@Germanicus,
Mijn opmerkingen waren waarschuwend bedoeld naar aanleiding van diverse postings in dit topic, zeker niet alleen naar aanleiding van de postings die ik citeerde. Nu je het mij vraagt, wil ik wel kwijt dat ik jouw opmerkingen over de kerkvaders niet deel. Ik heb wel eens een uitgebreid artikel gelezen van dr. Gill over het eeuwig Zoonschap van Christus en hoe de kerkvaders daarover unaniem geschreven hebben. De enorme eenstemmigheid van alle eeuwen hierover was zeer indrukwekkend. Ik geloof er dan ook niets van dat de gestalte-leer echte steun gehad zou hebben onder kerkvaders.
Wanneer je dr. Van de Beek een mail wilt sturen, neem dan ook mee wat Elbert eerder in dit topic opnam over het Sabellianisme. Ik heb Van de Beek niet uit de eerste hand gelezen, maar wat hier van hem geciteerd is (ik neem aan dat dit klopt), lijkt wel zeer veel op het Sabellianisme. Vraag hem daar dan zijn mening over.
Z.
Drie-eenheid: 3 personen of 3 gestalten?
-
-
Re: Drie-eenheid: 3 personen of 3 gestalten?
Wat betreft je tweede punt: daarover heb ik Van de Beek inderdaad gevraagd. Ben benieuwd!Zonderling schreef:@Germanicus,
Mijn opmerkingen waren waarschuwend bedoeld naar aanleiding van diverse postings in dit topic, zeker niet alleen naar aanleiding van de postings die ik citeerde. Nu je het mij vraagt, wil ik wel kwijt dat ik jouw opmerkingen over de kerkvaders niet deel. Ik heb wel eens een uitgebreid artikel gelezen van dr. Gill over het eeuwig Zoonschap van Christus en hoe de kerkvaders daarover unaniem geschreven hebben. De enorme eenstemmigheid van alle eeuwen hierover was zeer indrukwekkend. Ik geloof er dan ook niets van dat de gestalte-leer echte steun gehad zou hebben onder kerkvaders.
Wanneer je dr. Van de Beek een mail wilt sturen, neem dan ook mee wat Elbert eerder in dit topic opnam over het Sabellianisme. Ik heb Van de Beek niet uit de eerste hand gelezen, maar wat hier van hem geciteerd is (ik neem aan dat dit klopt), lijkt wel zeer veel op het Sabellianisme. Vraag hem daar dan zijn mening over.
Z.
Wat betreft je eerste punt: ik geloof graag dat de kerkvaders eensgezind waren over het eeuwig Zoonschap van Christus. Ik heb daar onvoldoende zicht op. Van de Beek haalt verschillende kerkvaders (Irenaeus, Origenes, Tertullianus - maar ook latere als Augustinus) aan, die op bepaalde punten (lichamelijke opstanding der doden bijvoorbeeld) toch echt wel verschillend dachten. Van gnostisch tot bijna puur materialistisch. Ik bedoelde in mijn vorige posting dan ook dat de kerkvaders lang niet altijd zo eensgezind dachten dan we wel eens denken. Ik denk dat we (ik) geneigd zijn de vroege kerk te gemakkelijk te vergeestelijken. Wie noemen we op gegeven moment nog een kerkvader en wanneer moet hij deze titel inleveren en wordt het een dwaalleraar?
Tegelijkertijd stel ik - met jou - vast dat de belijdenisgeschriften die ons vanuit de vroege kerk zijn overgeleverd indrukwekkend zijn en nog minstens zo actueel zijn als toen! Prachtig, om dat te belijden met de kerk van alle eeuwen en alle plaatsen!
Hier beneden is het niet.
Helemaal eens, zie mijn posting hierover in een ander topic: http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=10469Zonderling schreef:4. Wat mij betreft is de relativering die een aantal forummers hier plaatsen als het gaat om de leer van de drie-eenheid en onze belijdenissen volkomen misplaatst. Niemand zal zeggen dat de belijdenisgeschriften voor 100% onfeilbaar zijn, maar het loslaten (of volstrekt relativeren) van fundamentele waarheden ten aanzien van de Godsleer gaat wel zeer ver en is dit forum onwaardig.
Z.
Ik denk dat dat ook niet de insteek van de post van Germanicus was, waarmee ik mijn instemming betuigde. Wanneer Van de Beek inderdaad het Sabellianisme aanhangt, verfoei ik dat van harte. Het is mij nog niet helemaal duidelijk óf hij dat doet.Tiberius schreef:Helemaal eens, zie mijn posting hierover in een ander topic: http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=10469Zonderling schreef:4. Wat mij betreft is de relativering die een aantal forummers hier plaatsen als het gaat om de leer van de drie-eenheid en onze belijdenissen volkomen misplaatst. Niemand zal zeggen dat de belijdenisgeschriften voor 100% onfeilbaar zijn, maar het loslaten (of volstrekt relativeren) van fundamentele waarheden ten aanzien van de Godsleer gaat wel zeer ver en is dit forum onwaardig.
Z.
-
Klopt. Zie mijn latere reacties in dit topic. De Kerk/kerk is een gemeenschap die haar geloof belijdt. Daarbij zijn de belijdenisgeschriften - als samenvatting van wat geleerd, geloofd en beleden wordt - erg belangrijk. In gemeenschap met het voorgeslacht.Afgewezen schreef:Ik denk dat dat ook niet de insteek van de post van Germanicus was.
Hier beneden is het niet.