Fjodor schreef:Tiberius schreef:Fjodor schreef:Pff, beste mensen, van Tiberius wordt ik ook niet veel wijzer dan dat hij me doordat hij ze gaat opzoeken de mogelijkheid tot het verkrijgen van de verwijsteksten in de marge van de NGB geeft. Die zouden dan de min of meer directe of indirecte bijbelse fundering voor de scheiding van de ambten moeten geven.
Tjonge, beste Fjodor, je bent niet zo vriendelijk over/tegen me.
Nee, en terecht, volgens mij...
Nee, zowel onterecht als ongepast.
Op de persoon spelen wordt sowieso zelden gewaardeerd, o.a. omdat je de intenties van zo iemand al snel verkeerd beoordeeld. Zo ook in dit geval, getuige je reactie.
Fjodor schreef:Tiberius schreef:Fjodor schreef:En wie dat twijfelen probeert te bestrijden met een greep naar de belijdenis, zonder die belijdenis vanuit te bijbel te rechtvaardigen, die heeft nooit begrepen wat het sola scriptura inhoudt.
Dat denk ik wel hoor, gezien de belijdenisgeschriften op het Woord gefundeerd zijn.
Tja, ik denk dat Rome dit ook zei..
Nee, dat is een misvatting.
Rome leert dat de Godsopenbaring doorgaat, ook na het afsluiten wat wij de canon noemt.
Zoals wij belijden, dat het Oude Testament gelezen moet worden in het licht van het Nieuwe Testament, zo stelt Rome, dat de hele Bijbel gelezen moet worden in het licht van de (in hun optiek) voortschrijdende Godsopenbaring. Deze Godsopenbaring wordt gedaan aan de paus en is volgens hen daarmee superieur aan de Bijbel.
De tegenoverliggende klip is die van het eenzijdig-Bijbelse of biblicisme, wat je hier op het forum nog al eens tegenkomt. (Of men dat nu werkelijk aanhangt of veroorzaakt wordt door de op internet beperkte manier van communiceren, is mij niet helemaal duidelijk.)
Biblicisme is (zoals eerder in dit topic ook al gezegd) wanneer men zich alleen op de Bijbel wil beroepen met negeren van de belijdenis. Hierbij doet men dus alsof de Bijbel een dogmatisch of juridisch wetboek is, waar je artikel na artikel kan oplepelen. Men beseft niet, dat de leer stelselmatig, met inachtname van de hele Schrift, geordend moet worden, en dat is niet de taak van een enkele theoloog (dus zeker niet van de enkele amateur), maar van de kerk, die daarbij geleid wordt door de Heilige Geest.
In de kerkgeschiedenis tref je biblicisme aan bij Erasmus, bij de remonstranten en (in lichte mate) bij de Coccejanen.
De gereformeerde visie (waarin wij wensen te staan) ligt hier min of meer tussenin: de belijdenissen zijn gebouwd op de Schrift. Ze zijn waardevol, omdat ze de leiding van de Heilige Geest bevat met de kerk der eeuwen. Hun gezag is echter afgeleid van het absolute gezag van de Heilige Schrift.
Overigens is het tegen biblicisten vrij lastig te verdedigen, omdat ze de confessie niet accepteren. Dat deed één van de afgevaardigen op de Dordse synode verzuchten, dat de remonstranten nauwelijks te bestrijden waren, omdat ze zich steeds op de Bijbel beriepen. Hun dwaling zit dan ook voornamelijk in de eenzijdigheid.