hier zuur aankijken, blijken in een andere context prima te kunnen samenwerken.
buiten de grenzen zijn de grenzen altijd wat minder groot.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

freek schreef:Eigenlijk best een wrang artikel. Kerkverbanden die elkaar hier zuur aankijken, blijken in een andere context prima te kunnen samenwerken.
Een gerespecteerd predikant uit de rechterflank van de gereformeerde gezindte heeft eens opgemerkt: "Als het maar lang genoeg geleden is, of ver genoeg weg is, zijn ze uiteindelijk allemaal in de hemel....;) "
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik vraag me af in hoeverre dat "prima samenwerken" door de beide kerkverbanden beaamd wordt. Voor een buitenstaander is het makkelijk zeggen "die kunnen wel samenwerken, daar zit haast geen verschil tussen".
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
Ik vraag me af in hoeverre dat "prima samenwerken" door de beide kerkverbanden beaamd wordt. Voor een buitenstaander is het makkelijk zeggen "die kunnen wel samenwerken, daar zit haast geen verschil tussen".
Insiders bevestigen de goede band tussen de beide kerkverbanden op Papua.
Het is ook niet nieuw.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:Insiders bevestigen de goede band tussen de beide kerkverbanden op Papua.
We zullen het ongetwijfeld vanavond of morgenavond gaan lezen op de opiniepagina's van ons moederblad. :)
Gesloten