2 Kronieken 20: toepassing op persoonlijke bekering?

Plaats reactie
rekcor

2 Kronieken 20: toepassing op persoonlijke bekering?

Bericht door rekcor »

Onlangs hoorde ik een preek over 2 Kronieken 20.

Korte samenvatting over 2 Kronieken 20:
* Moab en Ammon bereiden een oorlog voor tegen koning Josafat.
* Josafatbidt tot God om uitredding (en met hem heel Juda)
* God stuurt een profeet:
2 Kron 15-17 schreef: 15 En hij zeide: Merkt op, geheel Juda, en gij, inwoners van Jeruzalem, en gij, koning Josafat! Alzo zegt de HEERE tot ulieden: Vreest gijlieden niet, en wordt niet ontzet vanwege deze grote menigte; want de strijd is niet uwe, maar Gods.
16 Trekt morgen tot hen af; ziet, zij komen op bij den opgang van Ziz; en gij zult hen vinden in het einde des dals, voor aan de woestijn van Jeruël.
17 Gij zult in dezen strijd niet te strijden hebben; stelt uzelven, staat en ziet het heil des HEEREN met u, o Juda en Jeruzalem! Vreest niet, en ontzet u niet, gaat morgen uit, hun tegen, want de HEERE zal met u wezen.
* Josafat (en met hem heel Juda) prijst en dankt God
* Moab en Ammon moorden elkaar uit

Toen ik de verzen 15 t/m 17 las, dacht ik: geldt dit niet ook voor onze bekering? Vaak hoor je in preken 'een mens kan zichzelf niet redden'. In deze verzen echter, staat 'Ik zal jullie redden'. De nadruk ligt dus op het vermogen van God, en op 'het willen redden' van God. Wat een troost gaat daarvan uit!

Nu is mijn vraag: mag je 2 Kronieken 20 eigenlijk wel toepassen op de persoonlijke bekering? Wat vinden jullie?
Tiberius
Administrator

Re: 2 Kronieken 20: toepassing op persoonlijke bekering?

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:Nu is mijn vraag: mag je 2 Kronieken 20 eigenlijk wel toepassen op de persoonlijke bekering? Wat vinden jullie?
Kan je misschien je vraag iets concreter maken? Ik begrijp niet precies wat je probleem is.
rekcor

Bericht door rekcor »

Tiberius schreef:
rekcor schreef:Nu is mijn vraag: mag je 2 Kronieken 20 eigenlijk wel toepassen op de persoonlijke bekering? Wat vinden jullie?
Kan je misschien je vraag iets concreter maken? Ik begrijp niet precies wat je probleem is.
In 2 Kron 20 gaat het om de Heere die Juda uitredding biedt, doordat Hij voor hen strijdt.

In onze bekering gaat het eigenlijk net zo: we worden gered, omdat God ons redt.

Maar mag je 2 Kron 20 nu ook gaan 'vergeestelijken'? Dus: Juda = de benauwde onbekeerde, Moab/Ammon = de oude mens/de zonde, enzovoort?
helma

Bericht door helma »

@ rekcor; waarom niet? Zijn niet al die geschiedenissen gebeurd om te laten zien wie God is en wie hij wil zijn voor zondige mensen?

Als je ziet wat er vooraf gebeurde: josafath trok met Achab op in de strijd tegen ramoth; zonder Gods goedkeuring te vragen. Hij wordt ernstig vermaand door Jehu. "Zoudt gij de goddelozen helpen en die de Heere haten liefhebben? Nu is daarom over u van het aangezicht des Heeren grote toornigheid"
Daarna doet hij echter hetzelfde door in zee te gaan met Ahazia.
En vervolgens wil Joram van Israël Moab innemen en geeft Josafath weer zijn hulp.
Vervolgens keert Moab zich met Ammon tegen Juda en het lijkt een hopeloze zaak.

Josafath roept het volk op tot vasten en ze komen samen in een gebedsbijeenkomst.Ze roepen tot de Heere en Josafath legt de situatie voor aan de Heere en zegt: maar onze ogen zijn op U

Josafath heeft het keer op keer aardig verbeurd. En toch betoont God Zijn genade door Juda de overwinning te geven.
Ze hoeven zelf niets te doen.
De Heere zal het afhandelen.
En gelovig gehoorzaamt het volk aan wat de Heere zegt. En God geeft de overwinning.
Marieke

Bericht door Marieke »

rekcor schreef:
Tiberius schreef:
In 2 Kron 20 gaat het om de Heere die Juda uitredding biedt, doordat Hij voor hen strijdt.

In onze bekering gaat het eigenlijk net zo: we worden gered, omdat God ons redt.

Maar mag je 2 Kron 20 nu ook gaan 'vergeestelijken'? Dus: Juda = de benauwde onbekeerde, Moab/Ammon = de oude mens/de zonde, enzovoort?
Je kunt er zeker geestelijke lessen uit trekken (dat is nog wat anders dan vergeestelijken).
Zoals de Heere Juda uitredding biedt, zo.....
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

@Rekcor, het is maar net de vraag of je de Bijbel laat spreken of dat je er iets in wilt leggen om voor jezelf bevestigd te zien.
Ik denk dat Gods Woord zeker persoonlijke toepassingen maakt, want het Woord is immers geestelijk.
Mijns inziens dient Gods Woord zelf aan te wijzen hoe we het OT geestelijk mogen toepassen. Dit voorkomt dat we eigen gedachten en arglistig hart mee laten bepalen wat Gods Woord ons werkelijk te zeggen heeft. Sola Scriptura, ook hierin.
Er zijn veel plaatsen in het NT waar wordt verwezen naar de Schrift (het OT).
Bijv. Rom.10
Gods Woord schreef:8 Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.
9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.
10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid.
11 Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden.
12 Want er is geen onderscheid, noch van Jood noch van Griek; want eenzelfde is Heere van allen, rijk zijnde over allen, die Hem aanroepen.
13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
15 En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
16 Doch zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest; want Jesaja zegt: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?
17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods,
18 Maar ik zeg: Hebben zij het niet gehoord? Ja toch, hun geluid is over de gehele aarde uitgegaan, en hun woorden tot de einden der wereld.
19 Maar ik zeg: Heeft Israël het niet verstaan? Mozes zegt eerst: Ik zal ulieden tot jaloersheid verwekken door degenen, die geen volk zijn; door een onverstandig volk zal ik u tot toorn verwekken.
20 En Jesaja verstout zich, en zegt: Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; Ik ben openbaar geworden dengenen, die naar Mij niet vraagden.
21 Maar tegen Israël zegt Hij: Den gehelen dag heb Ik Mijn handen uitgestrekt tot een ongehoorzaam en tegensprekend volk
We kunnen vanuit het verband van dit hoofdstuk veel leren over het verstaan van Gods Woord. En op vele andere plaatsen in het NT.
Veelal strekt de verwijzing in het NT zich tot de gemeente als geheel, en onderliggend, meer indirect tot de gelovige binnen de gemeente.
In die zin zou je in de door jou aangehaalde geschiedenis de helpende hand van de Heere kunnen lezen ten aanzien van zijn Volk Israël als geheel. Zo staat het OT-verbondsvolk als type van de NT-gemeente der gelovigen in het kader van het genadeverbond.
rekcor

Bericht door rekcor »

Dank voor de reacties!
helma

Bericht door helma »

leestip: de boeken over de koningen van Israël en Juda van ds P den Butter
Plaats reactie