Zo heb ik onlangs ook iets geluisterd van Ds Oscar Lohuis. Heeft iemand hem wel eens gehoord? Ook zag ik dat evangelist Arjan Baan komende zondag voor gaat in de vrije baptistengemeente Emmeloord http://www.vbg-emmeloord.nl/cms/
Oke... Stond versteld van de bijbelse boodschap van Nederlandse baptisten. Heb mensen gesproken die er echt uit en naar leven. Vroeg me af of er herkenning was tussen reformatorische en baptisten. Niet dus?Afgewezen schreef:Oef!![]()
Weet je niet dat er een hele topic die aan de Sola 5 Baptisten gewijd was, gewoonweg is leeggehaald, omdat... ja, je raadt het al, omdat het in strijd was met de forumregels.
Er zijn reformatorische baptisten. Zie deze sites:BJD schreef:Oke... Stond versteld van de bijbelse boodschap van Nederlandse baptisten. Heb mensen gesproken die er echt uit en naar leven. Vroeg me af of er herkenning was tussen reformatorische en baptisten. Niet dus?Afgewezen schreef:Oef!![]()
Weet je niet dat er een hele topic die aan de Sola 5 Baptisten gewijd was, gewoonweg is leeggehaald, omdat... ja, je raadt het al, omdat het in strijd was met de forumregels.
Ds. O. Lohuis komt uit de Bapt.Gemeente van Emmeloord. Hij is bevriend met Ev. Arjan Baan en heeft ook de meeste spreekbeurten van Paul Washer vertaald toen die in Nederland was. Op de site die Afgewezen noemt www.sola5baptsiten.nl zie je wie er allemaal betrokken zijn bij deze beweging. Ik weet dat zij verlangen om de boodschap van de Reformatie weer meer te laten klinken in de huidige Baptistengemeenten. Ds. M. Ezinga is ook een (reformed) baptistenpredikant die in diverse gemeenten en samenkomsten voorgaat die daar niet bij staat.BJD schreef:Deze zomer heb ik twee weken heerlijk vakantie gevierd op camping "t beloofde land' in Voorthuizen. Hier ben ik in aanraking gekomen met baptisten, ook met iemand die ook wel voorging in de baptistengemeente de Fontein in Emmeloord. Tijdens themaochtenden bracht hij bewust, vanwege de refo's die ook die ochtenden bezochten, de kinderdoop niet ter sprake. Daarbuiten echter hoorde ik een verassend "reformatorisch" geluid. Bijbels noemde hij hetvan zonde en genade. HIj raadde mij de boeken van oa John Bunyan aan. Het hokjes denken moest bij mij weer om. Wist en weet eigenlijk niet veel van baptisten in Nederland. Vanuit Rusland, ook wel Duitsland zijn er goede contacten en herkenning. Is dat in Nederland ook?
Zo heb ik onlangs ook iets geluisterd van Ds Oscar Lohuis. Heeft iemand hem wel eens gehoord? Ook zag ik dat evangelist Arjan Baan komende zondag voor gaat in de vrije baptistengemeente Emmeloord http://www.vbg-emmeloord.nl/cms/
Nou ja, er zijn velen baptistengemeenten in Nederland waar de boodschap van de reformatie niet echt centraal (meer) staat en waar OF een soort sociaal evangelie gebracht wordt OF de charismatische beweging en doelgerichte gemeente visie (a la Rick Warren) veel invloed hebben gekregen. Heel veel gemeenten zijn aangesloten bij de Unie van Baptisten en worden steeds vrijzinniger.Marnix schreef:Ik kom heel sporadisch ook in baptistengemeenten (heb vrienden die er lid zijn) en herken wat je zegt, ik hoor er doorgaans geen slappe verhaaltjes waarbij zonde / schuld worden weggelaten maar een goede evenwichtige prediking.
Met de geschriften van enkelen van hen heb ik best schik. Denk aan ds. J.C. Philpot en de al genoemde John Bunyan.BJD schreef:Oke... Stond versteld van de bijbelse boodschap van Nederlandse baptisten. Heb mensen gesproken die er echt uit en naar leven. Vroeg me af of er herkenning was tussen reformatorische en baptisten. Niet dus?Afgewezen schreef:Oef!![]()
Met alle respect maar de uitdrukking "best schik", kan ik in deze context maar moeilijk plaatsen. Alsof je schaterend en dijenkletsend een Philpot aan het lezen bent.caprice schreef:Met de geschriften van enkelen van hen heb ik best schik. Denk aan ds. J.C. Philpot en de al genoemde John Bunyan.BJD schreef:Oke... Stond versteld van de bijbelse boodschap van Nederlandse baptisten. Heb mensen gesproken die er echt uit en naar leven. Vroeg me af of er herkenning was tussen reformatorische en baptisten. Niet dus?Afgewezen schreef:Oef!![]()