Wat is kenmerkend voor bevindelijk-gereformeerd

Plaats reactie
memento

Wat is kenmerkend voor bevindelijk-gereformeerd

Bericht door memento »

Soms kunnen buitenstaanders je vragen stellen over dingen die voor je volkomen vanzelfsprekend vind, maar die toch moeilijk onder woorden te brengen zijn. Zo ook deze vraag: Wat is nu kenmerkend aan het bevindelijk-gereformeerd zijn.

Persoonlijk denk ik dat de kern ligt in de doorleefde ervaring van het zondaar-zijn voor God, en het mogen kennen, zien met het geloofsoog, en omhelzen van Christus Jezus. Kortom: Een bekerings-ervaring.

Wat zien jullie als kenmerkend aan het bevindelijk-gereformeerde leven? Wat zou jouw antwoord zijn, als een buitenstaander je die vraag zou stellen?
J.C. Philpot

Re: Wat is kenmerkend voor bevindelijk-gereformeerd

Bericht door J.C. Philpot »

Een bekeringservaring zou ik niet normatief willen stellen. Niet ieder kind van God kent een duidelijke punt.

Wat ik kenmerkend vind aan het bevindelijk-gereformeerde leven:
* Uiteraard allereerst de gereformeerde leer
* Plus: een levend geloof, waarin ik niet alleen met mijn verstand, maar met mijn hele wezen door God's Geest de schrift waar bevind, mijn zonden hartelijk erken en in Jezus Christus geloof tot vergeving der zonden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Een uitgebreide(volgens mij behoorlijk getrouwe) beschrijving vind je hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bevindelijk_gereformeerden
helma

Bericht door helma »

bekeringservaring/bevinding
is de betekenis niet:
weten/vertellen hoe de Heere dat nu in je leven heeft uitgewerkt
memento

Bericht door memento »

Gijs83 schreef:Een uitgebreide(volgens mij behoorlijk getrouwe) beschrijving vind je hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bevindelijk_gereformeerden
De persoon in kwestie vroeg eigenlijk om in 1 zin aan te geven wat nu het meest belangrijke, het meest kenmerkende was van de bevindelijk-gereformeerden.

Ikzelf heb toen het punt van doorleefde zondenkennis en daarvanuit ook doorleefde Christuskennis. Ik denk dat dit heel wezenlijk is. En tegelijkertijd iets wat in de bevinding van de kerk der eeuwen, over kerkmuren heen, steeds zichtbaar wordt. Ook als een kritiek richting oppervlakkige en verstandsgodsdienst.
Gian

Bericht door Gian »

Misschien moet de term omgedraaid worden. Wat is kenmerkend voor de gereformeerde bevinding.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
learsi

Bericht door learsi »

Kenmerkend voor bevindelijk gereformeerd vind ik de ervaring, dat de Heere je bepaalt bij het geschreven Woord, zodat je dit gaat overdenken en al overdenkend tot het besef gebracht wordt dat je het bij het verstaan van dit Woord, van Hem moet hebben en met al je vragen over dit Woord bij Hem terecht komt, opdat Hij je over dat Woord kan onderwijzen.

h.g. Learsi
Plaats reactie